Fortundalen

Started by Floor, September 02, 2017, 21:48:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Floor

Gedurende het zalm / zeeforel seizoen is het vooral het einde van de Fortundalselva waar het om te doen is. Nu het seizoen over is gaat de aandacht weer naar de bovenloop van de rivier.
Waar ik eerst met mijn dubbelhandige #8 naar de rivier liep voor het betere gooi en smijt werk is er nu een ritje van 20km nodig om mijn favoriete stekken te bereiken waar, het er vervolgens heel wat subtieler aan toe gaat, de #2 is nu het juiste gereedschap.

Het ritje naar boven zal voor menigeen heel wat angstige momenten opleveren, smal, stijl, onverhard maar adembenemend mooi zelfs na al zo veel keer op en af te zijn geweest.

Eenmaal boven ligt het water er vandaag prachtig bij, zon, windstil, en de waterstand is bijzonder laag.
De eerste vlieg is een klinkhamer #12 kleur maakt niet veel uit, lichtgroen met bruine hackle voor vandaag.
Na enkele worpen al snel de eerste vissen, nou ja, guppy's... dit betekend meestal dat je er zo 50 in een uur kan vangen maar ook dat een grotere vlieg wel eens een goed idee kan zijn en inderdaad, de witte "wulf" bracht direct grotere vis, 25 tot 30 cm is hier groot en 35+ is een monster. Die laatste heb ik vandaag niet gezien maar die hoef je op de stek van vandaag ook niet te verwachten.
Na een uur of 4 toch al snel een vis of 40 verder.
Peuterwerk, upstream met een grote droge vlieg heen en terug voor stroom met een nimph maatje #10
Voor grote vis hoef je hier niet te komen maar, ze zijn stuk voor stuk shitterend en trekken de #2 goed krom.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Scaramouche

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Gert

#2
Mooi hoor!
Maar dat mag ook wel, als je er 20 km voor moet rijden ;D

Ter vergelijking: ik moet 30 km rijden om überhaupt  een forel te kunnen vangen, ien dan sta ik in de randstad aan een forellenput. :o

jan114

Mooie vissen in een mooie omgeving en aan aangepast materiaal daar wil ik ook wel 20 km voor rijden

Floor

Ook zonder te gaan vissen is het ritje zeker de moeite waard, je vist er eigenlijk altijd alleen. De meeste Noren nemen er de moeite niet voor, zij vinden de vis te klein en vliegvissen over het algemeen een hoop moeite voor niets en als Noren ergens een hekel aan hebben is het wel om ergens moeite voor te doen. Dus, ik offer me wel op en laat de vis bovendien gewoon weer zwemmen.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.