Kweekzalm : linkje met wat info, voor hen die het niet weten.

Started by Rena, January 29, 2014, 14:40:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rena


HappyFisherman

Ik zag het voorbij komen op FB. Plaats em zelf ook ff!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger

Yep... al een aantal jaren geleden een docu gezien over fishfarms in chili.... hele fjorden die uitgestorven zijn door bodemvervuiling...

Eetsmakelijk....  >:(


Sieger

Hans-oet-remunj

Tja, het keuren van voedsel.

Men zal uiteraard behoorlijk zn best doen, maareh...

1) lijkt mij erg lastig om elke dag alles te keuren..
2) waarop testen ? bacterien, schimmels, chemicalien ? En dan nog welke ?   
3) wat mag dat allemaal kosten ?

Waterdicht testen gaat dus per definitie niet ! Zie bv doping gebruik bij wielrennen...

Ik herinner me van de drinkwater bereiding dat er in onze grote rivieren vermoedelijk 50.000 verschillende substanties zitten, waarvan we er zo'n 5000 kunnen testen. De rest gebeurt indirect met een regenboogforel. (Althans zo was het tot een jaar of tien geleden, ik neem aan dat het nog steeds orde grootte zo is)

Ga er maar aanstaan dus. En ga er dus maar vanuit dat er :

a) hooguit steeksproefgewijs en zeer grofmazig gekeken wordt, er glipt dus van alles door
b) er vanuit de voedings industrie  behoorlijk gerotzooid wordt mel al die slagers die hun eigen vlees keuren

Het heet tenslotte voedingsindustrie: de aandeelhouder wenst winst op ons voedsel.

En het goede nieuws:  toch kan het allemaal nog veel erger, zo hoorde ik pas van een chinese over haar thuisland.....

Zo,

Dan ga ik nu maar weer stil in een hoekje macrobiotisch verantwoorde havermout eten... ;)

Koen

mjah, stel dat ze de kweekzalm verbieden he, waar gaan ze de zalm dan vandaan halen? de vraag naar zalm blijft gewoon. enige wat ze dan kunnen doen is de natuur leegscheppen, en dat lijkt me ook niet zo'n goed idee toch?

Rena

Quote from: Koen on January 29, 2014, 17:37:51
mjah, stel dat ze de kweekzalm verbieden he, waar gaan ze de zalm dan vandaan halen? de vraag naar zalm blijft gewoon. enige wat ze dan kunnen doen is de natuur leegscheppen, en dat lijkt me ook niet zo'n goed idee toch?

Dan komt de prijs faktor om de hoek Koen!
Kweekzalm is goedkoop dus is er veel vraag... Met dure wilde zalm wordt de vraag stukken minder...

Hans-oet-remunj

minder kweekzalm die duurzamer en gezonder geproduceerd wordt,  met een lager volume en idd dus een hogere prijs... klinkt toch echt als een betere balans, en daarmee meteen het spookbeeld van het broodje kwal weer wat verder van tafel...  ;)

catchem

Pas geleden zag ik een artikel over ocean ranching;
Vis wordt opgekweekt en daarna vrij gelaten zodat ze in vrijheid in de oceaan volwassen worden en als ze terug de rivier op zwemmen worden ze gevangen, afgestreken en verwerkt voor consumptie.

Is dit wel een dier- en milieu vriendelijke manier van vis kweken??

Het lijkt mij net zoiets als zalm uitzetten om ze weer terug in de rivier te krijgen, zoals nu ook gebeurd in Duitsland met het grote verschil dat ze nu gevangen en afgestreken worden i.p.v. dat ze zelf gaan paaien.