Droge probeersels

Started by Scaramouche, May 27, 2014, 10:21:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Scaramouche

Bij de Pippoos heb ik een bol wol gekocht, een heel dikke streng die je zo uit elkaar trekt. 50 meter instant dubbing, zeg maar.  :)

Even gekeken hoe dat uitpakt, en drie vliegjes op een haakje 10 gebonden. Met hemelvaart maar eens kijken of de ruisers daar animo voor hebben. Tips voor verbeteringen zijn welkom, ik ben nog niet zo bedreven in het maken van droge vliegen!







Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

JB

Zo op het eerste gezicht zou ik zeggen;
- probeer te vermijden dat er materiaal onder de kopjes uitsteekt
- probeer de staartje boven op de haak te houden

maar dat is meer voor het oog als voor de vis  ;)
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Scaramouche

Thanks, die scheve staartjes merkte ik pas op toen ik de foto's bekeek. Ik moet echt een bril  ::) Volgende keer wat zorgvuldiger naar kijken voor ik aan de body begin.

Die frutseltjes bij het kopje laat ik expres zitten. Het ziet er niet zo netjes uit maar insecten hebben meestal ook wel iets van kaken of antennes daar zitten.  (al denk ik niet dat ze er zo precies naar kijken, maar je weet maar nooit)

Qua verhoudingen: zijn de staartjes ok, of moeten ze iets langer/korter? Ik zie deze als een allround imitatie voor muggen, meivliegen en motjes.

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

macfly

Je staartjes zijn wat aan de lange kant, probeer ze zo lang te houden als de steel van je haak. Trek de fibers in een hoek van 90 graden van de steel zodat ze allemaal even lang zijn en haal je binddraad onder je staartje door zodat ze wat meer spreiden. Heb in het verleden veel geleerd op de club maar misschien nog wel meer door naar de filmpjes van Davie McPhail te kijken op YouTube, echt een aanrader.

Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Scaramouche

Ah, dat is een goed plaatje, die print ik uit. Dank!
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

HappyFisherman

En kijk even of die wol makkelijk water opneemt of dat het wat langer droog blijft. Als het snel water opzuigt heb je kans dat je vliegjes snel gaan soppen (zinken). In dat geval zou ik de bodys een stukkie dunner dubben...

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Scaramouche

Ja, goeie tip, daar ben ik ook benieuwd naar. Ik smeer wol altijd in met gink, dat blijft lang zijn werk doen. Maar als het desondanks water vasthoudt heb ik in de praktijk waarschijnlijk een heel rare emerger uitgevonden  :D
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

hilly-billy

het boekje "beginnen met vliegvissen in nederland" staat bind informatie in ook hoe je de vlieg zou moeten opbouwen.

marc

de middelste heeft het juiste staart materiaal,(hacklefibers)volgende keer er op letten dat je die in dezelfde kleur neemt als de hackle van de vlieg :)
mallard is niet echt geschikt voor staartmateriaal (te zacht waardoor het niet helpt aan het drijfvermogen van de vlieg) dan liever geen staart,hangt je vliegje juist door de waterspiegel.
bovenstaande tip in verband lengte staart ter harte nemen is terecht .
zie dit  als opbouwende tips ,voor een begin zeker niet verkeerd.met wat hulp kom je er wel .

grt  Den kleine belg

Scaramouche

Ik zie alles als opbouwende tips hoor, en heb vanavond weer wat verder geknutseld, bij goed licht morgen zal ik het resultaat wel even laten zien. Nog niet alles naar mijn zin, maar ik weet nu tenminste waar ik op moet letten.

Die vlieg met de mallardstaart heb ik trouwens vanavond in de regen getest, hij blijft behoorlijk lang drijven zonder gink, en ligt ook mooi op het water, niet ontevreden over. 
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10