Gezocht,#8 of #9 hengel voor het karperen.

Started by Bekeerling, March 12, 2013, 13:45:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


Bekeerling

wat is overigens een mooie lengte voor een karperlat? 9 foot of langer?

weerwolf

hihi je zegt het al 9 voet of langer, ik zou gewoon voor 9 voet gaan....of toch langer ;D ;D ;D ;D
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Bekeerling

Langer spreekt me wel aan omdat ik dat met karperhengels gewend ben  ;) Alleen hoef je daar niet mee te zwiepen over het algemeen dus vraag ik me af hoe handig een lange hengel is mbt het zwiepen icm bomen en bebouwde kom etc...  :-\

Bekeerling


hilco

ik vraag me eigenlijk wel af hoe handig een vliegen hengel is voor het vangen van karper ..............


Bekeerling

lol, ze vangen er zelfs giga vissen mee op zee dus karper hoeft niet onhandig te zijn, kijk maar naar die foto van Sjoerd en de jongens van Dykers blog  8)

hilco

wat is dan de meerwaarde van een vliegenhengel bij het karper vissen?




hilco

en dat is geen kritiek ,  maar gewoon praten om te kijken of je er wel goed aan doet om die speciale vliegen hengel te kopen.

Bekeerling

Voor mij is dat omdat ik me wil richten op het vliegvissen, karpers vind ik prachtige vissen dus wil die graag nog vangen alleen zo min mogelijk op die statische manier van vroeger. Een vlok of penhengel kopen gaat verspilling zijn aangezien ik in de toekomst naar Noorwegen ga verhuizen dus is een vliegenhengel in mijn geval de beste investering aangezien ik die ook nog altijd in zou kunnen zetten op bv snoek in Noorwegen.


hedzer

ik begrijp dat je voor snoek een zwaardere hengel gebruikt om dat je er grote en zwaardere vliegen/streamers mee gooit
Maar met deze zwaardere hengels heb je dan toch ook meer controle over de vis toch.
wat behoorlijk belang rijk is als je op vriendje carp vist vaak tref je deze pracht vis aan bij veel en grote obstakels
waar je vis in kan verspelen wat je niet wilt of wat erger is dat de vis er iets aan over houd.

als ik dit verkeerd redeneer sorry


Bekeerling

Zeker goed geredeneerd volgens mij  ::goodjob::
Op open water kan je ze wel laten gaan maar op obstakelrijk water moet je er in kunnen gaan hangen.
Ga bij de aanschaf van een karperhengel ook even de hengel kromtrekken om te kijken hoeveel power die heeft.

hedzer

ik zat van af een jaar altijd op het kanaal of op een groot open water op karper te vissen.
Als ik dan na ga dat ik er vissen tussen had waar ik bijna een 30 min mee bezig was met een 2,5 lb hengel
als ik er dan aan denk dat ik deze vissen aan een lichtere vlieg hengel moest landen was het een langdurig feestje geworden
dit is iets wat je eigenlijk niet zou moeten willen midden in de zomer zoon dikke vis helemaal af te maten.

ik bedoel er verders niks mee
maar heb zelf mee gemaakt dat er vissers zijn die de vis zo af maten
dat het deze vissen fataal is geworden
waar onder mijn pr vis van 35 pond


Arno

volgens mij zijn jullie bijna allemaal te bang om die hengel te gebruiken
als je met 25/100 of meer vist kun je echt de slip heel strak afstellen en in die hengel gaan hangen
dan kun je die vis van 20 of 30 pond echt wel binnen krijgen en hoef je hem echt niet dood te drillen dat vind ik zwaar gelul.
en dat hoeft met een #8 of #9 niet langer te duren dan met een 2,5 lb karper hengel.

vaak bij te bange.

Gr Arno

Bekeerling

Goed gezegd Arno, heb zat grote karpers gevangen en pittig gedrild met een 2, 5 lb karperhengel, nog nooit een vis belly up terug gevonden.
Ze kunnen een hoop hebben! Gaat vast goed komen met een #7!

sjoerd

Quote from: hedzer on March 18, 2013, 20:27:01
ik zat van af een jaar altijd op het kanaal of op een groot open water op karper te vissen.
Als ik dan na ga dat ik er vissen tussen had waar ik bijna een 30 min mee bezig was met een 2,5 lb hengel
als ik er dan aan denk dat ik deze vissen aan een lichtere vlieg hengel moest landen was het een langdurig feestje geworden.
 

Nou ik weet niet hoe zwaar een 2,5 lb hengel is maar met mijn 7 hengel heb ik behoorlijke bakken van karpers meestal binnen 10 minuten uitgedrild, ook op heel groot water. Waarmee ik maar wil zeggen dat je ook met de vliegenlat behoorlijk druk kunt uitoefenen. maar meestal
durven vissers dat niet te doen!!!

Sjoerd

Gert

Volgens mij speelt de (drijvende) vliegenlijn ook wel een rol bij het drillen met een vliegenhengel. Als de vis tot in de backing ervandoor gaat moet ie ook 30 meter lijn meesleuren en dat geeft een behoorlijke weerstand die op je hengel bespaard blijft.

Groet,
Gert

Raymond

Inderdaad Gert, dat klopt precies. Maar vergeet wel niet dat een vliegenlijn nauwelijks rek heeft en dat heeft nylon wel. Dat speelt ook een heel grote rol bij de dril...
::wtf::

sjoerd

Quote from: Hilco on March 17, 2013, 21:38:29
ik vraag me eigenlijk wel af hoe handig een vliegen hengel is voor het vangen van karper ..............

Heel handig als je een karper aan de vlieg wilt vangen! ;D ;D ;D

Sjoerd

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

hilco


sjoerd

Quote from: Gert on March 20, 2013, 21:23:41
Volgens mij speelt de (drijvende) vliegenlijn ook wel een rol bij het drillen met een vliegenhengel. Als de vis tot in de backing ervandoor gaat moet ie ook 30 meter lijn meesleuren en dat geeft een behoorlijke weerstand die op je hengel bespaard blijft.

Groet,
Gert

Ook zet ik de slip zo strak  mogelijk. Bij een goede reel kun je dan met moeite lijn van de reel trekken. Een beetje karper heeft er echter geen enkele moeite mee! Maar daardoor zal hij of zij wel vermoeid raken en daardoor dus sneller landingsrijp.
Het belangrijkste item wat je zeker mee moet nemen als je een karper niet nodeloos lang wilt drillen is een schepnet en dan wel een GROOT
schepnet, want anders sta je echt te klooien. Je kunt een (glasdde) karper niet , net als bij een snoek met een kieuwgreep landen. Dus altijd een net meenemen a.u.b. Zelf heb ik een geheel inklapbaar net dat ik in een zelfgemaakt foudraal aan de riem kan meenemen.

Sjoerd