Kurk.!!

Started by mrproper, September 23, 2012, 09:23:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mrproper

( discussie onderwerpje )

Waarom word er eigenlijk kurk gebruikt voor hengels.??
Tegenwoordig zijn er toch genoeg nieuwe moderne lichte materialen.!

A{b}r{a}xa{s}

Ik weet nog van 'vroeger', had ik een matchhengel met foam maar dat werd toch erg vies na enige tijd en was lastig(er) te reinigen en bleef 'ruiken'.
Kurk is denk makkelijker te reinigen....en het oogt mooier ?!
Tegenwoordig zie je ook wel een mengsel van kurk en hars/epoxy, bv in een aantal LOOP hengels, maar echt kurk heeft toch iets meer (kwestie van gevoel).

catchem

Traditie  ::)

Ik vind het ook wel mooier staan dan foam. Foam doet me denken aan goedkope hengels. De mengeling kurk met hars en rubberkurk is ook wel mooi.

BV

#3
Bij nat weer heb ik iets meer grip op de gemalen kurk en lijm grip.
Bij droog weer ligt echte kurk me fijner/zachter in de hand.
Het mooiste vind een ik een grip met veel echte kurK en van die accent-ringen in gemalen kurk.

vliegvisserdorian

 ::agree:: een hengel met foam ziet er zo goedkoop uit :P kijk maar naar bijvoorbeeld karperhengels. maar volgensmij zie je dat niet zo veel bij vliegenhengels of ligt dat aan mij?

Gerrit72


Volgens mij is dat geknoei met moderne materialen nooit aangeslagen.
In de karpervisserij zit het nu wel veel op de afstandhengels (vind het niks :(, zijn net zeehengels).
Thomas Lont bouwde met ATB handvaten oid. Gelukkig is het in de vliegvisserij kurk wat de klok slaat.
Als 'classic ' liefhebber kan ik alleen maar zeggen; 'kurk rules! ;D
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Dick

als een foam handvat kapot is is het moeilijk te repareren, kurk kun je gewoon herstellen en het smoelt gewoon goed

Ron-O

kurk heeft een hele fijne grip  droogt snel  en vuil trekt er niet in   

na het bouwen van mijn 2# heb ik nu sterk de voorkeur voor  de kurk epoxy schijven

super glad te schuuren en totaal geen enkel gat of oneffenheid er in  voelt zelfs beter als gewoon kurk

en scheelt ook nog eens de helft kwa euro's


Ja Bert dat wil ook wel eens in de hand voelen, ben benieuwd.

Ron-O