verslag vissen in Schotland river Dee en Don

Started by Johan, July 09, 2011, 19:43:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Johan

Hey Luitjes,

Sorry voor het late verslag, maar er waren thuis dingen die direct naar thuis komst de hoogste prioriteit hadden.
Nu dat allemaal weer wat rustiger is heb ik ff tijd vrij gemaakt voor een verslag dat jullie nog te goed hadden.

Samen dus met Paul een aantal dagen voor de BFFI vertrokken naar Schotland om te vissen op de Dee en de Don.

De eerste dag was op de Dee, zo als je ziet stond het water erg laag, hier door is er vrijwel geen kans op ''verse'' vis die de rivier op komt.



Maar oh wat is het mooi daar dit is slechts 10 minuten de stad uit rijden.



Bij aankomst aan de rivier lieten we  onze vliegen aan de gilly zien, waarop die gelijk zei GOOI MAAR WEG ze zijn veels te groot, haakje 18 tot 22 werd er gebruikt.
Nu is het zo bij zalm vissen dat als je een beet krijg je niet mag aanslaan je laat de vis de vliegen nemen wacht even en lift dan rustig de hengel.
De avond er voor zei Paul al dat je die fout gaat maken als je een aanbeet krijg je gaat  aanslaan, dat zit zo in je natuur gebakken die fout ga je echt maken.

Er werd in de afgelopen dagen al heel weinig gevangen en we wisten dus dat het moeilijk zal worden.
Vol goede moed werd er begonnen, metertje voor metertje werd er af gevist.








Werpen, stapje maken weer werpen, weer stapje maken en maar tegen mezelf zeggen NIET AANSLAAN, NIET AANSLAAN, niet aanslaan.
Naar een poosje kwam de gilly er weer bij en zei als het zo gebeurd dan gebeurd het daar een paar meter verder, and remember DON'T STRIKE, DON'T STRIKE so please DON'T STRIKE.

En ja hoor precies zo als hij voorspelde kreeg ik op de plek die hij aan wees een gigantische ram op de hengel en wat doe je dan??? Je slaat aan als een gek, F*&ck dacht ik gelijk.
Een hele dikke plons aan het eind van me vliegenlijn en de lijn viel slap, achter me een luid geschreeuw ASSHOLE THERE GOES  A 20 POUNDER, YOU STUPID YOU LOST A REAL BIG ONE. What did i tell you don't strike, en zo ging het nog even door, en dan komt het besef dat je dus een hele grote (je eerst ) zalm verspeeld hebt.

Vol goede moed gingen we maar weer verder metertje voor metertje, achter elkaar aan het water uitkammen.



Maar als dan naar een hele lange dag het donker begint te worden dan weet je dat je het echt verpruts hebt.

.


De Dag er op was de Don aan de beurt, daar aan gekomen ging het al snel dat ik degen was die een grote vis verspeeld had.
Een totaal andere rivier als de Dee en op dat moment zat er weinig zalm op de rivier ook vanwege de lage waterstand.
Hier ving ik nog wel een redelijke zeeforel maar ondanks deze vis werd het slechte gevoel van de dag ervoor niet minder.
Helaas heb ik van deze dag geen foto's.
Zo bleven we dus beide zalmloos.

Aangekomen in Engeland bij de BFFI verspreiden het nieuws zich weer snel, dat ik voor al niet moet aanslaan, ik denk dat ik het ook niet meer vergeet.

Al met al een geweldige week gehad zo wel in Schotland als in Engeland, volgend jaar maar een week terug om het nog eens over te doen.

Johan 


Henry

Je hebt die dag tenminste een ding op zeker afgeleerd Johan. Wel erg mooi water , jammer dat het zo laag stond en er geen verse vis in kon.
Volgend jaar hoop ik voor je dat het vele malen beter zal zijn kwa vis en de waterstand.

Sieger

Mooi verslag en in elk geval iets gevoeld Johan... en een reden om terug te gaan...  :D


Sieger

Useless

Mooi verhaal Johan. Ik denk dat ik een beetje weet hoe jij je voelt. Ik verspeelde twee weken geleden mijn eerste zalm in Noorwegen na ruim 30 minuten op het moment van de landing. Uithuilen, opnieuw beginnen en eens zal het lukken!

HappyFisherman

Dikke grijns bij het verhaal Johan! Wat een fijne eerlijke gids had je ook  " YOU STUPID YOU LOST A REAL BIG ONE." en dat betekend dus ook dat je, in ieder geval ook voor hem, een hele grote er aan gehad hebt!

Mooie foto's, Scotland Brave!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

maurice

#5
ook jij kunt dus nog wat leren. ;D ;D

mooi verslag jammer van de VIS ::cry::
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Johan


Sieger

Gelukkig wel Johan.... anders kunnen we de spullen verkopen en op de kont gaan zitten... Heb in O'rijk een paar heeeeeel grote jongens verspeeld (ook met de staart al in het net...).... altijd een reden om het nog eens te proberen..  ;D


Sieger

Rossie69

jawel je bent wakker geschud Johan :)

wel een mooie ervaring rijker.
volgende keer pak je dr 1 ;)

mooi verslag hoor.


harlin

Mooi verslag Johan,
moet nu zomaar denken aan Bert, die nogal te keer ging bij mijn eerste ovm forel die ik verspeelde.
Was na 20 minuten vissen voor de eerste keer op het ovm.

Had er graag bij geweest om dat "gemopper" in een andere taal te horen.  ;D
Maar wat zal je klein hebben gevoeld op dat moment.  ;)

Hadden julle allemaal een DH??
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Rossie69

dat is ie al :)
teminste met mij vergeleken hahaha.



acer 1

jammer johan,ik had het verhaal al gehoord,(bad news travels fast).
maar je weet nu ook wat voor een kracht je kunt verwachten van z,n vissie,
ik durf te wedden dat ook die gilly z,n eerste keer aansloeg.
mooi verslag en mooie foto,s
en nog (zeker niet onbelangrijk)een reden te meer om nog eens terug te gaan ;D ;D

gr berrie

Johan

dank je mannen.

yep Harry allemaal een DH zonder ben je nergens daar we visten met een #10  15 foot hengels dus echte poken.

Johan

johannes

Mooi  verslag hoor en heel jammer van die vis maar mag ik vragen met wat voor tip je vis met een haakje #18?

johannes

Johan


hendri

potverdikkie wat zul je gebaald hebben. nu snap ik waarom je laatst een dh te koop had met alles er op en er an. ;D ;)

Jan Muisers


Jammer dat je hem niet gekregen hebt, Johan. Toch een reden om het nog eens te proberen..Niet?
Ziet er inderdaad mooi uit, daar. Dat is toch ook al genieten.

Haakmaat #18 tot #22?  Zijn dat dubbele haken ? 

Ik heb al vaker gehoort dat de meegenomen vliegen te groot waren. Ik heb echter nog geen dubbele haken kleiner dan #16 gevonden. Zou graag weten waar je die kunt krijgen.

Goh, als je dan leest dat er vroeger echte grote vliegen gebruikt werden, voor die zelfde (maat) zalmen !!! Een mooi voorbeeld is/was de Nicholson van Francis Francis (1867). Die werd gebonden / gevist tot # 10/0....en das groot  :o


Johan

Jan,

ik heb je vliegen niet weggegooit hoor voor het naarjaar zijn ze wel goed en dan ga ik terug 8)
18 tot 22 dubbel en tripel  en in Engeland volop verkrijgbaar.
november ga ik naar Ierland en kan er dan wel wat voor je meenemen.

Johan

Jan Muisers

Quote from: Johan on July 24, 2011, 22:10:14
dan ga ik terug 8)


Heeeeel mooi, man. Dan ga je hem krijgen. Maar denk eraan  NIET AANSLAAN  ;)

Als je ze kunt krijgen en je denkt eraan, zou dat mooi zijn. Lijkt me een hele uitdaging, hier een vliegje op te binden.


Johan