Waadpak

Started by romkevandijk, April 22, 2015, 17:07:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

romkevandijk

Beste mensen,

Ben uitgenodigd voor een week vissen op de Savinjiin in Slovenië. Ben een absolute newbie. Heb een hengeltje en rail te leen gekregen en daar is volgen de mensen van de vliegvisclub niets mis mee :).

Wel heb ik een waadpak nodig. Nu wordt het een beetje ingewikkeld, ga niet direct veel geld uitgeven heb heel veel hobby's. Het zal wel een neopreen pak worden.
Is een vilten zool belangrijk? Slijt dat? is dat te vervangen?
Op sites zie ik staan L XL XXL??? Het gaat toch in eerste instantie om de schoenmaat?

Heb al op de site rondgekeken, heel veel info maar kom hier niet uit.

Iemand tips?

Ook eventueel over de rivier waar we gaan vissen.

Hoop het en dank!

Toen ik nog met een hengeltje met dobbertje in de polder zat op een voorntje was alles veel makkelijker :)

Koen

Niet om echt om schoenmaat maar meer om lengte maat zoals bij een broek. Mijn advies is pas hem voor je koopt. Je hebt namelijk ook breedte maten verkrijgbaar mocht je een dike buik hebben  ;D. Als je gaat neem ff dikke sokken mee en pas dan het pak, en dan de waadschoen. Mijn advies is neem vibram in plaats van vilt. Het geeft meer grip, niet alleen in het water, maar ook om het water zoals gras enzo.

Gert

Sommige merken hebben maattabellen, zodat je een beetje kunt kiezen wat het meest maatgevend is: schoenmaat, totale lengte, lengte van je been, buikomvang, borstomvang.

En ik ben het met Koen eens: Vibram is beter, maar doorgaans ook duurder. Vilt voldoet ook.
Je kunt vrij goedkoop aan een waadpak komen als je er eentje kiest met de laarzen eraan vast; die zijn er ook met viltzolen. Met vibram ben ik ze nooit tegengekomen.

Groet,
Gert

O ja, en zo'n ding heet reel, geen rail  ;)

sjoerd

IK weet niet hoe de anderen erover denken maar ik vind het een beetje een raar bericht.
Geen enkele ervaring heeft Romke zo te lezen m.b.t. vliegvissen en dan gelijk naar een moeilijk bekend staand water in Slovenie????
Het zal allemaal wel. Mijn zegen heb je :-\ :-\ :-\ :-\

Wouter96

Ik neem aan dat er wel iemand met ervaring bij zal zijn aangezien hij uitgenodigd is, dat scheelt al heel wat [emoji14]

MarcelN

Ziet er wel leuk uit, jammer van die moddervette kweek drb regenbogen.
http://www.flyfishingeurope.de/nl/vliegvissen-in-sloveni/index.html

FrancoisCKX


Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

romkevandijk

Dank jullie alvast, vibram ken ik natuurlijk uit de bergsport. Via internet kopen scheelt mi een slok op een borrel, maar passen lastig...
Ach Sjoerd, als je zo een kans krijgt dan doe je dat toch. Moet daar heel erg mooi zijn. Dan maar een beetje stuntelig. Ik zal zeker genieten, denk je ook niet?
Er gaan twee EFFA gidsen mee, misschien kunnen zij me wat helpen.
Denk dat jij ook aan het begin van je carrière niet gezegd had:"nee, laat me eerst maar een paar jaar oefenden in de polder"...
Overigens lijkt me dat vissen in Nederland, dus  op Nederlands water ook heel gaaf! Groet, romke

JEVDE

Beste Romke,

Allereerst mooi dat je bent uitgenodigd om in Slovenië te vissen. Ik heb er de afgelopen jaren een aantal keer mogen vissen en het is er prachtig! Herinneringen waar ik de rest van mijn leven van genieten ga en ik ga zeker de komende jaren terug naar Slovenië. Het is echt geweldig!

In welke periode ga je? Het is over het algemeen heerlijk weer in Slovenië en een neopreen waadpak is dan echt too much. Hoewel het water van de rivieren aldaar vaak ijskoud is, had ik het in mijn ademend waadpak vaak al Spaansbenauwd. Ik zou eerder een tweedehands ademend pak kiezen dan een neopreen. Viltzolen slijten inderdaad, maar je doet er over het algemeen wel paar jaartjes mee. Sommige mensen schijnen succesvol nieuwe viltzolen onder hun waadschoenen te kunnen plakken. Mij is dat nog nooit gelukt.

Als je een waadpak kiest is het belangrijk om de maattabel van het merk er bij te pakken als je online bestelt en anders gewoon gaan passen in een winkel, want er zijn allerlei verschillende variaties in maten, voor dikke, dunne, lange mensne, etc. Wat betreft de schoenmaat: heb je normaal maat 43, neem dan ook maat 43. Maat 43 waadschoen is in werkelijkheid een grotere schoen, zodat je er met je waadpak in past.

Tot slot; in Slovenië kun je vaak goed op zicht vissen. Dus gericht op vissen die je ziet. Maar de vissen zien jou ook :-) Dus probeer een niet te korte leader te gebruiken en vooral heel voorzichtig te bewegen, maar dat zullen de mensen daar je vast en zeker allemaal uitleggen. Vooral heel veel plezier gewenst! Foto's achteraf zijn altijd welkom! :-)

jevde



Marco B

Quote from: JEVDE on May 22, 2015, 15:59:19
Als je een waadpak kiest is het belangrijk om de maattabel van het merk er bij te pakken als je online bestelt en anders gewoon gaan passen in een winkel, want er zijn allerlei verschillende variaties in maten, voor dikke, dunne, lange mensne, etc. Wat betreft de schoenmaat: heb je normaal maat 43, neem dan ook maat 43. Maat 43 waadschoen is in werkelijkheid een grotere schoen, zodat je er met je waadpak in past.

Slecht advies. De schoenmaat verschilt helaas per merk. Voor een enkel merk klopt het bovenstaande verhaal maar helaas is dat de minderheid.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

HappyFisherman

Ach Marco, voor een paar dagen Slovenië kun je prima met te kleine schoenen af. Komen ze daarna voor een ander beschikbaar hier op het forum (voor een fijn prijsje!)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

golddigger

Wat Marco zegt klopt helemaal
ik heb laatst nieuwe simms freestone waadschoenen gekocht.
mijn oude paar was maatje 10.
Koen had de nieuwe versie in maat 11.
Die zaten mij ook goed
Koop ik dus ook een paar in maatje 11, blijkt het WEER een nieuwere  versie te zijn
Deze zijn een volle maat  groter dan de oude
Je zou denken dat ze bij Simms een vast maat zouden hankered
Niet dus

nordbu

De verschillen in afmetingen en maatvoering wordt voornamelijk veroorzaakt door het feit dat niet alle landen dezelfde wijze van meten hebben en de tolerantie ook nog eens verschilt per land. Daarnaast is de omrekening van inch naar cm ook niet altijd even nauwkeurig gedaan.
Bij kleding valt in  Europa een afwijking van 1 cm binnen de tolerantie, terwijl dat in China al weer 2 cm mag zijn. Dus altijd passen voordat je iets koopt, zeker waadschoenen.
>>fang og slip<<