OVM (nieuw seizoen '13/'14)

Started by Bone F, December 18, 2013, 20:27:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Hidde


MarcelN

Is volgens mij al effe gesloten hoor half Okt>half Dec. toch?

MarcelN

Ik word er gek van steeds dat switchen, boekje ligt in de auto, wie O wie kan het bevestigen???

MarcelN

Duidelijk ::goodjob:: ik neem aan dat dat de 2014 versie is ;)
Ik zag Sepp met een monster op facebook ik gok 70-80cm, blijkt de foto van januari 2013 te zijn de rat >:( dus de winter is goed dat wel, was aan de LW zelf zag ik.

Ochi

Dit haal ik van de site van Sportvisserij Nederland af.
Wie het weet...........
Enkel vismaten van mij vissen er op dit moment niet omdat zij ook in de gesloten tijd geloven van 2 maanden.

greetz Ochi

Vergunningvoorwaarden Oostvoornse Meer


Er mag uitsluitend worden gevist met één hengel met een kunstvlieg of ander kunstaas voorzien van één enkeltandige haak. Door de Minister van EL&I is ontheffing verleend van het verbod tot het vissen met een kunstvlieg groter dan 2,5 cm in de periode van 1 april tot en met 31 mei.

Op het meer is het regime van CATCH AND RELEASE van toepassingm dus de vis moet direct na de vangst worden teruggezet.

Op het Oostvoornse Meer geldt een gesloten tijd van 15 oktober tot 15 december.

Het is verboden:
•gebruik te maken van roestvrijstalen haken, alsmede geurstoffen;
•gebruik te maken van lokvoer, waaronder begrepen het voeren met levend aas zoals maden;
•te varen met een gemotoriseerde boot, hieronder mede begrepen een elektromotor;
•te vissen tussen twee uur na zonsondergang tot één uur voor zonsopkomst;
•te vissen vanaf de oever, in en op het meer voor de volgende plaatsen: de steigersbij De Stormvogel, de Loswal, de lagune bij de Loswal en het Groene Strand.


Franky Boy

Informatie van Cornico is correct.
Alleen vorig jaar was er een gesloten tijd van twee maanden.
Dus er mag nog tot 1 november worden gevist.
Omstandigheden zijn door de algenbloei van dit jaar nog steeds niet erg goed.
Water stinkt hier en daar zelfs door de rottende algen.
Wat de oorzaken van deze extreme algenbloei van dit jaar zijn, is nog steeds een raadsel.
Zachte winter en warm voorjaar kunnen niet de enige redenen zijn.
Zoutgehalte is nog steeds niet erg hoog, maar zeker niet lager dan de afgelopen jaren.

Stevo

#431
Met schijnt (nog steeds) problemen te hebben met de pompen die het water niveau en evt. water kwaliteit reguleren.
Dat probleem speelt helaas al vanaf 2010 !
Dit zal dus ook zeker een aardige boosdoener zijn.

http://www.dichtbij.nl/voorne-putten/regio/artikel/3649447/stank-in-en-rondom-oostvoornse-meer-overweldigend.aspx#

sjoerd

Hier worden we als vliegvissers natuurlijk niet echt vrolijk van!!
Hopelijk toch niet het begin van het einde van het OVM?????
Als ik het namelijk goed lees, doet de gemeente Westvoorne helemaal niks
aan de klachten die gespuid zijn.(al beloven ze natuurlijk wel van alles)
Ook alarmerend dat de pompinstallatie tbv aanvoer van zout water is stilgelegd.
Onbegrijpelijke zaken. We zullen zien hoe het komende seizoen is op het OVM.

Sjoerd

Bone F

Als ik de info van Steve lees lijkt het weer het zoveelste bewijs van de incompetentie van mensen die werkzaam zijn in de uitvoering van beheers taken. Er van uit gaande dat eea klopt getuigd het toch van grote naïviteit als je bv. voor zoutwater, zoetwater pompen inzet. Mensen zonder kennis van zaken zouden een functiewisseling tegemoet moeten zien en geef mensen met de juiste drive en kennis een kans. Ik realiseer mij wel dat laatstgenoemden wel hindernissen zullen moeten nemen uit onverwachte hoek.
grtn
Frans

Stevo

#434
De gemeente westvoorne kan eigenlijk weinig doen.
Het oostvoornse meer is niet in beheer van de gemeente, maar in beheer van het zuidhollands landschap/waterschap  en het recreatie beheer.
Deze worden helaas vanuit de provincie aangestuurt en niet vanuit de gemeente.

Ik heb het idee dat het nog een langdurig verhaal wordt.

http://www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet/article/detail/3704927/2014/07/29/Regio-Rotterdam-krijgt-tweede-zeehondencreche.dhtml

De plannen in bovenstaande link zijn ook al behoorlijk gevordert, ik heb plannen gezien voor een drijvend futureland in het oostvoornse meer.....
Zie onderstaande link.


http://www.vliegvissers.com/SMForum/index.php?action=gallery;sa=view;pic=271

FSCHAMP

Als die in het Oostvoornse meer gaan rondzwemmen, dan is het vissen zo voorbij.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

MarcelN

Gewoon grotere streamers maken en zodra je ze vangt het fietspad over slepen en de zee in ermee. Maar pas op, ze kunnen flink happen hoorde ik van de OVM filmster.
Dus als ik het goed begrijp is er iemand allemaal troep erin aan het gooien zodat het wier explodeert en het einde vissen is straks.
Komt er nog wel een nieuwe uitzetting Franklin?? Weet jij meer over de toekomst, stopt het zalm project e.d?
Ik ga er wel weer vissen als de sloten dicht liggen, heerlijk is het daar dan op het OVM.(hoop ik nog)

Franky Boy

Wat betreft de pompen: Die zijn twee of drie jaar geleden al vervangen door zoutwaterpompen.
Wat betreft de buis voor de aanvoer van zout water uit de havens: Die is nog intact.
Wat betreft de buis om overtollig water uit het OVM te pompen (zodat het meer niet overloopt): Die bleek totaal verrot te zijn. (Dateert nog uit de tijd dat zand uit het Oostvoornsemeer (toen nog Brielse Gat) in de Maasvlakte 1 werd opgespoten).
Oplossing: Het Waterschap gebruikt nu de vrij nieuwe buis die voor de aanvoer van zout water was aangelegd om ook water uit het Oostvoornsemeer naar de havens te pompen.
Dat werkt natuurlijk niet zo goed, want vroeger konden ze op diepte zout water inpompen en aan de oppervlakte op een andere plaats het zoetere water wegpompen.
Het zal nu veel langer duren alvorens het streefgehalte van 8 gram zout per liter water zal zijn gehaald. Als ze dat ooit gaan halen, want er stroomt ook aardig wat zoet water langs natuurlijke weg in het meer. Een soort dweilen met de kraan open dus...
Wat betreft de zeehondencrèche (waar eigenlijk helemaal geen behoefte aan is) dat is een prestige-object geworden.
Dat zal in of tegen het grote natuurgebied aan de Oostvoornse kant gebouwd gaan worden.
Kan dat allemaal maar?
We zullen het zien...
Hier een link naar de recent (door het Waterschap) gemeten zoutgehaltes op twee meetpunten in het OVM (De tweede is bij de Stormvogel):
http://whd.media02.iprox.nl/Chloride/grafieken/BO_68.png
http://whd.media02.iprox.nl/Chloride/grafieken/BO_47.png

Ochi

Ik hoor al maanden dat het OVM slecht is maar wordt dit ook gedeeld door de bellyboot vissers?

Mijn visserij op het OVM speelt zich vooral af in de winter/voorjaar en ik mag zeggen dat het dit voorjaar, zeg maar tot eind april,  zeker niet slecht was. Vis dan wel vanuit de bellyboot en dus verder van de groen drap af en vaak op echte diepe stukken vanaf een meter of 4.
Ook de voor mij bekende zeg maar "kantvissers" die ik gesproken heb vingen in die periode aardig.

Ben het wel ermee eens dat het zogenaamde zoute water ons niet gebracht heeft wat er van verwacht werd. Drap is zeker niet minder geworden en om maar niet over de hoeveelheid kwallen te spreken die ik dit jaar gezien heb. In januari waren ze nog klein maar in april zat er al meer dan 10cm doorsnee in sommige van die dingen. Ben benieuwd wat daar mee gebeurd is want die hebben geen natuurlijke vijand in het OVM.


Aardig dat ik morgen mij maten kan vertellen dat zij afgelopen weken voor niets van het OVM zijn weggebleven. Als je googled op gesloten tijd 2014 wordt je op de verkeerde poot gezet blijkt :o

greetz Ochi.

Franky Boy

#439
Twee Belgische vissers meldden gisteren vanuit pontonboten redelijk goede vangsten (met fraaie foto's geïllustreerd):
De een had 4 regenbogen en 1 Elzasser saibling (super mooie vis); de ander had 4 vissen ( 2 regenbogen en 2 bruine forellen (63 en 55cm) ).
De laatste tijd worden er naar verhouding vrij veel bruine forellen gevangen.
Morgen (31 oktober) is voorlopig de laatste dag dat er gevist mag worden. Daarna is het een maand gesloten tijd...
Hier de foto's (fotograaf Freddy Cromheecke):
De Elzasser Saibling


Een van de twee bruine forellen (beekforel):


Hidde

Wat een vissen! Maar waarom word zo'n mooie vis als die bruine toch nog met een hand in de kieuwen gepakt..
Stom,mooiste vis die ik tot nu toe op foto gezien heb van het ovm