Flashtail Whistler streamer (althans mijn variant hiervan)

Started by Gerrit72, January 09, 2013, 20:40:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72

Tijdens het zoeken naar patroontjes om voort te borduren op de Feeststreamer
kwam ik in het boek van Peter Cockwil de Flashtail Whistler tegen. Flashy is hij inderdaad, ideaal om de kerstslinger in te verwerken. Het flapperende geluid herkende ik ook in de beschrijving, je hoort de streamer licht flapperend voorbijkomen (handig, als ie op je af komt, kun je bukken  ;) ).



Direct even een poging gedaan om een soortgelijke te maken. Daar liep ik direct al tegen verschil van inzicht aan. Het origineel is nogal lang tov de haak. Zelf heb ik voor de snoek, de beste ervaring met de haak ongeveer halverwege. Mijn ervaring is dat het minder missers of staartbijters oplevert. Het werd dus zoiets;



Een bundel van het kerstspul werd ook wat veel van het goede. Ik heb de glimstrips gemixed met wat stugge fibers. Hierdoor blijven ze wat meer van elkaar afstaan. De 1e werp en strip tests waren veelbelovend. Echt tijd om te vissen had ik niet, maar vandaag kon ik voor het eerst even een uurtje vrijmaken om te testen. Het resultaat komt eraan (even door scrollen :)). Ik maakte ook nog onderstaande variant, iets meer materiaal, weer gemixed met fibers.



Wat klooien met low-budget materiaal vind ik leuk. De creaties kosten tussen de 10 en 20 cent;



Met eendenveren en kerstslinger.



Met ganzenveren in de flank, die bewegen als flinke vinnen en suggereren een zwemmende beweging
De staart is niet zichtbaar, maar gemaakt van fibers.  Bind suggesties zijn welkom, schiet maar mannen,
ik kan wat hebben ;) (Hilco, de patriots zijn niet nodig, maar ze moeten niet zeggen dat het op een mier lijkt ;)).

Dan nog de test. Vandaag had ik tegen het donker nog een uurtje de tijd om te proefvissen. ik had daar ontzettend
naar uitgekeken en begon driftig te vissen. Testen ging mooi, allemaal verleidelijke zwembewegingen, ik had er vertrouwen
in. Snoek liet zich evenwel niet zien, aan het eind van het uur zag ik de bui al hangen; zonder vis naar huis? Ik was zelfs wat
teleurgesteld (ben nogal verwend, meestal is een uurtje genoeg voor 1 of meerdere snoeken).
Omdat het al aardig donker werd (was al na 17:00), deed ik mijn laatste worpen bij een lantaarnpaal. In het licht zag ik toch
plotseling een donkere rug door het water schieten en op mijn streamer kletsen, hengel krom en gelijk weer recht...losgeschoten :( .

Vol van adrenaline wierp ik zo voorzichtig mogelijk een eindje weg, om de streamer weer richting snoek te strippen.
Op de aanvalsplek, stripte ik langzaam en liet de streamer gekke bewegingen maken, even niets...en toch wederom die donkere
rug, vol op de streamer. De laatste tijd was mijn ervaring dat de snoekjes vrij tam vochten, deze werd helemaal gek...heerlijk ;D
Snel foto's gemaakt en met het zweet op de rug naar huis. Lekker voldaan, de test voor de feeststreamer was gelukt.



89 cm en een lekkere grove dikke kop, prachtig beest ::)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Rossie69

 ::goodjob::

hij vangt das goed voor je imagooooo.

en ook voor je,plezier in het binden en Vliegvissen.


Gerrit72


Bedankt Rossie, ik ben heel blij met het vliegvissen.
Een ontzettende verrijking in mijn leven.
Alhoewel ik nog geen jaar bezig ben, heb ik al vele mooie
ervaringen mogen opdoen.

Als je iets in elkaar prutst en ook nog mooie vis oplevert, is het
helemaal feest :) , idd goed voor het vertrouwen.

Maar 'imago'? Straks krijg ik ook nog ego :o

Nee, laten we maar gewoon die 'kleine jongen' blijven.
We zijn nuchtere Drenten toch? ;D
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Marksman

Lekker zo'n snoek vangen op een eigen creatie,altijd leuk.

Willem

Netjes hoor!  ::goodjob::

Leuk boekje trouwens, heb hem ook liggen thuis.  ;D

wouter veuger

lekker geknutseld weer gerrit,en meteen eentje vangen,das goed voor het vertrouwen!

ikzelf vind elke streamer waar een snoek opduikt een feeststreamer :P

Gerrit72

Quote from: Willem on January 10, 2013, 15:21:40
Netjes hoor!  ::goodjob::
Leuk boekje trouwens, heb hem ook liggen thuis.  ;D

'Boekje' is niet groot, wel erg dik. Is idd een leuk boek om door te bladeren, om ideeën
op te doen.

Marksman, Wouter en Willem bedankt :)
The only difference between men and boys is the price of their toys.