Leader loop bevestigen

Started by Christof van den Berge, October 25, 2012, 17:07:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Christof van den Berge

Zojuist een nieuwe sinktiplijn binnen gehad via A&M, nu zitten hier twee losse leader loop`s bij.

Hoe bevestig ik deze op de juiste manier?

Lijn gaat zondag mee naar de Ronde Bleek dus wil wel zekerheid van een goede verbinding hebben!
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

Christof van den Berge

IS het gebruik van leader loops zo onbetrouwbaar dan, heb namelijk aan mijn andere lijnen gewoon een vaste fabrieks loop zitten.

Maar hoe bedoel je precies met dat kaal maken, daarna secondelijm gebruiken?

Quote from: speycast on October 25, 2012, 17:12:44
Goede bevestiging  is niet werken met deze leaderloops  ;)

Gewoon stukje kaal maken en terug steken  in de kern 6 mm is genoeg
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

Koen

#2
hier staat uitgelegd hoe het moet. (ik neem aan dat je de chineese vinger variant hebt)

http://www.tacklebargains.co.uk/ts_flyfishing_guide_leaderloops.htm

ik zou alleen wel ff een druppie secondelijm aan beide kanten van het rubbertje doen.

edit, je meot wel ff dat rubbertje een stukje over je vlieglijn laten komen, anders steekt er allemaal van die stukjes uit en dan kun je er achter blijven haken.

Troutbuster

Chris, voor nu ff een leaderloop gebruiken (leg ik je wel uit) en dinsdagavond je lijn meenemen naar de club.
Rinus van Belzen laat je zien (en doet het gelijk voor je) hoe zo een lusje (zoals Bert Speycast bedoelt) aan de vliegenlijn gemaakt wordt!

Komt goed joh!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Christof van den Berge

Oke top!! ::goodjob::

Quote from: Troutbuster on October 25, 2012, 17:21:26
Chris, voor nu ff een leaderloop gebruiken (leg ik je wel uit) en dinsdagavond je lijn meenemen naar de club.
Rinus van Belzen laat je zien (en doet het gelijk voor je) hoe zo een lusje (zoals Bert Speycast bedoelt) aan de vliegenlijn gemaakt wordt!

Komt goed joh!

Gr

Jan
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

W3stland

Ben toch wel erg benieuwd waarom iedereen de leader loops zo afraad.. Gebruik ze al jaren en werken super nooit problemen mee gehad...
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

Troutbuster

Klopt Bert!! helemaal mee eens, maar.....

De leaderloops, mits goed gemonteerd, zijn prima!

Mee eens dat de loops gemaakt uit de kern van de vliegenlijn het "summum" zijn qua vliegenlijn/leader verbinding, dat staat maar....

Leader Loops?? prima hoor het werkt gewoon naar behoren, het kan alleen beter das waar!

Er is goed, en er is beter (zoals bij vele zaken! ;))

Gr

Jan
"Petri Heil"


Raymond

Ik gebruik die leaderloops ook al jaren zonder problemen. Maarrrr, op een heel andere manier dan de oorspronkelijke bedoeling is. Ik maak ze op de eerste plaats een heel stuk korter. Ik laat maar een cm of 3 over wat ik over de vliegenlijn schuif zonder rubbertje. Vervolgens wikkel ik het uiteinde van de sleef over een lengte van 1 krappe centimeter af met dunne dyneema en lak dit af met een druppeltje secondenlijm. Oersterk en het is een perfect lusje om een leader aan te bevestigen.

Meerder wegen die naar Romen leiden, dus... ;)
::wtf::

Troutbuster

Zo ist Ray!!
Ennehh.... naar Rome??

Willen we toch allemaal!!! ;)

Gr

Jan
"Petri Heil"


Raymond

Zijn daar mooie forelrivieren? in Rome? :D
::wtf::

Christof van den Berge

Nou heb ze net op de vliegenlijn gezet met een druppie seconondelijm, en na mijn mening zit het goed vast.
Zal zondag nog wel even een aantal mense proef "drillen" ::denken::
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

Troutbuster

Quote from: Raymond on October 25, 2012, 19:37:30
Zijn daar mooie forelrivieren? in Rome? :D

Ray, als jij daar wat stekken weet te vinden, ben ik je vismaat!! ;)

Gr

Jan
"Petri Heil"


Troutbuster

Misschien dat er in de Trevi Fontein forellen zwemmen???

Gr

Jan
"Petri Heil"


Raymond

Je hebt wel bekijks als je met je complete vliegvisuitrusting bij de Trevifontein verschijnt... :D Anders misschien in de Tiber...? ;-)
::wtf::

sjoerd

Cristopher,
secondenlijm alleen is niet voldoende. Heb je toevallig geen watervastesecondenlijm dan lost de lijm zelfs op in het water!!! Ik wikkel een cm van de loop af met wikkelgaren en zo krijg je een mooie gladde verbinding. Na het wikkelen die verbinding afwerken met bijv rubber repair o.d.
Nog nooit een vis mee verloren, zelfs geen kneiters van zalmen.

Sjoerd

karelgol

Ik doe ongeveer hetzelfde, maar dan met 2 naaldknopen, 1 op de plek van het uiteinde van de vliegenlijn en 1 op het uiteinde van de leader loop.

Karel

Peter B.

Is dit zo'n beetje hoe jullie de leader loop bevestigen (van ca. 3 minuten wordt de loop bevestigd)
http://www.youtube.com/watch?v=xHwE78-ixcM

Gert

Ja, dat is het wel zo ongeveer zoals ik het doe. Maar ik doe de lijm tot nu toe over de braided loop voordat ik de sleeve eroverheen schuif. Dat heeft dan wel tot gevolg dat een klein stukje lijn niet meer zo soepel is, dus zoals in het filmpje zou het nog beter moeten zijn.

Maar hoe dan ook: ALS je een braided loop gebruikt is het wel essentieel om een beetje lijm te gebruiken.
Het is mij nooit meer overkomen dat het spontaan los ging.
Groet,
Gert

Rossie69

Is mij overkomen met de TFTC van de Kingfishers.

had de verkeerde lijn bij me,en een mede vliegvisser had had wel een lijn voor me.
Dus 2e manche 1e worp,aanbeet alles lucht.
Weg vis vlieg weg loop  :o

dus controleer eerst ook de spullen van je mede visser.
Leek wel of het bijna express gedaan was.

;D

Peter B.

Dat is handig om te weten. Ik deed het ook niet, maar denk dat ik daar ook maar wel mee ga beginnen.

sjoerd

Quote from: karelgol on October 26, 2012, 11:05:48
Ik doe ongeveer hetzelfde, maar dan met 2 naaldknopen, 1 op de plek van het uiteinde van de vliegenlijn en 1 op het uiteinde van de leader loop.

Karel

Karel je hebt gelijk. zo doe ik het ook, beide verbindingen goed vastzetten met binddraad en lijm, onder het motto, dubbel genaaid houdt beter! :D :D :D

Sjoerd