Vliegvissen in Zuid-Afrika

Started by Wouter573, August 08, 2014, 21:57:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wouter573

Beste vliegvisvrienden en vliegerinnen,

Het heeft een hele poos geduurd, maar uiteindelijk leek het me toch wel heel leuk om mijn ervaringen van Zuid-Afrika met jullie te delen. Mede aangemoedigd door alle andere verslagen die blijven verschijnen (keep them comming!!). In oktober 2013 mijn vriendin en ik naar Zuid-Afrika afgereisd. Wij zijn daar met een gehuurde auto van Johannesburg naar Kaapstad gereden. Natuurlijk zijn we langs alle hotspots gegaan, van wildparken, wetland parks, garden route tot de Drakesbergen. Uiteraard had ik de Drakensbergen uitgekozen! En dat niet alleen omdat de gekke Engelsen er in de jaren 1900 forel in de beken uitgezet hebben, maar zeker ook om de betoverende omgeving, getuige ook deze foto.



Een bizarre omgeving, die naast het natuurlijke schoon ook zeer verraderlijk kan zijn door het plotseling omslaan van het weer. Ook dat hebben we helaas meegemaakt op een van de hikes die we daar ondernomen hadden (Het viel allemaal mee hoor). Uiteraard had ik me goed voorbereid in Nederland en het mooiste plekje uitgezocht! We zaten midden in het nationaal park Ukahlamba Drakensberg. Giant's Castle was ons verblijf. Een prachtig plek midden in de natuur, omringt door stilte en prachtige vergezichten.


Het uitzicht vanuit onze hut.

De bushman river, nou ja beek, kwam rechts langs het kamp en kon tegen een vergoeding bestookt worden met de vliegvishengel! Ik had al allerlei patroontjes gebonden die het goed schenen te doen in Zuid-Afrika. Uiteraard had ik ook mijn patroontjes, waarin ik vertrouwen op had gedaan in de Belgische Ardennen, bij me. Met mijn vriendin had ik afgesproken dat ik iedere ochtend ging vissen, in totaal verbleven we er 4 nachten. 3 ochtenden vissen dus! Extra vroeg uit bed. Tjonge wat was dat een ervaring... Wat een serene rust, wildlife, echt het gevoel één met de natuur te zijn. Ik heb echt genoten. Hieronder enkele sfeerimpressies.












Ons kamp, met links de bushman river.

Helaas kreeg ik al bij mijn aankomst te horen dat de rivier erg laag stond door de extreme droogte die de Drakensbergen ten deel was gevallen. Dit was, ook mijn geringe ervaring in acht nemend, niet erg bemoedigend. Maar gewapend met een hoop positieve energie en wetende dat het er al mogen zijn een voorrecht is, heb ik me vol overgave gestort op de te vangen forel! De forel die aanwezig was in de bushman river was enkel bruine forel. Op internet bleek al dat de forellen zich niet zomaar gewonnen gaven en dat speur- en sluipwerk zeker tot een must behoorde. Ik vind een uitdaging altijd wel mooi!


Ik in actie!

Tijdens mijn ochtendsessies bleek de forel inderdaad niet zo meewerkend te zijn als ik had gehoopt. Het was een taaie visserij. Het lage waterpijl hielp hierbij niet. Ik zag af en toe een visje wegschieten. Ook mijn commando/stealth skills bleken niet erg toereikend te zijn  ;D. Gelukkige lieten andere dieren zich wel beter zien. Ik stel u graag voor aan mijn mede-vissers...


De Bavianen, al heb ik ze niet vissend gezien..


Ze hebben daar ook ijsvogels!!

Ook het voer was aanwezig, wit was de kleur. Ik heb alles uit de kast getrokken, ook witte imitaties van deze meivlieg. Maar het mocht niet baten!



De laatste ochtend ben ik naar de Champagne pools gereden. Deze wat diepere pools, waar nog genoeg water stond, moesten mijn redding worden. Het zag er prachtig uit. Mooie bredere en diepere pools afgewisseld met riffles en stroomversnellingen! Hier moest het dan echt gebeuren, dit kon niet mis gaan!! Helaas regende het wel, maar ook dit kon mij niet stoppen!


Onduidelijk, maar een jakhals liet zich zien onderweg naar de Champagne Pools


Overzicht van de Champagne Pools


Weer een mooie pool, maar geen forel...


Another one...

\
Ja, weer een en niets  :-\


En tot slot  ;D

Een prachtig stuk natuur met een wederom mooi stuk rivier, maar geen forel. Het ziet ernaar uit dat ik zonder een forel te vangen huiswaarts moet keren. Natuurlijk had ik graag een forel gevangen, maar acceptatie maakte zich meester van mij. Het geluksgevoel van het één mogen zijn met zo'n stuk pure natuur overheersde! De volgende keer zal ik weer aan het langste einde trekken, was mijn geruststellende gedachte. Met een mooi ervaring rijker zijn we naar Durban vertrokken en hebben we onze reis voortgezet met het vliegtuig naar Port elizabeth en vervolgens naar Kaapstad.

Zuid-Afrika, Drakensbergen, mocht je in de buurt, een absolute aanrader.

Hieronder nog enkele foto's die ik jullie niet wilde onthouden!


De Eland, maar dan de Zuid-Afrikaanse versie.


Prachtige sunbirds en allerlei kleuren.






Bizarre omgeving, maar wel schitterend.


Een schitterende zonsondergang.


De laatste ochtend lag er zelfs sneeuw op de Giant's Castle... Sneeuw in Zuid-Afrika? Ja dus..











gijsie20

Grappig! Wij hebben ook daar in Giants Caslte verbleven toen wij daar waren!  :D
Prachtige omgeving he?! De rivier stond wel flink hoger toen wij daar waren. Jammer dat je niks gevangen hebt, maar de ervaring is ook heel wat waard.

HappyFisherman

 ::goodjob:: weer eens wat anders dan de Eiffel :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

JB

Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

FSCHAMP

Schitterend verslag en foto's ondanks dat er niets gevangen werd, maar zeker een reis die gaat bij blijven.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Gerrit72

The only difference between men and boys is the price of their toys.

eendagsvlieg

Leuk verslag en wat een mooie foto's. Top

Eendagsvlieg

Twan

Bedankt voor het delen van het verslag. Mooie foto's!!