De Aalscholver

Started by j.klopper, April 26, 2013, 09:52:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

j.klopper

we hebben hier in Enkhuizen 3 aalscholverkolonies in de nabijheid desondanks is de visstand zeer goed.
Zowel in IJsselmeer,de havens,de polder als in de plaatselijke visput.
Ik vis al 40 jaar en bijna elke dag wel een paar uur.

Hans-oet-remunj

en omdat het op het gigantische ijsselmeer dus wel kan betekent daarmee dat er nergens een probleem is ?  :o

was mijn wereld maar zo eenvoudig..... ;)

Burgerking

Beste Jaap ,
Hiermee bevestig je alleen mijn verhaal , ik gaf aan dat op grote wateren zoals het IJsselmeer en dergelijke de populaties geen merkbare schade aanrichten . Omdat deze wateren al overbevolkt zijn door de vaste populaties en er dus wel te veel aalsgolvers zijn trekt het overschot aan vogels de binnenwateren op omdat de bestaande kolonies hen niet accepteren in hun habitat , ik woon in Rotterdam zuid en ik vis ook al 25 jaar in alle wateren hier in de omgeving incl het havengebied. Ik heb in mijn jeugd nog nooit aalsgolvers gezien in deze omgeving en pas toen ik mijn rijbewijs heb behaald en veel bij de haringvliet sluizen ben gaan vissen maakte ik pas kennis met deze vogel die daar altijd op de palen van de fuiken hun vleugels zaten te drogen . Ik viste veel in Rotterdam vreewijk waar ik op een gegeven moment werd verrast door een aalsgolver die aan het vissen was in een sloot ( de lange geer ) midden tussen de woningen . Dit vond ik toen iets geks omdat deze vogels hier nooit voorkwamen , nu is het zelfs zo erg dat er op veel lantaarn palen welke naast slootjes en kleine plassen staan diezelfde aalsgolvers hun vleugels aan het drogen zijn omdat zij net gevist hadden in deze wateren , wees aub niet naïef en geef toe dat dit raar te noemen is !
De kolonies die voorkomen aan de kust en de grote meren blijven daar en gedijen goed en brengen geen merkbare schade toe omdat daarvde natuur in balans is . Echter de vogels die ( te veel ) zijn trekken naar het binnenland omdat er simpelweg te weinig visplekkies zijn aan het grote water dat zij gedwongen worden hun voedsel elders te vergaren .

Ik zeg gewoon de populatie in stand houden zoals deze in harmonie met de natuur bestaat en alles wat schade aanricht omdat er simpelweg te veel zijn op een humane manier beperken .

Hans-oet-remunj

Ben ik eens benieuwd wat Jaap hierop gaat replyen  ::agree::

Heintje Davids

@ Burgerking, Was het maar zo eenvoudig zoals jij het voorstelt. Er zijn er te veel en dus trekken ze naar het binnenland. Ik heb altijd begrepen dat wij, mensen dus, de zee een beetje naar de kl.. hebben geholpen waardoor hun voedselbronnen zijn uitgeput en dus trekken ze naar het binnenland. Bij mijn weten zijn er nog altijd minder dan in vroegere jaren. En inderdaad, toen zag je ze niet in het binnenland.
Het valt me sowieso op hoe mensen plotseling reageren zodra het over aalscholvers gaat en vraag me wel eens af of we ook zo zouden reageren wanneer zo'n beest z'n dieet uit muizen of spruitjes zou bestaan ipv vis. Maar ja, op muizen vissen we niet... Kortom, veel emotionele uitingen uit puur eigenbelang. Is overigens niets mis mee, ieder mens voelt z'n eigen leed het meest. Persoonlijk zie ik ze ook liever gaan dan komen.

@Jaap, respect dat je dit aan de orde wilt stellen maar in mijn ogen ook een beetje Don Quichote gedrag en tegen windmolentjes vechten. Ik denk dat je hier en op andere hengelsportfora net zoveel bijval krijgt als wanneer je als lid van Natuurmonumenten een lans breekt voor het vrijgeven van de jacht op herten en vossen.

harlin

Quote from: j.klopper on April 26, 2013, 20:02:25
Ik vis al 40 jaar en bijna elke dag wel een paar uur.
is het tegenwoordig geen 2á3 x een paar uur, jaap? ;)
  ::offtopic:: er wordt (flinke) karper gevangen aan de andere kant van inlaat. :)
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

MarcelN

Ik schiet ze regelmatig af die aalscholvers, gewoon met perslucht geweer 200Bar en dempertje, niemand die het hoort :-X opzoutuh met die krengen, hetzelfde met die zeemeeuwen die alle kleine eendjes, meerkoetjes en waterkip jong eet. Het riet wordt gesloopt door de gemeentes en die krengen doen de rest, ik help ze wel die vissies 8)

edjuhhh

Binnenkort geen aalschovers meer aan mijn kant van het Ijselmeer, als de bouw van het nieuwe windmolenpark door gaat.
Als ik meer vis ga vangen als de vogels weg zijn, meld ik het wel efkes.
Bûter, brea en griene tsiis, wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries

j.klopper

ze zitten hier ook in de polder en ook in een visput ,desondanks wordt er goed gevangen.
Ik heb er al eens eerder over geschreven,daar volgden toen ongeveer dezelfde reacties op als nu.
Daarom laat ik nu  een wetenschappelijk onderbouwd artikel zien maar het helpt niet echt.
Men gaat niet in op de belangrijke punten hierin.Namelijk:het aantal vogels neemt niet toe[zie grafiek]en op een gegeven moment krijg je evenwicht tussen visstand en aantal vogels.

j.klopper

nu al karper Harry?Dat is vroeg met dat koude water.
Heb je het niet geprobeerd met de vliegenhengel?
Ik had al wel roofblei in het streekbos en de vest.

harlin

oom zegger van Alfred vangt ze, liet trots de foto's zien.
Vlak na het vangen stond ie aan de binnenkant op roofblei.
Die waren niet te vangen vanwege paaigedrag.
Ze zwemmen er bij bosjes en zijn blijkbaar niet bang voor de aalscholvers die er s'ochtens vroeg zwemmen.  ;)
Maar wat zijn ze groot tegenwoordig, man man, tegen de meter aan zo te zien.
Is met westenwind niet te doen eigenlijk.
Hij stroomt nu zo traag dat de wind evengoed de rotzooi tegen de inlaat aan blaast.
Je hebt net een gaatje van een paar meter.
Ben er ook nog een tijdje wezen vissen, maar was totaal niets met dit gedrag.

Wel veel voorn gevangen een cm of 15 in het streekbos.
Daar zwemmen geen aalscholvers denk ik, want anders waren die ook wel opgevreten.  ;D
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Hans-oet-remunj

Quote from: j.klopper on April 26, 2013, 21:03:02
ze zitten hier ook in de polder en ook in een visput ,desondanks wordt er goed gevangen.
Ik heb er al eens eerder over geschreven,daar volgden toen ongeveer dezelfde reacties op als nu.
Daarom laat ik nu  een wetenschappelijk onderbouwd artikel zien maar het helpt niet echt.
Men gaat niet in op de belangrijke punten hierin.Namelijk:het aantal vogels neemt niet toe[zie grafiek]en op een gegeven moment krijg je evenwicht tussen visstand en aantal vogels.
Met alle respect maarreh...

Dat evenwicht waarjij het over hebt  is een macro evenwicht.   Lokaal (micro) kan er wel degelijk roofbouw plaatvinden door aalscholvers.....en daar draai  JIJ steeds maar omheen.

Jou beeld van ijsselmeer, diepe put en polder water hoeft niet zomaar geldig te zijn voor de stromende beekjes en riviertjes in oost en zuid nederland of in de middelgebergte riviertjes  vlak over de grens Jaap.  Daar zitten ander soorten vis en zijn de condities ook anders. Denk er maar eens over na: 1 hektare water op het ijsselmeer is peanuts, maar op een beekje van 10 meter breed is het 1 kilometer lang...... Als je uitrekent hoeveel vis er per hektare zit op een dergelijke beek (150 a 200 kg?), hoeveel een kolonie aalscholvers (bv 50 stuks)  in de winter per dag nodig heeft dan moet je wel tot de conclusie komen dat daar lokaal geen evenwicht kan zijn. Af en toe een strenge winter volstaat... hordes uitgehongerde aalscholvers die niet meer op de dichtgevroren polder/ ijselmeer / baggergaten etc terecht kunnen en  op zoek zijn naar 500 gram vis per dag per vogel.... en we hebben in nederland niet zoveel kilometers van dat soort beekjes dus het wil er best druk worden.   :'(





Hans-oet-remunj

Quote from: j.klopper on April 26, 2013, 12:50:01
Ik denk zelf dat een aalscholver zal eten wat ie het meest tegen komt en dat zullen vissen zijn tussen 0 en 15cm ,jaarklassen van 1,2 en3 jaar oud.
En hierbij wordt automatisch weer het principe van natuurlijke selectie toegepast,de zwakke exemplaren worden er tussen uit geselecteerd.
Hoofdzaak vh verhaal is:A het aantal aalschovers is niet een miljoen.
B het aantal aalscholvers blijft al jaren gelijk.
C Op een gegeven moment ontstaat er evenwicht tussen hoeveelheid vis en aalscholvers.

Los van bovenstaande ,ik denk dat een voorn makkelijk in een jaar of 5 25cm wordt.Als ik zie hoe snel het net uitgekomen speldaas hier groeit 's zomers.
Karper is na 3 jaar al 35cm,snoekbaars na 3 of 4 jaar 42cm.

Wat me vooral stoort is het domme gebral altijd over die aalscholver.
Grappig is dat een jaar of 40 geleden precies het zelfde werd geroepen over de snoek[in een achterlijk land als Ierland nu nog]
Jaap, lees onderstaande eens ff...

und  was das Thema Kormoran betrifft, stellt man oft die Frage: Ist das tatsächlich alles so dramatisch wie es immer dargestellt wird ?

Dabei muss man gar nicht soweit zurückgehen um ganz schnell zu begreifen wie tiefgreifend sich der Einfluß auswirkt.  Es wird u.U. noch verharmlost. Die Fakten:

Eine Äsche wird erst im 2-3 Lebensjahr (Milchner) und der Rogner im 3-4 Lebensjahr geschlechtsreif.
Die Größenentwicklung der Äschen stellt sich in etwa wie folgt dar:

1 Jahr alt      8-18 cm
2 Jahre alt 17-27 cm
3 Jahre alt 24-30 cm
4 Jahre alt 29-37 cm
5 Jahre alt 34-41 cm

Sieht man sich nun einmal die bevorzugte Beutegröße der Kormorane an, so erkennt man unschwer. Die Elterntiere, die zum ablaichen taugen würden, werden viel zu früh abgeschöpft.
Sie fehlen in der Alterspyramide. Mit anderen Worten. Wo sie nicht zum Laichen kommen kann sich kein neuer Stamm oder Bestand entwickeln. Besonders weil spez. die Äsche nur ca. 3000-6000 Eier produzieren. Zum Vergleich: Rotaugen 50 000-100 000.
Wie bekannt sein dürfte kann man bei einer Länge von 30 cm mit einem Gewicht von ca. 250 gr rechnen. Vorgerechnet wird von anderer Seite nur Fische bis 25 cm. Uns ist aber ausreichend bekannt, dass sogar noch Fische von 40 cm und mehr zur Beute zählen. Sind sie zu groß und werden wieder "entlassen", so gehen sie an den Verletzungen ein.
Ein Kormoran benötigt pro Tag ca. 450 gr. Fisch. Wo bleibt da die Äsche ? Übrigens verhält es sich bei den Bachforellen ähnlich.
Noch Fragen ?

RonM

Steeds lees ik weer dat de aalscholver de wateren leegvist. Maar het is steeds een vermoeden. Er zijn talloze andere redenen voor te bedenken en weten we zeker dat ze leeg zijn. In ons dorp hebben we enkele mooie vijvers, niet al te groot. Deze winter heb ik daar geregeld aalscholvers gezien. De afgelopen week heb ik behoorlijk gevangen. Deze verhalen zijn er ook. Regelmatig lees ik op dit forum dat er veel gevangen wordt. Ik lees dan nooit iets over de aalscholvers die er ongetwijfeld ook geweest zijn. Alleen als we niets vangen, wat ook mij regelmatig overkomt, dan kijken we naar de aalscholver.
vliegvissen: een
eindeloze puzzel

Hans-oet-remunj

#39
Quote from: RonM on April 26, 2013, 22:15:09
Steeds lees ik weer dat de aalscholver de wateren leegvist. Maar het is steeds een vermoeden. Er zijn talloze andere redenen voor te bedenken en weten we zeker dat ze leeg zijn. In ons dorp hebben we enkele mooie vijvers, niet al te groot. Deze winter heb ik daar geregeld aalscholvers gezien. De afgelopen week heb ik behoorlijk gevangen. Deze verhalen zijn er ook. Regelmatig lees ik op dit forum dat er veel gevangen wordt. Ik lees dan nooit iets over de aalscholvers die er ongetwijfeld ook geweest zijn. Alleen als we niets vangen, wat ook mij regelmatig overkomt, dan kijken we naar de aalscholver.

Ik ken wateren waar ik jarenlang met grote regelmaat > 100 vlagzalmen per dag ving. Plotsklaps was dat voorbij, en was je blij met een paar vissen. En ik was niet de enige, iedereen had er last van. Vervolgens kwamen er een aantal rapporten op internet waar aantallen kormoranen (per jaar geteld ) en vangstresultaten vlagzalm (per jaar geteld voor een aantal van die rivieren)  een vrijwel 1 OP 1 omgekeerd evenredig verband lieten zien. Eea behoorlijk in lijn met ervaringen van mijzelf en anderen. Maw: die nieuwe inzichten van het door jaap vermelde rapport zou ik graag wat beter onderbouwd willen zien.... met name voor die vlagzalm wateren in eifel / ardennen etc...

Dus dat die kormoranen schadelijk zijn voor vlagzalm wateren lijkt me duidelijk. Geldt ook voor barbeel overigens (kopvoorn/serpeling/alver ?)

Dat wil overigens idd niet zonder meer zeggen dat ze ook zo schadelijk zijn voor brasem wateren en co....
(brasem karper voorn snoek baars snoekbaars etc)  :-X

Ik neem aan dat de stelling van Jaap geponeerd is voor deze nederlande 'brasem wateren'. daarmee dekt hij wellicht 95% van het nederlandse viswater:  brasem wateren die hebben we hier in overvloed...

De andere biotopen als bv stromende wateren met bijbehorende kwetsbare en voor aalscholver predatie gevoelige soorten zijn wat zeldzamer in nederland (<5%) en dreigen onder te sneeuwen in de algemene aalscholver discussie die vooral getuned lijkt op die klassieke nederlandse (brasem) wateren: ijselmeer, polder, grote rivier, grote putten en visvijvers

Jammer. Want die 5% zijn wat mij betreft wel de krenten uit de pap.







Burgerking

#40
@ Heintje , bij deze een hand in eigen boezem ik ben dan ook niet fanatiek bezig met de vogel in het algemeen .
De situatie van overbevissing heb ik zelf al aan de kaak gesteld in een ander topic over de beroepsvisser op het oostvoornsemeer ,dat dit de reden is van het voedseltekort en dus de intrek naar het binnenland van de aalscholver  dan neem ik dit zonder twijfel van je aan ,alleen al om dat het zo logisch klinkt bij wijze van .
Ik was puur en alleen benieuwd naar Jaap zijn beweegredenen en onderbouwing van zijn nieuw verworven naslagwerk , ik vind het eigenlijk best grappig dat iemand een rapport opsnort op internet , daarna een topic op een forum opend en dan na wat kritische reacties een antwoord post dat hij ergens al eerder wat geplaatst had en dat het daar ook op dezelfde reacties uitdraaide . :o
Waar ben je dan werkelijk naar op zoek ???????

Ik trek mij terug en laat voortaan de aalscholver lekker zijn gang gaan , op dit forum staan nog zat nuttige topics .
Laat natuurbeheer het maar regelen , kunnen ze over 10 jaar een mooi rapport uitgeven waarin ze aangeven het maar niet te snappen waarom er in de binnenwateren geen vis meer rondzwemt ?? Als het kalf inmiddels verzopen is , zoiets als Frans wekers met de Bulgaarse subsidies .........

Mvg

hedzer

bij ons op het meer zie vaak vogels die niet eens kunnen op vliegen
zo vol met vis zitten ze.
ook vind je vaak dode vogels die gestikt zijn om dat ze te grote vissen proberen binnen te werken
Jaren geleden zat er op dit meer een tien tal nu een paar honderd soms.
een paar jaar geleden hebben ze het meer vis bestand na gekeken met studies en zo
het bleek een schatkamer voor de visser te zijn 
Nu zijn we een aantal jaren verder er is nog maar zeer weinig van over
Het enige wat er verandert is aan de natuur in dit plaatje zijn een paar honderden vogels.
Het waterschap zegt dat het water kwaliteit beter is dan ooit tevoren.
en dat het zo langzamer hand wel gevaarlijk word voor de vis stand op het meer.
volgens mij duidelijk genoeg dat dat er wat aangedaan moet worden





catchem

Helder water is minder voedselrijk dan troebel water, dit kan ook verklaren waarom er minder vis zit. Voedsel bepaald de hoeveelheid.

j.klopper

ok,nu zijn we een stap verder.De aalscholver is geen landelijk probleem maar een lokaal probleem,namelijk de forel en vlagzalmrivieren.
Kunnen die mindere vangsten geen gevolg zijn van dressuur?Geleidelijk aan kunnen steeds meer mensen aardig vissen.Het maakt nogal verschil of er 1 man goed staat te vissen[en honderd vlagzalmen vangt]en tegenwoordig 15 man die het niet mee zal vallen om er ieder 100 te vangen.
Hoe zit het de plantengroei in die rivieren,de voortplanting,de diepte.
De insectenwereld heeft steeds meer last van pesticiden die ook weer in de vis terecht komen.
Overigens is het aantal aalscholvers ook toegenomen door het een tijd lang ontbreken van echt strenge winters waarbij er 3 maanden ijs ligt.
pas de laatste paar jaar hebben we weer wat winter gehad,een viseter als de ijsvogel is geloof ik met 80%gedecimeerd dat zal met de aalscholver ook deels zo zijn.

HappyFisherman

Volgens mij is de conclusie uit het stuk dat de populatietoename nu stagneert onjuist. Dat is op basis van het RAVON onderzoek (nog) niet te zeggen.

Wel leuk topic dit :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Raymond

Beste J.Klopper, u kunt het stuk blijven verdedigen maar overal waar de aalscholver is neergestreken is het met de visstand sterk achteruit gegaan. Hoe en wat is alleen maar met een fatsoenlijk objectief onderzoek te onderbouwen, daar komen wij met z'n allen hier op het forum sowieso toch niet uit. Maar het betreffende stuk dat u heeft geplaatst vermeldt in ieder geval niet de waarheid.

Toen de aalschovers neerstreken hier in het zuiden heb ik ze zien jagen, met 70/80 gelijkertijd. Ik viste in die tijd veel nachten op karper op de rivier en aan de ochtend zag ik steeds weer een grote groep aalscholvers stroomafwaarts de vis opjagen. Als je dat een keer hebt gezien, praat je anders, dan zie je met eigen ogen welke schade zo iets aanricht. Op die Grensmaas verslechterde destijds de witvisstand ontzettend. En is een water leeggeroofd, dan trekken die zwarte vogels verder naar het volgende water. En uiteraard, er zal heus een keer een balans ontstaan tussen witvisstand en aalscholverpopulatie, maar dan kan ik je verzekeren dat je als witvisser beter een ander hobby kunt gaan zoeken. Maar uiteraard zal dat altijd locaal probleem zijn. Een ander voorbeeld, de rivier de Lenne in Duitsland had vroeger misschien wel het beste vlagzalmbestand van Europa. Daar zijn ook de aalscholvers neergestreken en die hebben daar gewoonweg het grootste deel van de populatie opgevreten. Dat zag men gewoon gebeuren. Je kunt dan wel roepen dat er geen probleem is maar je ziet het toch met eigen ogen? Datzelfde geldt voor de Kyll waar dit ook is gebeurd.

Ik heb echt geen oplossing voor het probleem maar om te gaan roepen dat er geen probleem is, is domweg de kop in het zand steken. En die zogenaamde natuurbeschermers denken echt alleen maar eenzijdig, die zullen nooit en te nimmer respect voor ons sportvissers opbrengen.
::wtf::

Gert

Quote from: j.klopper on April 27, 2013, 08:56:17
ok,nu zijn we een stap verder.De aalscholver is geen landelijk probleem maar een lokaal probleem,namelijk de forel en vlagzalmrivieren.

Nou sorry hoor Jaap, maar dat is slechts een deel van het probleem als je alle reacties leest. Er is toch duidelijk door veel mensen aangegeven dat je ze tegenwoordig OVERAL tegenkomt, tot in de kleinste prutslootjes aan toe.
Ik weet niet wat de verklaring daarvoor is, maar het zou zo maar kunnen zijn dat het er OF inmiddels zo veel zijn dat ze moeten uitwijken naar elk watertje wat ze maar tegenkomen, OF dat er inmiddels op groot water inmiddels te weinig te halen valt en ze de populatie toch in stand houden door te verkassen, of......
Maar dat je het nu afdoet als alleen maar een probleem voor forel- en vlagzalmriviertjes vind ik wel erg kort door de bocht.

Groet,
Gert
 

Beertje

#47
Als de aalscholvers ineens verdwenen zijn uit ons viswater, dan moeten we ons echt zorgen gaan maken.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

j.klopper

laatste poging om met een voorbeeld deze muur van dommigheid te doorbreken.
We hebben het Oostvoornsemeer waar 15 jaar geleden een haringstand aanwezig was.
In de denkwijze van de meeste mensen op dit forum blijft er van die haringstand niets over wanneer je dat meer jaarlijks volplempt met enige duizenden forellen.
Foute denkwijze dus want zowel de forel als de haring blijkt uitstekend te gedijen.
WANT:ER ONTSTAAT EEN BEPAALD EVENWICHT TUSSEN VOEDSELAANBOD[DE HARING] EN DE ROOFVIS[DE FOREL]

Hans-oet-remunj

je hebt gelijk jaap....   ::hulp::