Welke Studs voor Simms Freestone schoenen?

Started by Martijn, May 30, 2019, 12:50:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Martijn

Ik heb net nieuwe waadschoenen gekocht, Simms Freestone.
De nieuwe uitgave van deze schoen is voor zover ik kan achterhalen niet met een Vibram zool (in tegenstelling tot de vorige versie), maar met m.i. een "gewone" Simms-zool (in ieder geval geen geel logo op de onderkant en geen Vibram benoemd op de bijgeleverde documentatie...)

Ik wil er studs in zetten. Simms kan ik vinden voor 34 euro (zinc-plated) , Vision 25 euro (tungsten) ... 25 euro vind ik duur genoeg...
Ik lees wel dat de zool minimaal 14mm dik moet zijn. Dit kan ik alleen nergens achterhalen...
Zelf de zooldikte meten... ik heb liever bevestiging :-)

Weet iemand hoe dik deze zolen zijn en of deze Vision-studs passen?

Twan

Simms studs zijn belachelijk duur.

Ik heb de simms freestone met vilt daarin heb ik hele goedkoper studs in gedaan en ze zitten nog steeds.
En in mijn nieuwe Simms Flyweights heb ik Airflo Kold Kutter Wading Boot Studs van 5 euro ingedaan. Deze heb ik nog niet geprobeerd, maar lijkt me ook prima.

Bone F

Als je ook wel eens in zout water staat zou ik zeker iets van rvs nemen. Om precies te meten hoe dik een zool t.p. van de stud is kun je er eenvoudig een naald in steken tot je hem aan de binnenkant voelt. Hou bij het terugtrekken je nagel op de plek waar ie de zool in ging en je weet het precies.

goswit

Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

goswit

Volgens mij is er een paarjaar geleden ook een topic over geweest.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Bert J.

28 stuks voor 7,95 bij een ned. webshop. (weet niet of ik die hier mag noemen)
Beter als die vandepotgerukteprijzen van Simms. 35 euro...
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Bert J.

Heb ze ook in mijn nieuwe Freestone vilt-waadschoenen gedraaid.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Twan

Quote from: Twan on June 02, 2019, 19:17:43
Simms studs zijn belachelijk duur.

Ik heb de simms freestone met vilt daarin heb ik hele goedkoper studs in gedaan en ze zitten nog steeds.
En in mijn nieuwe Simms Flyweights heb ik Airflo Kold Kutter Wading Boot Studs van 5 euro ingedaan. Deze heb ik nog niet geprobeerd, maar lijkt me ook prima.

Ik bedoel 5 euro voor 20 stuks

Martijn

Dank voor de reacties!

@ Goswit: Een gaatje prikken in mijn waadschoenen.... en dan kans dat er via dat gaatje water in kan lopen.... dat risico durf ik wel te lopen  ;D ;D ;D

Ik ga het eerst wel even aankijken, dan overweeg ik daarna eventueel betaalbare studs, mocht het echt nodig zijn.... maar inderdaad, die dingen lijken wel van goud als je die prijzen ziet... en dan de kans dat je ze verliest....

Thanks!!

p.forel

Simms duur maar goed de star cleats dan  met rest geen ervaring
Maar the best of te best.  Supratracks. 20 euro met tool voor 20 stuks  maar beste schroefdraad en tungsten core

gijsie20

Ik heb deze erin zitten:
https://www.orvis.com/p/posigrip-screw-in-studs/9t1g

Nog geen enkele kwijt geraakt, en prima grip icm rubberen zolen. Zijn wel wat duurder...maar gaan al een tijd mee en zien er nog steeds prima uit!

Bone F

Martijn je kunt ook verzinkte zeskant plaatparkers 13mm. lengte kopen bij een ijzerhandel. Wel opletten dat je geen zgn "zelftappers" koopt die een gleufje aan de punt hebben. Veel studs zijn in feite ook parkers alleen veel duurder. Je kunt ook nog ff zoeken in het archief van dit forum dit topic is al eerder ter sprake gekomen.

Martijn

Update:
"Kale" rubber zolen, zonder studs, gleed ik alle kanten op.
Uiteindelijk Airflo Kold Kutter Wading Boot Studs gemonteerd (4,99 euro voor 20 stuks).
Nu 4 dagen op rondgelopen en ze doen het perfect (en er is nog geen stud verloren).
Goede grip in het water, je merkt er weinig van als je over de weg loopt.

Op naar het volgende weekend :-)

Martijn

Weer een update...
Weer een paar visdagen verder en ik ben wat studs kwijt  :o
Dus nu toch maar die dure dingen van simms overwegen....

Mike

Bespaar je t geld en de moeite.
Ik heb destijds de Simms G3 boots gekocht en er Patagonia en Star Cleats ingeschroefd en ik raak ze continu kwijt.
Laatst was ik in 1,5 dag waden op de Kyll, 7 Cleats kwijt.
Die Patagonia's blijven wel zitten maar die zitten ook in t midden en ze leveren maar weinig grip.

Ik koop de volgende x weer gewoon filtzolen. Daar heb ik meer grip mee en t is een stuk goedkoper.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Twan

Ik heb de studs gekocht zoals ik dat hier genoemd heb die waren goedkoop en zitten nog steeds.

Martijn

Oke... die Simms cleats verlies je dus ook gewoon... ik had begrepen dat die dure cleats er met geen mogelijkheid meer onder vandaan gingen... voor dat geld ga ik het dan niet proberen...
Of ik moet wat aan mijn manier van lopen doen, als Twan ze niet verliest... of er zit verschil in de zool?

Twan

Ik verlies ze nooit eigenlijk. Nu heb ik de simms flyweights 1 maand lang iedere dag de hele dag gevist op rivieren in noorwegen en zweden en ook geen studs verloren en ik ben niet de lichtste. Ik heb er de laatste keer wel goede druppels lijm op gedaan en op die plek de stud erin gedraaid.

Mike

Ik weet niet wat Twan precies voor studs gebruikt maar ik denk idd dat het meer te maken heeft met de manier van lopen of liever gezegd hoeveel je er op loopt en op wat voor ondergrond.
Daarnaast zal je gewicht ook meespelen.
Ik weeg bijna 92 kg en de laatste keer dat ik er zo veel verloor had ik een groot traject van de Kyll bevist met een ruwe rots bodem. Ik banjer vrij rap en rigoureus door de rivier en op zich begrijp ik wel dat ik ze zo verlies. Toen ik ze kocht was ik al sceptisch maar omdat ik van andere mensen hoorde dat ze er geen problemen mee hadden heb ik het toch geprobeerd.
Ik heb er ook een paar x mee door t zout gelopen in Denemarken, Ovm en hier aan de kust en je ziet ze echt letterlijk voor je ogen wegroesten.
Al met al vind ik t heel veel centjes voor weinig goeds.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Twan

Airflo Kold Kutter Wading Boot Studs heb ik zoals eerder gemeld. Zoals gezegd dit jaar 1 maand iedere dag lange dagen gevist in noorwegen en zweden. Met klauteren verre wandeltochten etc.. verschillende ondergronden op remote plekken waar je niet zomaar kunt komen. 1 maand zeer intensief gebruikt dus. Geen enkel probleem. Ik ben 100+kg  :) ik ben dan ook bijna 2 meter.

Martijn

ik heb nagenoeg zelfde situatie als Twan, ook de cold cutters, ook ca. 100 kg/1,9 meter.
Ik heb de schoenen dit jaar nu enkele weekenden gebruikt, maar met deze snelheid van studs verliezen.... 2 lange weekenden vissen en dan de studs al voor de helft kwijt.... als de originele Simms cleats/studs ook nagenoeg even snel gelost worden, dan kijk ik liever uit naar een ander paar schoenen.
Ik heb voor nu de cold cutter studs even verlijmd, maar ik verwacht niet dat dat erg zal schelen... Ik had verwacht dat er een hard tussenstuk in de zool zou zitten waar de studs stevig in vast zouden komen te zitten.

ik denk dat ik mijn verlies maar neem en uit ga kijken naar andere schoenen, met vaste studs of met vilt.
Met een achtergebleven gevoel van geldklopperij denk ik dat ik dan beter af ben..., dit gedoe had ik niet met schoenen waar de studs al standaard onder zaten, en die had ik enkele jaren gebruikt.

MarcelN

Als ik dat zo lees kunnen jullie beter elk jaar een setje Snowbee Rockhoppers verrot trappen, ben je goedkoper uit en meer grip. ;)
Ik moet ook weer snel een setje maat 10 bestellen, dus Hans...... ::)

p.forel

Hou het gewoon op mijn simms boots
Grip is goed en gaan lang mee
En geven tenminste de juiste steun

MarcelN

Dat is zeker een goede schoen, ik heb de G3 met vilt en nu met nieuw Vision vilt erop, maar die kleine teen gaat wel erg pijn doen na een tijdje.
Verkeerde maat denk ik en de verkoper/ouwehoer is gevlogen...

Menno_siemensma

Ik heb in 2 weken canada, ovm en paar keer op zeebaars nog geen enkele stud verloren ??? Heb je ze wel goed erin geschroefd, strak vast maar niet te lang doorgedraaid?
Ik heb voorzover ik weet https://www.e10-flyfishing.nl/a-53633612/vliegviskleding-waadpakken-waadschoenen/studs-3-8-inches-28-pcs/ deze studs. Ze roesten idd wel wat, maar niet zodanig dat ik denk dat ze na een week weggeroest zijn ofzo.

En ik heb in Canada behoorlijke sprintjes over kiezels moeten maken om een Chum die het op zijn heupen kreeg en stroomafwaarts denderende bij te benen.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.