tenkara blijft mooi vliegvissen

Started by fly only, December 23, 2012, 19:09:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fly only

Het vliegvissen, wil ik niet missen.

R.S.N Flyfisher

Heb het nooit geprobeerd, maar weet nie... lijkt me zo saai worden op een gegeven moment, ga het zwiepen en het mooi strekken van de lijn missen denk ik..  ???

Hilco

Quote from: R.S.N Flyfisher on December 23, 2012, 19:37:23
Heb het nooit geprobeerd, maar weet nie... lijkt me zo saai worden op een gegeven moment, ga het zwiepen en het mooi strekken van de lijn missen denk ik..  ???

Daarom kan je het ook NAAST je eigen vliegvismethode doen .

Maar je benoemt her wel een leuk aspect van het vliegvissen met een reel ; het werpen.
Het werpen is een onderdeel op zich waar mensen een hoop voldoening uit halen , er ook jaren op oefenen
en cusussen voor volgen .

Bij Tencara vissen is het werpen bijzaak, maar ligt de aandacht bij vis spotten , zelf niet gespot worden
en uiteraard visje vangen en landen.

Het is gewoon OOK een leuke manier van vliegvissen .

Jammer dat we hier niet van die snelle beekjes hebben met forel erin.



R.S.N Flyfisher

Quote from: Hilco on December 23, 2012, 21:04:45
Daarom kan je het ook NAAST je eigen vliegvismethode doen .

Maar je benoemt her wel een leuk aspect van het vliegvissen met een reel ; het werpen.
Het werpen is een onderdeel op zich waar mensen een hoop voldoening uit halen , er ook jaren op oefenen
en cusussen voor volgen .

Bij Tencara vissen is het werpen bijzaak, maar ligt de aandacht bij vis spotten , zelf niet gespot worden
en uiteraard visje vangen en landen.

Het is gewoon OOK een leuke manier van vliegvissen .

Jammer dat we hier niet van die snelle beekjes hebben met forel erin.

Snap wat je wel bedoeld, sluipent naar de vis en miss ook wel op sommige momenten een heel effectieve manier van vissen.
Bij slecht bereikbare plekken even de Tenkara erbij halen, maar denk voor wateren in nederland een te beperkte manier van vissen.

Hilco

inderdaad veel beperkingen , maar dat kan ook weer een uitdaging zijn.

veel visserij speelt zich toch af binnen de 5 meter uit de kant.............

Nog een leuke bijkomstigheid is de snelheid waar je mee aan het vissen kan .

je kan met een rubber ringetje 2 kikkers op je onderste deel zetten . en je complete lijn-leader tippet en vlieg
op winden.

dus koker open- hengel eruit-  lijn afwinden- hengel uitschuiven - vissen.


edit; maar op 35 meter een stijgende forel aanwerpen op het OVM gaat dus niet  :-\



Hilco

als je er oog voor hebt wel , maar "men" verzand meestal in de kunst van  het werpen.

heb vandaag in de haven van Spakenburg mensen zien werpen alleen maar omdat ze daar de ruimte hadden om te werpen . maar niet de hotspots bevissen .........

gerrit

Quote from: Hilco on December 23, 2012, 22:37:16
als je er oog voor hebt wel , maar "men" verzand meestal in de kunst van  het werpen.

heb vandaag in de haven van Spakenburg mensen zien werpen alleen maar omdat ze daar de ruimte hadden om te werpen . maar niet de hotspots bevissen .........
Hilco als jij die hotspots weet te bevissen met die tenkara lat ::) ;D
kan ik mij niet voor stellen dat het daar niet kan met een vlieglat 8) jamer dat ik daar niet woon
anders stond ik daar wel  ::)  8)

Hilco

het eerste wat die vliegvissers deden ( buiten het vloeken omdat z'n  hengel al  brak in de auto) ik kiken wat er achter hen bevond.  net zo lang lopen tot ze voldoende ruitme achter zich hadden en toen gaan vissen.
Dat is toch een andere benadering dan het zoeken naar "hotspots"

het gaat dus niet om wat een hengel kan of niet , het gaat er om of je meer met werpen bezig bent dan met zoeken naar de vis.
en omdat ik niks te werpen heb houd ik me daar dus minder mee bezig.


Ik probeer dus nergens te beweren dat het allemaal beter gaat met een tenkara hengel maar je word gewoon gedwongen anders te gaan vissen en dat vind ik leuk .........

gerrit

heb ik ook nog een vraag zie op het net wel tenkara vliegen maar geen nimph  ??? ???
waar om niet

Hilco

moeilijk , hangt er vanaf wat je als "vliegenlijn"gebruikt.

met een twirrled leader  heeft de lijn bijna geen eigen gewicht en lukt dat dus niet.

met een zwaardere lijn vergelijkbaar met #3 vliegenlijn kan het wel maar dan heeft de lijn zoveel eigen gewicht dat voor je nimf is afgezonken de hele boel al weer onder je voeten tegen de kant licht.

dus een echte mooie rolworp met een zware nimf gaat niet goed.


en let wel ;  nergens lees je dat ik spectaculaire resultaten boek, maar er wel veel lol aan beleef.

(en standaard gaat er een 10 grams werpstokje mee met een handje mais of maden)

Hilco

Quote from: gerrit on December 23, 2012, 23:21:40
heb ik ook nog een vraag zie op het net wel tenkara vliegen maar geen nimph  ??? ???
waar om niet

De hele Tenkara wereld is gebouwd op de tenkara stijl uit japan  en dat is allemaal drijvend op forel vissen.

die amerikaan heeft het gewoon over genomen en beetje aangepast  aan de wateren in de US en hier in europa.

maar je kan wel degelijk over de bodem stuiteren.

maar een "tenkara gebonden" nimf zie je niet

Hilco

enkel en alleen omdat ik niet met een molen op een hengel met ogen wil vissen.

ik vind het leuk om het anders te doen .

Het is dus puur eigenwijzigheid .

Net zo goed als dat ik fervent mountainbiker ben , maar ik doe dat op een fiets zonder vering en zonder versnellingen .

ik ben gewoon gek  :o

Hilco

en er wordt al jaren met soort gelijke hengels ( maar dan wat korter)  gevist op baars.

het zg. torrepicken:


Hilco

hier zie je tenkara met een nymph.

ook zie je hier hoe makkelijk het is om met Tenkara een vis te landen  :P

http://www.youtube.com/watch?v=XFUr4HWp0Sk

gerrit

hilco@ dat was niet mij vraag ik zie Nymph Style
maar niet de  Nymph ??? en dat wat die man met die tenkera lat doet kan ook met je vlieglat 8)
.

Koen

ik zie wel voordelen met deze manier van vissen, zeker met pocket vissen.

Sloveniawalking

Ik vis er ook mee met nymphen. Zeer effectief. Eigenlijk is het mijn best vangende nymphje aangepast met een patrijsveertje die naar voren wijst om zo de nymph wat meer "levend" te maken onder water.

Sloveniawalking

#17
Quote from: speycast on December 23, 2012, 23:10:11
zo maar een vraagje kan je ook rolworp maken met tenkara  als daar 4mm tungsten nimph aan zit

4mm tungsten is voor Tenkara te zwaar om lekker te kunnen vissen en de vlieg precies op de plek te plaatsen waar je em wilt hebben. 3mm is toch wel de max om je vlieg weg te zetten en die gericht te kunnen plaatsen. Rolworpen worden bij Tenkara niet gedaan. Niet dat het niet kan maar het is lastiger vanwege de lange hengel. Het is eigenlijk ook onnodig. Omdat de achterwaartse worp stopt op 12 uur heb je ook niet veel ruimte achter je nodig.

Tot nu toe heb ik 3 soorten lijnen geprobeerd. Fluor carbon, getwijnde lijn en de volglijn van normale vliegenlijn.
Al snel viste ik alleen met oranje fluorcarbon. Dit vist het lekkerst en het effectiefst omdat je deze lijn in het geheel van het water af kan houden om zo perfect te kunnen presenteren. Een normale vliegvislijn vind ik persoonlijk veel te zwaar voor de tenkara hengel. Ookal vis je met een #0 volglijn. De laatste meter slaat bij de worp vaak terug. Je kan zo'n lijn niet van het water afhouden en daardoor verander je Tenkara weer in gewoon vliegvissen met de handicap dat je de lijn niet gestrekt op het water krijgt.

Hilco

mijn favoriete lijn is een fluokleur backing ingevet met kranen vet  :P

zo kan je ook nog het conventionele strippen immiteren. (lijn blijft drijven )

fly only

Als je wilt schijn je een getwijnde leader ook om te kunnen draaien op je T.hengel. Hiermee schijn je een WF te creƫren. Zelf nooit geprobeerd, het zal geen subtiel vissen zijn. Verder heeft tenkara usa ook High wind leaders. Deze zijn, naar verhouding, zwaar te noemen.

Speycast; Tenkara doe ik er naast. Ik geef mijn vliegenlijnen nooit op en loop geregeld naar een wetering, nabij mijn woning om enkel en alleen te casten. Om te proberen mijn techniek te verbeteren. En puur voor de lol natuurlijk. Zo compleet en mooi vindt ik vliegvissen. Het kunnen beoefenen van dubbel handig werpen naar tenkara. We hoeven ons niet te vervelen. Mooi toch!

Hilco; Ik baal zeer zeker dat we zo weinig stromend water hebben in NL. In het verkeerde land geboren wat betreft het vliegvissen. Zeker voor de tenkara wijze. We moeten het ermee doen.

Fijne dagen.
Het vliegvissen, wil ik niet missen.