Reel d'r op, reel d'r af

Started by Gert, January 10, 2014, 12:43:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gert

Van het prikbord, met dank aan Cornelis die blijkbaar het www goed in de gaten houdt, maar het hier helaas niet zelf post  ;):

http://www.youtube.com/watch?v=3viVcMNbs_Y#t=87

Ik kan niet zeggen niet er niet goed over is nagedacht, want de nadelen die ik zo 1,2,3 kon bedenken worden ook al meteen opgelost (of in ieder geval is te zien dat er dus over is nagedacht).

Ik vraag me alleen af: wie bedenkt zoiets, en waarom? Zijn dat mensen die niet met de huidige en al eeuwen(?)lange traditionele manier overweg kunnen?
Het is wat mij betreft leuk en misschien ook wel goed bedacht, maar verder...
Zou van mij dan ook wel een prijs mogen winnen qua bedenksel en uitvoering, maar of er ook echt vliegvissers op zaten te wachten?

Groet,
Gert

Rena

Hmmm...

Mijn eerste gedachte is dat de hengel vreselijk in onbalans is.
Al het gewicht hangt nu boven de hand en heeft geen contra gewicht.
Dit belast je gewrichten mogelijk meer dan je lief is!?
Ik heb wel vaker op deze manier met verschillende gewichtsklasse hengels geworpen en vindt dit geen pretje.
Uiteraard is dit persoonlijk.

Voor mijn deel denk ik dat ik het nog even bij de klassieke manier van vliegvissen houdt  :P

TL Peter

Heintje Davids

Heb jaren geleden ook al zoiets gezien. Nog niet zo innovatief als deze. Je kon de hengel bijvoorbeeld toen niet vastzetten op de houder maar verder eigenlijk precies hetzelfde. Een soort harnas met een reelhouder op de borst. Het ding van toen is een zachte dood gestorven en ik ben er van overtuigd dat deze nieuwe uitvoering dezelfde toekomst tegemoet gaat. Vliegvissers zijn over het algemeen uitermate traditioneel waar het hun hengels betreft. Kijk naar de ontwikkeling van de gebogen handvatten van Zpey, de 6 kantige carbonhengels van oa Bruce and Walker, de 6 kantige handvatten van Loop enz. Al deze verbeteringen? vinden volstrekt geen navolging en na enige tijd hoor je er weinig tot niets meer van.

Rena

@Heintje Davidse
Klopt dat veel van deze, (onnodige) uitvindingen de tand des tijds niet doorstaan.

---
Heb eens een discussie gehad met de uitvinder van zpey hengels, over de noodzaak van een gebogen switch handvat op een #3 9voet.
Of de extra kosten voor dit handvat verantwoord waren, gezien het feit dat niemand dit zal gebruiken omdat het volstrekte onzin is.
De man ging grote lengtes om het te verdedigen en nu een paar jaar later hebben ze dit handvat op veel hengelseries laten vervallen.
Deze hengel (lean green) was overigens wel een hele fijne hengel  :D

Nog een innovatieve hengelbouwer:
http://www.arcticsilver.no/default.asp?menu=products&LAN=ENG

jur606

MOet eelrijk zeggen die artic ziet er echt super uit (gewoon het desing en reel vind ik dus heel mooi)
prakties en hoe die in de praktijk is weet ik niet.

Heintje Davids

@Peter wat mij betreft heb je gelijk. Switchhandvatten op lichte, korte hengels is een beetje flauwekul en meer speelgoed. Mijn lichtste switch, een 11 voet lean green van Zpey, wordt nauwelijks gebruikt. Voor enkelhandig werpen is hij te lang en de hefboomwerking te groot om lekker te werpen en de keren dat je echt zo'n lichte, lange switch nodig hebt zijn gering. Ook meer voor de heb dus dan echt nuttig.
De overige Zpey's (6 t/m 9) gebruik ik wel, zij het dat ik de 6 en 7 ook vaak enkelhandig gebruik. En die reels van Artic... mooi. Doen me een beetje denken aan de, ook al ter ziele gegane Backwinders waar ik zo gek op ben. Wist trouwens niet dat het bedrijfje Articsilver nog bestond omdat ze bij de start al in geldnood verkeerden. Er liep toen een actie, ivm die flexibele handvatten van hen, waar ze vliegvissers opriepen om hen geldelijk te steunen zodat ze door konden gaan met de ontwikkeling van die handvatten.

HappyFisherman

Heb jij hengels waar je niet mee vist dan Heintje? :P

Nieuwe technieken is leuk, maar ik vind juist de eenvoud van het vissen met vliegenhengel (ahum...) zo leuk.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Hilco de Visser

Tenkara vissen mét reel ...................weird

Heintje Davids

Quote from: HappyFisherman on January 10, 2014, 16:26:50
Heb jij hengels waar je niet mee vist dan Heintje? :P

  ::hellno::  ::fluiten:: ::fluiten::  ::fluiten::  ::blozen::