De Ahr bij Mayschoß, 3 en 4 augustus 2014.

Started by Herman, August 10, 2014, 15:40:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Herman

Het was al weer veel te lang geleden dat Raymond en ik een paar dagen waren wezen vissen.
Het moest er dus dit jaar weer van komen. Een dag of drie leek ons een  goed plan. Allebei zijn we een beetje op zoek gegaan naar locaties. De Kyll was ik dit jaar al twee keer geweest, dus dat werd m niet (beetje jammer was wel dat er andere forumleden waren die er in deze periode wel zaten met prachtig en helder water.... maar daarover later meer).
We hadden ons oog laten vallen op de Ahr en wel het gedeelte bij Rech. Helaas is sinds het overlijden van de man van Pension Maria het niet meer mogelijk daar een vergunning te regelen. Natuurlijk is internet gewillig en ben ik op zoek gegaan naar de nieuwe pachter van het water. Uiteindelijk wist zelfs de Ortsburgermeister niet te vertellen wie de nieuwe pachter was of hoe we deze konden benaderen. Wel t geld incasseren maar niet weten van wie? Vreemde zaak, maar ja daar schieten wij niets mee op.
Dan maar een strecke verderop in Mayschoß richting Rech. Dagvergunningen worden daar uitgeschreven door Wein- en Gasthaus Kläs.

Op de zondag afgesproken om rond half negen daar te komen en een bakkie te doen alvorens we de Ahr onveilig zouden gaan maken. Raymond had zijn horloge op een andere tijd staan dan ik, dus had ik wat extra tijd om alvast een blik te werpen op de Ahr. Helaas had het de avond er voor geregend, dus het water was een beetje verkleurd. Zicht zal zo 30 cm geweest zijn denk ik. Voor het hotel was een mooi stekkie om te kijken wat er zich zoal speelde in het water. Een paar keer een vis zien blinken in het water en zelfs een drietal sprongen (van 1 vis) waar kunnen nemen. Ondanks de lichtbruine kleur gaf dat de burger wel moed!

Nadat ook Raymond was aangekomen onder het genot van een bakkie leut de dag voorbereid. De dame van het hotel dacht dat t niets zou worden omdat het water in haar ogen toch wel erg smerig was. Aan de andere kant was zij ook geen visser, haar man zou wel meer kunnen vertellen.
De strecke is zo'n 2,3 km lang en heeft veel bochten, stroomversnellingen, rustige stukken en pools. We begonnen zo'n beetje aan het einde van de strecke om stroomopwaarts te kunnen vissen. Volgens de geleerden 25 meter na de spoorbrug zou een bord moeten staan. Helaas t bord niet weten te vinden, maar hoe ver kun je naast 25 meter zitten (hahaha).


Bij de brug aangekomen wist Raymond in de stroomversnelling zijn eerste grote forel te haken. Smerige handen kreeg hij echter niet, vlak voordat hij hem kon scheppen wist deze rakker te lossen.... Maar goed, wel vis gehaakt en actie gehad! Niet veel later had hij al weer succes. Deze rakker zou hij binnenhalen door op de slip te drillen. Mooi om te zien dat de vis door de slip heenging en zo toch nog weer wat lijn wist te pakken. Dat ging goed...... tot het moment dat de vis midden in de stroomversnelling op het snelst stromende stuk ging staan. Lijn iets losser en je raadt het al, ook deze vis wilde niet op de foto en ontkwam.

Onder de spoorbrug leek ons ook een mooie pool te bevinden. Redelijk snelstromend water, maar heerlijk vlak bovenin. Dikke nymphen geprobeerd, droge vlieg.... Helaas geen succes.  Dan maar weer een paar meter opschuiven. Een redelijke stroomversnelling (ook vrij diep) en daarvoor een diep uitgesleten bocht waar een klein eilandje in zat. Mogelijk dat bij een lagere waterstand het zijstuk droog staat, maar vandaag was er een mooi stroompje in. Op het punt waar dat stroompje weer in de rivier uitkwam was het voor mij ook raak. Twee forelletjes op de pink Harry en de Oskar Special.

In het zijstukje wist ik achter Raymond aan nog een kopvoorn en een gewoon voorntje te pakken te krijgen. Helaas begon het een beetje te regenen. Nou ja beetje, allebei het shirt kletsnat....
Dan maar schuilen onder de brug. Nadat de regenbui vertrokken was, zijn we eerst maar weer naar het hotel gegaan om de inwendige mens te versterken.
Na het eten weer terug. We hadden tot dan toe nog maar een goede 200 meter afgevist, dus nog best veel te gaan.
Op het stuk boven de doorwaadbare plaats was het beter toeven. We konden mooi naast elkaar staan en zo elk een gedeelte van de rivier afvissen. Raymond met de nymph de diepe kant en ik onder de bomen met een cdc/elk droog vliegje.

Vele alvertjes weten te scoren, zijn geen forellen maar ze tellen wel. Op enig moment houd je de score van die kleine dingen toch niet meer bij. Uiteindelijk hebben we zo best wel vis weten te vangen op volgens de ingewijden niet visbaar water!
Tegen zes uur werd het echt leuk! De forellen sprongen dat het een lieve lust was. Prachtig gezicht. Het vangen was wat lastiger, maar lukte wel. Goed onthouden voor de maandag. Same time same place!

Na die eveningrise was het minder goed te doen. Werd het weer werken voor je visje. Tegen acht uur toch maar gestopt om een dikke schnitzel te gaan scoren in het hotel. Helaas pindakaas, uitverkocht. Ach in augustus aan het wild was ook geen gekke keuze.
We waren voornemens het eten op het buiten terras te nuttigen. De weergoden waren het daar niet mee eens. Een dikke hoosbui vergalde het idee. Nog geen idee wat het met de rivier ging doen, dat zouden we de volgende dag wel zien. Nog maar een afzakkertje dan. Moe maar voldaan in onze (eenvoudige maar zeer propere) kamers het bed opgezocht en in de slaap nog nagenieten van een leuke dag met nog twee in het vooruitzicht.
Maandag
De rivier was nauwelijks hoger geworden en de kleur eigenlijk niet veranderd. Met een buitje in het vooruitzicht maar weer begonnen waar we geëindigd waren bij de doorwaadbare plaats. Ook vandaag ging het vissen weer lekker en vingen we onze visjes op gezette tijden. Het zat Raymond niet lekker dat hij op zondag een paar vissen gelost had, hij ging ze weer opzoeken. Daar aangekomen bleek dat de rivier toch wat hoger was geworden. Ik had met de ervaring van zondag in het achterhoofd besloten geheel tegen mijn gewoonte in direct weer te gaan vissen met de droge vlieg.

Raymond bij de pool en ik op het stukje van de bocht en de stoomversnelling. Beide vingen we ook daar ons visje. Om op tijd terug te zijn voor de eveningrise gingen we wat eerder naar het hotel voor een middagmaaltje. Nadat we dat genuttigd hadden even een paar cdc/elk bijknopen op het terras.  Vreemde blikken van voorbijgangers en het personeel. Uiteindelijk vingen we er wel weer op later die middag. Eerst nog een gigantisch onweersfront overleven binnen. Pas tegen vijf uur konden we weer op pad.

Het bleef droog, maar het mooie van zondag, al die springende forel, viel vandaag tegen. Wel weer lekker gevangen! En springende vis? Zeker! Aan de haak wilden ze best wel springen. Ook diverse Elritsjes en ander klein gespuis weten nu wat vliegen is hahaha.
Uiteindelijk kwart over negen gestopt nadat we de nodige vissen verschalkt hadden.
's nachts heeft het behoorlijk geregend. Dat was te zien aan de waterstand en de kleur. Chocoladebruin, hoog en snelstromend. Dusssss niet vissen op de dinsdag.

Na een uitgebreid ontbijt de spullen ingepakt en afgereisd naar Limburg. Ik ben sinds kort de bezitter van een vergunning van Houten/st Gerlach. Raymond weet daar de weg, dus da's ook makkelijk.

Helaas heeft hij geen vergunning, dus nadat hij mij de spot aangewezen had ging hij naar huis en ik proberen een Limburgse forel aan de haak te slaan.

Waden mag geloof ik niet, dus via de kant de Geul langs gelopen. Nou ja gelopen, gekropen is het betere woord. Vele schrammen rijker kwam ik op een stukje Geul aan dat er om schreeuwde bevist te worden. Nadat ik een paar keer de boel lekker in de knoop had gehad, vergreep er een forelletje zich aan mijn nymph. Vlak voordat ik hem kon scheppen maakte ik nog een beweging met de hengel en kwam de leader tussen de takken te zitten. Het forelletje wist daar handig gebruik van te maken. Leader wel los uit de takken, maar vis en nymph gevlogen.....
Best wel warm met 25 graden als je dat gekruip moet doen. Daarom besloten later maar eens wat informatie in te winnen bij de vereniging en huiswaarts te keren voordat de spits begon.
Raymond, bedankt voor weer een paar gezellige dagen! Gaan we zeker weer eens doen!

Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

weerwolf

mooi verhaal met dito plaatjes. genieten man!
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Raymond

Was een mooi weekend, Herman. Doen we zeer zeker weer een keer over. En bedankt voor het optekenen van onze ervaringen!
::wtf::

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gerrit72



Mooie avonturen Raymond en Herman!

Na de drilfoto, staat een url, waarvan de foto niet is afgebeeld (kennelijk iets mis gegaan).
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Herman

[ vergeten te plaatsen. Zal es kijken of ik m er weer in kan krijgen...... i.i.g. niet via mn mobiel
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Herman

Een [ minder in het verslagje... met levert de volgende foto:


Tekst ook aangepast, hij staat er weer tussen...
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Christof van den Berge

Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

Gert

Lekker gevist heren! En Herman, leuk om te lezen dat je al aardig "om" bent wat betreft de droge vlieg ::goodjob::

Toch weer die CDC & Elk he....

Groet,
Gert

Herman

Ja Gert, bijna helemaal om....
Nog wel eerst n visje op de nylon willen vangen, maar dan redelijk snel over op de Cdc/elk  :D
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Patrick(WF)

Mooi verhaal mannuh met mooie natuurfragmenten. Jammer
dat t weer niet helemaal mee werken wou.
Groet Patrick