gewicht van de reel ?

Started by A{b}r{a}xa{s}, July 25, 2012, 08:57:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

A{b}r{a}xa{s}

Zo nu en dan komt het 'overklassen' van een hengel voorbij in topics.
De hengel laadt dan 'makkelijker' wat het werpen zou vergemakkelijken.
Ik vraag mij af of (en zo ja in hoeverre), zeker bij lichte hengels (denk aan een klasse #2), het gewicht van de reel meespeelt in het 'idee/gevoel' dat iemand heeft over het wel of niet lekker werpen met een lijn die 'precies goed' is voor de gebruikte hengel ??
Volgens mij speelt het gewicht van de reel wel zeker mee in het gevoel dat je hebt tijdens het werpen.
(Een super lichte reel zou dan misschien wel kunnen resulteren in een gevoel dat je de hengel moet 'overklassen' met een zwaardere lijn....?)
Het uitproberen van verschillende lijnen (in dezelfde klasse) zou dan dus ook best beste gebeuren met steeds dezelfde reel aan de hengel ?
Wat denk jij [you] ?

Sieger

Mmmm daar snijdt je wel weer een onderwerp aan....  ::)

Wat ik vind is zeer persoonlijk en dat geldt denk ik voor iedereen.

Ik wil zelf graag de hengel in balans hebben. Dus met een meter of 5 lijn uit de top moet de hengel in evenwicht liggen, als ik mijn vinger onder de bovenkant van het kurk/handvat leg.....

Hengels hebben verschillende gewichten, logischerwijs zou ik dus per hengel moeten kijken of de combi goed in balans ligt..... Dat wordt me dan toch weer al te gortig... want dat zou kunnen betekenen dat ik voor elke hengel een andere reel nodig heb.... Tsja  ???

Als de balans niet helemaal ok is, dan heb ik dat liever aan de reel kant dan aan de top kant..... Mijn natuurkunde is niet meer helemaal ok, maar m.i. werkt de hevel waarmee je dan werkt mee om het casten lichter aan te laten voelen.... Denk wel dat de lijn (belly) dan eventueel zwaarder zou kunnen, waardoor het evenwicht weer wat hersteld.....

Bij het testen van lijnen, zou je eigelijk altijd de zelfde combi reel/hengel moeten gebruiken. Doe je dat niet en heb je thuis een andere hengel of reel (zwaarder/lichter) dan kan de lijn toch zo maar weer anders aanvoelen.... Pfff wat een verhaal....

Hoop dat het nog enigszins duidelijk is wat ik bedoel...  :D


Sieger

A{b}r{a}xa{s}

is precies waar ik op doel Sieger :)

Hendrik

Ik denk dat de reel zeker in verhouding moet zijn met de hengel,
de hengel moet wat gewichts verdeling neutraal zijn.
Wat bedoel ik;
Het evenwichtspunt tussen reel en blank moet liggen op het punt waar bij je de hengel vast hebt tijdens het werpen, niet meer gewicht voor of achter dit punt.
Laden van de hengel gebeurt door de flexabiliteit van de blank.
Als de hengel in evenwicht is kun je allerlei lijnen gaan proberen en echt en oordeel vormen puur voor de lijn welke # klasse er het best bij de combinatie reel en hengel past, of wat jij persoonlijk lekker vind werpen.

Groet Hendrik.

Jan Damman

Moge Bas,

Ik weet niet waarom je deze vraag specifiek aan mij stelt ( nog maar een beginner!! ),maar zoals het aan mij uitgelegd is moet de hengel met reel + lijn in balans liggen of in ieder geval bijna.
Nu kan ik mij voorstellen dat je bij een supper licht hengeltje een zo licht mogenlijk reeltje zoekt en dan zal het gewicht ( die enkele grammen ) van de lijn er niet meer toe doen, voor de balans dan wel te verstaan.
Als je verschillende lijnen gaat uit proberen dan denk ik dat je dat moet doen met de zelfde reel.

Bas dit is de meening van een begineling, de evaren vliegenmeppers zullen er misschien anders over denken.

Ik zie dat er inmiddels meer postings zijn maar ik post het toch maar.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

A{b}r{a}xa{s}

off-topic : Jan, ik heb daarnet een nieuwe optie geïnstalleerd waardoor het lijkt dat de vraag aan jou specifiek gesteld is....
In werkelijkheid ziet iedereen in de posting zijn/haar eigen naam staan. :)
(uitleg over de optie volgt...super simpel namelijk)

Jan Damman

Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Gerrit72



Quote: Wat denk jij Gerrit72 ?

Bas, ik voelde mij al helemaal vereert! (al snapte ik al beginner ook niet, waarom mij dat gevraagd werd, leuke optie, alleen werkt maar zeer tijdelijk denk ik).

Siegers verhaal is erg compleet, kan ik me bij aansluiten, idd een aantal meter uit de hengel en dan moet het 'goed' voelen. Wat goed is, is ongetwijfeld erg persoonlijk. Misschien dat de 'kampioen werpers' van ons forum nog een theorie kunnen geven over gewichtsverdeling, in combinatie tot optimaal werpen?! Lekker onderwerp Bas!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Arjan Maat

Goedemorgen Bas,


Lekker vraag stel jij ;-)  Uiteraard is het de meest reele situatie als je meerdere verschillende merken en type lijn wil proberen om de reel hetzelfde te houden.Al is het alleen al om psychologisch lees onderbuik gevoel uit te schakelen en vanuit een vaste situatie te vertrekken met de "test".  Anderzijds is het toch zo dat de lengte van de belly en het daarbij behorende gewicht van die belly ( er van uit gaan dat het schone en onbeschadigde lijnen zijn ) zal bepalen hoe de hengel in dat geval "laad". Het gewicht van de reel draagt alleen bij aan de balans van de combinatie en niet zo zeer aan de "potentie" van de hengel / lijn combinatie.

Daarnaast is het toch ook zo dat een ieder er een persoonlijke voorkeur op nahoud. En je bij 5 verschillende vliegvissers die 1 zelfde merk en type hengel gebruiken vaak ook ziet dat ze er door persoonlijke voorkeur verschillende lijnen het "best"op vinden passen. Komt ook weer door de situatie waar ze de hengel en lijn het vaakst gebruiken en het type vlieg waar ze mee vissen.

Mijn persoonlijke ervaring is dat ik op mijn Imago IPT#5 graag met 2 verschillende lijnen vis al naar gelang de situatie. Vis ik op een rivier van een meter of 5 breed dan vis ik niet met een lijn met een belly van 10 of 14 meter, die lijnen zijn dan minder geschikt om mijn hengel te kunnen "laden" en kies ik voor een lijn van 8,5 meter maar . . . alle drie de lijnen hebben wel het zelfde totaal belly gewicht ;-) de lengte van de belly zal de hengel alleen op een ander moment optimaal laden ;-)

Daarnaast moet ik nog kwijt dat ik regelmatig lijnen test zonder reel aan de hengel, lijn afrollen van de spoel waar hij opzit en door de ogen van een hengel die je"kent" en dan werpen ;-)

Je mag me altijd bellen hoor Bas als je een iets interactief gesprek wil voeren ;-)

Je hebt mijn nummer.

TL Arjan


HappyFisherman

En ik ook maar denken waarom ik dat in godsnaam moet weten...

Ontopic: Ik kijk in deze ook naar de specs op het reeltje. Naast het veranderen van de werpeigenschappen (voor zover je daarvan kunt spreken bij dat hele lichte spul) vind ik de prijs ook nogal belangrijk...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Useless

Persoonlijk heb ik nooit begrepen waarom mensen er zo'n punt van maken. Balans is in mijn ogen een beetje onzin. Als je technisch goed werpt, en wie doet dat hier nu niet  ;), dan is er tijdens het werpen geen draaipunt. De hengel is het verlengde van je onderarm en is je elleboog het scharnierpunt, of wanneer wanneer je de Oostenrijkse werpstijl gebruikt, de schouder. Je brengt dus de hele hengel inclusief de reel in beweging (hoop dat ik een beetje duidelijk ben).
Een hele zware reel gebruiken betekent volgens mij niet veel meer dan dat je wellicht wat eerder vermoeid raakt omdat je het hele gewicht van hengel, reel en lijn in beweging moet brengen. Het enige dat misschien vervelend is, is dat wanneer je de lijn binnenstript de hengelpunt de neiging zal hebben om omhoog te komen waardoor je wat meer tegendruk moet geven.
Maar waar hebben we het over; een verschil van 30 gram in je reel zal je nauwelijks merken.
De enige uitzonderig is wat mij betreft Scandinavian Speycasting. Hier gebruik je wel een draaipunt en moet je juist een beetje gewicht aan de onderzijde hebben omdat je de onderkant van de hengel naar je toe trekt waarbij de bovenste hand waarmee je de hengel vasthebt als scharnierpunt gebruikt.

Overigens een slimme optie Bas. Mensen voelen zich bijna persoonlijk aangesproken en zullen misschien eerder de neiging hebben tot antwoorden; zelfs de "lurkers" onder ons, hoewel ik denk dat het effect slechts tijdelijk is.

jackoss

Ik heb er  niet zoveel verstand van Bas. In de regel doe ik het gewoon met hetgene dat ik heb. Dat heb ik met al mijn sporten nog gedaan. Ik geloof meer in oefening dan dure spullen. Mijn duurste hengel is een tfo van 100 urie en een tfo railtje van 39 urie. En als ik het daarmee niet red jammer dan. Ik beleef enorm veel plezier aan het vliegvissen en daar gaat het tenslotte om, ieder op zijn eigen manier niet? Groeten Jack.

Team

Dat was effen schrikken, Bas ons opperhoofd, steld een vraag,    Gewicht van de reel ?

En hij eindigd met , Wat vindt jij ervan Team??

Zoals zovelen onder ons, ben ik een gevoelsmens, en geen techneut, bij aankoop let ik op de juist combi, het advies wat ik krijg, let op hoeveel backing de reel moet hebben, en als dan alles redelijk in balans is ben ik tevreden, het heeft ook met je persoonlijke fysiek te maken, ikzelf ben en overpakker, dus laat mijn reels altijd omzetten, terwijl ik toch gewoon rechts ben.
Sta je op de kant te vissen?? in ondiep water, in diep water, stilstaand?? snelstromend?? het heeft allemaal zijn invloed op de balans. Ik denk dat de meeste onder ons het beste vissen met hun eigen materiaal, het heeft niets met de prijs te maken, het gaat om het zalige gevoel,

Ton Team
NUNC  AUT  NUNQUAM

weerwolf

Zo, hier wordt een topic intressant van, mooit optie Bas!

IK had een shimano reeltje op mijn 6 voet #2 die 115 gram weegt en daar was ik heel blij mee..............totdat ik een lichtere reel kocht, een Danielsson Midge die 78 gram weegt, is een stuk duurder maar ik vond het wel een verbetering. Vorige week heb ik voor mijn andere #2 (8 voet) een Vision reeltje bijgekocht (82 gram). Als je het verschil kent dan heb je denk ik het geld er meer voor over om toch lichter te gaan. zoals hiervoor genoemd je vist niet voor nix licht. Het lichte vissen geeft mij de meeste voldoening en dan telt het gewicht van de reel zeker mee, maar ook het gewicht van de backing ed. En van al het vissen dat ik doe is toch meer dan 95% met de #2

En zoals arjan net schreef dat hij weleens lijnen test zonder reel op de hengel, dat doe ik ook wel eens en dan mis je wat.......en dan hebben we toch ontdekt dat het gewicht of het gebrek aan gewicht (voor de zwaardere klasses) er toch toe doet.

Voor wat betreft de balans dat zal toch heel veel bepalen hoe het voelt naar gelang naar je werpstijl als je veel vanuit de pols doet dan is de balans nog belangrijker.

maar goed..........al dit geleuter.............vis vangen dat is wat echt telt en het plezier dat je daarin beleeft.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Jan Bruins

Bas,
zoals Sieger het reeds omschreef, zo kijk ik ook of het een beetje in balans ligt.
En als er een klein beetje aan mankeert........jammer dan.
Het wordt pas een probleem als ik denk dat ik er wat van ga merken  :)

maar eerlijk is eerlijk, ik hou wel van dat lichte spul  ::duim::

Voor de rest heeft het veel met persoonlijke voorkeur te maken denk ik.

I don't drink water, fish f*ck in it...

Christof van den Berge

Wel leuke wijziging op het forum.. vroeg me ook al af hoe ik dat in vredesnaam kan weten als newbie haha.

Maar ik ben ook van mening dat de reel een belangrijke rol speelt in gewicht verdeling en balans van de hengel

Dus verschillende lijnen zal je altijd onder de zelfde omstandigheden moeten vergelijken ook wat betreft wind enz.
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

Gerrit72


Quote: vroeg me ook al af hoe ik dat in vredesnaam kan weten als newbie

Niet te bescheiden, je bent al weer regular  ;D
The only difference between men and boys is the price of their toys.

A{b}r{a}xa{s}

volgens mij ligt de algemene opinie wel op 1 lijn :)

Christof van den Berge

Idd Gerrit op het forum staat er nu regular bij mn naam.
Echter is dit in de praktijk nog lang niet zo!!!
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

marc

#19
tot zover de leergierige kleine belg.

Rene V.

Hallo Bas,

Goeie truuk om het "persoonlijk" te vragen,ik begon eigenlijk beneden te lezen en uit nieuwsgierigheid ging ik toch even bij het begin kijken.
Verder,met het hele lichte heb ik niet zoveel ervaring,in de winter vis ik wel eens met een #3 maar na enkele voorns heb ik het wel gehad.Met een #6 en #8 heb ik bijpassende reels die licht zijn,nieuwe lijnen gaan gewoon hierop.Hiervoor had ik wel een reel voor een #8 die zwaarder was maar bij het vissen levert dit mij geen "problemen" op.Wel was ik heel blij met mijn nieuwe reel gewoon omdat ik deze veel mooier vind.
Uiteindelijk mijn antwoord op jou vraag,ik zou het eigenlijk niet weten,komt misschien ook door mijn werk in de bouw,ik loop de hele dag met allerlei klerezooi te slepen dus iets meer gewicht[40 ?] gram voel ik niet echt.

Groet Rene V.

catchem

Ik denk dat tijdens het werpen het niet veel uitmaakt wat het gewicht van de reel is. De hengel kantelt niet bij het werpen. Ik denk dat het vooral het verschil uitmaakt als de vlieg in het water ligt. Een hengel die door de reel lekker in balans is, het liefst zo goed dat je hem kan laten balanceren met één vinger op het handvat, is minder vermoeiend om mee te vissen. Bij een zware reel moet je de hengel de hele tijd naar beneden duwen en met een lichte reel hem veel omhoog houden.

Koen

ik denk inderdaad dat een goede balans er voor zorgt dat je fijner vist en minder snel last krijgt van je arm/posl/schouder.

Rossie69

#23
ja dat moet toch wel lekker in je hand liggen.

heb zo ,mn cane een lekker sigaartje laten maken .

wel klein maar ligt super in het handje.

reeltje oud reeltje van Orvis, wha super hoor.
was toch altijd van,op 1 wijs vinger leggen en dan de balans,moet goed wezen.

Als je dan Bertie z,n handje ziet :)

::wtf::

marc

#24
.
grt marc