olie in de Rijnmond - heeft iemand nog een getuigeverslag?

Started by Scaramouche, June 25, 2018, 16:31:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Scaramouche

Ik hoor droevige geluiden over de schade van de gelekt olie in de Rotterdamse haven. Veel stekken zijn onbevisbaar naar het schijnt en honderden vogels zitten onder de olie. Wat het effect is op de vissen weet ik niet maar goed is het natuurlijk nooit  :(
Heeft iemand de laatste dagen nog langs Rotterdams havenwater gestaan die er meer over kan vertellen?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Rene V.

Kan er iets meer over vertellen.Allereerst de locatie,de 3e Petroleumhaven+Geulhaven is vanuit Rotterdam stroomafwaards de eerste haven na de uitgang van de Oude Maas.Gaat het water stroomafwaards komt het in de Nieuwe Waterweg met alle kribben waar op fint gevist wordt,enorm groot water dus.Gaat het water stroomopwaards komt het in de Oude Maas en dan via het Hartelkanaal naar het Beerkanaal en zo weer richting zee.Het grootste deel van de Rijnmond delta wordt dus vervuild.

Het plan van de hulpdiensten is dat met enkele dagen het grootste deel wordt geruimt,nu is 100 ton van de 200 ton geruimd.Het probleem is oa de grote losse vlekken olie die ronddrijven.

Voor de visserij,het lijkt mij duidelijk dat het water in gaan met je waadpak niet zo slim is.De lijnen doet het ook niet echt goed.Als het is opgeruimd blijven er altijd nog resten over die zinken,op planten langs het water zich vastplakken enzz.

Momenteel zijn er zo'n 800 zwanen in de opvang met daarnaast meeuwen,aalscholvers en andere vogels.
De veroorzaker,Odfjell heeft al jaren een heeeele slechte naam met oa lekkages op het opslag terrein,worden al jaren gevolgd door de diensten maar hebben overal dus schijt aan.

Voor zover ziet het er dus somber uit door zo'n aktie van die hufters.

Bone F

Duideijk René
En nu maar hopen dat ze er juridisch en/of civielrechtelijk voor aangepakt worden. Ik hoop dat de loods die aan boord was geen blaam treft dan zouden ze er misschien weer mee wegkomen. Ik vis voorlopig de komende weken nog ff in brandschoon Noors water, wel met ......te weer dat dan weer wel!

JB

Van het weekend tijdens een oriëntatieritje over de landtong nog even een pilkertje uitgegooid bij de kering. Aan de oppervlakte en op de stenen was nog niets te zien, maar na twee worpen 40 meter lijn naar de klote. Was helemaal zwart van de stookolie. Maar gelijk gestopt.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Scaramouche

 :( Slechte berichten mannen. Hopelijk lukt het een beetje met schoonmaken daar. olievervuiling kan jarenlang zn ellende afgeven. Hoop dat ze Odfjell eens goed aanpakken, schijnt niet de eerste keer te zijn dat die voor ongelukken zorgen.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Hidde

Calandkanaal ging nog wel zondag, al kwamen
Er geregeld flarden van veel kleine vlekjes voorbij,
Was van plan morgen eens op de glooiing te kijken
Maar twijfel nog,oosterschelde ben ik nog nooit geweest maar trekt wel.