Oostvoornse Meer 2018 - 2019

Started by Franky Boy, November 30, 2018, 19:18:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Floor

Leuk stukje. Ik ben zeer benieuwd hoe één en ander zich ontwikkeld.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

wh82

Ik ook, dat er meer bruin wordt gevangen dan regenboog verbaast me nog steeds. Ik vraag me soms af of een tweede reden niet is dat er relatief meer bellyboten en kayaks trollen met kunstaas.

Franky Boy

Nog even een antwoord aan Menno.
Dat die bruine forellen in IJslandse rivieren en meren zoveel harder knokken dan 'onze' forellen, kan ook met de lokale omstandigheden te maken hebben en behoeft geen genetische achtergrond te hebben.
De wateren zijn daar veel koeler en zuurstofrijker en een forel kan het daardoor veel langer tijdens de drill volhouden.
Mocht er wel een genetische 'component' zijn, en zouden wij die forellen willen importeren, dan wordt het een kostbare zaak en een hele 'papierwinkel' om bevruchte eitjes naar ons land te halen...
En aan Wim (Wh):
Kunstaasvissers vangen inderdaad naar verhouding meer bruine forellen, of dat nu vanuit een boot is of vanaf de oever.
Maar ook vliegvissers vingen de laatste jaren meer bruine forellen dan regenboogforellen.
Vlak voor de sluiting van het visseizoen op 1 november werden er al opvallend veel regenboogforellen gevangen.
Die trend blijkt zich nu - mede door de recente uitzettingen - in december voort te zetten.

Menno_siemensma

Quote from: Franky Boy on December 12, 2018, 18:57:04
Nog even een antwoord aan Menno.
Dat die bruine forellen in IJslandse rivieren en meren zoveel harder knokken dan 'onze' forellen, kan ook met de lokale omstandigheden te maken hebben en behoeft geen genetische achtergrond te hebben.
De wateren zijn daar veel koeler en zuurstofrijker en een forel kan het daardoor veel langer tijdens de drill volhouden.
Mocht er wel een genetische 'component' zijn, en zouden wij die forellen willen importeren, dan wordt het een kostbare zaak en een hele 'papierwinkel' om bevruchte eitjes naar ons land te halen...
En aan Wim (Wh):
Kunstaasvissers vangen inderdaad naar verhouding meer bruine forellen, of dat nu vanuit een boot is of vanaf de oever.
Maar ook vliegvissers vingen de laatste jaren meer bruine forellen dan regenboogforellen.
Vlak voor de sluiting van het visseizoen op 1 november werden er al opvallend veel regenboogforellen gevangen.
Die trend blijkt zich nu - mede door de recente uitzettingen - in december voort te zetten.
Was ook niet heel serieus bedoeld hoor haha  :P

Mooi dat de regenboogvangsten lijken terug te keren, ik moet er nog steeds een vangen, al heb ik al wel wat mooie bruine en platten eruit gehaald.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

wh82


Franky Boy

Of die mooie vis van Marcel van een recente uitzet is, of van een uitzet van vorige jaren, is dit jaar moeilijk te zeggen.
Er zijn recent ook gave regenbogen uitgezet met afmetingen tussen de 50 en 60 centimeter (en zelfs nog groter!).
De overleving van de uitzetting van november 2017 bleek ook erg goed; er werden voor de gesloten tijd (in september en oktober) nog erg mooie regenboogforellen van 40 tot 50 cm gevangen.
Wat er nu aan regenbogen in de afmetingen 40 tot 60 centimeter rondzwemt (en wordt gevangen), is een 'mengelmoesje' van 'Tipbosch-forellen', 'Denen' en 'overlevers' van vorige jaren.

Bone F

 Vorige week dinsdag ben ik mijn schepnet vergeten/verloren bij het OVM. Vermoedelijk heeft het in de vogelhut gelegen. Betreft een zwart Secura net met een groene spiraaldraad eraan. Kleine kans dat ie gevonden is maar je weet maar nooit.

Bone F

Bedankt man je weet maar nooit ik heb vanmiddag maar alvast een nieuwe gekocht, ik hoop hem volgende week een keertje nodig te hebben😂

Bone F

#33
 ;D ;D ;D prachtige vissen, dan vergeet je kou toch!

FSCHAMP

Marcel dit is weer een schitterend filmpje.
Ik ga deze week proberen mijn GP7B nog eens te testen tijdens het snoeken, ik heb twee extra Promount batterijen gekocht.  Eens zien hoe deze het er vanaf brengen.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Bert J.

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Franky Boy

Weer een actiefilmpje dat de BVV'er Floris-Jan van Fleppensteyn vorige week op het Oostvoornse Meer maakte.
Er zijn van die dagen dat bijna alles lukt! Nou ja... alles??? Door lege batterijen en haperende 'voice control' staan niet eens alle die dag gevangen regenboogforellen en botten op dit filmpje!
Door de daarna intredende kou zijn de meeste forellen uit deze lagune inmiddels weer naar dieper water vertrokken.

https://www.youtube.com/watch?v=mnJFYFFBjjw&feature=youtu.be

Bone F


Franky Boy

QuoteWoooow, ik heb een soortgelijk filmpje, maar dit slaat echt nergens op

Re: Einde jaarsswap 2018
Ja, slaat echt nergens op... Hoe komt het dat dat jij (MarcelN) een 'soortgelijk filmpje' hebt, terwijl dit filmpje op YouTube toch echt door Floris-Jan van Fleppensteyn is geplaatst? ???

wh82

#39
 Vandaag was ook mooi, lekker zonnetje en mooie sterke vissen.

Franky Boy

Mooie vissen Wim!
::goodjob::
Hoeveel waren het er?
Niet vergeten ze online te melden?

wh82

Twee stuks. Heb ze gemeld. Sterke vissen, ben geswitched naar 24/100e tip, geen risico.

Franky Boy

Bedankt!
Wat me bij jouw vissen en die van Marcel opvalt, is de goede conditie waarin ze verkeren.
Deze vissen zien er zeker niet vermagerd uit!
Volgens mij hebben ze voldoende voedsel tot hun beschikking.
Ze spurten na het onthaken ook meestal weer snel weg!

wh82

Klopt. De eerste was heel zwaar en sterk en maakte er een luchtshow van. Tweede normaal maar wel heel gezond.

Wobi

Welke vliegen zijn goed voor OVM? Als het geen geheim is ... 8)

wh82

Verschilt per keer, over t algemeen streamertjes en vlokreeften maar afhankelijk van t seizoen kan t wat anders zijn. Lees de OVM topics maar door dan zie je genoeg. Vaak is de diepte waarop je vist en de snelheid waarmee je binnenhaalt net zo belangrijk, en eigenlijk is de plek het belangrijkst.

Wobi

Bedankt, ik maak nu kleine garnalen :)

FSCHAMP

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Bone F

Mooie knoepert Marcel, ik denk dat ik donderdag die kant weer eens uit ga.

Franky Boy

#49
Gelukkig Kerstfeest allemaal!  :D
Gisteren hadden Floris-Jan van Fleppensteyn, MarcelN en nog enkele andere vliegvissers een 'topdag' aan het Oostvoornse Meer!
Door allerlei omstandigheden had zich een flink aantal grote regenboogforellen op het ondiepe verzameld en die bleken honger te hebben...
Dit filmpje van Floris-Jan van Fleppensteyn laat de vangst van enkele van die grote forellen zien.
De foto's zijn van Jack Verschoor.
Van enkele van de fortuinlijke vliegvissers missen we nog de vangstgegevens.
Zouden zij die alsnog online willen melden?
https://www.youtube.com/watch?v=nYYuEPq0KUM