Vakantie aan de Glomma Juli 2012

Started by Koen, November 03, 2012, 14:35:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Koen

Onder het motto beter laat dan nooit, eindelijk dan toch mijn vakantie verslagje.

De bedoeling was eigenlijk om op de motor door noorwegen te rijden en helemaal niet te vissen ware het niet dat al mijn motor maten ineens een vriendin hadden gekregen en dus niet meer gingen. Dus, wat nu. Tjah, dan maar vissen. En dan maar met de land rover. had um net gekocht en eigenlijk nog niet echt veel mee gereden. Zo gezegd, zo gedaan, land rover vol geladen en op naar Noorwegen. Kvennan camping om precies te zijn.




Het ging niet hard, maar het was oh zo mooi. Op dag twee aangekomen. In de regen de tent opgezet, eten gekookt in de land rover en na een biertje en een goed boek mijn nest in gedoken. Het had die nacht erg veel geregend en de rivier was behoorlijk gestegen. Niet ideaal, maar dat mocht de pret niet drukken.




Het was ook erg koud geweest, zo koud dat de tent bevroren was en ik, behalve dan de vis vergunning ook nog ff een extra dik dekbed gekocht had. Nu, met thermo kleding en een trui kon ik me snachts wel warm houden. Terug op de camping werdt nymphen aangeraden. Verklikker en een groene nyphm. Verzwaard uiteraard want de Glomma was wat hard gaan stromen. De onzekerheid van een nieuwe visplek en mijn vis kunsten werden na aan half uurtje weg genomen nadat een dikke vlagzalm mijn verklikker onderwater trok. Trots als een aap met 3 lullen mocht ik mijn eerste vlagzalm landen.



De volgende dag was het weer beter geworden, scheen de zon en kun ik lekker rond struinen opzoek naar vis en niet geheel zonder resultaat en op de droge vlieg!





Uiteraad maak je snel nieuwe vrienden als je in je eentje met een grote oude land rover en een 4 persoons tent 3 weken op de glomma leeft. Of ik wel eens vlagzalm gegeten had. Uhm nee. Ok, als je 1 vangt breng hem maar langs, dan leggen we hem op de roker. Lekker hoor!


De natuur is daar echt prachtig. Terwijl we op het "labyrint" aan het vissen waren kwam meneer de bever ook ff kijken wat we aan het doen waren in zijn water. Later ook nog otters gezien, maar die zijn te snel voor de camera



Ze zeggen dat voor elke 100 vlagzalm je 1 forel vangt en dat op droog het helemaal een uitdaging is. Dat was het ook. Met een blue dunnetje strak tegen de kant vissend merkte ik dat een vis hem wilde pakken maar niet echt overtuigd was. Na een 10tal keer gooien en twee vlagzalmen verder kon de forel hem toch niet weerstaan! Een prachtige forel van 40cm dook vol overgave op vlieg en het was hangen maar! Waar de drill van vlagzalm niet echt spectaculair is maakt forel er altijd een heerlijk gevecht van.




Nachts wordt het niet donker :)



Samen met de land rover achter de visjes aan.


Ik was niet de enige die alleen afgereist was naar de Glomma en met zijn tweeën is het toch leuker dan alleen. Jerry uit Ierland was mijn vismaatje voor 3 dagen.


Beide hadden we nog nooit vlagzalm op de bbq gehad dus dat moest ook maar eens getest worden



jummie!

Mooie bochtje in de rivier, diepe geul strak langs de kant en vol grote vlagzalm. Lastig gooien, maar mocht er graag ff heen :)




Als je in een tent leeft voor drie weken wil je natuurlijk alle gemakken van thuis. Bind spul ging dus mee op vakantie  ;D



Vissen, 3 weken lang, 12 uur per dag. wat een straf!




Die dag was er een belg gearriveerd met vrouw en camper. Bij bleef twee dagen staan om ook ff zijn lijn te strekken. Hem ook maar in de land rover gegooit en samen op de mooie plekken te gaan vissen. Op een van deze plekken zagen we een snoek onder de bosjes vandaan zwemmen, maar deze bleef in een rustig stuk liggen. Zonder echt na te denken en het feit dat ik met mijn 4tje viste knoopte ik er snel een klasiek forellen streamertje na dat het voor de tweede keer langs zijn bek zwom kon hij het toch niet weerstaand. Ik sla aan en die snoek explodeerde. Toen realiseerde ik me dat ik met een 4tje stond. Gelukkig was hij niet heel groot en zwom ie de begroeiing in en niet de rivier op. Mijn eerste snoek op de vliegenlat en dat in Noorwegen op een rivier!



Behalve dan de snoek konden we er ook nog flink wat vlagzalmen uit hengelen. Pierre op de foto. Een doorgewinterde vliegvis belg




Opzoek naar nieuwe plekken was ik per ongeluk op het einde van de vliegvis zone gekomen. Een dikke waterval waar ook hele dikke forel zit. Alleen word er afgeraden om daar alleen te vissen vanwege de steile wanden en scherpe stenen.



Bijna aan het einde van mijn vakantie mocht ik nog 2 forelletjes op een super puppa vangen. Heerlijk!




Veel regen gehad, maar echt een super vakantie! Heel veel vlagzalm en 3 mooie forellen.


Sieger



Sieger

Gerrit72



::goodjob:: Fantastische foto's! Mooi verslag!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

ben


weerwolf

Mooi verslag koen, alleen die ene foto.............foto in spiegelbeeld? ;D  Stuur zit verkeerd!
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Koen


HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Jan Damman

Leuk verslag Koen en prachtige foto's.

Dat is wat je noemt nog eens pionieren.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

hendri

mooi verslag man, heerlijk er alleen op uit! lijkt me puur genieten zoiets. ::goodjob::
en euh, mooie platen hoor!

Christof van den Berge

Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

Troutbuster

Gaaf verslag Koen, mooie foto's.
::goodjob::
Bedankt voor het delen!

Glomma!! het moet er toch maar eens van komen!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


johannes

mooi koen je hebt ondanks hoog water toch een zwikkie mooie vissen gevangen.

ben het met je eens dat forel veel leuker is dan vlagzalm  ;D


maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

BV

Prachtige visserij!

Ook veel FANTA'stische muziek op de radio.

A{b}r{a}xa{s}

leuk verhaal Koen,
en zo maak je nog eens vliegvisvrienden ook :)

Jan Bruins

I don't drink water, fish f*ck in it...

toppiedus

Mooi verslag Koen,

Als je motormaten dit lezen zal hun verkering wel zo uit zijn  ;D ;D

gombi

#17
Mooi verslag , veel herkenbare plekken ,twee jaar terug met lager water ook daar geweest.
Moet er volgend jaar maar weer heen !!
Grt

Fred

Leuk verhaal Koen, met mooie vissen en ook een geweldige natuur

Gert

Mooi verhaal Koen!
Met de motor is het ook mooi hoor ;), maar dan zit al die luxe met een 4-persoonstent er niet in natuurlijk.

Groet,
Gert

Marksman

Wauw!! Wat een super vakantie heb jij ervan gemaakt. Best wel jaloers.

rena

Misschien ten overvloede, maar een visvakantie in Noorwegen hoeft niet duur te zijn.
Met vierpersonen kan het goedkoper uitvallen dan je denkt!

Voorbeeld: vlieg met z'n vieren naar Oslo met een prijsvechter, huur een auto en reis naar bv Rena of Koppang en huur een hutje langs de Glomma.

Alleen gaat ook prima, maar dan is de bus en trein een goedkoop alternatief.
Je kan treinen langs heel de Glomma en kamperen mag overal, avontuurlijke wordt het niet.

Hulp nodig, vragen? ... Vragen staat vrij  ;)

Koen

Ik was al met tussen de 2000 en 2200 euro kwijt, waarvan 800 aan diesel :P Als je zelf eten meeneemt is het best heel goed te doen :)

rena

Een LR is niet werelds zuinigste auto  :P

Koen

haha, nee, en had nog 6 liter olie nodig. Hij hoeste er af en toe wat uit :P maar goed, waar anderen 5km moesten lopen kon ik gewoon doorrijden  ;D