Baars streamers

Started by MarcV, March 13, 2012, 13:06:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MarcV

Hallo!

Ik als beginnende binder zou wel eens een baars streamertje willen maken, die ik ook met een 3/4 kan gooien. Nu weet ik dat het hele internet vol staat met deze streamers, alleen ik snap er nooit wat van. Staat er een bindpatroon, dan mis ik de onderdelen om te binden en visa versa. Als er wel een bindpatroon is, met gebruikte materialen dan vertrouw ik de streamer niet. (vaak gekke kleuren en zo, ik hou van rood/wit).

Kan iemand mij een beetje op weg helpen met een leuk bindpatroon, en wat ik er voor moet kopen.

Alvast bedankt mannen!

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gerrit72

Leuk onderwerp en herkenbare benadering. Kan je helaas niet helpen, maar ga de bruikbare tips wel volgen. De geplaatste tip is idd redelijk simpel (maar wel mooi).
Ben ook net begonnen met binden en liep mbt snoekstreamers tegen hetzelfde probleem aan als jij. Heb toen bij de hengelsportzaak een streamer gekocht (6 euro). Deze heb ik goed bekeken en het materiaal dat ik niet had, vervangen door materiaal dat mij goed leek (en ik wel had). Resultaat was een streamer van 20 cent, die inmiddels (terwijl ik amper werpen kan, 6 snoekaanvallen veroorzaakt (2 misten, 1 losschieter en 3 snoeken gevangen). De streamer is nog steeds intact. Bedankt voor het plaatsen, ik ga het volgen...er is hoop...
The only difference between men and boys is the price of their toys.

MarcV

Quote from: Gerrit72 on March 13, 2012, 13:22:53
Leuk onderwerp en herkenbare benadering. Kan je helaas niet helpen, maar ga de bruikbare tips wel volgen. De geplaatste tip is idd redelijk simpel (maar wel mooi).
Ben ook net begonnen met binden en liep mbt snoekstreamers tegen hetzelfde probleem aan als jij. Heb toen bij de hengelsportzaak een streamer gekocht (6 euro). Deze heb ik goed bekeken en het materiaal dat ik niet had, vervangen door materiaal dat mij goed leek (en ik wel had). Resultaat was een streamer van 20 cent, die inmiddels (terwijl ik amper werpen kan, 6 snoekaanvallen veroorzaakt (2 misten, 1 losschieter en 3 snoeken gevangen). De streamer is nog steeds intact. Bedankt voor het plaatsen, ik ga het volgen...er is hoop...

Tja, kan op zich wel. Maar op die webshops heb je er niet echt feeling mee.

Ik ga die streamer van hierboven even proberen.

HappyFisherman

Verder kun je woolly bugger achtige zaken, in alle kleuren van de regenboog, ook prima gebruiken... Volgens mij maakt het als je ze gevonden hebt zelfs geen z*k uit wat je er aan hangt, want dan bijten ze overal op :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Useless

Quote from: HappyFisherman on March 13, 2012, 14:54:17
Verder kun je woolly bugger achtige zaken, in alle kleuren van de regenboog, ook prima gebruiken... Volgens mij maakt het als je ze gevonden hebt zelfs geen z*k uit wat je er aan hangt, want dan bijten ze overal op :)

Klopt. Baarzen zijn misschien wel de meest opportunistische roofvissen die er zijn. Als het beweegt is het goed. Wanneer je op voorn vist door rustig achtjes te draaien vang je af en toe een baarje er tussendoor. Wanneer je wat sneller (eigenlijk te snel) stript vang je vrijwel geen voorns meer maar wel behoorlijke hoeveelheden baars (als ze er zitten!). Het soort vlieg maakt over het algemeen maar weinig uit. Waarschijnlijk heeft het feit dat ze in behoorlijke scholen leven en de daarbij behorende voedselnijd ook veel nvloed.

HappyFisherman

Ik heb ze vorig jaar gevangen door in te werpen, 5 seconden afzinken en de hengel met een RUK naar achter te bewegen! Niet normaal zulke harde aanbeten en vaak nog doubletjes ook!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

MarcV

Quote from: HappyFisherman on March 13, 2012, 15:47:10
Ik heb ze vorig jaar gevangen door in te werpen, 5 seconden afzinken en de hengel met een RUK naar achter te bewegen! Niet normaal zulke harde aanbeten en vaak nog doubletjes ook!

Met die streamers?

HappyFisherman

Volgens mij maakt het soms niet uit wat je er aan strikt! Als het moeilijker is gewoon wat proberen en die klootoogjes zijn daarvoor een mooie beginner...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

MarcV

Quote from: HappyFisherman on March 13, 2012, 16:11:17
Volgens mij maakt het soms niet uit wat je er aan strikt! Als het moeilijker is gewoon wat proberen en die klootoogjes zijn daarvoor een mooie beginner...

Ja dankjewel. Alleen die producten zijn nergens meer te krijgen, zelfs niet op Dyckers.

HappyFisherman

Voor het staartje wat stijvere flashy fibers, welke dubbing maakt niet zoveel uit, vleugel van wat zachtere flashy fibers en een oogje van een kettinkje (kun je zelf nog inkleuren met stift, tippex of weet ik veel). Gebruik je fantasie, zo is Willem ook bij het klootoogje gekomen...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Jan Damman

Quote from: MarcV on March 13, 2012, 16:12:13
Ja dankjewel. Alleen die producten zijn nergens meer te krijgen, zelfs niet op Dyckers.

Alle materialen voor het klootoogje zijn nog gewoon bij vele zaken te koop ( krijgen zal wat moeilijker zijn ) , ik heb net weer een vooraadje gebonden.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

A{b}r{a}xa{s}

Marc, als je me je NAW gegevens doorgeeft (via e-mail of priveberichtje) dan stuur ik je een paar baarsstreamertjes op. :)

Koen

Leuk streamertje. Die ga ik ook maken als ik weer thuis ben :)

A{b}r{a}xa{s}

nog een voorbeeld van een goed vangende, eenvoudige baarsstreamer : link (het 'vissie')

MarcV

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on March 13, 2012, 17:17:21
nog een voorbeeld van een goed vangende, eenvoudige baarsstreamer : link (het 'vissie')

Die ga ik maken. Hij ziet er echt goed uit!

Jan Bruins

Hey Marc,

ik heb je gemist gisteravond.

We hebben hele leuke droge vliegjes zitten binden, gemiste kans man!

I don't drink water, fish f*ck in it...

MarcV

Quote from: Jan Bruins on March 14, 2012, 12:54:52
Hey Marc,

ik heb je gemist gisteravond.

We hebben hele leuke droge vliegjes zitten binden, gemiste kans man!

Oh! Nee toch. K*t, vergeten. Ook helemaal niet meer aan gedacht. En daar had ik ook al deze vragen kunnen stellen! Ben ik volgende week dinsdag (alsnog) welkom?

Ik heb trouwens wel het aanmeldingsformulier binnen. Ga hem vanavond even invullen.

Plantje

Een heel groot voordeel aan het klootoogje is, dat deze ook tot 2,5cm te binden is. En dan kun je hem ook in de gesloten aassoort tijd nog mooi gebruiken!

John

Quote from: MarcV on March 14, 2012, 13:01:49
Oh! Nee toch. K*t, vergeten. Ook helemaal niet meer aan gedacht. En daar had ik ook al deze vragen kunnen stellen! Ben ik volgende week dinsdag (alsnog) welkom?

Ik heb trouwens wel het aanmeldingsformulier binnen. Ga hem vanavond even invullen.

Tuurlijk !! Hoe meer zielen hoe meer vreugd!! ;D

MarcV

Dan heb ik toch nog wat vraagjes.

Zoals sommige van jullie weten heb ik een vrij (en erg soepele) lichte lat, een #3/4, met een #4 lijn er op. Nu vraag ik mij af of dit wel die streamers weg kan zetten (echt kleintjes hoor 2/3cm zag ik).

En als ik dat doe, hoe strip ik ze binnen? Met rukjes, langzaam, snel?

A{b}r{a}xa{s}

Die krijg je daarmee echt wel weggezet Marc.
Met korte rukjes binnenstrippen, beetje snelheid variëren,
dan zou het moeten lukken :)

MarcV

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on March 18, 2012, 20:33:32
Die krijg je daarmee echt wel weggezet Marc.
Met korte rukjes binnenstrippen, beetje snelheid variëren,
dan zou het moeten lukken :)

Oké! Tof. En dan over de bodem? Of gewoon ingooien en strippen?

A{b}r{a}xa{s}

afhankelijk van het gewicht, en hoelang je wacht tijdens het afzinken, kun je verschillende waterlagen afvissen op zoek naar de vis.
blijft toch uitproberen waar ze 'precies' zitten