beginnen met vlieg/streamer binden voor mijn #4 hengel

Started by jur606, March 28, 2012, 09:41:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jur606

Beste mede vliegvisers,

buiten dat ik best wel ben gegrepen door het vliegvissen en het werpen en langzaam aan ook het vangen steeds meer weg gaat krijgen dat het echt gaat lukken :P
wil ik me toch ook wel wagen aan wat bind werk.

Ik heb ooit al een vice op de kop getikt met wat bijbehornede dingen bobinholder etc.
(volgens mij klemt i ook gewoon redelijk kleine haken.(maar moet ik nog even testen)

maar buiten dat zie ik zoveel dingen die te binden zijn en mijn hoofd gaat ervan duizelen.
dus hierom deze post voor wat hulp

Ik ben eigelijk geintereseerd in om een aantal simpele vliegen/streamerts te kunnen binden.

ok ik zou vliegen willen binden die met mijn 4 goed zijn te gebruiken (de meeste kleine licht vliegen kunnen wel)
en wat kleine baars/roofblei streamertjes ook wel

Ik dacht eraan om red tag te gaan binden (zowel verzwaard als onverzwaard)
en wat baars/roofblei streamertjes (zoals die klein streamertjes)

nu heb ik wel mooi instrukties gezine hoe te binden e.d. daar praten ze allemaal over verschilleden dingen materialen e.d.
wat zou ik voor deze 2 soorten nodig hebben om te kunnen binden (zoude jullie dit kunnena anvullen voor mij?

red tag

haken-haakmaat?
materiaalen?

baars streamertjes (2-3 opties?) (maximaal een snelle #4 hengel)

haken?
materialen?
ogen etc?

Lijm/epoxy ?

Iemand die mij wil helpen aan een nieuwe verslaving?




maurice

Redtag.

pauwfibers
hackleveer
rode wol
goudkopjes (voor nimpf)
drogevlieg- nimpf haak # 12 tot 16 kleiner kan altijd.

streamers,
streamer haken #6 tot 10

flash
EP
zonkers strips
vos
articvos
hertenhaar
oogjes in verschillende kleuren en afmetingen
lijm, of dat nu epoxi, of secondelijm gel of vloeibaar
bucktail
verschillende type veren
enz enz

genoeg om een kapitaal aan uit te geven.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

HappyFisherman

En dan series van 5 maken. Zul je zien dat de 5e er al stukken beter uitziet dan de 1e... Gevoel kweken voor het materiaal en de gereedschapjes.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gert

Voor kleine streamertjes: Marabou (in alle kleuren verkrijgbaar - maar als je wit neemt kun je met watervaste stiften ook leuk kleuren) , goudkopjes of gootsteenkettingoogjes, eventueel looddraad, wat glitterspul. Kun je zowel voor de forellenput als voor baars en misschien ook wel roofblei gebruiken.
Zijn heel makkelijk te binden, bestaan verschillende patroontjes voor. Liefst op een langstelige haak, maat 10 of 8.

Groet,
Gert

Gert

O ja, en als je ipv goudkop of gootsteenkettingoogjes, 2 piepschuimen balletjes in een stukje nylonkous gebruikt heb je een booby. Die moet je dan wel met een zink(tip)lijn of hele zware leader vissen.

Gert

Een wooly bugger is zo'n voorbeeld van een marabou streamer. Een imitatie van een libellenimf. Maar ook de zgn egg sucking leech, een bloedzuiger die aan een visse-eitje zit te sabbelen. En als je ze zwart maakt met een dikke kop heb je een kikkervisje.

jur606

Rob
Ik dacht dat ik nog een keertje meegesleept zou worden (uitnodiging zou krijgen) :)

en de rest alvast bedankt ga toch eens kort lijstje maken van dingen die ik echt ga bestellen.

Paar simpele streamertjes (want die roofblei moet eruit, wee tnu waar die zicht in deze peirode ophoud :P)) moet om te beginnen goed zijn :P