Een middagje streameren - met een nieuw PR!

Started by Gert, February 26, 2012, 00:21:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gert

De titel had eigenlijk "Een middagje snoeken" moeten zijn, maar het verliep anders.

Nu het ijs sinds een paar dagen helemaal weg is werd het vandaag hoog tijd om weer eens te gaan snoeken. En ik gaf mezelf een redelijke kans op succes, want ik ging ervan uit dat er dus al een maand niet gevist was in de poldersloot die ik op het oog had.

Bij de eerste worp had ik al zowat een zwaan te pakken die om de hoek van een bloemenkas kwam aanvliegen en bijna in mijn door de lucht zeilende lijn vloog.
Maar het ging nog net goed - dus dat was niet het nieuwe PR. ;)

Toen ik een kwartiertje bezig was kwam er een papa met 2 kleine dochtertjes ff kijken. Hij had hier vroeger veel gevist en honderden snoeken gevangen, maar het is algemeen bekend dat er veel meegenomen is de laatste jaren. Inderdaad: door Polen. Maar vorig jaar ben ik daar een paar Polen tegengekomen die en mooie snoek vingen en weer netjes terugzetten. Dus er was hoop....
En terecht: na een klein uurtje was het raak.



Ik kon de vis gelukkig makkelijk met de hand pakken, want zoals zo vaak lag m'n schepnet 50 meter terug in het gras.
Was wel met een blubberhand, dus vandaar dat de vis een beetje onder de bagger zit.



Snel op de foto, en weer terug. Heb de vis niet opgemeten want het meetlint lag nog verder weg, in m'n fietstas :o Maar het zal wel een centimeter of 65 zijn geweest.

Dit moest ik toch beter regelen, dus ging ik maar ff de spullen die "onmisbaar" zijn ophalen. En als je dan terugloopt en niet zoals gebruikelijk alleen maar oog hebt voor het water, zie je ineens hele andere dingen. Zoals een hoopje bindmateriaal in de vorm van een overleden buizerd. De kop was er al af gevreten, maar de klauwen zaten er nog aan. Kon ik ze eindelijk eens van dichtbij bekijken.







Ik was ongeveer 200 meter vanaf de kop van de sloot begonnen, en viste daarnaartoe. Maar toen ik op de kop aankwam, zag ik een nog verse streamer aan de overkant vastzitten, met een metertje leader er nog aan. Dus hier had men blijkbaar al gevist deze week.... Nou, dan maar de andere kant op.

Een stukje doorgefietst tot het eind van de bloemenkas, waar aan de overkant een zijsloot erbij komt. Want ik had het gevoel dat daar wel eens een grote dame zou kunnen liggen.
Een paar keer m'n streamer tegen de overkant gegooid en langzaam binnengestript, maar geen sjoege. Dan maar 20 meter terug proberen, nog net voor de kas.
En in het midden van de sloot was het ineens een gigantische beuk. Strip-strike zoals ik hier heb geleerd, en hangen!
Dit voelde echt heel anders als die snoeken die ik tot nu toe op de streamer had gevangen, en waarvan de grootste net over de 80 cm was. Dus ik wist het zeker: hiermee kon de Gouden Streamer me niet ontgaan, of er moeten nog meer forrummers een metersnoek gepakt hebben.

Dezelfde zwaan die ik bij de eerste worp al bijna te pakken had, en 100 meter verderop zwom, steeg meteen op en kwam al blazend aanvliegen. O nee he, ging die het alsnog verknallen? Als zo'n beest landt skiet ie nog wel 10 of 20 meter door, ik zag het al gebeuren: zo door m'n lijn heen. Weg vis. Maar gelukkig ging dat nog net goed, en heb de zwaan al zwaaiend met m'n schepnet op afstand weten te houden.

Maar het bleek helemaal geen metersnoek. En zelfs helemaal geen snoek. Maar een snoekbaars! En wat voor een!



82 cm. En dat uit zo'n poldersloot.
Een gigantisch persoonlijk record. De grootste snoekbaars tot nu toe zal 45 cm geweest zijn, en dat was op een aasvisje. Op de vliegenhengel (met nimfjes) vang ik ze wel eens, maar dat haalt amper de 25 cm.


De vis zwom inmiddels al weer, maar die zwaan bleef maar blazen.

Heb het zojuist even gecheckt in de Beet. Toevallig van de week in de bus gehad, met de uitslag van de Beste Tien 2011. Op de 6e plaats staat een snoekbaars van 82 cm.

Geen Gouden Streamer dus, maar wel heel erg trots, vooral ook omdat ik zowel de snoek als snoekbaars op een Pike Trap heb gevangen.
Re: Leuk bindmateriaal voor (snoek)streamers (?)

Zo eentje dus:



Mijn gouden streamer 8)

Groet,
Gert

peter

Lekkere Snoekbaars Gert,heel mooie streamert zelf gwebonden of ....

vechten ff beter dan een platbek toch...
Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

harlin

Mooi verslag Gert, net of ik er zelf bij ben.  ;)

Wat bonken ze lekker he. ;D
Kan je mooi opsturen voor de kanjerlijst.  ::top::
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Herman

Zo Gert, snoekbaars.............. geweldig en in zo'n poldersloot? Bijzonder denk ik of niet dan???
Goed gedaan hoor! Ennuh, helaas is deze snoekbaars net niet groot genoeg voor de Gouden Streamer van dit seizoen.. Tja, had je natuurlijk wel willen matsen, immers het ging om snoek. Dat er dan gelijk baars bij zit is niet in de spelregeltjes opgenomen hahaha.
Succes de volgende keer! Heb je die andere streamer nog kunnen redden?
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

A{b}r{a}xa{s}


Hilco

Heerlijk altijd zo'n verslag lezen.

Dat maakt weer een hoop goed als je niks hebt gvangen of sterker nog als je niet eens bent wezen vissen.

Een gouden streamer is je gegund!!

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

weerwolf

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Bert J.

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Raymond

Ja mooi hoor, zo'n dag mag je zeer geslaagd noemen. En mooie foto's ook. Als ik die klauwen van die buizerd bekijk, begrijp ik ook heel goed waarom biologen denken dat de vogels van de dino's afstammen... ;-)
::wtf::

Rossie69

Mooi voorjaars verslag Gertje.

mooie vissies

Snoekbaars als die haakt is het net of je aan een boomstronk vast zit in het begin of heb ik dat alleen maar meegemaakt :)

een nieuw pr snoekbaars Gert gefeliciteerd hoor.

leuk verslag.


Marksman

Mooie snoekbaars zeg, zal je wel niet verwacht hebben.

Gert van t Riet

wat een beest zeg hij staat bij mij nog op m'n verlanglijstje


Gert

Quote from: harlin on February 26, 2012, 00:32:50
Mooi verslag Gert, net of ik er zelf bij ben.  ;)

Wat bonken ze lekker he. ;D
Kan je mooi opsturen voor de kanjerlijst.  ::top::

Jammer dat je (of iemand anders) er niet bij was - had wel wat hulp kunnen gebruiken om die zwaan weg te houden.

Van Bas kreeg ik ook al de tip om 'm in te sturen voor de kanjerlijst. Heb ff gekeken - jij weet het dus ook hoe het is om zo'n joekel te vangen 8)

Quote from: Herman on February 26, 2012, 06:52:34
Zo Gert, snoekbaars.............. geweldig en in zo'n poldersloot? Bijzonder denk ik of niet dan???
Goed gedaan hoor! Ennuh, helaas is deze snoekbaars net niet groot genoeg voor de Gouden Streamer van dit seizoen.. Tja, had je natuurlijk wel willen matsen, immers het ging om snoek. Dat er dan gelijk baars bij zit is niet in de spelregeltjes opgenomen hahaha.
Succes de volgende keer! Heb je die andere streamer nog kunnen redden?

Ja, lijkt me wel bijzonder. Dit verwacht je toch meer op groter en dieper water. Daarom dacht ik dus ook meteen aan een hele grote snoek - en aan de Gouden Streamer ;). Qua lengte komt ie dus tekort, maar ik zou 'm niet willen ruilen voor een metersnoek. Want die komt ook nog wel eens. Die kans acht ik eerlijk gezegd groter dan nog een keer zo'n snoekbaars, of je moet er gericht op gaan vissen.

Die andere streamer niet kunen redden, want er zit een groot hek voor. En mijn eigen streamer later ook verspeeld aan iets onder water.
Voelde als een snoekbaars Henk, maar zal wel een boomstronk geweest zijn ;D.

Groet,
Gert

harlin

Quote from: Gert on February 26, 2012, 23:23:36
Heb ff gekeken - jij weet het dus ook hoe het is om zo'n joekel te vangen 8)

Klopt, maar moet eigenlijk ook een nieuwe opsturen,  ;D
die is een slag groter als die bij de kanjers staat.  ;)
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN