Twistende lijnen

Started by Arjan Maat, February 19, 2014, 22:39:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arjan Maat


Gert

Interessante info om rekening mee te houden.
Maar wat ik nog mis, en waar ik mezelf blijkbaar nogal eens schuldig aan maak (en ik zal vast niet de enige zijn) om kringels in m'n lijn te veroorzaken:
Bij de achterwaartse worp maak ik een draaiende beweging met m'n arm in plaats van dat ik de lijn recht naar achteren over m'n schouder gooi. Ik gooi de lijn dan ook meer zij- dan achterwaarts.
Ook bij een rolworp heb je dit probleem volgens mij, dat je de lijn als het ware "opwindt".

Hoop dat ik het duidelijk heb kunnen maken wat ik bedoel....

Groet,
Gert

Hilco de Visser

als er een goede oplossing is, ga ik me minder bezig houden met de oorzaak.
bij het wisselen van een vlieg of nymph dus gewoon even lekker die hele lijn er uit en de draaingen  verdwijnen weer.

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gert

Quote from: Gert on February 20, 2014, 00:08:57
Bij de achterwaartse worp maak ik een draaiende beweging met m'n arm in plaats van dat ik de lijn recht naar achteren over m'n schouder gooi. Ik gooi de lijn dan ook meer zij- dan achterwaarts.
Ook bij een rolworp heb je dit probleem volgens mij, dat je de lijn als het ware "opwindt".

Groet,
Gert

Mmmmm, nu ik dit zelf nog eens teruglees:
Juist bij de voorwaartse worp maak ik die draaiende beweging met m'n arm. Net als bij en rolworp.

Arno

Ha Gert dit is wat ik ook bij mijzelf vaak zie in de voorwaartse worp trek ik mijn elleboog naar beneden waardoor de leader
vaak dubbel gaat en om elkaar heen slaat. voordeel van dat je het zelf ziet is dat je er dan beter op gaat letten
toen ik mijn arm door een spierscheuring in de bovenarm slecht kon gebruiken had ik er nooit last van want ik kon mijn arm niet
anders gebruiken dan met de elleboog in de zij en dan hou je hem dus mooi recht en gooit je ook verder.
maar nu werkt alles weer en maak ik nog vaak dezelfde fout.

Gr Arno

Beertje

Die draaiende beweging maak ik ook en is bijna niet afteleren. Het is volgens mij ook vaak de oorzaak van tailingloop.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gert

Quote from: Cornico on February 20, 2014, 20:52:20
wat Gert bedoelt snap ik niet.
Als ik lees wat er staat zou je niet een worp zijwaarts kunnen maken omdat de lijn dan twist?
Of een worp om een vlieg onder een tak door te "slingeren"?

Marten, het kan wel, sterker nog: ik doe het blijkbaar ;)
Maar het is wat lastig uit te leggen dus ben ik maar eens gaan googelen. En het blijkt zelfs een naam te hebben: The Belgian Cast!
http://www.sexyloops.com/flycasting/tbelgian.shtml

En dit vond ik ook nog:
The Belgian or oval cast is a sidearm backcast with an overhead forward cast. This oval casting motions separates the back cast from the forward casting plane so you cannot get wind knots but it twists the line. Because the plane of the back cast loop is not 180 degrees from the forward cast loop, it is easy to vary the loop size and prevent your fly from hitting the rod and breaking the rod tip. It is a great cast to use when tossing heavy flies or multiple flies. However, every false cast or forward cast with the oval cast will introduce twist and it doesn't take long for loose line to furl itself into a rope.

En een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=0tQdBnnO0bA&feature=player_detailpage

Denk dat het nu wel duidelijk is toch?


Sieger

#8
Belgian cast... Gebetsroither zijn de zelfde casts... Waar het vaak fout gaat is bij de voorwaartse worp. Als je goed kijkt dan halen ze de lijn onder de top van de hengel terug bij de backward cast, maar is de voorwaartse gelijk aan een normale overhand cast... Dus zorgen dat de lijn over de top van de hengel terug geworpen wordt (en daarbij kan de hoek van de hengel ook verschillend zijn...)

Dit is de manier die ik zeker 70-80% van de tijd gebruik... Nooit last van gedraaide lijnen.....

http://www.youtube.com/watch?v=EXgEQdQ9pNs


Sieger

Gert

Quote from: Cornico on February 20, 2014, 23:19:37
.... maar zal het dan toch wel iets anders of niet goed doen want ik ik heb evenals Sieger geen last van twist.

Toch maar zo'n clinic volgen dan? ;D

Sieger

Kom maar langs Gert......  ::welkom::    ( :P )


Sieger

FSCHAMP

Als ik beide filmpjes bekijk, zijn ze toch niet het zelfde. Bij het filmpje van Sieger wordt zowel de achterwaartse als voorwaartse worp schuin ingezet, terwijl het filmpje van Gert de achterwaartse worp schuin wordt ingezet en de voorwaartse worp recht wordt ingezet waar door je een ovaal maakt, wat niet het geval is in het eerste filmpje.

Volgens mij zijn het dus twee verschillende werptechnieken.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Sieger

#12
Het principe is gelijk Gino... onder de hengel top terug halen, over de hengel top afwerpen (gelijk aan een normale overhandcast). De stand/hoek van de hengel maakt daarbij niet uit...

De worpen zijn ook dezelfde. De Gebethsroiter wordt o.a. in de VS Belgian Cast genoemd....

Nog een mooi artikel gevonden over The Oval Vast.... http://www.g-feuerstein.com/en/Elliptical_Fly_Casting.html


Sieger

Rossie69

heb ik laatst voor op mn donder gehad :)

scheelt je vele meters

maar wordt aan gewerkt.

Gert

Quote from: Cornico on February 21, 2014, 14:15:39
Wat ik niet kan volgen in deze topic over twistende lijnen is hoe bij zo'n of andere werpstijl de lijn kan gaan twisten.
Voor zover ik kan begrijpen (maar mijn begrijpertje wordt steeds kleiner geloof ik  ;)) kun je de lijn alleen twisten bij het werpen wanneer de hengel om z'n eigen as wordt gedraaid.
Circulaire bewegingen met de top waarbij de hengel verder gefixeerd wordt hebben m.i. wel invloed op de baan van de lijn maar kunnen die niet twisten (= om z'n eigen as laten draaien)
Misschien dat iemand het wel kan verklaren?

Je kunt de lijn laten twisten door de hengel te draaien, en de lijn niet. Maar andersom ook natuurlijk.
En dat is wat er gebeurt: de lijn "in de lucht" maakt bij elke worp ongeveer een halve slag ten opzichte van de lijn bij het topoog.

Ik vond nog een filmpje waar dat volgens mij wel te zien is. (Onderaan deze link).
En Sieger ook helemaal blij, want er wordt zijdelings ook even uitgelegd hoe Gebetsroither voor een Belg werd aangezien.  :o
(Zo staat her er niet helemaal, maar dat lees je zelf maar).

http://www.g-feuerstein.com/en/Elliptical_Fly_Casting.html


Sieger

Dat is dezelfde link als in mijn laatste reactie (2 omhoog)....  ;D Maar wordt wel goed uitgelegd daar.....


Sieger

Gert

Quote from: Sieger on February 22, 2014, 18:42:09
Dat is dezelfde link als in mijn laatste reactie (2 omhoog)....  ;D Maar wordt wel goed uitgelegd daar.....

Ja, sorry, is inderdaad dezelfde link zie ik. Maar ik kwam er via het filmpje aan het eind, en vond die duidelijker dan het filmpje dat jij eerder plaatste.

Gert

Quote from: Cornico on February 22, 2014, 19:16:10
En daar hield dus al eerder mijn begrip op Gert.
Ik vind geen verklaring in het gequote stukje waarvan ik al eerder zei het prima te kunnen volgen, maar je zult toch echt beter moeten uitleggen hoe je de hengel draait.
Je houdt hem toch steeds op dezelfde wijze vast en of je er nu horizontaal mee zwaait of verticaal maakt toch geen verschil?
Je draait dan de hengel of de lijn toch niet?
Hoe en waarom maakt de lijn in de lucht een halve slag als de hengel niet in je hand een halve slag maakt.
Maar stel dat het zo zou zijn dan is die halve slag na het strekken van de lijn toch weer verdwenen?
Bij een vlieg die propellert kan ik me het voorstellen omdat het andere einde van de lijn op/bij de hengel wordt gefixeerd en kan de lijn (meestal de leader) zich opwinden, maar stel als de lijn bij de hengel (op welke wijze dan ook) een halve slag draait dan kan wanneer de punt niet vast zit de lijn zich toch niet opwinden?

Ja, maar als je heeeeeel ver gooit zoals ik ;D krijgt die halve slag niet de gelegenheid om helemaal  te verdwijnen via het andere uiteinde.
Of misschien is het juist omdat ik de lijn niet goed strek, dat die halve slag er (deels) in blijft ::hulp::

Ik zal het eens proberen vast te leggen, want achter de computer blijft het theoretisch geneuzel.

Sieger

Dat zou mooi zijn Gert, want ik ben toch wel erg benieuwd.. Fillempje.....


Sieger

Gert

En ik vond deze nog:
http://eat-sleep-fish.co.uk/content/2012/04/fly-casting-jim-williams

Ja, en dan is het cirkeltje weer rond, want in de link in de eerste post van dit topic wordt al geadviseerd om altijd de totale lijn die je van de reel hebt getrokken eruit te gooien...
Dus daar moet ik misschien beter op letten. Of gewoon die twist accepteren natuurlijk, want ik heb niet altijd de behoefte danwel de mogelijkheid om per worp alles eruit te gooien. Bijvoorbeeld: vanaf 1 plek een keer naar links, een keer naar rechts en een keer naar de overkant werpen kan betekenen: een keer wat ik wil, een keer in de boom en een keer OP de overkant :-\.

Maar er zijn toch echt wel handiger trucjes om de twist er weer uit te krijgen dan elke keer je reel van je hengel halen gelukkig, dus het is allemaal niet zo dramatisch.