brasems aan de oppervlakte, prachtig vissen!!

Started by sjoerd, May 08, 2012, 10:34:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjoerd

Gisteren de voorlopig laatste van de toch al weinige zonnige dagen.
Ik was benieuwd of de brasems al aan het paaien waren. Hopelijk nog niet want met wat geluk
zaten ze dan hoog en zijn ze op zicht te vangen met een nimf. Het werd niet echt zonnig maar tussen de wolken door
kwam de zon toch zo nu en dan te voorschijn en gelukkig de brasems ook!
Met tientallen zwommen of lagen ze hoog in het water al werd er ook al tussen de oeverplanten al wat gepaaid.
Verre worpen waren nodig omdat ze aan de overzijde van het water zwommen. Toch lukte het om een achttal vissen met de nimf
te verleiden. Mooi om te zien hoe een vis de nimf achterna zwom, je zaie even de witte lippen open gaan en dan langzaam de lijn straktrekken. Hangen! De vrouwtjes zaten nog vol kuit en waren mede daardoor kilo's zwaar. Prachtigte vissen tussen de 55 en 62 cm.
vandaag nog even proberen maar gezien de wind en geen zon zal het lastig worden denk ik. In ieder geval was maandagmiddag weer een
leuke middagje vliegvissen.



een halve meter brasem is uitgedrild


vol met kuit



kilozware vissen


een mannetje vol met paaiuitslag



de grootste van deze sessie. 62 cm!
Sjoerd

jur606

mooi man op welke vliegen gevangen, bij mij bijt alles i.p.v. brasems

sjoerd

ik zou zeggen , bekijk de nimf op de foto! :)

jur606

ja ik reageerde terwijl ik nog niet al de foto's kon zien :)


Egon

Mooie vissen.
En dat op zicht, mooie en leuke manier van vliegvissen is dat.
Ik heb ze hier nog niet kunnen vinden "op zicht".
Dan nog maar wat beter zoeken :D

Gert

Zier er goed uit Sjoerd!
Zo lijkt het me inderdaad ook wel eens leuk om te doen.
Maar van vroeger heb ik een soort trauma overgehouden van die brasems (of is het brasa? ;))- stinkbeesten die zich opdrongen terwijl ik karpers wilde vangen (toen nog met werphengeltje).
En het schijnt dat die paaiende brasems ook niet zo stinken?
Misschien toch maar eens gericht op gaan vissen dan, want ze zitten er genoeg (te veel dus eigenlijk vind ik).

Groet,
Gert

Plantje

In Zwolle-Zuid barst het ook van de brasems! Vreemd genoeg kan ik nauwelijks nog snoeken spotten op de plaatsen waar ik ze eerst zag; nu zie ik er brasems voor in de plaats. En waar zitten die brasems in de winter allemaal?!?

Eigenlijk moet ik er ook maar eens een paar proberen te vangen. Echt mooie beesten vind ik het niet, maar is wel leuk om ze eens te vangen lijkt me zo.

Maar netjes gedaan Sjoerd! Wat is dit voor haakmaat? 12...10?

Jasper

Dazzeeneplatte!
Mooie grote vissen, Sjoerd! Én ook nog eens in de bekbek gehaakt ipv in de rugbek.Dat is soms al moeilijk genoeg.
Hier nu wat karpers gezien met paaigedrag.

sjoerd

@jasper, dat is nu het leuke van brasems aan de oppervlakte. Je haakt eigenlijk nagenoeg geen vissen vals. Ik heb gisteren bijv maar eentje vals gehaakt. Je moet namelijk de vlieg in de gaten houden en wat er daarachter gebeurt natuurlijk!!! Prachtig als zo'n kanjer de nimf achtervolgt en dan toehapt. Je kunt door de hengel te heffen over een brasem heenvissen en dan de nimf weer laten zakken. Of juist proberen om zo'n 10 cm voor de bek langs te trekken, kan ook zomaar een mooie aanbeet uitlokken. Veel vissen aanwerpen dat is de truuk want niet elke brasem wil de vlieg!!En je moet ze bevissen vlak voor de paai, daarna is het een stuk minder met de aanbeten en vaak is de vis dan ook weer weg.
Vanmiddag was het heel ander weer, harde wind, geen zon en geen vis hoog. Dan moet je wat dieper vissen.ik kon er eentje in de bek vangen en idd twee vals. Die tellen niet mee natuurlijk.

@ Gert, brasems stinken niet en de mannetjes zijn lekker ruw in de paaitijd. En ze zijn nu ook lekker sterk, als ze van de rivier komen.