De Aalscholver

Started by j.klopper, April 26, 2013, 09:52:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hans-oet-remunj

Nou, lijkt me niet ik heb het hele artikel ergens in een lokaal heemkunde blad staan, zag er redelijk serieus uit:

Wat voorbeeldjes

27 mei 1811

BEESEL - Wolvenjacht.

Ten overstaan van A.J. Jonckers, burgemeester, en de adjoint van Beesel, verklaart Lucie Cremers, echtgenote van Joseph Peeters te Bussereindt, dat een wolf een kind heeft gegrepen op de 'vlek' genaamd Waterloo. Daarop hebben ze met klokgelui de inwoners samengeroepen om het beest van alle kanten te achtervolgen. Bij deze achtervolging werd het dode lichaam van het kind bij Gritjens Gericht gevonden door Albert Peeters. Daarop zijn burgemeester en adjoint samen met veldwachter Joseph Peeters naar Waterloo gegaan ten huize van Leonard Jenissen, dagloner van Michiels van Kessenich (lid van het Erelegioen en burgemeester van Roermond), en zijn vrouw Cornelie Haevermans. Daar hebben zij het dode lichaam aangetroffen dat van Gritjens Gericht, een halve mijl daar vandaan, naar het huis van Jennissen was gebracht. Jennissen en zijn vrouw hebben aldaar verklaard dat zij de ouders zijn van de overleden Marie Catherine Jennissen, oud 3 jaar en 5 maanden.

Het lichaam was nog volledig, maar telde 27 wonden van tandbeten waarvan de meeste op de rug. Bijna alle ribben waren verbrijzeld en de kleren zaten vol met bloed. De vader heeft hen de plaats getoond waar het kind om half een 's middags was buitgemaakt.

Dezelfde dag hebben burgemeester en adjoint verse pootafdrukken van een wolf van buitengewone afmeting. De sporen leidden hen naar de plaats waar de wolf het kind ten gevolge van de achtervolging had achtergelaten. De plaats waar het kind werd gegrepen is slechts 32 pas van de woning van Leonard Jenissen, op de weg die rechtstreeks naar Waterloo gaat.

RAL Maastricht, Departement van de Nedermaas, inv.nr. 2807.



28 mei 1811

ELMPT - Wolvenjacht.

Brief van de burgemeester van Elmpt aan de onderprefect. De burgemeester van Bruggen heeft hem meegedeeld dat vanmorgen een meisje van ongeveer 8 jaar over een afstand van 50 pas
is meegesleept door een wolf. Het meisje is nog in leven maar heeft ernstige bijtwonden aan de dij. Door geschreeuw van een ander kind en geblaf van een kleine hond heeft de wolf het meisje
achtergelaten en is het dier gevlucht in een bos op ongeveer ¼ mijl van Elmpt. De burgemeester heeft een honderdtal mensen opgeroepen om het bos te omsingelen.

RAL Maastricht, Departement van de Nedermaas, inv.nr. 2807.

BEESEL - Wolvenjacht.

Lijst van namen van kinderen die zijn verslonden of aangevallen door wolven sinds 31 juli 1810 in de gemeente Beesel en omgeving.

-   Jean Peeters, oud 3 jaar, op 31 juli 1810 om 20.00 uur te Busserindt gemeente Beesel (kanton Venlo, Departement van de Nedermaas), teruggevonden 2 onderbenen en een arm.

-   Henri Pierre Peeters, oud 3 jaar, op 2 augustus 1810 om 17.00 uur te Ubelen gemeente Bruggen (kanton Mulbracht, Departement van de Roer), enkel de zakdoek (mouchoir) teruggevonden.

-   Jean Bartholomé Dahmen, oud 8 jaar en 7 maanden, op 13 augustus 1810 om 11.30 uur te Silverbeeck gemeente Nederkruchten (kanton Nederkruchten, Departement van de Nedermaas), teruggevonden bijna de helft van het lichaam.

-   kind van Jean Nijs, oud 8 jaar, 23 augustus 1810 rond de middag te Kessellijck gemeente Kessel (kanton Horst, Departement de la Roer), gered door de vader en hersteld van zijn wonden.

-   Judith Geraedts, oud 3 jaar, op 27 augustus 1810 om 19.00 uur bij de kapel [Panningen], gemeente Helden (kanton Horst, Departement de la Roer), niets teruggevonden.

-   het hoofd van een onbekend kind (geen leeftijd), op 8 september 1810 om 07.00 uur gevonden bij de kapel gemeente Helden en tot aan de voordeur van het huis achtervolgd door een wolf [?, zie volgend geval].

-   Jean Joosten, oud 17 jaar, op 9 september 1810 om 16.00 uur in de Donck, gemeente Kessel, gelukkigerwijs ontsnapt [heeft de informatie over de achtervolging bij het voorgaande geval soms om hem betrekking, dit lijkt waarschijnlijker].

-   Henri Peeten, oud 8 jaar en 7 maanden, op 25 september 1810 om 20.00 uur nabij ..beeck gemeente Mulbracht, teruggevonden maar aan de verwondingen overleden.

-   Guillaume Leenarts, oud 9 jaar en 4 maanden, op 3 oktober 1810 om 17.00 uur te Merbeck gemeente Neederkruchten, teruggevonden met grote verwondingen in de buik.

-   Henri Zeegers, oud 8 jaar en 9 maanden, op 9 september 1810 om 09.30 uur aan het Broeck gemeente Posterholt (kanton Ruremonde, Departement van de Nedermaas), dood teruggevonden met grote verwondingen.

Volgt een overzicht van de ongelukkige voorvallen door wolven in deze omgeving gedurende het lopende jaar.

-   Maria Catharina Jennissen, oud 3 jaar en 5 maanden, op 27 mei 1811 rond de middag achter Waterloo gemeente Beesel, dankzij een snelle achtervolging teruggevonden met 27 wonden in vooral rug en beide zijden.

-   Anne Catherina Ramakers, oud 7 jaar en 5 maanden, op 28 mei 1811 om 05.00 uur te Bruggen gemeente Bruggen (kanton Mulbracht, Departement van de Roer), door enkele mensen gered met een grote wond en de haren van de wolf nog in haar hand, later hersteld.

-   Willem Lienaerts, op 28 mei 1811 te Neederkruchten, gered [de hele regel lijkt doorgehaald].

-   ..., oud 14 jaar, op 29 mei 1811 te Busserindt gemeente Beesel, dood.

-   Bernard Berents, op 1 juni 1811 dicht bij de kapel van Elmt (kanton Nederkrugten), dood.

-   Servais Plum, oud 4 jaar, op 6 juli 1811 om 18.00 uur aan de Heij gemeente Kessel, door de wolf achtergelaten nadat deze in het bos was achtervolgd door een ruiter en teruggevonden met enkele beetwonden.

RAL Maastricht, Kruisheren Venlo, inv.nr. ... (slechte fotokopie; met dank aan W. Luys).

catchem

Er zijn nog genoeg landen waar wolven voor komen (Duitsland), waarom was het twee eeuwen geleden dat de kinders werden opgevroten en nu hoor je er niets over. Zijn de wolven of de mensen slimmer geworden? Misschien was er toen een roedel wolven die geen eten meer konden vinden en hun dieet hadden aangepast. Waren de zwijnen, hazen, herten en ganzen al op??

Gert

Quote from: Hans-oet-remunj on May 02, 2013, 14:42:08
Nou, lijkt me niet ik heb het hele artikel ergens in een lokaal heemkunde blad staan, zag er redelijk serieus uit:

Maar dat sluit hondsdolheid nog niet uit toch?

Heintje Davids

Je kunt het nooit meer controleren maar een aantal dingen zijn toch vreemd. Nee, niet dat het voornamelijk kleine kinderen betreft; dat past wel in het beeld maar wel dat er zoveel zijn teruggevonden met bijtsporen maar verder intact. Voor zover mijn zeer beperkte kennis van wolven strekt, weet ik wel dat de bijtkracht van een wolf enorm is en in staat om een hert zijn poot in 1 keer eraf te bijten, dus kindertjes met slechts bijtwonden? En een wolf zal bij een prooi vrijwel direct naar de nek gaan en doodbijten om vervolgens zijn prooi zo snel mogelijk op te vreten, want de concurrentie mocht je eens voor zijn! Ik zou me eerder voor kunnen stellen dat het wolfshonden (verwilderde kruisingen tussen honden en wolven) betreft, wat misschien ook een verklaring kan zijn dat ze hun natuurlijke angst voor mensen op zo'n laag pitje hadden gezet. 't Zou best gaaf zijn als er weer een paar in Nederland zouden rondzwerven maar dan graag in wat kleinere aantallen dan de aalscholver  ;).

Gert

Ik kwam o.a. dit tegen:

De belangrijkste oorzaak is hondsdolheid. Voor 1900 kwam deze ziekte over heel Europa voor, maar met de komst van moderne medicijnen en vaccinatiemogelijkheden is de ziekte teruggedrongen en inmiddels is vrijwel heel Europa vrij van hondsdolheid. Tijdens de laatste fase van deze ziekte verliest een wolf alle angst en gaat als een dolle op pad waarbij hij alles bijt wat hij tegenkomt. Omdat hondsdolheid ook voor mensen dodelijk was, kon een wolf op één dag veel slachtoffers maken. Nu Europa vrij is van hondsdolheid komen dit soort aanvallen ook niet meer voor.

Dus dat zou wel passen - alles en iedereen bijten maar verder niet opvreten.

En inderdaad: liever niet zo veel wolven als aalscholvers - met het huidige aantal wolven: andersom wel  ;)

Hans-oet-remunj

ach knoerhard bewijzen is natuurlijk lastig , er zijn zelfs wetenschappers die beweren dat  het 'niet zeker is dat het heelal bestaat als wij niet kijken'.

Maar als je het verhaal 1810-1811 leest zijn er best veel getuigen, overlevenden van aanvallen, aangevreten restanten van kinderen, voetsporen en waarnemingen van wolven in dat gebied geweest, dus ik zie geen ander voor de hand liggend alternatief...

feit is dat er nogal wat wolven in dat gebied gedood zijn in dat gebied waaronder de vermoedde booswicht (dmv diverse grootschalige drijfjachten gericht op de wolven in dat gebied) . Waarna de aangevreten kinder problematiek ook meteen ophield...

Ik stel overigens voor hier verder geen alternatieve verklaringen als marsmannetjes bij te gaan halen, en terug te keren naar die geliefde aalscholvers..... ;)


Hans-oet-remunj

Quote from: Gert on May 02, 2013, 16:49:28
Ik kwam o.a. dit tegen:

De belangrijkste oorzaak is hondsdolheid. Voor 1900 kwam deze ziekte over heel Europa voor, maar met de komst van moderne medicijnen en vaccinatiemogelijkheden is de ziekte teruggedrongen en inmiddels is vrijwel heel Europa vrij van hondsdolheid. Tijdens de laatste fase van deze ziekte verliest een wolf alle angst en gaat als een dolle op pad waarbij hij alles bijt wat hij tegenkomt. Omdat hondsdolheid ook voor mensen dodelijk was, kon een wolf op één dag veel slachtoffers maken. Nu Europa vrij is van hondsdolheid komen dit soort aanvallen ook niet meer voor.

Dus dat zou wel passen - alles en iedereen bijten maar verder niet opvreten.

En inderdaad: liever niet zo veel wolven als aalscholvers - met het huidige aantal wolven: andersom wel  ;)

Interessante hypothese gert !


Burgerking

#107
Ik heb eens een film gezien die heette " White fang " mooie film joh , ook met wolven enzo ..............



::shutup:: ::meppen:: ::grrr:: ::lach:: ::nanana:: ::slaugh::


Dat hier niet wordt ingegrepen begrijp ik echt niet heren .....   ::delete:: ::delete:: ::delete:: ::delete::

                                                                                          ::agree::  ::agree::  ::agree:: ::agree::

weerwolf

waar is de aalscholver gebleven?
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Plantje

Dit gaat inderdaad te ver off topic jongens. Was even een leuk zijspoor maar we zijn het hoofdspoor kwijt!

Overigens zijn we de topic starter volgens mij ook al een tijdje kwijt!

Weer on topic graag! En eventueel een nieuw topic openen over de terugkeer van de wolf in Nederland als jullie daar nog niet uit zijn :)

catchem

Maar toch een mooie discussie en ik ben weer iets wijzer  ;)

Hendrik

Even een schepje er boven op;
Gewoon omdat het kan,

Als je de wetenschap mag geloven (en een ieder gelooft maar wat ie wil ;D),
dan komt de eerste rechtop lopende mens uit afrika,
horen wij hier wel thuis?

Strakke lijnen!

Raymond

Ja sorry, Rudi, ik kan het even niet laten... ;)

http://www.youtube.com/watch?v=4WbeP2qqKes
::wtf::

harlin

Quote from: Plantje on May 02, 2013, 18:56:09
Overigens zijn we de topic starter volgens mij ook al een tijdje kwijt!
Die is gestopt met vissen en achter de aalscholvers aan.  ;D

Eigenlijk moeten jullie het ook weten,
als hij zo'n beest ziet stopt ie gelijk met vissen.   :-X
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Franky Boy

Behoorlijk off-topic...
Wolven waren in Europa niet super-gevaarlijk voor mensen. Maar ook niet helemaal ongevaarlijk.
Vooral na grote oorlogen waren er perioden dat de wolven in dorpen en op het platteland huishielden. Ze waren gewend geraakt om lijken van gestorven soldaten aan te vreten en hadden zich ook aan weerloze gewonde soldaten vergrepen.
Dat gebeurde o.a. na de veldtocht van Napoleon in Rusland. Met het terugtrekkende Franse leger kwamen ook de wolven mee.
Hetzelfde herhaalde zich in Polen en de Baltische staten na de Tweede Wereldoorlog. Langzamerhand kwam hun schuwheid weer terug.
Toch blijven het wilde dieren en als mens alleen heb je geen enkele kans als je in de winter ergens in een Duits bos een troep wolven tegenkomt. Soldaten van de Bundeswehr zijn de laatste jaren al een paar keer ternauwernood aan de dood ontsnapt toen ze wolven in de bossen tijdens oefeningen tegenkwamen en die de achtervolging inzetten. Probleem was dat hun wapens alleen met losse flodders geladen waren. Dat werkt even, maar schrikt ze niet blijvend af.
Ons geluk is nog dat wolven de eigenaardigheid hebben om ons als soortgenoten te zien (iets wat ze aan de honden hebben doorgegeven). Ze zouden eigenlijk eens bij de Pearl opticien langs moeten gaan...


goswit

Weetje wat nu het leuke / gekke / grappige aan dit topic is?  Ons aller Jaapie heeft toch zijn zin gekregen ,dat wij goed over de natuur zijn gaan O.H.
praten en nadenken . Ondanks dat hij nooit mijn vriend zal worden kan ik er toch wel een heel klein beetje om grinniken . :o

Gos
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Hans-oet-remunj

Quote from: goswit on May 03, 2013, 00:57:14
Weetje wat nu het leuke / gekke / grappige aan dit topic is?  Ons aller Jaapie heeft toch zijn zin gekregen ,dat wij goed over de natuur zijn gaan O.H.
praten en nadenken . Ondanks dat hij nooit mijn vriend zal worden kan ik er toch wel een heel klein beetje om grinniken . :o

Gos

heh...
off -off -off topicje dan maar: mij viel wel op dat er nog niemand op die 64 verbrande heksen van roermond was ingegaan... het zou iets kunnen zeggen over de relatie vliegvisser - vrouw  :-X ..  of is het dat we graag over wolven blijven  praten om gedurende die tijd de aalscholvers ( en heksen?) te kunnen verdringen. :P


Voor de liefhebbert van dergelijke afschuwelijke gebeurtenissen, zie :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Heksenprocessen_te_Roermond

P.s. die dames hadden toen vast wel een zalf recept voor gegarandeerde visvangst obv diverse aalscholver ingredienten  (back to original topic)   


weerwolf

OOHHH vertel dat nou niet.........voor je het weet gaat mijn vrouw op zoek naar die bezems om ons spookjeshuwelijk compleet te maken  ;D
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.