Rivieren Gard en Gardon

Started by Arie de Vries, May 11, 2013, 23:42:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arie de Vries

Iemand ervaring met deze Zuid Franse rivieren? Heb inmiddels campings gevonden die ook vis vergunningen verkopen, maar hoe en wat verder???
Groet, Arie

Beertje

Hallo Arie,Wbt de Gardon kan ik zeggen dat over het algemeen de rivieren in zuid Frankrijk het zelfde beeld vertonen: een magere bezetting aan forel (enkele stuken uitgezonderd) maar wel volop kopvoorn en sneep.Er zijn in de loop v/d tijd al verschillende topics over dit onderwerp op het forum geplaatst dus raadpleeg die maar eens.over sneep en de benodigde vliegen heb ik onlang een vraag gesteld.
Speycast (die hier niet meer is) gaf mij het volgende advies:: vissen op sneep

vis eens met 18 of 20   met tungsten 1.5 mm     staartje van fazant   lijfje ook   kleur olive   ribbing koperdraad zeer dun

torax   opposum  of seal    in kleur   grijs  geel of bruin

door de kleine onderstaande bek moet je echt diep vissen dus stuiteren over bodem

gebruik wel haakjes met downeye

groeten Jan
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

John

M'n eerste vliegviservaring :D.( Op de Gardon de Anduze )

Hadden een buurman die vliegviste daardoor ben ik ook gaan vliegvissen . Moet wel zeggen dat toen kopvoorn en zonnebaars  veel gevangen werd.

peter

voor forel hoef je niet tegaan die vreten die fransen alle op hoe klein ze ook zijn ,en anders betaal je de hoofdprijs ..
Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

Arie de Vries

Allen, dank voor de antwoorden.
@Jan, vermoedelijk doe ik iets niet goed. Als ik op sneep zoek kom ik alleen bij jou antwoord in dit topic terecht.
Overigens wel een uitdaging, haakjes 18 en 20, ga ik proberen. Downeye is neem ik aan dat het oog niet richting haakpunt wijst maar de andere kant op?
Groet
Arie
Groet, Arie

Beertje

#5
Dat kan wel kloppen denk ik.Speycast heeft al zijn postings verwijderd.Vandaar.

Down eye is volgens mij gewoon een haakje met het oog naar beneden, zoals we gewend zijn.

Ik heb het even opgezocht,hier onder staat het.

vissen op sneep

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

peter

Dan is dat ook het Vliegje voor harders ,,,Dat wiervliegje ,,,,
Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

Arie de Vries

Hm vreemd dat ie "sneep" niet vind in jullie eerdere postings. Zie dat het als vis zeker de moeite waard is. Wiervliegjes binden dus, nieuwe uitdaging . Iets voor a.s. Vrijdag Inderk?
Groet, Arie

Arie de Vries

Lag kennelijk toch aan mijn zoekkunsten, net even opnieuw geprobeerd en nu diverse artikeltjes over de Sneep gevonden.
Groet, Arie

Beertje

Zo leer je nog eens wat Arie. ;) ;D ;D
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Arie de Vries

Dat is toch ook een bedoeling van dit forum?
Groet, Arie

jelle

voor het ge3val je het niet weet, hier staat een bindpatroon van een wiervlieg.
SVS gemaakt door Evert
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

bij

Ik ben voor 2 jaar geleden in Vilmar Colmars geweest. De camping lag aan de Gardon. Ik zag dat de plaatselijke vissers de een met een vlieghengel en de ander met een werphengel zeker forellen vingen. Ze waren weliswaar niet groot maar toch. Wat denk je beide vissers gooiden de forellen terug. Dus het vooroordeel dat iedere fransoos zijn gevangen forellen meeneemt klopt dus niet.
Met welke vliegen gevist werd weet ik niet. De vissers zelf niet gesproken.

marcel1

Ik ben er vorige week nog geweest, en natuurlijk gevist en gevangen.
op de hele Gardon is redelijk goed vis te vangen en dan zeker kopvoorn.
De omgeving is voor mij redelijk gesneden koek daar we er al meer dan 20 jaar komen.

In de zomer is het vissen met een Sedge of imitatie sprinkhaan echt helemaal top en kan je mooie Kopvoorns vangen.
maar ook barbeel is op sommige stukken goed te vinden en te vangen.

Bij Ales word ieder jaar Forel uitgezet het gedeelte bij Ales is dan ook no kill zone.
Verder is er bij de uitlopers van de Rhône bij lunel en de moerassen van de Carmarque leuk te vissen op diverse soorten.
Maar een vis die dan speciaal leuk is om te vangen is Black bass.


[attachment deleted by admin]

Beertje

Marcel1,vertel eens iets meer over de Carmarque.Waar je gevist hebt,wat je daar ving en waar je mee moet vissen.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

marcel1

De carmarque is een groot moerassen gebied zoals de franse het zelf noemen, ik zelf vind het meer een meren gebied.
Dwars er doorheen komt de uitloper van de Rhône in zee uit.

Iets verder stroom opwaards zeg maar ter hoogte van Lunel is hier Black bass te vangen maar verder stroom op waard ook uiteraard.
ook in het moerassen gebied zelf is deze visoort te vangen.
Met kleine  streamers en poppers zijn ze goed te vangen.

Op de Rhône is natuurlijk ook genoeg andere vis te vangen zoals baars,snoek en witvis.
Bij ners op de Gardon is ook black bass te vangen en zeker mooie karpers hier is de gardon mooi breed en ook in de zomer staat hier redelijk veel water.
Met de belly boot kan je daar je hart op hallen veel over hangende struiken en bommen, ook wadend kan je daar terecht.

verder stroomaf richting Avignon kom je in dit stuk mooie Kopvoorn stekken tegen, ik kan je zeggen een forel is een mooie vis maar qua sport en aanbeet wint de kopvoorn zeker!! en is dan echt geen straf om te vangen.

Vlak voor Ners staat ook nog eens een Belgische frietkot langs de weg bij een mooie pleintje onder de bomen, dus s'middags tussen door ff een frietje en een burger halen.
Bij Sauve niet alleen mooi om dat het een leuk dorp is maar ook hier is goed te vissen.

Zelf heb ik twee stekken die ik niet prijs geef deze zijn na wandeltocht van 20 minuten te bereiken en legen echt verscholen, en daar je raad het al is het een paradijs om te vissen en te vangen.


Beertje

Bedankt Marcel,ik ben vorig jaar dicht in de buurt geweest, aan de céze ook mooi.Misschien ga ik die kant nog eens weer op.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Arie de Vries

Allen, dank voor de postings, ik heb weer het een en ander uit te zoeken voor de komende vakantie
Groet, Arie

harry

Quote from: Beertje on May 12, 2013, 00:07:58
Hallo Arie,Wbt de Gardon kan ik zeggen dat over het algemeen de rivieren in zuid Frankrijk het zelfde beeld vertonen: een magere bezetting aan forel (enkele stuken uitgezonderd) maar wel volop kopvoorn en sneep.Er zijn in de loop v/d tijd al verschillende topics over dit onderwerp op het forum geplaatst dus raadpleeg die maar eens.over sneep en de benodigde vliegen heb ik onlang een vraag gesteld.
Speycast (die hier niet meer is) gaf mij het volgende advies:: vissen op sneep

vis eens met 18 of 20   met tungsten 1.5 mm     staartje van fazant   lijfje ook   kleur olive   ribbing koperdraad zeer dun

torax   opposum  of seal    in kleur   grijs  geel of bruin

door de kleine onderstaande bek moet je echt diep vissen dus stuiteren over bodem

gebruik wel haakjes met downeye

groeten Jan

ik heb ook enkele jaren op de gardon gevist en ook sneep op wiervlieg gevangen
maar ik pakte ze allemaal in de bovenste waterlaag

dus gewoon uitproberen :)

jur606

op welke haakmaat wordt een springkaan imitatie gebonden (voor kopvoorn)
heb ze wel al gevangen met echte springkanen met een spinhengel paar jaar geleden?

Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

jur606