Oostvoornse Meer 2018 - 2019

Started by Franky Boy, November 30, 2018, 19:18:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

zeeforel

#250
Was afgelopen vrijdag op OVM van 6-14:00. Had 7 botten en helaas geen forel. Paar voorzichtige aanbeten gevoeld. Weinig activiteit aan oppervlakte. Stond vrij lastige wind.

Viste wellicht wat te diep met mijn muddler, vandaar die botten. Op zich vind ik dat geen probleem, want toch een beetje actie. :-)

Leuke en goede gesprekken met een Fransman (sprak fijn Engels!), met Alex van Roon en kon ook de werpkwaliteiten van Sepp Fuchs nog even aanschouwen. Leuke dag!

P.s. Natuurlijk netjes het registratieformulier ingevuld!  ;D

Menno_siemensma

Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Ben Tabak


iMarco

Vissers...,

Ik zoek een draadje met tips voor potentiële vliegen en aftma advies voor het ovm maar het is teveel om doorheen te spitten. Ik ga er maandagavond voor het eerst eens kijken. Iemand tips? Is een #6 ok?

Mocht er animo zijn om met mij een hengeltje uit te gooien... let me know.

Marco


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Menno_siemensma

Kleine streamers in natuurkleuren, bruin olive, zwart etc, als je ze ziet stijgen, kleine kevertjes, zwarte vliegjes etc.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

iMarco

Dank mannen. Ik ga het proberen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Franky Boy

Denk eraan dat er momenteel op de dammen veel nesten van vogels zijn, met eieren en met jongen...
Die zijn zo goed gecamoufleerd dat je ze bijna niet ziet. :(
Voor je het weet, trap je een kuiken plat (en morsdood)!
Eigenlijk zou je in deze tijd de dammen moeten mijden.
Met warm weer (dat voor maandag wordt voorspeld) zijn eigenlijk alleen de vroegste uren en de avondschemering productief.
Bedenk ook dat de forellen met dit warme weer extra kwetsbaar zijn en snel (in het water) onthaakt moeten worden.
Vergeet ook niet dat er alleen met enkele haken gevist mag worden en dat die haak weerhaakloos moet zijn!

zeeforel

Iemand recentelijk nog op OVM geweest?

Mike

Ik denk van niet. In deze tijd van t jaar vaak veel planten en lastige visserij.
Bovendien leggen de forellen vaak t loodje nadat ze met deze warmte worden gevangen.
Je kunt nu beter op zoek naar zeebaars, fint ed..
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Franky Boy

Afgelopen dagen een paar vangstmeldingen gekregen (meerforel en regenbogen) en de melding van stijgende regenboogforellen.
Ook de melding van nul vangsten op één dag.
Veel wier en flap.
In deze tijd zijn de forellen zeer gevoelig door het warme water en lage zuurstofgehaltes.
Beter nog even wachten met vissen daar...
Vorige maand werd ook sterfte van botten en bruine forellen geconstateerd. Waarschijnlijk door zuurstofgebrek boven de bodem.

guidogast

::agree::

Franky Boy

Omstandigheden in het Oostvoornse Meer lijken door het koelere weer wat beter te worden.
Zicht op diepte was een maand geleden minder dan een meter en dat lijkt nu weer normaal te zijn.
Wel nog veel wier op de bodem en hier en daar nog algentroep.
Regenbogen en bruine forellen lijken de hittegolf redelijk doorstaan te hebben en ook de botten melden zich weer.
Laatste weken zijn er enkele mooie meerforellen gevangen met hun bizarre vlekkenpatroon.
Ook deze diepwatervorm van de bruine forel doet het blijkbaar goed in het Oostvoornse Meer. Groei van deze soort loopt enorm uiteen, maar ook bij de uitzet waren er al grote verschillen (30 tot 50 cm) zodat het niet vreemd is dat ze nu in lengte variëren van 45 tot 60 cm.
Verheugend is dat ze ook vanaf de dammen en wadend gevangen kunnen worden.
De echt grote exemplaren zitten waarschijnlijk achter de scholen haring in het OVM aan...

Franky Boy

Enkele meerforellen die de laatste weken door vliegvissers (Jack Verschoor en Kees Zwinkels) in het OVM zijn gevangen.
Let op de staart vol met stippen, zoals bij een regenboogforel! ???
Deze 'ferox-forellen' hebben in tegenstelling tot de andere bruine forellen, vaak ook stippen op hun staart!

Scaramouche

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Franky Boy

In april werden voor het eerst meerforellen (Salmo trutta lacustris) in het Oostvoornse Meer uitgezet.
De leverancier van bruine forellen had de hand op echte meerforellen kunnen leggen!
Dit in meren levende type van de bruine forel wordt op de Britse eilanden ook wel 'ferox trout' genoemd. Ze hebben vaak een bizar vlekkenpatroon met veel en grote zwarte vlekken.
Ze werden in het Oostvoornse Meer eigenlijk al vanaf het begin goed gevangen, zowel aan kunstaas als aan kunstvliegen.
Verheugend was dat deze 'diepwatervorm' van de bruine forel ook vanaf de dammetjes en wadend werd gevangen.
Ook na de extreem warme zomer zijn er de laatste weken nog mooie meerforellen gevangen.
Hier een bloemlezing van vangstfoto's die ik vanaf april van facebook heb 'geplukt'.
[attachment id=1 msg=180010][attachment id=2 msg=180010][attachment id=3 msg=180010][attachment id=4 msg=180010][attachment id=5 msg=180010][attachment id=6 msg=180010][attachment id=7 msg=180010][attachment id=8 msg=180010][attachment id=9 msg=180010][attachment id=10 msg=180010]

Mike

Schitterende vissen! Daar ga ik er snel ook 1-tje van proberen te vangen  8)
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Franky Boy

#266
Bob Mihaylov, spinvisser en vliegvisser, heeft met de spinhengel al heel wat grote bruine forellen in het Oostvoonse Meer gevangen.
Sinds kort vist hij wat meer met de vliegenhengel en gisteren heeft hij zijn PR voor de bruine forel met deze prachtige beekforel van 74 cm geëvenaard...
(Foto: Flyflashy Jack)
[attachment id=1 msg=180074]

Bert J.

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Scaramouche

zo dan, wat een bak! Prachtvis!
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Franky Boy

De meerforellen varieerden in april bij de uitzet in lengte van 30 cm tot ongeveer 50 cm.
Dankzij het vele voedsel (visbroed, stekelbaarzen, grondelingen, haringen en garnalen) zijn ze in zeven maanden flink gegroeid.
De meerforellen die zich veel in het ondiepe water ophouden, worden verrassend veel aan de vlieg (streamertjes) gevangen.
Een paar dagen geleden ving Bob Mihaylov aan de vliegenhengel een meerforel van 60 centimeter.
Hoe groot de meerforellen zijn die uitsluitend in de diepte leven en op haringen en grondels jacht maken, durf ik niet meer te voorspellen!
(Foto: Bob Mihaylov)
[attachment id=1 msg=180093]

Franky Boy

#271
Een meerforel wordt weer voorzichtig in het OVM teruggezet.
Catch & Release ligt aan de basis van het beheer van de forelstand in het Oostvoornse Meer.
Zonder dit zou het niet mogelijk zijn om voldoende vangbare forel van mooie afmetingen op dit water krijgen.
Meer dan dertig jaar geleden is die regel al overwogen toen 'sportvissers' plastic zakken en tassen met pas uitgezette regenboogforelletjes vulden en de meeste forellen geen kans kregen om tot grotere afmetingen op te groeien. Ook bleek toen dat de forellen die het wel overleefden in het zoute water tot enorme afmetingen konden groeien.
Het was aan vliegvissers als Aad van der Jagt en Joop Fortuin te danken dat de hengelsportfederatie bereid werd gevonden om het verplicht terugzetten van alle vis als beheermaatregel in te stellen en in de vergunning op te nemen. Later kwamen daar eisen voor het gebruikte aas bij om de overlevingskansen van de teruggezette forel te vergroten. Het verbieden van meertandige haken en de weerhaak was een logische volgende stap. Haken veroorzaken zo minder grote wonden en maken het onthaken gemakkelijker.
(Foto: Screenshot van een filmpje van Jack Verschoor)
[attachment id=1 msg=180107]

wh82


Menno_siemensma

Gisteren nog een halve dag op het ovm rondgesjouwd, nog veel wier maar gelukkig niet zonder resultaat geweest.


Meerforel van rond de 50Cm


Ook de botten liggen nog steeds op de ondiepe zandplaten in de luwte. En niet alleen kleintjes, de eerste bot die ik zag was dik 55cm maar ik dacht dat die dood was, op 10cm water, toen ik op nog geen 1 meter afstand was schoot die dode bot toch verrassend levendig weg...

Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Franky Boy

#274
Best een mooi resultaat Menno!
En die meerforel is ook best bijzonder.
Dit is de eerste meerforel die ik zie met een beschadiging van een aalscholver. Bij veel grote gevangen beekforellen die ik op foto's zie, neem ik littekens van aalscholverbeten waar: geheelde diepe gaten, soms uitlopend in diepe krassen over de zijkant. Soms ook beten zoals deze meerforel vertoont, die waarschijnlijk door wilde bewegingen al snel uit de snavel van een aalscholver is ontsnapt.
Bij gevangen regenboogforellen zie je ook bijna nooit verwondingen die van aalscholvers zouden kunnen zijn, maar dat komt waarschijnlijk doordat die bijna allemaal in de magen van aalscholvers verdwijnen... >:(
Wat ook bijzonder is, is dat deze meerforellen naar verhouding vrij veel worden gevangen, ook door vliegvissers en dat ze sinds april flink zijn gegroeid!
Er zijn van de meerforellen zo'n 400 Kilogram uitgezet. Terwijl er van de regenboogforellen vorig jaar drie keer zoveel (in Kilogrammen) zijn uitgezet, worden die momenteel veel minder gevangen. Dat is best wel zorgwekkend...
Hoe dan ook: de meerforellen zijn een succes, waardoor we de uitzetting volgend voorjaar hopen te herhalen.