Chassezac / La Drobie (Ardeche)

Started by JEVDE, August 10, 2016, 14:43:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

JEVDE

Binnenkort naar de regio Ardeche. Zit ergens mooi precies tussen de rivieren Chassezac en La Drobie. Heeft er iemand ervaring met een van deze rivieren? Heb in de regio ooit op de Ceze gevist met veel plezier op kopvoorn, maar ken deze twee 'zijtakken van de Ardeche' niet uit eigen ervaring. Mijn doel is kopvoorn, eventuele forel is bonus. Tips zijn welkom. Iemand ervaring met snel stijgend water als gevolg van stuwdammen? Wil niet vast komen te zitten in een kloof met stijgend water.

groeten jevde 

Beertje

#1
De bovenloop van de La Beaum heeft een forel bestand. Als je een vergunning koopt, dan krijg je (als het goed is ) een kaar er bij met alle viswater in de Ardeche.Je kunt hier op zien welke categorie het betreffende water heeft. Verder zit er in de benedenloop van de dourbie veel sneep (moelijk te vangen) en in de Ardeche en Chassezac natuurlijk de kopvoorn en andere witvis.Wat betreft het snel stijgen van het water door de waterkracht centrales:"ik heb het nog nooit mee gemaakt".
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Driesjan

De meeste Franse cracks vissen naarmate de zomer vordert steeds hoger in de bovenlopen van de diverse riviertjes danwel hoogte in meters.

Dat betekent voor de rivieren die ik min of meer ken van visochtenden tijdens familievakantietripjes: Drobie in mei/juni, Beaume in juni/juli, Borne in juli/augustus.

De meeste forel vind je in de echte, steile bovenloop van elke rivier, witvis is niet sterk genoeg om helemaal bovenin te komen. Daarnaast zijn de canyons wat steiler is meer insectenleven in en op het water. Steil betekent ook lastig vissen, klauteren. Zoek naar bruggen en/of plekken waar je de rivier kan bereiken(via google maps/earth of vraag het bij de tabaksshop waar je je carte vacance haalt). De vis is schuw maar in felle stroming kan je best dichtbij komen, zolang je maar aan de schaduwkant van het water blijft en dus geen schaduw over het water valt.

een goede techniek op de drobie/beaume is om met een lange hengel, bijna geen vlieglijn uit en een  lange leader (5-6 mtr van 18 naar 12/100) een goed zichtbare droge vlieg stroomopwaarts bij uitlopen en in poeltjes te vissen. hengel boven je hoofd houden, met je pols korte bewegingen maken om de leader strekken en zodra vlieg op water komt leader zoveel mogelijk uit waterhouden. Let op de bomen ;D. OP wat meer open stukken kun je wel normaal werpen, maar veelal is het niet effectief met de felle stroom.
parachutevliegjes met felle kleur antron, kleine ballon sedges vind ik fijne vliegjes.
Drobie is een kalk?stroom, meer insecten, grotere forellen. In de zomer lastig. Beaume kleine forel (graniet bodem), wel redelijke aantallen. Borne is meer hooglandbeek. Chassezac ken ik niet.
Gr. DJ


wh82

Zelfde observatie hier. De vis zoekt steeds kouder en zuurstofrijker water op. Onder watervalletjes diep verstopt is ook altijd de moeite om te proberen.. Zoek de diepte op.

Beertje

IK schreef per abuis dourbie waar ik bedoelde de "La Beaum" De Dourbie is een rivier in het Tarn gebied. Overigens ook een mooie rivier met; naar men zegt: met een wilde forellen stam.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

JEVDE

Gisteren was het zover. Lekker dagje gevist in de Chassezac in de buurt van Chambonas. Mooie afwisselende stukken gevonden. 10 kopvoorns gevangen, maar allemaal erg klein. Guppies ;-) Verder geen probleem want het was heerlijk weer en fijn om in het water te zijn, maar toch verbaast het me. Heb ook geen grotere exemplaren gespot. Ook niet vanaf bruggen en andere hoge plekken.

Daarom de komende dagen ergens anders proberen. Mogelijk toch even naar de Ceze, al is dat ff rijden. Of heeft er nog iemand ervaring met labeaume of de ardeche?

Sent from my SM-G900F using Tapatalk


hansie

Ik heb deze zomer zelf gevist in de Chassezac net voor het dorpje Prevencheres, als je vanuit de richting Villefort komt.
Daar zit wel voldoende forel heb daar gevist met een donkerbruine deer hair Sedge, maar nymphen ging ook.
Ik heb ook op de Altier gevist(geen allier) net na het dorpje Castanet als je vanuit Villefort komt op de nokill zone met de zelfde droge vlieg.
Ook hier zit voldoende forel. Deze rivieren liggen wel in de lozere, maar bij het meer van Villefort kun je een vergunning halen. Succes en groetjes Hans

hansie

Zou me vooral richten op de snel stromende stukken

JEVDE

Dank voor de tips. Uiteindelijk heb ik het nog op een ander stuk van de Chassezac geprobeerd. Duidelijk andere natuur/verschijningsvorm van de rivier. Leuk gevist. 12-tal kopvoorns. 7 weer vrij klein maar nu toch ook 5 wat grotere.

Sent from my SM-G900F using Tapatalk