Zuidwest Ierland

Started by jo flyfishing, May 21, 2015, 00:49:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jo flyfishing

Tripje in zuidwest ierland Beara schiereiland, niet specifiek om te vissen, maar de hengels zijn natuurlijk wel mee.
Na een paar verkennings tochtjes op zoek naar stekken op zoet en zout (wat moet je als je 6 à 7 bft wind hebt), de eerste avond die wat opleverde.
Vrijwel windstil, midges van de partij dus.
Tegen advies van de eigenaar van het huisje in, toch naar de ondiepe kant van de lough gegaan, die op 5 min van ons huisje ligt, waar, zo bleek, een feeding frenzy aan de gang was.
Geen gemakkelijke werpomstandigheden, vrij hoge steile oever achter mij, en kan eigenlijk niet ver genoeg werpen naar mijn zin. Waden gaat niet, wegens modderige bodem.
Overal kringen van stijgende forel, weliswaar geen grote, maar daarom niet minder prettig. 7 kunnen vangen, niet groter dan 20cm.







Als er later nog wat te melden valt, voeg ik wel bij in dit draadje.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

HappyFisherman

Ja, meer van die foto's graag (ook van de omgeving mag wel ;) )!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

FSCHAMP

Niet slecht Jo en het zijn wilde.  ::goodjob::
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

MarcelN

Knap hoor mét weerhaak.....mooie visjes dat dan weer wel. ;)

jo flyfishing

Hoogstens niet goed platgeknepen, Marcel, daar heb ik er genoeg voor verspeeld.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

MarcelN

Oooo oké dacht er 1 te zien op de 1e forel foto, ik heb er zo'n hekel aan die dingen. Ik stond laatst op mijn lijn, schoten er twee nimfen in gelukkig zonder weerhaak.
Maar meer foto's graag Jo, ben gek op mooie omgevingen 8)

jo flyfishing

Niet zo ver van de vorige stek waar ik gisteren viste, maar hier kon ik wel een eindje in het water. Meer wind, minder vliegend ongedierte.



Wat zijn het mooie visjes. spijtig dat ik ze niet beter kan (laten) fotograferen zonder ze te lang uit het water te houden.





Heb nog een paar andere stekjes op het oog op de zelfde loch, ergens moeten er toch grotere dan 20cm zitten.
Binnen kort ook wel eens op het zoute proberen. Lokt ook.
fototje van eergisteren : gisteren zat het dicht van de mist.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Bert J.

Heel mooi! Van de laatste foto gaat mijn hart sneller kloppen. Seabass!!
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Koen

hmmm en elke avond Guinness, lijkt me ook wel wat :)

FSCHAMP

Quote from: Bert J. on May 22, 2015, 16:59:13
Heel mooi! Van de laatste foto gaat mijn hart sneller kloppen. Seabass!!

::agree:: , maar als ik me niet vergis Bert, is het daar nu gesloten tijd op in Ierland

(There is a closed season for bass from the 15th of May to the 15th of June each year)
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

HappyFisherman

Quote from: Koen on May 22, 2015, 17:11:46
hmmm en elke avond Guinness, lijkt me ook wel wat :)

Dan moet je wel elk verhaal beginnen met 1 oog half dicht te knijpen, misterieus kijken en beginnen dat het 'just one of those nights you just know something was supposed to happen' beginnen!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

jo flyfishing

Ik zet de 'bijvangst' wel terug.

Quote from: FSCHAMP on May 22, 2015, 19:02:48
::agree:: , maar als ik me niet vergis Bert, is het daar nu gesloten tijd op in Ierland

(There is a closed season for bass from the 15th of May to the 15th of June each year)
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

jo flyfishing

En Murphy's of Beamish, en nog een paar biertjes te ontdekken  8)

Passen perfect bij het lekkere lamsvlees, en de verse vis en schaaldieren die je hier hier in de haven vindt.


Quote from: Koen on May 22, 2015, 17:11:46
hmmm en elke avond Guinness, lijkt me ook wel wat :)
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

jo flyfishing

Nog eentje op de droge vlieg van vanochtend.


Heb er 2 verspeeld op een grote mink streamer (geen weerhaak, Marcel ;) ), waarvan er 1 duidelijk van een groter caliber was, later hopelijk meer om te laten zien.

Locale bronnen hier vertellen dat de forellen niet groot worden om dat het water te zuur is vanwege de turf hier alomtegenwoordig.
Kan iemand daar iets zinnig over vertellen?

j.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

MarcelN


jo flyfishing

Dank voor  de uitleg.
Dat zou het kunnen verklaren.
Er zitten nochthans genoeg muggen en midges. Ik zie ook wel libellen en motjes hier en daar.
Er is dus wel wat te eten, maar misschien inderdaad niet in overvloed.

Quote from: Jan Vlieg on May 23, 2015, 23:10:34
Water in veengebieden is vaak (erg) zuur en daarmee voedselarm, dus weinig voedsel voor de vis die dan meestal klein blijft.
Het zijn soms al heel oude visjes.
Dat water is ook meestal thee of koffiekleurig.
Staat zo'n stelsel met de zee in verbinding zijn ooit de forellen richting zee getrokken om zich daar te voeden en heb je dan te maken met rivieren die dikwijls een leuke zeeforeltrek hebben (meestal wat later in het seizoen).
Kalkrijk water daarentegen (komt ook in Ierland voor!) is zeer voedselrijk en dus groeien de vissen harder en worden groter.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Scaramouche

Quote from: jo flyfishing on May 24, 2015, 08:59:36
Dank voor  de uitleg.
Dat zou het kunnen verklaren.
Er zitten nochthans genoeg muggen en midges. Ik zie ook wel libellen en motjes hier en daar.
Er is dus wel wat te eten, maar misschien inderdaad niet in overvloed.

Dan zijn ze afhankelijk van wat in het water wordt geblazen. Bij een te hoge zuurgraad zetten die insecen hun eieren niet af in die meertjes en is er onder water ook weinig voedsel in de vorm van larven, wat in de regel toch het hoofdvoedsel van de forel is.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

jo flyfishing

Zo, nieuwe etappe vandaag.

Deze maal vanuit een bootje, maar niet op de vliegenlat: 7 pollack (koolvis) en 1 kabeljauw gevangen. Kleintjes (40cm) terug. de grotere 50-60cm worden opgegeten.
De eerste pollack filet in citroenboter heeft voortreffelijk gesmaakt.

Voor het eerst in mijn leven ook zeeziek geworden, hoewel ik daar vrij goed tegen bestand ben.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

jo flyfishing

Toch nog een sessietje op zout deze avond, met opkomed tij. En de fotografe erbij. :-)

De 0 op het zoute met de vlieg is er ook af : een kleine pollack.








"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Bert J.

Gefeliciteerd met je eerste pollak!
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Bert J.

Quote from: FSCHAMP on May 22, 2015, 19:02:48
::agree:: , maar als ik me niet vergis Bert, is het daar nu gesloten tijd op in Ierland

(There is a closed season for bass from the 15th of May to the 15th of June each year)
Lees je rectie nu pas Gino. Dat wist ik niet. Goede zaak, ik zet toch alles terug.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

FSCHAMP

Goe bezig Jo

@Bert : Als je no kill vist is er nooit een probleem tenzij je er niet mag vissen.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

jo flyfishing

#22
Ah zwijg. straks nog even gaan vissen, misschien morgen nog eens voor de middag, als het weer het toelaat.

Daarna is het cold turkey van het Ierse gevoel :

Spek, kippers, champignons, tomaten als ontbijt : genoeg om de dag door te komen.
Zonet een prachtige wandeling gedaan, daarna even de pub in om een fish & chips binnen te slaan met een Murphy's.

Het heeft wel iets. 
::zucht::

Edit: vis sessie wat ingekort. rotweer geworden: regen en de wind trekt weer aan. Toch 2 kleine pollacks (+/- 40cm) terug kunnen zetten.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

jo flyfishing

Als afsluiter nog een mooie foto van toen Jouke meegekomen was om wat foto's te maken.
Samen met de border collie Pepper die zijn eigen fanpage heeft ( https://www.facebook.com/groups/106816619413348/ )



Morgen op de boot terug naar frankrijk.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Jan Damman

Leuk verslag Jo en mooie foto's van een mooie omgeving.

Bedankt voor het delen.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.