Nieuw seizoen OVM 2017-2018 (Oostvoornse Meer)

Started by Franky Boy, December 03, 2017, 08:40:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Franky Boy

Uitzetting van regenboogforellen in Oostvoornse Meer
Op 8 november jl. zijn weer duizenden regenboogforellen in het brakke water van het Oostvoornse Meer uitgezet. Daaronder waren voor het eerst een paar honderd grote exemplaren ( 1 tot 2 Kilogram).
Op dit filmpje van Bruno Bosman zijn naast de uitgezette regenbogen ook nog andere interessante dingen te zien:
* Garnaaltjes en vooral hoe ze zich onder water kaarsrecht voortbewegen (!)
* Brakwatergrondels en zwartbekgrondels
* Hoe een regenboog een grondel naar binnen zuigt
* Vluchtende platvissen
De regenboogforellen zijn geslachtelijk gemengd (mannetjes en vrouwtjes) en van het type dat in het Voorjaar zich voortplant. Hiermee hopen Sportvisserij Zuidwest Nederland en de Werkgroep Oostvoornse Meer betere resultaten te boeken.
Deze beelden doen niet helemaal recht aan de kwaliteit van de uitgezette regenboogforellen, aangezien hoofdzakelijk de zwakke en beschadigde vissen zich van nabij door de duikers laten benaderen.

https://youtu.be/3LpMck0bEFk

JB

 ::goodjob::
Leuk filmpje, vooral dat stukje met dat opslokken van dat grondeltje.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Bone F

Ja mooi filmpje. Ik zie toch gelukkig ook veel regebogen waar niet zoveel mis mee is. Ze kijken allemaal wel een beetje 'grumpy' ;D Zijn de binnenbakken al weer een beetje ontdaan van die algenzooi?

guidogast

Boeiend filmpje Franklin, bedankt! Leuk om te zien. Iemand al wezen vissen dit weekend? Hoe was de vangst? Wilde vrijdag gaan maar daar kwam een verlengd familiebezoek tussen en een voorhoofdholteontsteking oid.
::agree::

Joost S.

Thanks voor het delen Franky, prachtig!  ::goodjob::

guidogast

Gister eind van de middag een paar uurtjes naar het OVM geweest. Sprak een vliegvisser die er ook een aantal uur gevist had, 0,0 actie. Hij had drie vissers gesproken die een groot deel van de dag gevist hadden, inclusief de ochtend, alle drie niks gevangen. Zelf had ik één volger en een losser, een regenboog die ik vlak voor me haakte, 40 cm oid, beresterk en explosief. Gaaf, enerverendere dril dan de beekforellen, die naar mijn.ervaring op het OVM altijd een beetje 'dom' vechten, heel wild spartelen op zeg één vierkante meter. Natuurlijk zeer leuk en mooi om te vangen, maar deze regenboog was toch wel even andere koek, keiharde 'runs', steeds één kant op. Nou ja en hij/zij had succes...de haak schoot los. Maar goed, gezien de hoeveelheid actie bij de anderen ga ik toch maar niet klagen. Verwacht je dat de omstandigheden goed zijn, met westenwind enzo.... tja.
::agree::

Menno_siemensma

Dat de omstandigheden goed zijn (voorzover je dat kan stellen) betekent bij lange na niet dat je ook daadwerkelijk wat vangt.  Het is een behoorlijk groot meer, waar je zonder bboot heel beperkt oppervlak kan bevissen. Dat je er 2 hebt gezien achter je vlieg aan is lang niet slecht qua resultaat tegenwoordig, vooral als je er niet vaak heen gaat. Ik ben er 4x een hele dag geweest zonder forel te vangen, wel een paar botten etc maar enige forel die ik heb gezien waren een 2tal kleintjes die ook nog niet echt een aanbeet opleverden.

Nu na die keren heb ik wel een paar dagen succes gehad maar dat waren wel allemaal bruine forel.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Franky Boy

#7
Gefeliciteerd Guido! :)
Jij bent een van de eersten die dit seizoen een regenboogforel aan de hengel heeft gehad.
Waarschijnlijk een van de kilo+ regenbogen die een maand geleden werden uitgezet.
Vissen die in een goede conditie verkeerden en niet vies bleken van het natuurlijke voedsel dat alom aanwezig was.
En dan zijn er hopelijk ook de 'overlevers' van vorig jaar.
Menno heeft natuurlijk volkomen gelijk: Dat er veel vis aanwezig is, is geen garantie dat er ook veel gevangen wordt.
Dat geldt al op veel forelvisvijvers, en dat geldt zeker op groot water als het Oostvoornse Meer.
Opvallend is wel dat er het afgelopen jaar veel minder regenbogen zijn gevangen dan beekforellen (bruine forellen).
In de tweede helft van 2017 werden er op de ingeleverde vangstformulieren tot nu toe 3 regenboogforellen gemeld tegen 57 beekforellen!  ???
Hopelijk worden met de regenbogen (van een andere stam) die dit najaar zijn uitgezet, betere resultaten geboekt. Maar dat moeten we nog maar afwachten...  :-\

Menno_siemensma

Ik denk dat het grotere formaat wel helpt alsook beide geslachten dat ze weer lekker die ondiepten op gaan zoeken. Maar het blijft afwachten, op baggelhuizen waren de net uitgezette forellen ook wat apart gedrag aan het vertonen wat op paaigedrag leek. Hoe dat nu is en of dit zo is weet ik niet maar het was wel opvallend in de tijd dat die paartijd begint van de regenboogjes.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

HappyFisherman

Tegenvallende vangstberichten hebben me nooit tegengehouden, maar de weg er naar toe en de altijd aanwezige industrie wel. Niets waar de VNV iets aan kan doen, maar wellicht een forumdag wel..?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Franky Boy

@ Menno:
Regenboogforellen en saiblingen (Amerikaanse bronforel en Arctische forel) paaien vaak ook in stilstaand water, vooral als er kwel in de bodem zit (bronnen met zoet water). Beekforellen doen dat veel minder. Alleen stammen van de bruine forel die in meren leven, vertonen soms dat gedrag.

Franky Boy

Er zijn dit jaar enkele dode kabeljauwen in het Oostvoornse Meer aangetroffen. Dat is een veeg teken.
Er kwamen misschien een handvol tot enkele tientallen grote kabeljauwen in het OVM voor. Die leefden op grote diepte in het meer.
Afgelopen jaar verscheen er een filmpje van een duiker die een erg grote kabeljauw op een wrak in het Oostvoornse Meer had gefilmd.
Nu waren die kabeljauwen stok-oud, misschien wel bij de afsluiting (afdamming) van zee afgesloten... Maar de verslechterde omstandigheden in het OVM helpen ook niet bij de overleving van deze vissen.
Deze zomer is tot op grote diepte door de duikers voor het eerst troebel water (met praktisch geen doorzicht) en zuurstofloos water geconstateerd.
Daarin kunnen kabeljauwen niet overleven.
Misschien ook een verklaring dat er dit jaar - behalve vlak na de uitzetting - geen Elzasser saiblingen meer zijn gevangen.
Die saiblingen (chars) overleven in de zomer op grote diepte in het OVM en als daar troebel, zuurstofloos, water is, zijn de overlevingskansen van deze soort ook miniem.
Alleen de bruine forellen (beekforellen) bleven het in het Oostvoornse Meer bijzonder goed doen! Dat blijft een opsteker! :)

Alex

Vandaag van 11 tot 15 uur op het OVM gevist. Niet de beste tijd maar ja ik was in de buurt.
Was zeker 5 jaar geleden dat ik er geweest was en met alles wat ik lees en hoor waren de verwachtingen laag.
Door de harde wind gedwongen in de noord west hoek van het meer te vissen bij de loswal dus.
Ik was de enige visser, zelfs geen andere auto op de parkeerplaats.
Maar......bij aankomst schoot een Fazant weg, een ijsvogel heeft zich vaak laten zien evenals de vissen. Diverse grote vissen zien draaien, leek af en toe wel paaigedrag. Twee botten zien liggen en twee regenbogen gevangen  (uitzetters) en nog een gelost. Verder was het water super helder, weinig last van wier en ontzettend veel schelpen,mosselen maar ook resten van krabben gezien.
Kortom prima dag gehad en het is me 200% mee gevallen. Ik heb alleen in de binnenbakken gevist, de bodem is op veel plaatsen wel erg zacht (minpuntje)

Groeten

Alex

Franky Boy

Je bent een 'bikkel' Alex! ;D
Was vandaag niet bepaald uitnodigend weer.
Mooi, dat je grote vissen hebt gezien.
Ook mooi dat je twee vissen (regenbogen) hebt gevangen!
Wat waren de afmetingen van die regenboogforellen?

Alex

Het weer viel eigenlijk 100% mee Franky Boy
Op de heenweg wel flinke buien maar tijdens het vissen droog en af en toe een zonnetje.
De grootste was max 40cm en de andere 35 ongeveer.
Echte uitzettertjes dus. Ik vis veel op de Ronde Bleek daar zijn ze in de kreken zelfs veel groter maar de totale beleving aan het OVM maakt dat size doesn't matter!

Joost S.

#15
Hmmm... zat te denken over de tegenvallende vangsten. Dan gaat het over de waterkwaliteit, beroepsvissers, temperatuur, stekken ed. Maar wordt er dan niet iets vergeten?

Ik heb heel lang gevist op karper, en daar wordt vaak over dressuur gesproken. Vaak niet terecht denk ik, maar het is wel degelijk iets wat soms grote invloed kan hebben op de vangsten.

Mijn vraag: speelt dressuur ook niet een grote rol in het OVM? Die forellen worden slimmer en slimmer, tot ze een natuurlijk dood sterven of opgegeten worden. En wie weet kunnen ze onderling, zelfs generatie op generatie doorgeven aan elkaar waar je wel en waar je niet kan azen. Dit laatste is een aanname van mij nergens op gebaseerd hoor.

Maar gewoon dressuur in het OVM, dat is er wel degelijk lijkt me.

Wat denken jullie?  Of is dit misschien zo vanzelfsprekend dat het hier nooit over gaat, dat ik een open deur in trap, kan ook hoor haha.

Speelt het wel een rol, kan je mijns inziens, net als bij karper, hierop inspelen. (Denk ik haha :-) )

Franky Boy

@ Joost S.
Er is altijd sprake van een zekere 'dressuur' bij vissen, maar die heeft op het Oostvoornse Meer nooit een belangrijke rol gespeeld.
Zeker: Vissen gaan na herhaalde slechte ervaringen bepaald aas weigeren of ze gaan meer op de aanwezigheid van vislijn letten. Maar in het Oostvoornse Meer bleven ze - enkele uitzonderingen daargelaten - altijd wel vangbaar.
Bovendien zijn bruine forellen (beekforellen) veel gevoeliger voor dressuur dan de relatief gemakkelijk vangbare regenboogforellen. En juist die beekforellen worden veel meer gevangen dan de regenboogforellen die bovendien in grotere aantallen werden uitgezet.

sjoerd

Is het ook niet zo Franky dat de bruinen over het algemeen dieper zwemmen dan de regenbogen en daardoor minder te lijden hebben van de aalscholvers? Ik weet iig dat op de Engelse reservoirs de bruinen altijd heel diep bevist werden en met grotere vliegen. Dat gezegd hebbende, ving ik dit jaar een aantal  bruinen ondiep op het ovm. Het blijft vissen....

Franky Boy

@ Sjoerd:
Hoewel beekforellen (bruine forellen) hogere temperaturen en lagere zuurstofgehaltes dan de meeste regenboogforellen verdragen en overleven, zullen zij die situaties toch mijden als zij de keuze hebben. Dat betekent dat zij in de zomer zich meestal niet in de binnenbakken (lagunes) wagen om er voedsel te zoeken.
Doordat de situatie de afgelopen zomer nogal gewijzigd was omdat de diepere waterlagen troebel en zuurstofarm waren geworden, weken de bruine forellen uit naar de ondiepere waterlagen waar bovendien overvloedig veel voedsel was in de vorm van vlokreeftjes en garnalen. Doordat er waarschijnlijk ook minder regenboogforellen waren, konden zij de plaats van de regenbogen op de ondiepe gedeelten van het Oostvoornse Meer innemen. Interessant gedrag van de bruine forellen die je gerust als ras-opportunisten kunt betitelen...  :D

Franky Boy

#19
Nieuw 'online' vangstregistratieformulier
Anderhalve maand geleden zijn er weer regenboogforellen uitgezet van een andere kweker en van een andere stam. Sportvisserij Zuidwest Nederland en de VNV zijn reuze benieuwd hoe deze regenboogforellen het in vergelijking tot de bruine forellen en de 'oude' regenboogforellen doen. En ook of er nog Elzasser saiblingen worden gevangen.
Daarom is het belangrijk dat de gevangen vissen op de vangstformulieren van SZWN worden ingevuld.
Van die formulieren is nu ook een digitale versie die 'online' op de website van de VNV kan worden ingevuld. Dat formulier is door de VNV ontwikkeld en werkt ook op de meeste 'smartphones'!.
Geen formulieren meer in een envelop opsturen en een postzegel plakken, maar na invulling gewoon op de knop 'VERZENDEN' onderaan het scherm drukken!
Hier een directe link naar het online formulier:
http://www.vnv.nu/vangsten

guidogast

Mooi Franklin, dat maakt het invullen een stuk makkelijker  ::goodjob::
::agree::

sjoerd

Nu weet ik waar de regenbogen van het OVM zwemmen. Stond ik vorige week helaas op de verkeerde plek. 2 uurtjes vissen , maar één vis gezien. Taai.......


Menno_siemensma

Quote from: Franky Boy on December 19, 2017, 19:48:24
Nieuw 'online' vangstregistratieformulier
Anderhalve maand geleden zijn er weer regenboogforellen uitgezet van een andere kweker en van een andere stam. Sportvisserij Zuidwest Nederland en de VNV zijn reuze benieuwd hoe deze regenboogforellen het in vergelijking tot de bruine forellen en de 'oude' regenboogforellen doen. En ook of er nog Elzasser saiblingen worden gevangen.
Daarom is het belangrijk dat de gevangen vissen op de vangstformulieren van SZWN worden ingevuld.
Van die formulieren is nu ook een digitale versie die 'online' op de website van de VNV kan worden ingevuld. Dat formulier is door de VNV ontwikkeld en werkt ook op de meeste 'smartphones'!.
Geen formulieren meer in een envelop opsturen en een postzegel plakken, maar na invulling gewoon op de knop 'VERZENDEN' onderaan het scherm drukken!
Hier een directe link naar het online formulier:
http://www.vnv.nu/vangsten
Kijk, dat werkt een stuk beter  ::goodjob::
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Bone F

Ja heel handig maar ja als ik zo de berichten volg valt er niet zoveel te melden.  :-[

MarcelN

Quote from: sjoerd on December 20, 2017, 09:00:50
Nu weet ik waar de regenbogen van het OVM zwemmen. Stond ik vorige week helaas op de verkeerde plek. 2 uurtjes vissen , maar één vis gezien. Taai.......
Doe je toch iets niet goed Sjoerd.....geintje.
Maar ik heb de afgelopen keren steeds aardig gevangen, grote bruinen en nu ook regenbogen en natuurlijk de bones ;)