Eerste echte hengel kopen maar welke ????

Started by Carry, March 23, 2012, 17:40:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Carry

Ik wil me eerste echte vliegvis hengel kopen
Maar wat ken ik het beste nemen en Hoe zwaar
En wat gaat het kosten

Gr. Carry

A{b}r{a}xa{s}

Waar ga je hem gebruiken en voor welke vissoorten ?
Wat voor actie vind je het prettigst werpen ?

Carry


HappyFisherman

Het beste en meest weerkerende advies is om naar een goede winkel te gaan. Test verschillende uit, probeer verschillende dingen uit en koop niet direct het eerste dat je in je handen krijgt.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

golddigger

Hey Carry
Voor de visserij op voorn,brasem en forellenputjes zou ik zeggen een #4
Lengte rond de 9 ft.
De aktie van de hengel is bepalend of je er fijn mee werpt/vist
Probeer daarom een aantal met verschillende akties voor je iets koopt

Wat de prijs betreft kan je het zo gek maken als je zelf wilt
Gr. Perry

maurice

sluit me bij Perry aan een #4 / 5 is meer dan genoeg om mee te beginnen op voorn, Baars, Brasem en de forel op put of wild.
een type hengel is zeer persoonlijk, dus gewoon testen wat er bij jou past.

een tipje, besteed in het begin liever iets meer aan een goede lijn dan aan een dure reel.

veel plezier met je zoek tocht naar de voor jou juiste hengel
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Hilco

#6
Voorstel:

je hoeft in het begin toch geen 30 meter te gooien dus begin gewoon met leuke basis set.
bevalt het je volgend jaar nog heb je genoeg ervaring op gedaan om te weten wat voor jou de goeie hengel is.

hengel 85 euro
reel/molen 62,00 incl backking die er onder staat
vliegenlijn12 euro

ben je voor 150 euro klaar voor een zomer locaal vliegvisfun.


op marktplaats staan ook veel setjes te koop mar die zijn vaak zwaarder.

Nog beter zou het zijn om van een forum lid een leuk 5 setje over te nemen.

Ik heb tot nu toe alles op marktplaats gekocht onder de 25 euro per hengel.  1 gesneuveld 1 zelf uit frustratrie weg geflikkerd in  het water. 2 nog inbezit.


Als ik over ga tot definiteve aankoop van "mijn hengel" wordt het hoogstens een #3   lekker licht en met een schepnet op je rug is er veel mee te vangen...........

Raymond

Kun je al een beetje fatsoenlijk werpen, Carry? Want daar staat of valt heel veel mee. Neem anders een paar lessen en probeer je enigszins een mening en gevoel te vormen. Een hengel, en zeker een vliegenhengel, is een zéér persoonlijke keuze...
::wtf::

Hilco

Quote from: Raymond on March 24, 2012, 09:27:22
Kun je al een beetje fatsoenlijk werpen, Carry? Want daar staat of valt heel veel mee. Neem anders een paar lessen en probeer je enigszins een mening en gevoel te vormen. Een hengel, en zeker een vliegenhengel, is een zéér persoonlijke keuze...

volgens mij was ie al met Perry en Rene W op stap geweest.........

willyzuid

helemaal met bovenstaanden eens.
Koop eerst een leuk setje in de middenklasse een #5/6,goed voor alle leuke visserij.
Een wf lijntje erop,reeltje is aleen optisch belangrijk..alles voldoet.

Maar leer eerst fatsoenlijk werpen..onder begeleiding van een kundig vliegvisser.
Doe je het op eigen houtje,kunnen er werpfouten komen,die je later moeilijk afleert.

Ik ben begonnen met een sierra avalance ,daarna een scott #3
Alles verkocht of weggegeven,omdat ik er niet mee werpen kon.
Dat lag toch zeker aan de hengels,en niet aan mij

Ik zocht een steeds strakkere stok,want dit was de oorzaak dat ik m,n lijn er niet uitkreeg,
Die slappe dwijlen daardoor viel de lijn tien meter verder als een grindtegel  in het water.
Ik gooide met m,n nieuwe vision katapult nu zomaar 15 meter.

Totdat een vismaatje me een hardy glasstokje in de handen gaf,en werkelijk tips gaf
wat m,n werpfouten waren,kon beter alles vergeten,en opnieuw beginnen.

Nu gooi ik met m,n gekregen hardy het lijntje lekker strak waar ik hem wil hebben.

De stok is zo traag dat ik in de achterwaartse wop een sjaggie kan draaien,en in de voorwaartse rook ik hem op(zwaar overdreven,maar het voelt wel zo).

Moraal is .
luister naar de kenners op dit forum,en koop een lekker setje van een paar tientjes,
leer werpen,en bepaal daarna je keuze.

Carry

Oké bedankt allemaal
Dus moet gaan kijken naar een #4/5
Werpen gaat na mijn idee wel aardig voor een beginner
Je boft maar Willy dat je een Hardy heb gekregen (ben gek op Hardy :p )

golddigger

Quote from: Carry on March 24, 2012, 10:38:17
Oké bedankt allemaal
Dus moet gaan kijken naar een #4/5
Werpen gaat na mijn idee wel aardig voor een beginner
Je boft maar Willy dat je een Hardy heb gekregen (ben gek op Hardy :p )
Dat zei Renew al ;D
Had je al een Hardy op het oog?

maurice

Hannes alias Hans heeft wel mooie lekkere betaalbare stokken #4/5
neem eens contact met hem op via PB of via de shop muddler.nl

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Carry

Ja Perry maar dat was een #3 maar is al weg
En ik vind die Hardy demon ook mooi ;)

Plantje

Ik zou eerder richting de #6 gaan als je er mee wil beginnen. Maar een #5 is volgens mij ook wel ok....minder dan dat zou ik niet doen.

Waarom? Met een #6 kun je mooi op forel vissen op putten.
Daarnaast kun je bijvoorbeeld prima op voorn enz vissen. Je zult er over het algemeen geen kromme hengels van krijgen, maar met een #6 kun je ook vliegen presenteren waar je 10cm voorntjes mee kunt vangen. Je kunt dan in ieder geval leren welke vliegen je kunt gebruiken en hoe je de vlieg het beste kunt presenteren om voorn enz van diverse maten te vangen. Als je het vervelend vindt dat je geen "sport" hebt aan een voorn van 20 cm kun je daarna altijd nog kiezen voor een #2 en gericht daarop vissen.
Het mooie aan een #6 is, dat je er ook prima streamers van diverse formaten mee weg kunt zetten. Bovendien hoef je in de regel echt niet bang te zijn dat je hengel iets overkomt als je eens een wat grotere vis haakt! Als je een wat grotere streamer wil werpen met een #6 word je wel gedwongen om goed te werpen (netjes wachten tot de lijn goed uitgestrekt is en goed dubbelstrippen); de hengel is wat minder vergevingsgezind. Mocht dat je nu ontzettend bevallen dan kun je altijd later nog voor een #9 (bijvoorbeeld) gaan. Waar je wel even op moet letten als je met een #6 met wat grotere streamers gaat vissen is, dat er een kans in zit dat je een snoek van behoorlijk formaat haakt! Ondanks, dat je veel sport zult hebben van zo'n snoek is het dan zaak het beestje snel binnen te halen. Zeker als straks de temperaturen weer wat opgelopen zijn wanneer de gesloten periode is afgelopen.

Rossie69

Vindt toch dat de klasse  # 6 te zwaar is voor beginners.
wat dat betreft,zijn de mensen die het vliegvissen willen leren beter af af nu,qa informatie wat er allemaal is te vinden.

Toen ik begon had ik ook een #6 zware stok,je had het wel gezien naar 2 uurtjes smijten,man leek wel als je er een arm bij had hangen :)

Ik zou ook zelf voor de #4 of 5 gaan,kan je alle kanten mee op.

Heb voor mn zoon zelf ook een #5 gegeven,om het te leren.
ja en heeft nu ook een #3/4 tje dankzij de bulldogman.

Wat Perry ook zegt,beter iets meer voor een goede lijn en minder voor een reeltje uit geven,(opslag van je lijn).
tis moeilijk,maar je kunt er zo wel uit komen.

Of vraag als iemand met verstand van zaken als die je wilt helpen.
Succes

A{b}r{a}xa{s}


golddigger

Ik ben het met Rossie eens
natuurlijk kan je met een#6 beginnen,maar dan mis je de fun bij de dril van een gemiddelde vis
Normaal gebruik ik een #6 op het ovm vanwege de wind en de grote forel
Dat is leuk, maar laten we gewoon onderaan beginnen
D.w.z. eerst voorn,brasem en forelletjes in binnen- en buitenland
Die visserij gaat prima met een #4

Als je de techniek onder de knie hebt,kan je altijd verder kijken naar een zwaardere lijnklasse
(Voor snoek, grote forel of zeevisserij)

Maar goed,ieder zijn menig(gelukkig maar)
Suc6 met beslissen wat je gaat kopen
Perry

vliegvisgek

heb ook diverse 6jes maar totaal verschillend kei hard of super zacht maar als beginner zou ik voor een 5# gaan dan een tfo of snowbee best betaalbaar en denk ook wel goed  ;)

Carry

Ik ben er uit hoor ;)
En het is een #5 geworden
Alleen ff kijken waaner ik hem ga op halen

G Carry

golddigger

Gaaf Carry
Zodra je hem hebt moet hij snel ingewijd worden ;D
Kan je Renew nog eens laten zien hoe je brasem vangt :o
Perry

Carry

Hahah echt hè ;)
En het is een sage geworden die ik over neem ;)

golddigger

ZOOOOOO........
Gelijk maar topsegment ;)
Welke serie en lengte?????
De vissen op de bovendijk zijn de pineut ;D ;D ;D
Veel plezier ermee
Perry

Carry

Een ouder type (RPL) 576RPL. Tweedelig!
lengte 7,6

renew

he carrie
ik heb me niet met de discussie bemoeid omdat i k juist wilde dat je ook van anderen goed advies kreeg en dat krijg je ook. Maar nou kom ik toch. Je had nog niet gezegd dat die sage 7.6 is! Niet doen! Dat is een prikstokkie, je moet echt beginnen met 8.5 of 9 ft.
Niet doen hoor die 7.6.
Grtz
rene