ideale en multi inzetbare #7 ?

Started by fly only, August 09, 2012, 20:54:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fly only

Heeft iemand ervaring met die conversion kit voor de TIRCX #7/8 van Temple Fork Outfitters? Is het duurzaam?
Het lijkt een kittig stokje met dubbelhand mogelijkheden. Op papier is de hengel wat aan de zware kant.
Maar is dit ook echt zo, al werpend in het water en lijn erop?

Het vliegvissen, wil ik niet missen.

pberkenbosch

Ik heb dat destijds ook overwogen, maar werd toen afgeraden... ik weet alleen niet meer door wie en waarom.. dus wellicht heb je aan mijn opmerking dus helemaal niets  :-[  :P

Sieger

#27
Persoonlijk vind ik dat de minste van TFO.. Rete hard en veel te snel.... Moet bijna een 2 keer zwaardere lijn op om een beetje fatsoenlijk te werpen.... (voor mij dan hè....)
De extra verlenging voor dubbelhandig lijkt mooi, maar levert je eigenlijk alleen een normale hengel met een lang handvat op.... Dryfly heeft de 8 met een extra stuk, maar heeft uiteindelijk toch een 'echte' dubbelhandige hengel gekocht....

Probeer ze eens naast elkaar de BVK en deze.... Dan merk je het vanzelf.....


Sieger

Useless

Heb 'm gehad en weer weggedaan. Deels omdat ik een overkill aan switchrods heb maar ook omdat het gewoon net niet beviel. De switchrods functioneerden beter en de dubbelhandige hengels nog beter. Al dit soort dingen werkt wel -net als een switchrod overigens- maar haalt het uiteindelijk niet bij een "echte" dubbelhander. Je denkt het beste van 2 werelden bij elkaar te hebben maar op de één of andere manier is het het toch net niet en blijft het een beetje behelpen.
Ticrx bevalt mij overigens prima maar ik moet erbij zeggen dat ik volstrekt niet kritisch ben waar het de actie van een hengel betreft. 't Maakt mij nooit zoveel uit of een hengel snel of traag is. Gewoon je werpstijl erop aanpassen denk altijd maar.

fly only

Beste mannen, allereerst veel dank voor de wijze raad. Vanmiddag heb ik een besluit genomen. Na wat test werpen hier en daar ben ik op een sage one #6 voor een 9,5 voet gekomen. Ondanks de hoge aanschafkosten ben ik zo blij als een kind. Zij smijt als een engel en heeft een mooie parabolische drilactie, waarbij ruim voldoende krachtreserve in de body van de hengel. Hierom kon ik een#7 laten liggen, wat mij euforisch stemt. Hierbij moet ik zeggen dat de werpkracht van de "one" hier ook mee te maken heeft. Of heb ik dat al gezegd  ::). Van mij hoeft de lijn niet zo zwaar. Deze hengel levert die mogelijkheid om met een 6 lijn als een 7 een streamer weg te zetten. In mijn beleving dan.
Nu is het zaak om een rondje OVM in te plannen om de stok te dopen in heilig water  ;). Water waar forel in zit.

Mvg
Ad.
Het vliegvissen, wil ik niet missen.

Gerrit72


::goodjob:: Veel plezier met de 'one'! Mooi om te zien hoe iedereen z'n mening geeft, dan kom je mooi verder en kun je uiteindelijk een weloverwogen besluit nemen. Vangze!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Jaspero

Mooie hengel ! Sage? Ooit hoop ik... 8)

vliegvisgek

mooi man dat je de one hebt gekocht en blij als een kind mag toch ook wel ik zelf zit er
hard aan te denken om mijn 7# xi3 ook in te ruilen voor een 6#  9foot  van de one serie  ;) ;)

Sieger

#33
Gefeliciteerd met je aanschaf... grappig hoe het zich kan ontwikkelen.. Van een 7 naar een 1 (One.. ;) )

Heel veel plezier van je hengel... Snel aan de slag en nat maken.... :)


Sieger

pberkenbosch

Leuk is dat heh! Geweldig..

Mocht we elkaar ooit treffen op OVM / Ronde Bleek / etc. ben ik heel benieuwd naar de hengel.. heb zelf ook zo'n #6 die je (bijna) als #7 kunt inzetten.. en natuurlijk een "echte" #7.. altijd leuk om te kijken hoe het een en ander ten opzichte van elkaar verhoudt.

P.

Joost S.

#35
Ik vind de one ook reuze interessant. Ik zou dan een #7 willen.

Nu had ik ook al een reel uitgekozen, de danielson 6nine.

Is dat een combi die kan? Of zou je voor dat geld een andere combi nemen?


(Toekomstmuziekje hoor, maar vind het leuk om er al over te denken)



Edit

Nou, weet niet of het mogelijk is, maar wordt zo langszamerhand verlieft op de sage one, hoe meer ik er over lees en zie.

Heb ik meteen een hengel voor het leven. Wel ff 1000 pek weg leggen met een reel erbij. Maar goed, een week op het strand liggen kost dat ook. 

Hb nog zeeen bedenktijd, maar denk dat dit toch wel een goede kans maakt.

Herman

Ik zou zeggen: probeer t bij de winkelier of die combo je ligt.
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Raymond

De Danielsson is een fantastische reel, krijg je echt geen spijt van. De Sage One is een fantastische hengel, krijg je geen spijt van.

Maarrrr, er is altijd een maarrr ;) , waarschijnlijk gooit die sage #6 zo lekker omdat het eigenlijk een hengel voor een #7 is. Denk daar maar eens over na.

Dus zoals Herman al zegt, naar de winkel en gooien met dat ding! Succes ermee...
::wtf::

Joost S.

#38
Raymond, goed dat je dat zegt. Ik dacht namelijk ook zo.

De sage one, dan heb je gewoon een superhengel, de danielson 6nine is een hele goede reel.


Maar de combi.... Is die ook ideaal? Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.

Het klinkt een beetje gek dat ik als relatief beginner meteen voor zo een topset ga. Maar heb al een #5 met reel en dat kostte me toch ook al 400 euro.

Verder heb ik nog een sentimentele reden om eens goed uit te pakken, hou ik liever voor me. Ik denk dat sommige vissers dit best wel begrijpen, even jezelf helemaal feteren, ;-).

Zal wel een jaartje sparen kosten, maar ik ga er voor.

En de sage one is de leidende factor, en ik ga idd als het zover is de combi eens goed proberen. Ik denk als ik bij een shop langs ga, en vertel dat ik zeker daar ga aan schaffen ik toch wel een goed advies krijg en dat ze even de tijd nemen.


Ok, nou, de droom kan starten mensen. Lekker vissen op de ruisers maar die karpers en snoek zijn nog hoogstens een jaartje veilig. (En OVM, zeeforel, zeebaars, fint, etc etc etc, ik kom er aan!)

Dankjewel voor de adviezen.

gbrinks

heb de tfo bvk 5
en sinds vorige week een tfo ticrx 7.

bevallen me allebei erg goed.

Joost S.

Ik zal mijn ogen goed open houden ter zijner tijd.

Arjan Maat

Quote from: Natte vlieg on March 04, 2013, 01:21:01

Edit

Nou, weet niet of het mogelijk is, maar wordt zo langszamerhand verlieft op de sage one, hoe meer ik er over lees en zie.

Heb ik meteen een hengel voor het leven. Wel ff 1000 pek weg leggen met een reel erbij. Maar goed, een week op het strand liggen kost dat ook. 

Hb nog zeeen bedenktijd, maar denk dat dit toch wel een goede kans maakt.

Hoi Natte Vlieg,

Mag ik vragen hoe je verliefd kan worden op een hengel door er over te lezen ? Een vliegenhengel is een stuk gereedschap om onze hobby mee uit te voeren, dat is allemaal mooi op plaatjes en op promotiefilmpjes, maar het zal pas echt gaan kunnen leven bij jou als je naar een winkelier gaat en eens met een aantal hengels gaat werpen, en dan ook nog eens een verschillend aantal lijnen probeert op die stokken. Pas dan. . . . en niet eerder kan je verliefd worden op een hengel met een lijn, de reel gaat het verschil niet maken in castbeleving. Die reel moet gewoon een perfect slip hebben en dat heeft die Danielsson wel.

Succes met je aanstaande liefde.

TL Arjan Maat

Joost S.

Quote from: Arjan Maat on March 04, 2013, 22:51:10
Hoi Natte Vlieg,

Mag ik vragen hoe je verliefd kan worden op een hengel door er over te lezen ?

TL Arjan Maat

Uhm...tsja.... Hoe dat precies werkt, dat verliefd worden, weet ik ook niet. Wist ik het maar, had me een hoop lastige vrouwen gescheeld, haha, ;-).

Nee, ben bevangen geraakt. We zullen zien hoe lang het stand houdt.

Maar komop, het is niet zo dat ik op de eerste beste hengel val. Ik lees louter superpositieve teksten.


Maar goed, ok,  het is een bak geld natuurlijk, en ik ga me zeker niet helemaal blind staren.


Maar de vlinders zijn er, dat valt niet te ontkennen.

Raymond

Ik begrijp het wel, ik houd zelf ook van mooi materiaal dat nou eenmaal wat kost. Maar realiseer je, een hengel is zo ontzettend persoonlijk z.a. Arjan als schreef. Je ontwikkelt met de tijd een eigen werpstijl en daar hoort ook een bepaald type hengel bij. En dat staat nog eens los van waar je de hengel voor wilt gaan inzetten.

Ik denk persoonlijk dat jij met je beperkte ervaring lang nog niet de juiste keuze kunt maken voor de toekomst. Dus, bezint eer ge begint. Je schrijft zelf al dat het een jaartje sparen wordt en dan vind ik dat toch heel veel geld.

Die reel kun je rustig kopen, is echt geen miskoop en je kunt hem op alle hengels met een zwaardere lijnklasse gebruiken.
::wtf::

Joost S.

#44
Het is ook nog geen exacte wiskunde met militaire preciesie he.

De eerste beschietingen naar een mooie topset, zo moet je het zien. Ik vind het ook leuk om daar over te kletsen. (En krijg zo ook waardevol advies)

Ik ga me echt niet zomaar storten op een naam van 1000 piek, ik ga door met mezelf informeren en zal zeker gaan testen en zelf uit proberen als het zover is.

Ik ben alleen lekker enthusiast, maar maakt u zich zorgen, het komt goed hoor, ;-).