Op zoek naar de perfecte #3

Started by Scaramouche, July 04, 2014, 14:23:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Scaramouche

Net eventjes in de pauze twee 3tjes getest: Winston GVX 8' en Sage TXL 8'. Sage de duidelijke winnaar: redelijk snel maar tegelijkertijd ongelooflijk precies. Heel kleine loops en goede balans. GVX ook een goede stok, alleen wat zachter, en in plaats van dat hij daardoor vergevingsgezinder was, juist minder precies op de korte afstand. Presentatie op middellange worpen was wel weer erg mooi. Ik heb de GVX in de 5# en die bevalt me stukken beter.

Dus dan moet het de Sage worden. Alleen 600 euro voor een hengel die ik waarschijnlijk niet heel vaak ge gebruiken daar moet ik nog even een nachtje over slapen / wakker liggen.

Heeft iemand nog tips voor andere hengels om naar te kijken, #3, medium-fast, maximaal 8 voet, en in een prijsklasse tot 250 euro (300 als het echt een heel fijn stuk gereedschap is)

Thanks, Franck
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Sieger

#1
Ff iets meer dan de 300 euro Franck, maar ik ben zelf erg enthousiast over de Echo3 serie.

Medium Fast en heerlijke hengels om de hele dag mee te vissen.... http://www.balticflyfisher.com/acatalog/ECHO3_Rods.html

Ik heb deze zelf in 5 en die doet het erg goed....

Ik heb zelf een Winston B3x 8'6" in aftma 3 en dat is echt een droom hengel... maar wel duur en dus ook een voet te lang...  ::)

Ik weet niet of Greys ook een 3tje bouwt, maar die leveren ook erg veel kwaliteit, zeker voor het geld....

De TFO Finesse vind ik zelf ook een heel lekker hengeltje, maar die is misschien net iets te zacht voor je....

Teveel hengels, te weinig tijd....  ;)


Sieger

Raymond

#2
Ik heb eerlijk gezegd het vermoeden dat die Sage in werkelijkheid toch meer een #4 is, vandaar is hij sneller en gooi je dichtere loops. Probeer deze hengel gewoon eens in de #2 uitvoering, kijken wat je daar van vindt.

Uiteraard zijn er heel erg veel 3tjes op de markt die veel goedkoper zijn en minstens zo goed.
::wtf::

Gert

Voor mij is de Orvis Helios Ion 763-4 Midflex de perfecte #3.
Heb deze rechtstreeks bij Orvis UK gekocht in de opruiming, voor de helft van de normale prijs. Maar zelfs dan was het nog ruim boven jouw maximale budget.....
En die andere hengeltjes ken ik allemaal niet "pesoonlijk". Maar die zullen zeer waarschijnlijk ook door anderen als perfect worden beoordeeld.
Diverse mensen zijn bijvoorbeeld heel enthousiast over de Greys XF2 serie. Ik ken iemand die met een #2 met 3 redelijk zware nimfen op de wintervoorns vist, en dat gaat hem goed af.
Succes met deze lastige keuze ;).

Groet,
Gert

Gert

#4
Mike, het gaat toch niet alleen om de afstand? Zeker niet bij een #3 lijkt me...

Rena

Pas na vele jaren heb ik nu eindelijk de hengel(s) gevonden die bij mij passen.
Van zachte hengels, naar harde hengels, ben ik nu weer terug bij af.
De hengels die ik nu heb zijn subtiel, geven mij het juiste gevoel en werpen zoals ik voel dat het moet zijn.
In mijn visserij is afstand niet het belangrijkste al kan ik met mijn hengels wel degelijk de hele lijn er uit "hengsten".
Zijn de hengels die ik nu heb de ideale hengels? Misschien wel, misschien niet, maar in het nu ben ik er gelukkig mee.

Wat ik maar wil zeggen is dat je door te vissen door de jaren heen terecht komt bij de hengel die je ligt.

Het lijkt net de liefde, je probeert een paar keer en dan ineens ...  ::giveheart::


TL Peter



Gert

Quote from: Mike on July 05, 2014, 11:28:48
Daar heb je gelijk in Gert, het viel mij alleen op dat er werd geadviseerd om de hengel te overladen.

Ik overigens benieuwd waar jij je Helios voor 50% hebt aangeschaft.
Een maatje van mij is di hard Helios fan en die wil ook vast wat Helios stokjes aanschaffen als dat voor de helft kan..

Mike, zo las ik dat niet - Raymond spreekt volgens mij alleen het vermoeden uit dat de #3 eerder een #4 zou zijn, en daarom is het advies om een #2 uit te proberen. (Waar dan misschien wel een #3 lijn op zou moeten, dus in die zin is er wel sprake van overladen omdat er #2 op de hengel staat en #3 op de lijn).

En zoals ik al schreef: bij Orvis UK gekocht. Orvis houdt regelmatig opruiming als er weer een nieuw model uitkomt. Maar voor deze hengel ben je inmiddels wel te laat 8)
http://www.orvis.co.uk/store/product_search_tnail.aspx?dir_id=441&group_id=13381&cat_id=13382&subcat_id=13383

Raymond

Inderdaad Gert, je omschrijft het zoals ik het bedoelde. Ik bezit zelf een Sage ZXL280 die in werkelijkheid echt wel een #3 is. Sage doet dit veel en vaak is de werkelijke lijnklasse niet één maar zelfs twee nummers hoger. De ZXL serie is voor Sage kernmerken een vrij zachte hengel dus die snellere hengels zijn vaak helemaal twijfelachtig wat het werkelijk vermogen betreft. Het overladen van hengels slaat eerlijk gezegd nergens op, maar dat is mijn mening...

Trouwens, kijk gewoon eens voor zo'n ZXL280 (ze zijn al een jaar of twee uit productie maar tweedehands vind je ze wel) en zet er maar eens een #3 lijntje op. Voor mij een heerlijke hengel. Je zou zo'n hengel in "gebruikte nieuwstaat" moeten kunnen krijgen binnen jouw budget.
::wtf::

maurice

Waarom geen op jou wensen gebouwde hengel laten maken?
Dan kom je denk ik alleen op de voor jou perfecte #3.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Raymond

#9
Mike, als je een "echte" #3 hebt waarbij op de blank echter vermeld wordt dat het een #2 is en je zet hier een #3 lijn op, overlaad je hem toch niet? Dan gooi je toch een #3 lijn op een #3 hengel?

Verder lijkt het er sterk op dat jij andere ervaringen met Sage (en vliegenhengels in het algemeen) hebt dan ik. Discussie hier over voeren op het forum heeft in ieder geval weinig zin, daar komen we toch niet uit.

Maurice, dat zou ik ook denken maar toch is het erg moeilijk. Een afgebouwde blank voelt totaal anders dan een kale blank. Dus moet je de mogelijkheid hebben om met afgebouwde hengels een blank te kiezen. Wat handvat, ogen, kleuren wikkeling en andere afwerking betreft, heb je natuurlijk 100% de keuze om het te (laten) maken zoals jij dat zelf wenst.
::wtf::

Raymond

Nee hoor Mike, ik heb het over fabriekshengels van Sage en niet over fouten en/of vergissingen. Het is naïef om te denken dat hetgeen op de hengels staat klopt. Een en ander heeft overigens ook helemaal niets te maken met mijn werpvaardigheden...
::wtf::

Gert

Mike, het belangrijkste advies was al gegeven (maar is blijkbaar weer weggehaald): svp een nieuw topic starten voor deze discussie ;)

Raymond

Gert, ik heb inderdaad mijn posting maar weer weggehaald onder de noemer "I rest my case". Over dit zeer complexe onderwerp is in het verleden genoeg gediscussieerd op dit forum...
::wtf::

Gert

Mike, ik twijfel soms wel eens of je ook echt LEEST wat een ander schrijft....
Het belangrijkste advies was dus: start een nieuw topic voor deze discussie.
En LEES onder andere dit eens:
http://www.common-cents.info/
En bekijk de uitkomsten van Sage hengels, maar ook andere merken, in deze tabel eens:
http://www.sexyloops.com/eric/database/rodtablesorted.php

En als je wilt, kom er dan op terug in een ANDER topic ;)
Zijn er genoeg te vinden op dit forum. Ff zoeken op CCS bijvoorbeeld.

Raymond

#14
Nou moet ik Gert echt even bijvallen, Mike:
1) je hebt blijkbaar echt een probleem met begrijpend lezen;
2) uit je postings blijkt dat je niet alleen heel erg naïef bent maar er bij jou een heel stuk kennis ontbreekt. En dat niet alleen, je doet alsof je de wijheid in pacht hebt;
3) je betitelt mij van "stronteigenwijs" terwijl jij degene bent die helemaal niet openstaat om een zeer complex onderwerp uit te diepen waar je dus echt totaal nog geen kaas van hebt gegeten (blijkt uit je postings);
4) je wil mij wel corigeren met een constante vewijzing naar "overladen" en gebrek aan kennis in ellenlange bewoordingen terwij ik dat totaal niet bedoel. En ondertussen beweer je wel in je laatste posting een en ander echt niet belangrijk te vinden;
5) je gaat er gemakshalve van uit dat ik en anderen hier blijkbaar geen kennis van zaken hebben en misschien maar beter eens een werpcursje kunnen volgen.

Ik wil hier wel echt bij vemelden dat ik het allemaal niet persoonlijk bedoel en ook absoluut niet wil beweren dat ik de wijsheid dan wel in pacht heb. En ik denk ook dat je het niet verkeerd bedoelt gezien het feit dat je me uitnodigt om met de hengels ergens te werpen, maar jouw houding komt in ieder geval wel uiterst irritant over door een ietwat arrogante ondertoon.

Nou komt de ultime tip en doe jezelf een plezier. Verdiep je eens in het onderwerp AFTMA classificaties, wat dit betekent voor het werpen met een korte of een lange lijn wat de specificaties zijn en wat fabrikanten er nou werkelijk van bakken. En dan niet alleen fabriekshengels waarvan de classificatie vaak enorm afwijkt van de correcte data maar dat dit bij de vliegenlijnen van de diverse gerenomeerde fabrikanten ook nog eens voorkomt. Gooi dit eens op een hoop en je hebt een onderwerp waar je hoofdpijn van krijgt. De CCS methode is door een aantal knappe koppen in het leven geroepen om in ieder geval wat structuur in de chaos te scheppen. Het is niet perfect maar het is beter dan niets.

Succes!
::wtf::

Mike

Raymond, weet je wat...
Ik verwijder bij deze mijn postings omdat ik geen zin heb om telkens weer uit te leggen wat ik bedoel en misschien de topic van de maker zo een beetje anders wordt ingevuld dan de bedoeling was.
Laten we het maar op een meningsverschil houden  :)
De uitdaging blijft echter staan.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Gert

Mike, zo makkelijk kom je er niet vanaf ;)
Verdiep je nou eens in wat een ANDER bedoelt!

Raymond

Quote from: Mike on July 06, 2014, 17:25:30
Raymond, weet je wat...
Ik verwijder bij deze mijn postings omdat ik geen zin heb om telkens weer uit te leggen wat ik bedoel en misschien de topic van de maker zo een beetje anders wordt ingevuld dan de bedoeling was.
Laten we het maar op een meningsverschil houden  :)
De uitdaging blijft echter staan.

Dit bedoel ik met die "ietwat arrogante ondertoon"... ;) Maar oké, ik hoef echt niet zo nodig mijn gelijk te halen. Op de uitdaging ga ik echter niet in omdat jij de materie duidelijk niet begrijpt en ook niet begrijpt wat Gert en ik bedoelen. Verder no hard feelings.

En nu "on topic again". Nog iemand tips betreft een mooie #3?
::wtf::

golddigger

Ik weet niet of het de perfecte is,
maar ik gebruik nu al een tijd de tffr#3 van A&M
Een echt werkpaardje
Niet de meest luxe, maar wel waar voor je geld
Perry

Kruijff

Tja... Heb onlangs een sigma 3 gekocht bij een groothandel op internet. Voor mij is ie perfect, en zeeeeer prettig geprijst. Ik verwacht echter dat veel medeforummers bij dit merk en deze prijs al afhaken. (Helaas)
Gr Ed

iamveenstra

ik heb zelf van flextec een hengel in de aftma klasse #3. Ik ben natuurlijk beginnend vliegvisser en heb dus niet van alles door elkaar gebruikt. MAar met deze hengel werp ik als beginner best redelijk. Daarbij is de prijs gewoon goed te noemen in verhouding tot wat je ervoor terug krijgt. Nogmaals, ervaring met veel verschillende merken heb ik niet, maar misschien is dit een optie om erbij in overweging te nemen.
greetzz
Eer was was was, was was is...

maurice

Quote from: Raymond on July 06, 2014, 18:36:46
Dit bedoel ik met die "ietwat arrogante ondertoon"... ;) Maar oké, ik hoef echt niet zo nodig mijn gelijk te halen. Op de uitdaging ga ik echter niet in omdat jij de materie duidelijk niet begrijpt en ook niet begrijpt wat Gert en ik bedoelen. Verder no hard feelings.

En nu "on topic again". Nog iemand tips betreft een mooie #3?

Kan me alleen maar bij je aansluiten Raymond.
Volgens mij begrijpt hij het ook echt niet maar heeft hij graag het laatste woord.
Hij lijkt me van zijn eigen kunnen en kennis overtuig en wil dat graag een ander opdringen.


@ Ed, gaat niet om het merk of de prijs, jij hebt een goed gevoel bij die stok dus doen.
Je bent wel gek om 100de euro's meer te betalen om dat naampje.

@ Parry, is zeker een fijne stok en meer dan zijn geld waard.
    Heb liever 5 van die in de kast staan dan 1 die 10 keer die meer kost en misschien net zo lekker vist.
    Is dan ook zeker een aanrader.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

maurice

Quote from: iamveenstra on July 06, 2014, 22:42:29
ik heb zelf van flextec een hengel in de aftma klasse #3. Ik ben natuurlijk beginnend vliegvisser en heb dus niet van alles door elkaar gebruikt. MAar met deze hengel werp ik als beginner best redelijk. Daarbij is de prijs gewoon goed te noemen in verhouding tot wat je ervoor terug krijgt. Nogmaals, ervaring met veel verschillende merken heb ik niet, maar misschien is dit een optie om erbij in overweging te nemen. 
greetzz

Zou ik hem wel in Engeland bestellen veel goedkoper  ;D ;)
::bbq:: ::proost:: ::proost::

goswit

Maurice.

Als je op haar site kijkt heb ik zo mijn bedenkingen .  Normaal 250,00 pond nu 50,00 pond krijg ik toch het idee dat er iets niet klopt.

Gos
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

MarcelN

Er is niks mis mee Gos, ik heb er ook meerdere stokkies van, gewoon voor de fun en mijn zoontje, maar in de winter strooien ze met de aanbiedingen, bieden v.a 0,99Pnd en dat komt meestal tussen de 20-30,- uit ex. verz. hoger moet je ook niet bieden ;)