Drentse AA

Started by MarcV, May 02, 2012, 09:18:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MarcV

Met het mooie weer van gisteravond en de vele activiteit van vissen, kon ook ik mijn #6 even uitproberen. Deze heb ik afgelopen weekend overgenomen van Jan. Ik zelf wist nog een onbeviste stek aan de hunze, met stroomversnellingen en alles en niemand anders kent hem! Yes 8), dat moet goed gaan! Maar wat een ellende! Nee niet de hengel, lijn of het weer. Maar mijn gepruts!

Op zich ging het de eerste helft van de avond wel goed, weinig knopen en dergelijke gewoon vissen en niks vangen. Maar boeien, het was mooi weer. Zon lekker op de kop. Maar toen begon het.

Na weer een paar worpen te hebben gemaakt, wou ik mijn vlieg een slootje in gooien. Ik had er wel wat activiteit gezien, wat v-golven noem maar op. En om het helemaal gek te maken, dacht ik: ik doe er eens een droge vlieg aan. Dus ik mooi werpen, blijf ik hangen aan een boom achter. Op zich niet erg, dat hoort er bij. Ware het niet dat de vlieg door de kracht op het water voor mij viel. Laten we zeggen tien meter voor mij.

Gelukkig dacht ik, die drijft door de stroming weer terug en ben ik dat gekke ding niet kwijt. Na pakweg vijf meter drijven gebeurde iets wat ik niet verwachte. Onder vlieg kwam in één keer een zwarte gedaante, die letterlijk steeds groter werd. Op een gegeven moment werd dit zwarte gedaante een vis, een mooie schubkarper (ja hij keek wel 20 seconden naar de vlieg) wel te verstaan! Ik schatte hem 6/7 pond, wat een spektakel zou dat zijn geweest. Maar ja, ik had de lijn er net meer aan zitten.  :'(

Nou ja, verder dan maar. Met de droge vlieg, die toch op de één of andere manier een natte vlieg werd. Dit maal een ander raar ding (tja, weet ik veel?!). En weer werd hij gegrepen, in het zelfde sloortje, door een mooie brasem. Niet groot, wel gaaf aan dat hengeltje. Maar ook dit maal verloor ik hem. De vlieg niet goed vast gemaakt. Wat baalde ik!

Nou ja, op zich heb ik wel genoten. Vooral de aanbeet van de karper, sluuuuuurp. Wat gaaf! Mooiste "aanbeet" die ik ooit heb gezien. Mooier word het denk ik niet.

Vanavond maar weer proberen, ik vraag mij alleen af hoe ik er voor zorg dat zo'n droge vlieg geen natte vlieg wordt.. Dat was nogal jammer, en hopen op geen wind natuurlijk!

j.klopper

beetje vet maken die vlieg,zijn tientallen middeltjes voor.

Hilco

of een paar flinke zwiepen (false casts) om het water eruit/eraf te schudden.

maar invetten is zeker verstandig.

verzopen droge vlieg is trouwens ook een prima vanger hoor  8)

Franky Boy

Viste je nou in de Drentse Aa of in de Hunze?
Dat maakt wel wat verschil!
In de Drentse Aa zinkt je droge vlieg door de andere oppervlaktespanning veel minder  ::)

jan114

en in de drentse AA mog je nu niet vissen ivm het broedseizoen van de vogels kijk maar in de vergunning

MarcV

Hunze, excuses. Ik zal even kijken naar dat vet. Vanavond 2 voorns en 2 brasems gevangen  :)

Jan Bruins

Marc toch...........

zijn er ook videobeelden van??   ::lol::  Je hebt weer een hoop lesgeld betaald.

Droge vliegen kun je heel goed drogen met een papieren zakdoekje en daarna even droogstaan (even snel heen en weer zwiepen)

Je kun hem invetten maar doe dit heel lichtjes. (vingers een beetje vettig maken en daarna de vlieg)

CDC nooit invetten !!

Ik ben vanavond ook nog even geweest, 1 brasem van ruim 50 cm.
Maar ik vond het geen echte vangst, ik had hem vals gehaakt en daar baalde ik van.
Later nog eentje, ook weer vals gehaakt. Toen ben ik maar gestopt.

Groeten,  Jan
I don't drink water, fish f*ck in it...

goswit

mag verwijderd worden kan al dagen lang niets posten  :'  :'(, nu wel weer zo te zien  ;D
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

MarcV

Quote from: Jan Bruins on May 02, 2012, 23:07:05
Marc toch...........

zijn er ook videobeelden van??   ::lol::  Je hebt weer een hoop lesgeld betaald.

Droge vliegen kun je heel goed drogen met een papieren zakdoekje en daarna even droogstaan (even snel heen en weer zwiepen)

Je kun hem invetten maar doe dit heel lichtjes. (vingers een beetje vettig maken en daarna de vlieg)

CDC nooit invetten !!

Ik ben vanavond ook nog even geweest, 1 brasem van ruim 50 cm.
Maar ik vond het geen echte vangst, ik had hem vals gehaakt en daar baalde ik van.
Later nog eentje, ook weer vals gehaakt. Toen ben ik maar gestopt.

Groeten,  Jan

Dat valse haken, daar had ik ook last van. Gelukkig schoten ze los (vind ik niet fijn, een vis zo haken). Ik gok dat het komt door de paai, dat ze daarom niet "echt" doorhappen. Een eindje verder zat gisteravond iemand met een pen te vissen, veel aanbeten maar niks gehaakt. Heel raar...

Egon

Om een verzopen drogevlieg te drogen gebruik je toch Amadou (soort paddestoel) en daarna een beetje vet?
Om het bij enkele sponsors te houden. hier een linkje naar de site.
https://www.flyandspin.nl/flyfishing/fly-fishing-tools-attributes.html
http://www.muddler.nl/N_frame.html?http://www.muddler.nl/

bushmattie

Momenteel ben ik een week bij de Hunze ter hoogte gasselternijenveen o.i.d en ben elke dag aan het vliegvissen, mijn conclusie vis zat maar bijten ho maar! het is erg bruin (Logisch) en ondiep.
Nimpf met en zonder beetverklikker, droge vlieg of nat, 2 windes die het even hebben geprobeert maar lieten toch maar los.

Morgen weer nieuwe pogingen wagen.


HappyFisherman

Quote from: Jan Bruins on May 02, 2012, 23:07:05
CDC nooit invetten !!

Dat las ik laatst ook al een keer, maar waarom heb ik dan een potje CDC olie aan m'n vestje hangen? Werkt als een tierelier en niet alleen voor CDC...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger

'normaal' vliegenvet is wat anders dan CDC-olie Bram....

Vet is vaak op siliconenbasis waardoor de fibers van CDC aan elkaar gaan plakken, waardoor het niet meer drijft....

De olie geeft de fibers een nieuwe 'coating' (net als natuurlijk lichaamsvet van de vogel) waardoor het drijfvermogen hersteld wordt.... En ze worden waterafstotend ...


Sieger

HappyFisherman

OK, smeren met vaseline doe ik ook al jaren niet meer, want da's alleen maar gesmeer!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger

 :o wat plakt er dan na de vaseline aan elkaar (nooit te oud om te leren.... :) )


Sieger

HappyFisherman

Je vlieg is plat van het vet, je reel is glad van dat spul, vliegenlijn zit er onder...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger

 ;D ah zat duidelijk op een verkeerd spoor....


Sieger

Hilco

niet te veel vet gebruiken: