Zalm in Oostvoornse Meer

Started by Franky Boy, April 12, 2014, 14:46:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Franky Boy

Zoals al op dit forum is opgemerkt, zijn er op 10 april jl. meer dan 1500 kleine zalmpjes in het Oostvoornse Meer uitgezet. Bijna alle zalmpjes zijn gezond weggezwommen, hetgeen ook door de waarnemingen van de duikers werd bevestigd. De scholen zilverkleurige zalmpjes waren al kort na de uitzetting niet meer met de camera te benaderen en stoven bij benadering bliksemsnel uit elkaar. Een klein deel van de zalmpjes heeft na zo'n uitzetting last van stress (transport en hoger zoutgehalte) en zakken naar de bodem waar de problemen alleen maar nog groter worden omdat algen en slib zich daar op de kieuwen afzetten. Een deel daarvan knapt alsnog op maar een ander deel wordt ongetwijfeld voedsel voor krabben, palingen en grote platvissen.
We zijn natuurlijk reuze benieuwd hoe deze zalmpjes het in het Oostvoornse Meer gaan doen en hoeveel daarvan er volgend jaar nog in dit water rondzwemmen en hoe groot ze dan zijn. De uitgezette zalmpjes zaten dicht tegen het zogenaamde 'smoltstadium' aan en hadden een lengte van 15 tot 20 cm. Maar er zwemmen ook al grotere exemplaren rond van tussen de 30 en zelfs 40 cm. Zalmen van die lengtes zijn soms moeilijk van andere salmoniden zoals bruine forellen en regenboogforellen te onderscheiden. Gelukkig is bij alle uitgezette zalmpjes de vetvin onder verdoving verwijderd. Dat wordt in Duitsland in het stroomgebied van de Rijn gedaan om de gekweekte zalmen later van de wilde zalmen uit natuurlijke voortplanting te onderscheiden. Dat ontbreken van die vetvin is dus iets waar de sportvissers in het OVM de volgende jaren op moeten letten. Zalmen hebben in de Visserijwet een gesloten tijd die het gehele kalenderjaar duurt en moeten dus na vangst meteen worden teruggezet. Graag ook niet te lang mee prutsen en fotograferen, want zalmen zijn erg gevoelig voor stress. Ook in het water onthaken en niet met de handen beetpakken! Er zal de komende tijd extra streng worden gecontroleerd of de weerhaak van de kunstvlieg verwijderd is.
Belangrijk kenmerk: De vetvin ontbreekt of is tot een klein bobbeltje gereduceerd (zie foto):


Meer op de website van de VNV:
http://www.vnv.nu/index1.php?id=3&cat=5277846c5c1f1&archief=0&page_id=5347da4ad3bce

Franky Boy

Nu ook bewegende beelden van de uitzetting van zalmsmolts in het Oostvoornse Meer:
http://www.vnv.nu/index1.php?id=3&cat=5277846c5c1f1&archief=0&page_id=534bf5f3368cf
Het zij VNV-penningmeester Gerard Berkhout vergeven dat hij over twee 'soorten' zalm spreekt.
Hij de bedoelde natuurlijk de Atlantische zalm (1 soort) en de Pacifische zalmen (totaal 6 of 7 soorten, het is maar hoe je ernaar kijkt en of de steelhead ook meetelt...)
Zonder de VNV had deze uitzetting nooit plaatsgevonden of het was een kleine uitzetting geworden...
::goodjob::

Rene V.

#2
Het zou leuk over komen als je ook de medesponsors noemt,Hotel van Marion en visserij bedrijf Kalkman ;)

Groet Rene V.

Mike

Ja, heel mooi en een leuk project.
Worden die beessies echt maar 5 jaar ?
Die forellen worden ook niet veel ouder heb ik wel eens gehoord..
Bruine worden wel weer een stuk ouder, meen ik.. Corect me if i'm wrong...

Even mbt het controleren van weerhaken.
Ik ben nou niet bepaald een wekelijkse Ovm ganger maar ik ben er de afgelopen 10 jaar toch zeer regelmatig geweest en ik heb nog nooit controle gehad of zelfs gezien.
De politie heb ik wel een aantal keer een rondje zien rijden over de Loswal maar verder niets in de zin van controles.

Hoe moet ik die controles voor mij zien ?
Hebben ze daar Boa's of politie met bootjes of waadpakken ofzo ?

Het zou wmb goed zijn als er een stuk frequenter controles plaats vinden, hetzij door vrijwilliger, politie of Boa's
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Rene V.

Ben al regelmatig gecontroleerd door de BOA in die groene SUVtjes.Er rijdt er ook een met een mountainbike achterop de auto,hij fiets zelfs ;D

Groet Rene V.

Franky Boy

Hoi Rene,
De andere sponsor (Hotel 't Wapen van Marion) wordt al uitgebreid in het artikel op de VNV-website genoemd.
Het ging hier er even om dat Gerard zich best even mocht verspreken met "die 2 soorten zalm".
Overigens uniek dat een hotel dit project mede-sponsort!
Deden ze dat rond het Veerse Meer maar eens. Daar is het zeeforellenproject nooit van de grond gekomen omdat de horeca en de toeristische sector het lieten afweten.
Hulde (en veel overnachters) voor Hotel 't Wapen van Marion in Oostvoorne!
En Piet Kalkman heeft het transport fantastisch geregeld. Want zonder vistransporteur ben je helemaal nergens. Dan hadden die zalmpjes nog in de kwekerij rondgezwommen.

En ja, salmoniden worden niet zo erg oud, met uitzondering van sommige bruine forellen en saiblingen.
5 jaar voor een zalm in het meer, zou al erg mooi zijn. Ik durf niet te voorspellen hoe groot ze dan zijn, maar met al die haringen wordt een lengte van maximaal 1 meter wel haalbaar...

Rene V.

Dank voor je antwoord Franky ;D

Groet Rene V.

MarcelN

yup ::goodjob:: en als je denkt niemand te zien en een worpje vanaf de LW wilt maken.....een eind verder staan ze met hele goede kijkers ;D en zo hoort het, nu nog in het donker surveilleren de schijters....
Wat betreft weerhaken, die worden inderdaad bekeken als je eruit stapt, ikzelf vis met een hele dunne haak met droog, ik zie ze niet dat haakje ::) ik knijp ze wel plat, maar oftie weg is, maar ze spartelen er niet af, trekken ze te hard dan buigt hij uit.
Is het geen idee om die kleintjes in de binnenbak te lossen? Ik hoorde dat de Saiblingen als Orca's bij zeehonden erop knalden :-X Tegen de dammen hebben ze gelijk eten genoeg zonder die monsters tegen te komen, ik vang ze ook niet, wat heb je eraan? Als ze nou aalscholvers aten, tja....

Nootjez

Op Kluizen werden vorig jaar nog mooie bruine gevangen tot tegen de 70 cm
De laatste uitzetting van bruine forel was 14 jaar geleden in de vorm van 30000 visjes van 5 tot 7 cm!

Ik heb er zelf nog maar één kunnen zien (niet gevangen) en dat zijn echt prachtige beesten geworden.

Franky Boy

@Marcel: Nee zalmpjes in de binnenbak uitzetten zou echt funest zijn door de vele algen en het slib. Zelfs bij de Loswal waren er nog teveel algen (zie de video op de VNV-site). Beter is het om ze op diep water uit te zetten. Misschien moeten we de volgende keer een boot charteren en ze een stuk uit de oever loslaten. Verliezen door predatie ('rovers') zullen altijd optreden. Wilde zalmpjes die vanuit zoet water de zee in zwemmen worden al meteen door meeuwen, aalscholvers, zeebaarzen, kabeljauwen en zeeforellen aangevallen. Daar zijn de verliezen binnen een paar uur soms al 10 tot 20%. De natuur is hard. We moeten afwachten wat de overleving van deze zalmpjes in het Oostvoornse Meer zal zijn. In ieder geval zijn deze zalmpjes sneller dan haringen en grondeltjes en die overleven ook in dit water. Een saibling krijgt veel makkelijker een brakwatergrondel te pakken dan een zalmpje. Als het goed gaat, zullen deze smolts het diepere - en zoutere - water gaan opzoeken en zich aansluiten bij de scholen haring. Dat doen ze ook op de Oceaan. Ze zwemmen daar ook vaak tussen de scholen makreel. (Over snelle vissen gesproken...)

Mike

Kijk, zo leer ik hier nog eens wat.
Erg interessant allemaal..
Grappig om te horen dat ze zich bij de haringen aansluiten, safety in numbers, zeker als je dan ook nog wat sneller bent.
Ik ben erg benieuwd naar de 1ste foto's van een dikke zalm ( zolang die maar niet op zand, stenen of andere erbarmelijke manier gemaakt is natuurlijk )
Als ik het goed begrepen heb moeten we dus letten op het ontbreken van het vetvinnetje.

Dat lijkt me evengoed nogal een klus zeg, al die beessies verdoven en het vetvinnetje verwijderen :o
Het zal je job maar wezen  ;D
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Hans-oet-remunj

Heel interessant project, ik ben erg benieuwd naar de resultaten de komende paar jaar, wie weet komt er over een paar jaar al een 1 meter+ salmonide uit het OVM  ;)

Zou toch fantastisch zijn ...

Heintje Davids

@Franklin Wat is eigenlijk de reden dat men is overgegaan op het uitzetten van zalm op het OVM? Ik neem aan dat zalm uitzetten duurder is dan forel en de levensduur van zalm is ook niet 'geweldig'. En wat is de verwachting voor de sportvisserij en dan met name de vangbaarheid. Als ik naar de zgn. landlocked zalmen in bijvoorbeeld het Vänern- en Vättern in Zweden kijk dan wordt daar hoogst zelden een zalm aan de vliegenhengel gevangen maar vrijwel uitsluitend door trawlende boten die op behoorlijke diepte pluggen slepen aan downriggers. Is dit een experiment of zijn er al bepaalde verwachtingen en waar moet het aan voldoen wil zo'n experiment geslaagd genoemd worden? Persoonlijk lijkt het me geweldig als er naast de Regenbogen, Bruine forellen en Saiblingen ook nog zalm gevangen kan worden maar vraag me ook een beetje af of het geen weggegooid geld is.

Franky Boy

#13
Goede vragen Heintje!
Het is natuurlijk een experiment en we zullen in de komende jaren moeten bekijken hoe groot de overleving van deze zalmpjes is en hoe het met de vangbaarheid zit. Worden ze aan de hengel gevangen? En worden ze alleen al 'trollend' met kunstaas achter pontoon-boats of trap-kano's gevangen, of ook aan de vliegenhengel vanuit een bellyboat of vanaf de (voor)oever?
Wat dat laatste betreft, kijk ik vooral naar vergelijkbare meren in de USA en Canada waar door vliegvissers gericht op Atlantische zalmen wordt gevist. En waarbij zelfs wereldrecords zijn gebroken!
zie bijvoorbeeld:
http://www.mlive.com/outdoors/index.ssf/2011/03/torch_lake_produces_world_reco.html
Kijk, dat willen we in het Oostvoornse Meer ook wel!
Je vraag is terecht, want zelfs de bruine forellen en de saiblingen zijn nu voor de meeste vliegvissers niet zo goed vangbaar. Dat zal voor de Atlantische zalmen niet veel anders zijn. Het zullen vaak toevallige 'bonus'-vangsten zijn. Maar wie wil die loterij niet winnen? Alleen het idee al...
Maar ik ben de huid al aan het verkopen voor de beer geschoten is.
De zalmpjes zullen eerst de kans moeten krijgen om tot grote volwassen zalmen uit te groeien.
En in - en vooral boven - het Oostvoornse Meer loeren talloze gevaren. Onder water maken grote forellen en saiblingen jacht op de zalmpjes. En boven water loeren meeuwen en aalscholvers op zilveren flitsen. Nu hebben ze het geluk dat in het OVM ook grote scholen haringen rondzwemmen die ongeveer dezelfde afmetingen als de zalmpjes hebben en bovendien ook nog grondeltjes en donderpadjes die veel trager zwemmen dan de zalmpjes en dus een veel gemakkelijkere prooi vormen. De zalmpjes hebben echter een groot nadeel: Ze komen uit een kwekerij en zijn zich van geen gevaar bewust. Toch waren ze in die kwekerij een stuk schuwer en voorzichtiger dan bijvoorbeeld regenboogforellen. Je behoefde je hoofd maar over de rand te steken en ze zaten al allemaal aan de andere kant van de kweekbak. En dat kwam niet alleen door mijn hoofd!  :D
Ze zullen dus moeten leren om aan de 'rovers' (met schubben en veren) te ontsnappen. De eerste dagen na de uitzetting zijn daarbij cruciaal. Uit onderzoek blijkt dat dan de grootste verliezen onder zalmsmolts plaatsvinden.
Hoeveel van deze zalmpjes in april 2015 nog in leven zijn?
Geen idee! Ik hoop echter op zo'n 30 tot 50 %, dat is te vergelijken met de overleving van zalmen na een jaar in zee en Oceaan. Maar ik ben ook al tevreden met zo'n 20 tot 30% overleving na een jaar.
Een andere misvatting is dat zalmen veel korter zouden leven dan forellen. De maximale levensduur van zalmen is te vergelijken met die van regenboogforellen: ook maximaal 5 jaar. Enkele uitschieters zullen wat ouder worden, maar de gemiddelde leeftijd ligt beduidend lager dan die van de saiblingen of de bruine forellen. En dan zijn de regenboogforellen vaak al bijna 2 jaar oud als ze in het Oostvoornse Meer worden uitgezet.

Een Atlantische zalm van bijna 10 Kilogram die in Torch Lake (USA) aan de vlieg werd gevangen (De zalmpjes die daar worden uitgezet hebben hetzelfde formaat als die op 10 april in het OVM te water werden gelaten):

Heintje Davids

Dank voor de uitleg. Ik blijf het met belangstelling volgen. Zou toch mooi zijn als ik over een paar jaar zou kunnen zeggen dat mijn pr op zalm gevangen is op " ons eigen "  ovm :)

goswit

Hoe komt het dat de zalm niet zo oud wordt? 
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Franky Boy

#16
@Goswit: Waarom worden regenboogforellen ook maximaal 5 jaar (en bij uitzondering 7 jaar)?
Waarom worden bultrug zalmen (pink salmon) maximaal 2 tot 3 jaar?
Omdat ze zich dan tenminste 1 keer hebben voortgeplant en voor nageslacht hebben kunnen zorgen.
Bultrugzalmen sterven overigens allemaal na de voortplanting.
Atlantische zalmen leven gewoonlijk 1 tot 2 jaar in zoet water, waarna ze naar zee trekken.
Dan leven ze vervolgens 1 tot 3 jaar (heel soms 4 of 5 jaar) op zee en in de Oceaan alvorens weer naar de rivier van oorsprong terug te keren.
De terugkerende volwassen zalmen variëren dus in leeftijd van 3 tot 5 jaar en halen soms 6 of 7 jaar.
Bijna alle Atlantische zalmen sterven na de voortplanting. (Maar niet allemaal, zoals bij de Pacifische zalmen!)
Een paar procent van de Atlantische zalmen weet weer levend de zee te bereiken.
Een klein deel daarvan neemt voor een tweede keer aan de voortplanting deel. Dit zijn heel grote en oude zalmen (maximaal 6 tot 8 jaar), te vergelijken met 100+ mensen.
Zalmen hoeven dus niet oud te worden, dus zit het in de genen dat ze niet oud worden.
Misschien kunnen Atlantische zalmen in het OVM in sommige gevallen wel 6 of 7 jaar oud worden omdat ze niet zo'n energievretende trektocht op de Oceaan behoeven te maken en niet tegen watervallen op behoeven te springen. Aan de andere kant kunnen ze wel in de problemen komen als ze hun hom of kuit tijdens de paaitijd niet kwijt kunnen raken. (Zoals de Elzasser saiblingen wel lukt!).
Maar ik loop nu al teveel op de dingen vooruit.
Laten ze maar eerst de twee jaar in het OVM halen! (Ze zijn dan drie jaar oud en hopelijk 40 tot 60 cm lang - een mooi maatje 'grilse')

sjoerd

Wie weet , worden de uitgezette forellen nog wel eens een prooi voor de straks(over enkele jaren) inmiddels forse zalmen. :) :) :)

Sjoerd

Franky Boy

Ja, en dan komt er op Discovery Channel een speciale aflevering van de serie 'River Monsters', genaamd: "Monster Salmon eating Monster Trout". :)
Waarbij het in de Engelse taal dan altijd onduidelijk is wie eigenlijk wie opeet.  ;D