Gore Tex Jas Behandelen

Started by Mike, August 30, 2017, 14:24:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mike

Ik heb een tijd geleden de Simms G4 regenjas aangeschaft.
Op zich ben ik erg tevreden, super licht, veel en grote zakken en erg comfortabel.
Waar ik minder vrolijk van werd is dat na een dag vissen in de regen, ik volledig doorweekt was.

Nu wil ik mijn jas behandelen zodat hij weer water afstoot ipv opneemt.
Ik heb zitten googelen en kom wat verschillende mogelijkheden tegen.
Heeft iemand hier ervaring met hetzelfde probleem die mij kan vertellen wat goed werkt ?

Ik vond deze flessen nog in mn kast met middeltjes maar er wordt in de gebruiksaanwijzing gesproken over soft shell en dat is anders dan Gore Tex.

[attachment id=1 msg=171519]

Ik denk dat ik de jas eerst moet wassen en dan behandelen met iets maar of ik de jas met nog een 2de middel moet wassen of inspuiten, geen idee
??

Verder vroeg ik mij af of het plotseling niet meer waterdicht/afstotend zijn van mijn jas te maken kan hebben met het feit dat er een aantal dagen flink veel zeewater overeen is gekomen.
Tijdens het vissen vanaf een boot op zee heb ik veel zout water over mn jas gekregen doordat we door de golven heen voeren.
De zon scheen ook flink dus droogde het water vrij snel maar het zout bleef achter.
Uiteindelijk resulteerde dat in een jas vol met glinsterende zoutkristallen.
Ik heb dat uiteindelijk globaal weggeveegd met een natte doek maar echt mn best heb ik niet gedaan om het zout eruit te krijgen.
Zou het kunnen dat het zout er voor heeft gezorgd dat hij niet meer waterafstotend is of zelfs de micromesh heeft beschadigd ?
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Scaramouche

Je hebt ook soft shell jassen met gore tex fabric er in verwerkt, het 1 sluit het ander niet uit. Die tech wash zou moeten werken (http://www.nikwax.com/usblog/how-to-wash-your-gore-tex-rain-jacket/)

Waarom de gore tex fabric niet meer werkt is dan nog wel de vraag. De combi zout-zon kan natuurlijk veel schade toebrengen maar in principe zouden de kristallen er op moeten blijven liggen, en er niet intrekken.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Floor

Als je gore-tex jas doorregend vraag ik me toch zeer ernstig af of het wel daadwerkelijk gore-tex is? Ik heb inmiddels aardig wat gore-tex kleding verzameld en gebruikt in de meest extreme weersomstandigheden en heb nog nooit meegemaakt dat de kleding van buiten naar binnen nat wordt.
Hoe dan ook, die middeltjes die jij hebt zijn volgens mij prima, schoon houden is belangrijk en schoonmaken voordat je de kleding behandeld met dit soort spul is essentieel voor een goede werking.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

henkverhaar

Goretex is ondoorlatend voor water van zichzelf, niet als gevolg van een 'nabehandeling'. Simpel gezegd is Goretex een membraan van teflon dat zodanig in twee richtingen is opgerekt dat er hele kleine poriën in ontstaan ('gaatjes in vallen...'), zo klein dat er wel waterdamp doorheen kan maar geen vloeibaar water. Als je in een Goretex kledingstuk toch nat wordt is OF de ademende werking verloren gegaan door verstopping van het membraan (bijvoorbeeld door vuil of zweet), OF is het membraan versleten /stuk. In het eerst geval kan wassen helpen. Daarna kun je de shell waterafstotend maken - maar hou er wel rekening mee dat een waterafstotende laag op de shell ook de ademende eigenschappen vermindert. In het tweede geval helpt alleen het laten vervangen van het membraan, of het kopen van een nieuwe jas. (bij 2 laags Goretex is vervanging nog wel te doen, bij 3 laags - een sandwich van Goretex tussen een shell en een voering, is het alleszins goedkoper om een nieuwe jas te kopen.) Waarom jouw jas niet meer waterdicht is kan ik zo niet beoordelen - daarvoor zou je hem door een deskundig lab moeten laten beoordelen. Het zou kunnen dat het membraan vol zit met zout, dat vervolgens een 'doorsluizende werking' oplevert, maar heel waarschijnlijk is dat niet, bij normaal werkende Goretex zou het zoute water ook gewoon op het membraan moeten blijven liggen, en zou het zout dus niet echt IN het membraan moeten kunnen gaan zitten. Het meest voor de hand ligt derhalve dat het membraan stuk/versleten is. Dit zou overigens wel het gevolg kunnen zijn van versnelde slijtage door zoutkristallen op het membraan...

Ik zou em dus gewoon een keer wassen. Doet ie het daarna weer, dan was het membraan verstopt/vies. Blijft ie lekken, dan is ie gewoon op...

p.forel

Inderdaad wassen en kijken of hij dan weer waterdicht is
Lekt hij op naden of gewoon in zijn geheel nu

Niet op sturen naar de simms europa service das gewoon bagger die hebben het altijd over  micro organismen
En dus eigen schult

Beter kan je kijken of je jas voorkomt in de lijst die bij gore-tex op de usa site staat
Hun geven namelijk ook garantie op waterdichtheid

Opsturen naar daar geeft vaak betere resultaten

Mike

Bedankt voor de reacties,

Slijtage is niet aan de orde.
De jas heb ik pas sinds begin 2016 en ik heb m nog maar heel weinig aangehad en hij ziet er ook echt nog als nieuw uit.
Ik weet ook zeker dat het wel echt Gore Tex is.
Deze jas kost namelijk €650,- en is volgens Simms het beste jack wat ze hebben en zou opgewassen moeten zijn tegen alle weersomstandigheden.
Nou heb ik die dag ook wel 8 uur lang nonstop regen gehad maar ik dacht dat dat wel zou moeten kunnen.

Maar goed, ik zal m in elk geval een kort wasje geven.
En dan dus niet met die middeltjes volgens jou Henk ?
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Ronald uit Meppel

De zeer povere garantievoorwaarden en afwikkeling van Simms Europa plus de exorbitante prijzen zijn voor mij de redendn om over te stappen op Patagonia. Dit tot volle tevredenheid. De garantie is echt Ironclad, de prijzen zijn vergeleken met de USA redelijk. De garantie moet je via Patagonia Europe laten lopen en niet via Rudi Heger. Heger gaat zelf lopen klooien en heeft last van dezelfde kruideniersmentaliteit als Simms Europe.


Mike

Quote from: Ronald uit Meppel on August 30, 2017, 19:01:20
De garantie moet je via Patagonia Europe laten lopen en niet via Rudi Heger. Heger gaat zelf lopen klooien en heeft last van dezelfde kruideniersmentaliteit als Simms Europe

Daar ben ik het echt roerend met je eens.
Het feit dat die smerige zweetlul nog steeds een baan heeft als vertegenwoordiger van Sage ed is mij een volkomen raadsel.
Werkelijk elke garantie kwestie of andere zaken die ik heb geprobeerd te regelen waar hij mee te maken heeft, veranderen structureel in een schandalig lang lopend proces waarbij oplossingen meestal uitblijven todat je er een 3de partij bij betrekt. Het is echt te bizar voor woorden.
Ik heb Sage in de US al herhaaldelijk gevraagd waarom ze die lul de hele markt in Europa laten verknallen maar ze gaan er niet echt op in. Ongeloofelijk is het!  >:(
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Driesjan

 Hoop dat je jas weer waterdicht wordt, maar betwijfel het. Heb hetzelfde probleem als bovenstaande gehad met een Simms pro dry jacket. Al snel compleet waterdoorlatend.
Bij Bever laten testen, op diverse vlakken op hoge bar bleek ie waterdicht.
Vervolgens gewassen met goretex wasmiddel grangersl. Helaas na eerste regendag wederom totaal nat, alsof de jas van vilt was.
Ben uiteindelijk overgestapt op reguliere outdoor merk jackets met gore tex pro( arcteryx), naar volle tevredenheid en neem de minder vistechnische gadgets voor lief.

Floor

Quote from: Mike on August 30, 2017, 18:59:43
Bedankt voor de reacties,

Slijtage is niet aan de orde.
De jas heb ik pas sinds begin 2016 en ik heb m nog maar heel weinig aangehad en hij ziet er ook echt nog als nieuw uit.
Ik weet ook zeker dat het wel echt Gore Tex is.
Deze jas kost namelijk €650,- en is volgens Simms het beste jack wat ze hebben en zou opgewassen moeten zijn tegen alle weersomstandigheden.
Nou heb ik die dag ook wel 8 uur lang nonstop regen gehad maar ik dacht dat dat wel zou moeten kunnen.

Maar goed, ik zal m in elk geval een kort wasje geven.
En dan dus niet met die middeltjes volgens jou Henk ?

Al ga je met een gore-tex jas 8 dagen in de regen staan dan moet er nog steeds niets aan de hand zijn. Als het echt gore-tex is hoef je het niet te behandelen maar wel schoon houden. Zoals henk zegt; het is een membraam en niet een stof die als het ware ingevet of geimpregneerd moet worden.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Mike

Ok duidelijk.
Ik zal eerst mn wasmachine een keer leeg draaien op 90 °C om ervoor te zorgen dat alle zeepresten weg zijn.
En dan de jas op een kort programma op zo laag mogelijke temperatuur.

Bedankt voor de adviezen iedereen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

henkverhaar

Quote from: Mike on August 30, 2017, 18:59:43
En dan dus niet met die middeltjes volgens jou Henk ?

Nee, persoonlijk zou ik goretex jassen niet met impregneermiddelen behandelen. Hooguit de shell mechanisch insmeren met iets als Fjallraven's gronlandwax... Maar zoals gezegd, dat verminderd wel de ademende eigenschappen van het geheel. En wassen op 90 graden lijkt me aan de hete kant. Ik zou niet verder gaan dan 60 graden.

Scaramouche

Mike gaat em eerst leeg draaien op 90 om de zeep weg te spoelen en dan pas de jas op lage temperatuur er in. Lijkt me idd de beste en veiligste manier.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

henkverhaar

Quote from: Scaramouche on August 31, 2017, 09:54:06
Mike gaat em eerst leeg draaien op 90 om de zeep weg te spoelen en dan pas de jas op lage temperatuur er in. Lijkt me idd de beste en veiligste manier.

Oh - alleen de wasmachine op 90 graden... Beter/zorgvuldiger leren lezen ;-(

Menno_siemensma

Quote from: Driesjan on August 30, 2017, 20:37:58
Hoop dat je jas weer waterdicht wordt, maar betwijfel het. Heb hetzelfde probleem als bovenstaande gehad met een Simms pro dry jacket. Al snel compleet waterdoorlatend.
Bij Bever laten testen, op diverse vlakken op hoge bar bleek ie waterdicht.
Vervolgens gewassen met goretex wasmiddel grangersl. Helaas na eerste regendag wederom totaal nat, alsof de jas van vilt was.
Ben uiteindelijk overgestapt op reguliere outdoor merk jackets met gore tex pro( arcteryx), naar volle tevredenheid en neem de minder vistechnische gadgets voor lief.
Mijn ervaring is is dat er geen jassen zijn die ademend (genoeg) zijn die een volle dag regen volhouden zonder na verloop van tijd toch te gaan doorlekken. Je kan de duurste goretex halen maar ook dat houdt een keer op, helemaal na een tijdje als er vuil en zweet etc de boel erdoor lijkt te trekken. Na 1 jaar is wel erg snel in ieder geval voor een dergelijke prijs en (kwaliteits) merk. Ik heb nu een geoff anderson jas die tot nu toe 100% waterdicht blijft, van 1,5 jaar oud ongeveer. Droog een beetje stug maar als de buitenlaag nat is heerlijk ding.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

p.forel

Heb hier de geoff  ws. Van 13 jaar oud en nog steeds waterdicht
Ik was hem met nikwax tech wash
En impregneer hem daarna met nikwax Tx.direct dit zorgt weer dat de regen van je jas afdruppeld
En zo beter blijft ademenen. Natte buitenlaag is niet ademend

Arno

Ik snap er niets van, ik heb sinds 3 jaar ook zo'n jas en ik doe er alles mee ik gebruik hem als gewone jas ik heb hem aan met vissen in zoet en zout water in Denemarken diep waden
ik gebruik hem met zeilen zwemvest er over trapezegordel er over en ik ga er echt niet voorzichtig mee om maar hij is nog altijd waterdicht.
als ik hem was(spoel) dan wel altijd op het wol programma dus schommelen en niet ronddraaien in de wasmachine en hij kan er weer tegen. heb dan ook nooit geen middeltjes gebruikt.

gr Arno

Floor

Quote from: Arno on September 02, 2017, 01:59:52
Ik snap er niets van, ik heb sinds 3 jaar ook zo'n jas en ik doe er alles mee ik gebruik hem als gewone jas ik heb hem aan met vissen in zoet en zout water in Denemarken diep waden
ik gebruik hem met zeilen zwemvest er over trapezegordel er over en ik ga er echt niet voorzichtig mee om maar hij is nog altijd waterdicht.
als ik hem was(spoel) dan wel altijd op het wol programma dus schommelen en niet ronddraaien in de wasmachine en hij kan er weer tegen. heb dan ook nooit geen middeltjes gebruikt.

gr Arno

Zo hoort het met een gore-tex jas en niet anders!
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.