Leren zwiepen met een 7# ?

Started by Nigel, October 30, 2012, 23:39:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nigel

Heren en dames,

Ik ben even heel benieuwd naar jullie mening. Mijn liefde gaat uit naar de snoek en het liefst zou ik dus als eerste een aftma 7 aanschaffen en wellicht daarna nog een 2/3/4 voor in de gesloten tijd. Nu heb ik daarover twee vragen.

-Is het verstandig om met een 7# te leren vliegvissen?

-Kan er met een 7# ook op karper gevist worden?

Please, share your thoughts and knowledge!
Bedankt,

Gr nigel
PS excuses als ik hiermee een al besproken onderwerp aansnijd.. wijs me er dan ook gerust op

maurice

tuurlijk kun je het leren met een #7.
later een #3 of 4 geen probleem, echter zal dat dan totaal anders aanvoelen en een vliegje wegzetten is ook iets anders als een streamer.
maar het gaat om de techniek van het werpen.

en ja met een #7 kun je ook op karper
::bbq:: ::proost:: ::proost::

jur606

tuurlijk kan dat,

mijn ervaring van dit jaar is dat ik blij ben dat ik eerst voor een #4 ben gegaan en zo werpen beetje heb aangeleerd en daarna naar een 7
IN mijn optiek is was het zo als het met een lichter hengel lukt (timing etc) dat gaat het makkelijker op een zwaardere. dit begin is mij zeer goed bevallen.

Maar ja het kan wel.


HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gerrit72



Nigel, kan prima! op snoek kun je zo de techniek goed leren. Voor snoek hoeft het echter allemaal niet zo subtiel. Je kan dus wel goed leren werpen en vooral ook vangen! Echt super met de streamer.

Later met een lichte hengel een droog vliegje subtiel plaatsen is weer een omschakeling, maar het kan prima! Idd gewoon doen ;D
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Nigel

Top mannen bedankt!

Gisteren even bij de plaatselijke vereniging geweest waar men zei dat je toch wel dient te beginnen met een #4 of 5. Daar ik dit niet helemaal geloofde vraag ik het even hier en worden mijn twijfels dus bevestigd. Ik vind dit goed nieuws want ik ben in hart en nieren een roofvissert. Ongetwijfeld komt er in een later stadium nog een 4 maar dan ben ik voorlopig dus even zeer tevreden dat ik vrijwel direct (na het lere zwiepe dus) achter de snoek aan kan!

Nogbaals bedankt voor de reacties!

HappyFisherman

En als ze op de vereniging nou eens gelijk hebben en wij er niets van weten?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Useless

Denk dat ze op die vereniging wel een beetje gelijk hebben. Vliegvissen of eigenlijk werpen leren is makkelijker met een wat lichtere hengel. Wanneer je dit redelijk kunt is het makkelijker om daarna met streamers aan de gang te gaan omdat je dan zelf beter kunt inschatten wanneer je een goede worp produceert. Vrijwel iedereen die ik ken en die ook (zware) streamers gebruiken passen hun werptechniek enigszins aan omdat grote streamers nu eenmaal anders werpen. Wanneer je dit vanaf begin gaat aanleren is de kans groot dat je jezelf een verkeerde techniek gaat aanleren die lastig eruit te krijgen is wanneer je overstapt naar lichte hengels.
Alles kan uiteraard maar of het de makkelijkste en beste manier is om iets goed te leren? Ik vraag het me af.

Mocht je toch besluiten om het eerst met een streamer te proberen, beperk je dan in eerste instantie tot het werpen met 'haar-streamers' van EP of yakhaar oid. Dit is veel lichter dan de halve cavia's die nogal eens worden gebruikt, nemen minder water op en zijn dus eenvoudiger te werpen.

Succes

Gunther

Mijn voorstel om te beginnen met vliegvissen zou zijn.
Om een goede ondergrond van de grondbeginselen te krijgen nog altijd het beste een cursus bij een ERKENT vliegvis instructeur te nemen,kost wel even een paar euro maar voorkomt wel dat je in de toekomst zelf aangeleerde fouten moet afleren.
Bovendien krijg je meteen een idee wat er met verschillende materialen mogelijk is en welk materiaal bij je past.
Hierna kun je zelf aan de slag door veel te oefenen en al dan niet in verenigings verband verder te gaan.

Succes Gunther

vliegvisgek

tuurlijk kun je met een 7# beginnen maar wel met normale vliegen en geen dikke snoek streamers want dan word het gevaarlijk
dus met woolybuggers en dat soort best te doen om mee te beginnen hoor welkom bij de club verslaafde  ;)

Nigel

Dat zou zomaar kunnen happy fisherman.. Ik merk al dat de meningen hierover uiteen lopen.. Zo ook op het roofvisforum. Ook bedankt voor de reacties van hen die denken dat je beter met wat lichter materiaal kunt beginnen. Ook voor die argumenten valt zeker wat te zeggen. Maar voorlopig geloof ik even dat ik prima met een 7 kan beginnen. Komt me ook wat makkelijker uit! :P

Wat de werplessen betreft. Mede daarvoor was ik dus ook naar Flymph (betreffende vereniging) gegaan.
De bijeenkomsten van deze vereniging vinden altijd plaats op hetzelfde moment als mijn waterpolo training dus dat is effe lastig. Ik snap dat een paar lessen erg waardevol kunnen zijn. Toch hoop ik geen 50 euries af te hoeven tikken om de basis aan te leren. Wellicht heeft iemand (misschien uit veld/eindhoven) hierover een tip?
Of is 50 euro toch wel echt het minimale?

A{b}r{a}xa{s}

Nigel, ik weet niet precies hoever je bij Kerkdriel af woont....
Daar woont Mike Hermes (1e eigenaar van Hooked on the Fly).
Hij verzorgde altijd werplessen, was daar een poosje mee gestopt.
Maar hij vertelde me vorige week dat hij in de zaterdagochtenden weer werples gaat geven.
Prijs : geen idee.
Ben zelf meerdere keren aanwezig geweest bij zijn lessen en kan hem van harte aanbevelen.
Mocht je zijn emailadres willen, stuur me dan even een pb-tje.

Nigel

Nogmaals bedankt voor de reacties!.. Kort geleden kwam ik er achter dat een maat van de vader van mn vriendin al 40 jaar met vliegvissen bezig was. Hij kon me dus al het een en ander vertellen en wat latten vast laten houden (wat ik dus nog nooit gedaan had). Deze heer (Johan) heeft me zelfs een #8 uitgeleend van global fly fisherman. Om eens wat mee te pielen.. ik ben benieuwd.. ga nu oefene!!

Gerrit72



Succes en houd ons op de hoogte!

Mooist zou zijn als een ervaren vliegvisser met je meegaat. Die kan je dan de 1e beginselen bijbrengen,
waar je zelf weer lekker op voort kan borduren.

Als wij het kunnen, kan jij het ook! ;D
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Nigel

Ik kan et Gerrit!(of wat voor kunnen door gaat:P) En wat is dat gruwelijk gaaf zeg  :o

Maar vooral op het laatst begon ik mezelf echt een ongeluk te zwiepen :P terwijl ik geen enkele keer verder dan n meter of 10 kom. Dus het heeft nog heeel veel werk nodig.

Zsm met een ervaren vliegvisser op pad. Gelukkig zijn er genoeg mensen die groentjes willen inwijden in deze hobby. Valt wat voor te zeggen vind ik..!

Gerrit72



Quote: Dus het heeft nog heeel veel werk nodig.

Dat kan ook best meevallen. Soms is een kleine verandering, een grote verbetering.
Daarom is een ervaren visser handig, mogelijk ziet hij de puntjes die voor verbetering
vatbaar zijn. Dan kom je snel verder.

Mooi dat het bevalt ;D
The only difference between men and boys is the price of their toys.

maurice

mooi dat heer Johan je een hengel wilde lenen.
suc6 verder met het trainen
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Nigel

#17
Fijne info barbless! Daar heb ik best wat aan. Ik kan me ook wel vinden in je verhaal aangezien ik op het laatst flinke last van mijn hand had. Dan weet je dat je staat te rammen met de hengel en dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Niettemin heb ik er super veel plezier in en dat kan met het leren van de fijne kneepjes alleen maar meer worden!

Misschien ook wel een idee om met een zesje te beginnen op de kleinere groenjassen en baarzen te belagen met kleinere streamers? Wat denken jullie?

Vandaag niet meer aan het vissen geweest. Naar de beurs in Utrecht wezen kijken. Best leuk maar achteraf was ik liever gaan vissen :P

Freek

Ik heb het mezelf aangeleerd met een #5-6 hengel en heb later een #3 hengel aangeschaft. Ik moet zeggen dat ik nu bijna alleen nog met mn #3 vis maar dat was wel een omschakeling. Ik vind het persoonlijk makkelijker om met de #5-6 te werpen dan de #3. Vooral omdat de #6 lijn niet zoveel last heeft van de wind denk ik. Oohja en ik denk inderdaad dat lessen wel zo handig zijn. Aangezien ik maar een arme student ben is dat er nog niet van gekomen en gaat het nu wel redelijk, maar ik hoop toch nog in de toekomst beter te leren werpen of een forumdag ofzo.... dan kost het niet direct zoveel euro's.

wouter veuger

nigel,leuk om telezen dat het bevalt :D

ik ben zelf ook dit jaar begonnen met vliegvissen,en ben compleet verslaafd inmiddels.
ik ben zelf begonnen met en shakespeare #6/7 hengeltje,en heb mijzelf het werpen aangeleerd,gewoon door veel oefenen en filmpjes op internet.
als ik iemand hier in de buurt wist had ik daar mee meegegaan,maar de vliegvissers zijn hier niet zo talrijk aanwezig.
in ieder geval had ik het werpen naar mijn idee vrij snel (redelijk) onder de knie,en heb ik de eerste vissen gevangen,met een klein streamertje ving ik een paar snoekjes en een paar baarzen,voor kleine poldersnoekjes met kleine streamers is een #6/7 wel te doen,alleen omdat ik inmiddels ook bind verslaafd ben,vond ik een zwaardere hengel noodzakelijk.
dus ik snoek nu met een #9,en wil met die hengel ook een karpertje gaan vangen in het voorjaar.
ook heb ik later in het seizoen nog een #3 gekocht,en hoewel ik daar nog niet heel veel mee heb kunnen vissen,heb ik in een keer of 3 toch ongeveer 20 voorns gevangen,ook heel gaaf,en ik kijk ook alweer uit naar de eerste lentedagen,om met een droog vliegje achter de ruisers aan te gaan.

succes en veel plezier met je nieuwe verslaving! ;)

Nigel

Leuk om deze reacties te lezen weer. Een forumdag klinkt heel leuk Freek. Voor mij misschien wel moeilijk omdat ik bij Eindhoven in de buurt woon en het gros van de vissers op dit forum schat ik meer woonachtig in het midden/noorden van het land.

Wouter, dat hengeltje waarmee jij begon was dat toevallig een Odyssey Fly? Hoorde dat dit ook een zeer goed hengeltje was en hij is niet duur he! :o Als je iets zou kunnen vertellen over de ervaringen met dat hengeltje zou dat mooi zijn. (Ongeacht of het ook daadwerkelijk de lat is waar ik over praat)

Ik overweeg ook serieus te gaan kijken bij Jasper in Amsterdam naar zijn Scierra HM+ 7# 10ft. Wat een prachtstok om te zien. Ik hou wel van zo'n matlak afwerking.

Jasper

Ik zou je ook wel een werplesje kunnen geven hoor. Je hebt trouwens in Eindhoven ook een club.
Maar misschien moet je ook maar eens die Odyssey overwegen, is een supermooie hengel voor erg weinig. Alleen in NL iets duurder.
Je moet zelf kiezen wat je wilt, maar leren werpen is essentieel inderdaad.

wouter veuger

nigel,mijn shakespeare is een pro-am fly,een nog simpelere versie denk ik 8)

ik had zon kant en klaar setje gekocht, het is een lekker stokkie,ik gebruik hem weinig meer omdat ik grotere streamers er nauwelijks mee weg krijg( EP streamers tot ong 12 cm gaat wel).
het werpen gaat me goed af, maar ik moet er ook wel bij melden dat je bij het snoeken met de streamer niet zo subtiel te werk hoeft te gaan,het maakt immers niet uit als je de streamer een keer op het water klatst,is alleen maar aantrekkelijk voor de snoek...

bij het vissen met droge vliegen met de #3 is dat wel een ander verhaal,dat is voor mij ook de echte uitdaging voor volgend seizoen:
30 plus ruisvoorn aan de droge vlieg of nimph.

als ik jou was zou ik voor die scierra van jasper gaan.is volgens mij echt een puike hengel,en voor weinig,en nog een werples van een ervaren iemand!

greetz.

Nigel

Dat zou wel mooi meegenomen zijn he Wouter. Bedankt voor het aanbod Jasper. Op die manier wordt de deal uiteraard ook aantrekkelijker. Dan rest mij eigenlijk nog 1 vraagje over die Scierra; wat maakt die hengel minder geschikt voor jou persoonlijk. Daar ben ik wel benieuwd naar. Misschien is dat wel iets wat op mij niet van toepassing is of ik juist fijn vind in een hengel.

(Even een gedacht: Reeltje van A&M eraan??)

Jasper

Ik had tegelijk een Hm+ én een Flylite v2 gekocht in 10ft #7. Ik kon niet kiezen. Reden voor mij om de Flylite te kiezen, is dat de Hm+ een wat subtielere hengel was, die daardoor wat te dicht op mijn Sage XP6101 zat. Ik vind de afwerking van de Hm+ wel mooier, maar zocht specifiek een hengel tussen die XP en mijn T&T Helix #8.