ook dat is leuk aan vliegvissen

Started by M@rco, May 29, 2012, 13:52:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

M@rco

tweede pinkster dag  in de ochtend op pad gegaan langs de krommerijn .Er gebeurde weinig en ook niks gevangen, maar het was mooi. Tegen gesteld kwam er een ander vliegvisser aanlopen en een leuk praatje gemaakt van 30 min. Wat ik leuk vindt aan vliegvissers is dat ze kennis delen. Van deze vliegvissers (macfly was dacht ik zijn naam op het forum) toch wat tips en hints gekregen en weer wat opgestoken wat wel erg handig is als beginnend (vlieg) visser. Dank daarvoor dit is al mijn derde leuke ervaring langs de waterkant met vliegvissers en inmiddels 2 minderen ervaring met karper vissers,mijn streven is dan ook om dit ook voor andere zelf te doen (moet ik wel eerst meer kennis en ervaring hebben  :) ) voor andere (startende) vliegvissers.

Ik weet niet of het bij de 10 geboden van de vliegvissers hoort maar wat mij betreft mag hij er bij.



rein


A{b}r{a}xa{s}


Plantje

Zo hoort het zeker!

Kwam onlangs in Zwolle-Zuid terwijl ik met de kleine aan het wandelen was ook een jochie tegen die aan het vliegvissen was. Heb hem nog wat werptips kunnen geven. Vooral ook cool om te zien hoe hij met sprongen vooruit ging na een paar tips!
Ook nog even de polaroid zonnebril (ik ga in Zwolle niet wandelen zonder die bril ;)) uitgeleend en laten zien waar wat mooie voorns zaten. En erg leuk om nog bijna enthousiaster te worden dan hij was, omdat ik wél zag dat hij een aanbeet had van een 20+ voorn :)
Toen ik vertrok zag ik nog een leuk snoekje zwemmen. Die heb ik hem nog aangewezen, maar ik weet niet wat er verder gebeurd is, want de kleine moest eten.

Dat soort dingen is voor mij ook een beetje de charme aan vliegvissen. Daarom ben ik ook zo fel als het gaat over het "geheim houden" van stekken. (Snap wel waar dat vandaan komt hoor en ik wil de discussie niet in die richting trekken.) Help elkaar gewoon lekker op weg.

Toen ik voor het eerst op de IJssel ging vissen hebben Evert, BertJ en Bert Jan me ook op weg geholpen. Nog een mooie streamer van Evert gekregen even met de hengel van BertJ geworpen. Schitterend!

rein

Ik denk dat het ook komt omdat we als vliegvissers in de minderheid zijn. Maakt de band met collega-vliegvissers alleen maar groter

bij

Mijn zwager viste veel op karper, voordat hij ging vissen maakte hij een voerplek. Ik weet niet hoeveel kilo's boilies er in het water verdwijnen. Ik kan mij voorstellen dat je in een dergelijk situatie graag je voerplek/stek geheim houdt. Anders zie ik het nut niet om een goede visstek geheim te houden.

Hilco

nou als je een leuk plekje hebt, en je maakt het openbaar, dan kan je er vervolgens zelf niet meer terecht omdat het daar zo druk is .............


Plantje

Genoeg over geheimhouden van plekjes; ik had het niet moeten noemen. M@rco opent juist een heel positief topic.

Er zit wel wat in, dat vliegvissers in de minderheid zijn. Maar ik merk vaak wel een soort van "relaxedheid" die me zeer aanspreekt! Vliegvissers die gerust hun eigen hengel aan de kant leggen om jou even op weg te helpen. Vliegvissers die niet per sé zelf gaan voor die grote forel die ze zagen staan, maar aan jou uitleggen hoe ze deze kunnen vangen.

Als het geen traditie is zouden we dat er zeker van moeten maken! ;) Ben ik helemaal met je eens M@rco!

rein

ik weet anders nog een heel leuk plekje dat ik straks ga opzoeken, en dat is het enige plekje die ik met geen andere deel  ;D ;D (sorry kon het niet laten)

wat mij ook altijd opvalt is niet alleen het makkelijk delen van informatie of helpen met werpen maar ook vliegjes verwisselen makkelijk van doos. Hoe vaak wordt er aan de waterkant niet gezegd.... "gebruik deze maar, of anders deze". En je doet het weer net zo makkelijk bij anderen..... dat maakt het vliegvissen gewoon nog leuker.

M@rco

leuk te horen dat er veel mensen zijn die het zelfde meegemaakt hebben en mijn mening delen.
Wat mij betreft mag het een traditie zijn (voor mij in iedergeval wel) en wat mij betreft kan het ook bij de 10 geboden voor vliegvissers. net als bijvoorbeeld geen nylon achterlaten, bomen en struiken niet afbreken enz.

En ja de plekken persoonlijk doe ik niet zo moeilijk over als je niet kunt delen kan je ook niet vermenigvuldigen.
Ik vang op het moment goed op de krommerijn in utrecht vooral het stuk tussen bunnik en odijk.
Vorige week mij eerste brasem gevangen :-)


Hilco

Hardstikke leuk Marco !!!!!!!!!!!!!!


Gerrit72


Helemaal top, die positieve berichten ;D

Hier in Drenthe heb ik dezelfde ervaringen,

iedereen positief en bereid elkaar te helpen :)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Gewo

Hier is het net zo, je helpt elkaar.

Ik gaf jeugdviscursus, algemeen dan, komt er een ouder naar me toe en zegt "Gert jij doet toch aan vliegvissen?" Mijn antwoord luidt ja klopt. Om een lang verhaal kort te maken hij had een complete vliegvishengel gekregen 'n #6. Hij had er volgens hem 'de ballen verstand van.' Hoe knoop je nu nylon aan de lijn ed. Ik geef mijn adres en tlnr en spreek met hem af dat hij maar even moet bellen of ik thuis ben als hij aan wil komen.

Krijg een foontje of hij kan komen op een avond enkele weken geleden. Hij doet eigenlijk alleen vissen op putten. Leg ik hem uit dat die nylon die je er aan knoopt eigenlijk leader heet en dat je daar weer een stukje nylon aan knoopt wat tippet heet.
Een leader had hij niet dus maar een van mij er aangeknoopt gelijk de tippet bevestigd en hem diverse knopen laten zien en laten uitvoeren. Hij is een paar uur bij me geweest en nog wat oude herinneringen opgehaald hij doet, ik deed voor ik in de stoel belande, aan modelvliegen. Hem een stel streamers, voor op de forel, wat natte en droge vliegen gegeven. Trekt hij zijn knip en zegt wat krijg je van me voor de spullen, ik kijk hem aan en zeg 'Jan doe niet zo gek, wij helpen elkaar.'

Vorige week bij de laatste avond van de cursus toen hij zijn zoontje bracht vertelde hij, mooi man. Ik zeg wat Jan? Was hij wezen vissen op een put eerst met de spin, liep na bepaalde tijd niet meer en er werd niets meer gevangen, komt me bekend voor zei ik.
Heeft hij de vlieglat gepakt er een streamertje, van mij, aangebonden en na twee worpen zijn eerste forel op de vliegenhengel.
Hij verteld het en je ziet de twinkeling in zijn ogen.

Kijk daar doe je het voor dat is de instelling van de vliegvisser elkaar helpen waar mogelijk is.

Trouwens hij neemt me een keer mee naar die put :D

rein

en Nederland kent alweer een vliegvis-junk :). Mooi Gewo!!

Hilco

Maar het moet ook niet al te veel koek en ei zijn hoor, dan wordt het een beetje saai.

De eerstvolgende vliegvisser die ik tegen kom, sla ik op zijn bek en zeg dat ie een eigen stek moet zoeken .

watjes gedoe dat vliegvissen  :P :P :P

HappyFisherman

Ik vind zo'n Tenkara hengel net een zweep...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Hilco

#17
Quote from: HappyFisherman on June 08, 2012, 19:37:56
Ik vind zo'n Tenkara hengel net een zweep...

Begin jij nou ook al ......... vuile vuile vuile  kom maar hier als je durft !!

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Hilco

Ik weet waar je woont jongen   ik ga je beuken jongen ....... >:(

HappyFisherman

Kom maar langs, gaan we gezellig vissen :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gerrit72


Mag ik ook komen? Vissen of Hilco die Happy slaat met zn zweep, wordt altijd lachen ;D
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Hilco

Ja  hoor , zo zijn wij vliegvissers dan ook wel weer  :P

rein


golddigger

Quote from: Gerrit72 on June 08, 2012, 21:20:40
Mag ik ook komen? Vissen of Hilco die Happy slaat met zn zweep, wordt altijd lachen ;D
Is dat dan het bekende happy-slapping????
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Perry