urker winde

Started by fdb197, April 06, 2014, 21:01:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fdb197

de eerste windes zijn weer gearriveerd
gistermiddag voor het eerst dit seizoen het eens geprobeerd
bij de tweede worp meteen raak
prachtig mooie winde van rond de 50 cm
kon hm jammer genoeg niet beter fotograferen
maar op een vochtige steen bedekt met alg neergelegd
kon jammer genoeg door tijdgebrek niet verder vissen maar word denk ik een mooi winde seizoen bij ons voor de deur
gevangen aan zwarte nimph met oranje staart


[attachment deleted by admin]

Bone F

1 zwaluw maakt nog geen zomer, maar deze is vast binnen!

Gerrit72

The only difference between men and boys is the price of their toys.

wouter veuger

Prachtvissen die windes ::agree::,misschien alleen beter om hem niet op de stenen te leggen...

fairplay

Hoi FdB,
Mooi plaatjes hoor.
Maar is nu al de tweede keer deze week dat ik Urk hoor noemen.
Wat maakt Urk een goede winde stek?
Je kan daar niet waden, toch?

Beertje

Quote Fairplay:Wat maakt Urk een goede winde stek?
Je kan daar niet waden, toch?

Jawel! Je kan er wel waden!
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

fdb197

#6
sorry voor mijn late reactie
ben zelf ook beroepsvisser op de noordzee op tong en schol
kan dus alleen in het weekend reageren
maar urk is een prachtige winde stek
kan eigenlijk vanaf het strand onder het monument tot aan de dam van de haven overal waden
met uitzondering van een paar plekjes
moet hier wel een beetje weten waar je de winde kan verwachten
vorig jaar was 1 van mij beste jaren met het vangen van mooie grote winde
moet ook weten wanneer je kan gaan vissen
vorig jaar was het echt s'morgensvroeg tot een uur of 9 en dan had je het echt niet te proberen overdag
meestal als de badgasten weer op huis aangingen kwam ik weer terug en kon dan door vissen tot een uur of 11 in de avond
er lagen s'morgens wel eens scholen van honderden grote vissen en dan overdrijf ik echt niet
haalde dan echt alles uit de kast maar je kon het echt dan wel vergeten na 9 uur
maar dit scheelt echt per jaar
paar jaar terug ging ik gewoon met de kinderen naar het strand en nam dan alleen mijn hengel en een waadvest met spullen
stond dan tussen de badgasten de winde weg te peuteren
let op mag nu niet vissen op het strand als er badgasten zijn
https://www.youtube.com/watch?v=6QP25SADE7U
ga morgen een paar dagen naar denemarken
zal daar voor het eerst de zeeforel belagen
maak wel een mooi verslag
tot ziens op urk

mrproper

mooi hoor ! Dacht dat ik de enigste vliegvissende beroepsvisser was.! 
Volgende keer als ik naar het VCU moet de lat maar mee  :)

fairplay

Bedankt voor de uitleg, jongens.

sjoerd

Quote from: mrproper on April 13, 2014, 23:28:49
mooi hoor ! Dacht dat ik de enigste vliegvissende beroepsvisser was.! 
Volgende keer als ik naar het VCU moet de lat maar mee  :)

Maar vang jij dan ook "onze "witvis weg voor het Oostblok??? :'( :'( :'( :'(
Ik(wij) zijn zeer benieuwd naar jouw(jullie) mening m.b.t. teruglopende visstand in Nederland.

gr Sjoerd

Sieger

Quote from: sjoerd on April 14, 2014, 15:44:05
Maar vang jij dan ook "onze "witvis weg voor het Oostblok??? :'( :'( :'( :'(
Ik(wij) zijn zeer benieuwd naar jouw(jullie) mening m.b.t. teruglopende visstand in Nederland.

gr Sjoerd

Nee.....


Sieger

sjoerd

Quote from: Sieger on April 14, 2014, 18:37:07
Nee.....

Hee Sieger, ik had de vraag gesteld aan William :) :) :)

Sieger



Sieger

Wilco

Sjoerd,
William is garnalenvisser

sjoerd

Quote from: Wilco on April 14, 2014, 21:03:51
Sjoerd,
William is garnalenvisser

::goodjob::  maarre ik zag laatst een reportage over een Friese palingvisser, die toegaf voor de camera dat hij ook alle bijvangsten zoals snoekbaars meenam en verkocht. :-[ :-[ dus....... :) :) :) :)
Maar dat doet mr proper niet, daar ben ik van overtuigd.

gr Sjoerd

Rossie69

nee is zeker.

hij vangt Garnaaltjes.


mrproper

Doodgewone garre visser .!

fairplay

Wat maakt Urk zo'n goede Winde stek? Is het de IJssel, Vecht?

fdb197

Mijn mening over de achteruitgaande visstand op IJsselmeer is dat we er eigenlijk allemaal een beetje schuld aan hebben
Jaren geleden had je hier , alleen al op Urk , een IJsselmeer vloot van wel 20 of 30 scheepjes en die konden er allemaal een goed stuk brood verdienen
Toen kwamen de natuur organisatie en die wilden dat het IJsselmeer water schoner moest worden
Wat kreeg je dus schoner water en goede visvangst achteruitgang van de visstand
De IJsselmeer vloot moest inkrimpen met het aantal schepen maar dit had geen effect op de visstand dat deze weer zou aangroeien
Nu zijn er ongeveer nog 10 of 15 IJsselmeervisbedrijfjes en die kunnen ook geen droog brood meer verdienen dus dat heeft weer het negatieve effect om toch nog een lonend jaaromzet te krijgen voor hun bedrijven en levensonderhoud dat deze mensen alles aangaan voeren wat maar te verkopen is
ook weer een achteruitgang van de visstand
Wat de oplossing is weet ik ook 1 2 3 niet maar om het IJsselmeer af te sluiten voor de beroepsvisserij zal ook niet de oplossing zijn
Het is en blijft natuur en die kunnen wij ,hoe graag we ook zouden willen , NIET regelen
Ik vind het alleen zo jammer dat de schuld altijd maar naar dezelfde hoek worde geschoven
Voor dat wij met onze oordeel klaar staan moet jezelf eens in de schoen gaan staan van de ander en kijk dan maar eens hoe je er zelf over zou gaan denken

sjoerd

Ik begrijp het dat een beroepsvisser als die niet meer paling vangt op andere vissoorten gaat vissen om toch zijn brood te verdienen.
Maar..... er zijn zoveel bedrijven die failliet gaan en er mee ophouden. Of mensen die een bepaalde studie hebben gedaan maar daar geen werk in kunnen vinden. Kijk maar om je heen. Wat dacht je van bijna 400.000 werkelozen momenteel???Als er niks meer te vissen vangt, zou je de beroepsvissers moeten uitkopen. Of ze moeten zelf tijdig overschakelen op een andere broodwinning. Het is dan wel heel makkelijk om maar gewoon over te schakelen op een andere vissoort.
Nu wordt er wel heel rigoureus heel veel witvis en karper weggevangen. Doodzonde natuurlijk voor de toch al krimpende visstand.
Het zijn natuurlijk niet alleen de beroepsvissers maar ook de aalscholvers, " schoner" water? rivierkreeftjes etc etc.
Maar tonnen en tonnen witvis ieder jaar onttrekken aan het water t.b.v. de Oostblokkers en Belgische visputten. Daar heb ik en velen met mij denk ik erg veel moeite mee.

Wij maar ook onze kinderen,willen immers graag ook nog eens lekker wat vangen en als ik dan zie hoe razendsnel de visstand is achteruit gegaan, dan wordt ik daar niet vrolijk van!!

Sjoerd

Heintje Davids

400.000 Sjoerd? Was het maar waar! En in alle eerlijkheid: Als ik beroepsvisser was en er viel niet meer op de voor mij 'normale' vissoorten te vissen en een andere baan met 700.000 werklozen zat er ook niet in, zeker als 'oudere jongere'? Ik zou ook sterk overwegen om te denken: "Na mij de zondvloed". Of ik het zou doen? Geen idee... maar zou het zeker in overweging nemen.

Bone F

Dan maar overschakelen op een andere vissoort is natuurlijk uitstel van executie. De eindigheid van deze vervangende inkomsten is dus nu al in zicht/begonnen. Te gek voor woorden natuurlijk dat je uitgekocht zou moeten worden voor iets waar je zelf debet aan bent. Uit het verweer blijkt weer dat er naar andere(n)/oorzaken verwezen wordt. Inderdaad staat het idee van na mij de zondvloed hoog op de lijst. Dit hadden de vissers=beroepslui toch kunnen zien aankomen? Waar op andere delen op aarde steeds meer duurzaam omgegaan wordt met wat deze aardbol aan grondstoffen in de breedste zin van het woord te bieden heeft is dit kennelijk bij ( een deel) van de beroeps-binnenvissers nog niet doorgedrongen of ze willen het niet laten doordringen.

fdb197

sorry mannen maar op dit punt zullen we wel nooit eens worden
een buitenstaander geeft de beroepsvisserij de schuld en de beroepsvisserij de natuurorganisaties
maar net zoals ik het zei
we hebben er allemaal aan meegeholpen
en overschakelen naar een andere visserij is ook niet van de 1 op de andere dag
elke vergunning of investering kost geld en dat geld is er niet

Bone F

fdb197

Dat wij hier "allemaal" schuld aan hebben vind ik toch te breed hoor. Ik voel mij en waarschijnlijk vele (vlieg) vissers met mij er absoluut niet schuldig aan!

Wilco

#24
Als de beroepsvisserij eens begint met de hand in eigen boezem te steken dan hebben we een begin. De uitspraak van een beroepsvissers uit de omgeving van Genemuiden zei dat als hij de vis niet weg vangt zijn collega dat wel doet dus hij kon zijn collega beter voor zijn.
..............................................hier stond veel tekst die ik heb weggehaald en dat is niet uit piƫteit met de beroepsvisserij.