Ogen Fenwick River Runner5/6 maken piepend geluid

Started by Gerrit59, May 28, 2017, 13:31:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit59

Ik heb ooit als 'reservehengel' een 9 ft Fenwick River Runner 5/6 aangeschaft. Ik had met zo'n hengel geworpen en als backup hengel leek me dat wel wat.
Nu heb ik er vorig jaar een aantal keren mee gevist en het valt me op dat de twee ogen van het onderste deel tijdens het werpen een licht piepend geluid maken. Ik heb zowel een dure als wat goedkopere lijn gebruikt, maar dat maakt geen verschil. Zodra de lijn nat is is het geluid over. Ik kan aan de ogen niets ontdekken en bij mijn overige hengels doet zich dat ook niet voor.
Kent iemand dit fenomeen en weet wat er aan te doen?

Gerrit

goswit

Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

p.forel

Wat voor ogen zijn het gevoerde of gewoon draadogen

Slechtvalk

Even je slangeoogjes door een doekje wd40 halen ( let op dat je niet de blank of de wikkelingen raakt) kan het mogelijk oplossen. Andere mogelijkheid is dat je een vuile lijn of een lijn met beschadigingen gebruikt. Ook is het mogelijk dat er beschadigingen in de ringen zijn. Sommige vliegenlijnen hebben een vrij ruwe coating (sharkskin) welke ook weleens oorzaak wil zijn van dit soort geluiden. Succes !!

henkverhaar

Als je blank (hars) of de vernis oplost in WD40 zou ik onmiddellijk bij de leverancier van de hengel reclameren - dan hebben ze met snot en boter gewerkt. WD40 is 'gewoon' kookpuntsbenzine / nafta. Daar lost (vrijwel) geen hars/polymeer in op. Echt niet.

John

Zijn de onderste ogen wellicht titanium ogen.

Gerrit59


John

Heb zelf titanium ogen op een eigenbouw hengel. Deze maken bij mij ook meer "lawaai" als de normale verchroomde ogen.

Heb mezelf dus voorgenomen om eigenlijke geen titanium ogen meer te gebruiken bij m'n hengelbouw.
Ondanks dat ze zeer licht en zeker slijtvast zijn. (Hoewel dat natuurlijk afhankelijk is van de vistijd  ;) )

p.forel

Die recoil ogen ja die maken herrie  zeker de start ogen

Ik bouw dus de hengels met gevoerde start ogen maar met recoil snake's