Sjoemel software

Started by Arjan Maat, December 14, 2015, 09:25:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jo flyfishing

Dat is het ook. Dat wil niet zeggen dat je je als een rund moet uiten.

Quote from: p.forel on December 14, 2015, 21:50:13
Gaan we potje ouwe koeien uit sloot trekken 
Vind dit verhaal over aftma en gewichten  belangrijker dan dode koein
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

p.forel

Valt best mee zijn nog geen scheldwoorden gevalle.
En nergens in dit topic  mensen voor dingen uit gemaakt. Anders dan beetje aan topic gerelateerde naam gegeven

Raymond

Quote from: p.forel on December 14, 2015, 22:11:41
Mijn meet gegevens zijn meestal weer met de gemeten hengels naar eigennaar  gestuurt
Veel zit er nog wel in koppie maar meer als ern is het vaak niet de AA enzo weet ik vaak niet meer
Kan nog wel eens zoeken of ik nog ergens oude MSX site kan vinden daar stonden de nieuwere hengels op
Met ern en hun AA

Na denk ik 100 hengels weet ik wel dat er veel niet klopt
En aan de hand van de metingen kan ik vaak wel zien of de hengel mij past
Weet welk type ik zoek

Volgens mij bestaat die oude MSX side niet meer. Op sexyloops.com staat ook een overzicht:

http://www.sexyloops.com/eric/database/rodtablesorted.php

::wtf::

weerwolf

Hoed en Pet maat,


Meet de omtrek van je hoofd vlak boven je oren dan weet je de hoedmaat die je moet hebben. Pak in een winkel een hoed of pet waar een maat in staat, geheid 90% kans dat die niet lekker zit...........te groot of te klein.


In meppel zit een hoedenzaak die alle hoeden en petten binnenkrijgt en dan nameet en dan pas in het schap met de maat legt.........geheid dat die hoed of pet wel past. Dit is 1 winkelier die zich onderscheid van de anderen en daar ga ik naar toe om mijn pet te kopen. Bij een ander mag ik van 3 a 4 maten de pet passen voordat ik de juiste heb. Werkt allebei maar in meppel ben ik sneller klaar en winkel ik pretttiger.


Fabrikanten verknallen de zaak en de winkelier kan er wel wat aan doen als hij het CSS systeem kent en toepast en lijnen (na)weegt. Maar het staat zo lullig om een 3 als 5 te verkopen.........toch!?


het zou met hengels en lijnen net als in de hoedenzaak veel prettiger winkelen als je ervanuit kan gaat dat eea klopt.


Stiekum moet ik wel toegeven dat het zoeken naar de juiste hengel/lijn combinatie wel erg leuk is (maar door alle niet kloppende info wel duur kan worden) en mij veel genoegen verschaft.


al een paar jaar terug heb ik aangeboden om het CSS systeem op de binddag te willen toelichten.......er was weinig animo voor



Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

FrancoisCKX

Quote from: weerwolf on December 15, 2015, 01:30:34Stiekum moet ik wel toegeven dat het zoeken naar de juiste hengel/lijn combinatie wel erg leuk is (maar door alle niet kloppende info wel duur kan worden) en mij veel genoegen verschaft.


al een paar jaar terug heb ik aangeboden om het CSS systeem op de binddag te willen toelichten.......er was weinig animo voor

Dat uitzoeken ís ook leuk maar leidt voor mij als beginner soms ook tot behoorlijk wat frustratie.

Het systeem uitleggen en demonstreren lijkt mij een hele goede zaak. Maak een opstelling en laat iedereen één van z'n hengels meenemen en nameten.

Plantje

Er wordt ook net gedaan alsof het nu veel erger is dan in vroeger jaren...is dat ook zo?

Arjan Maat

Ik heb er geen idee van Plantje, en zoals ik al geschreven heb, een fijne combinatie zoek ik uit. En of ik nu een mooie vis van op een #5 of een nep #5 volgens een ander. MIJ persoonlijk maakt het niet uit. En ik wil een ieder die bij mij langskomt om iets te proberen zo optimaal mogelijk adviseren.

Ik sluit mijn bijdrage aan deze topic af met het volgende: https://www.fix.com/blog/fishing-for-wellness/

Communicatie . . . altijd lastig.

Arjan

Scaramouche

Ik ben nog maar een paar jaar bezig met vliegvissen, daarvoor was ik vooral aan het jerkbaiten. Mijn favoriete hengels voor die visserij zijn die van st Croix. Die zijn allemaal heel veel krachtiger dan wat er op de blank staat: zo heb ik een baitcaster met een aangegeven werpgewicht van 1,5-3 oz (zou dus maximaal 84 gr werpgewicht hebben). Daar gooi ik lachend een Esox v2 swimbait mee. Maar die is toch echt 230gram zwaar.  :o

Dus het is niet iets dat noodzakelijk alleen bij de vliegvisserij hoort. Alleen is het bij vliegvissen natuurlijk wel veel belangrijker dat je je lijn-hengel combi goed op elkaar afstemt. Persoonlijk advies is me dan ook veel waard.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Scaramouche

Quote from: Arjan Maat on December 15, 2015, 08:51:50
Ik sluit mijn bijdrage aan deze topic af met het volgende: https://www.fix.com/blog/fishing-for-wellness/

::agree:: ik print dat artikel even uit. "Ik, naar de sportschool? Welnee, ik moet gewoon vaker gaan vissen!"  ;D
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

henkverhaar

Ik ga me in deze discussie niet mengen, maar ik wil wel een historische misser even recht zetten. De discussie gaat, in essentie, over gewichtsklassificatie van vliegenlijnen en -hengels, waarvoor (vrijwel altijd) de zogenaamde AFTM-rating wordt gebruikt:

Quote from: Arjan Maat on December 14, 2015, 09:25:56
Leven we momenteel niet in een wereld die enorm hard in verandering is. Ik heb het idee dat jullie iets veroordelen of bekritiseren wat stamt uit 1933.

American Fishing Tackle Manufacturers Association ( AFTMA ) was founded in 1933. The basic objective of AFTMA is to educate, guide, and assist the members of the association in matters of common interest so that the members shall maintain a high standard of conduct, efficiency, and usefulness to the industry, to the Government, and to the public.

The fly line standards which were administered by the AFTMA Fly Line Standards Committee, are universal standards which were prepared in cooperation with the American Casting Association and the International Casting Federation. These standards are universally accepted by the manufacturers of fly lines. AFTMA supplied each manufacturer with these standards for packaging with their fly lines.

Allereerst: in 1933 was er geen AFTMA, maar AFTM. Die A kwam er in de jaren 60 achter toen de vereniging een andere juridische status (die van Association) aannam. Maar veel belangrijker: de AFTM mag dan uit 1933 stammen, de AFTM-rating voor vliegenlijnen doet dat zeker niet. Die stamt uit 1962. Daarvoor, en zeker in 1933, werden vliegenlijnen (toen zonder uitzondering gevlochten zijden lijnen, geimpregneerd met lijnolie) via het klassieke lettersysteem (bijv HCH voor een dubbeltapse lijn of HCF voor een torpedolijn, of C voor een level-lijn) geklasseerd. Deze letters waren overigens geen gewichts- maar diameterklassificaties. Alle lijnen waren grofstoffelijk uit dezelfde materialen gemaakt, en diameter was derhalve een redelijk directe maat voor gewicht. Mijn 'Encyclopedie van de Sportvisserij' van Jan Schreiner uit 1973 vermeldt onder 'Vliegenlijnen', dan ook alleen dit systeem, de AFTM-gewichtsklassen komen er nog helemaal niet in voor.

Arjan Maat

@ Henk Verhaar,

Het kan best zijn dat mijn informatiebron https://books.google.be/books?id=0QbMnbddm6AC&pg=PA20&lpg=PA20&dq=when+is+the+Association+of+Fishing+Tackle+Manufacturers+founded&source=bl&ots=JjEgeOUSnA&sig=HkS776kY_xIJpR8R8kfnUmDFTPg&hl=nl&sa=X&ved=0ahUKEwipmI-X7trJAhWCtBoKHRs1BGUQ6AEIHzAA#v=onepage&q=when%20is%20the%20Association%20of%20Fishing%20Tackle%20Manufacturers%20founded&f=false

het helemaal mis heeft, het enige wat ik wilde aangeven is dat het uiteindelijk om de visbeleving zou moeten gaan. En als ik per ongeluk een "postzegel" vang aan een dubbelhandige #8 waar ik dagen mee aan het proberen ben geweest of mijn Scandi head van 450, 480 of 510 grains het fijnste werpt, of een "foute" 5 met een ERN die niet helemaal klopt dan is dat maar zo.

Uberhoupt aan het water zijn en alle andere shit ff vergeten, en ik heb genoeg shit geloof mij, maar ik blijf wel lekker lachen en heb hart voor mn shoppie.

@MarcelN, heb jij inmiddels mijn emailtje gelezen  ;)

Arjan

MarcelN

Ik zag je mail, maar nog niet inhoudelijk gelezen.
Zal wel over tevreden maken gaan, ik vind het wel best al dat gezeul, laat maar.
Ik lees het vanavond wel even, druk druk net thuis, nu weer naar schieten op kaartjes..pfff.
Overigens heeft Schreiner in de regel altijd gelijk ;)

Raymond

Quote from: MarcelN on December 15, 2015, 20:08:15
Ik zag je mail, maar nog niet inhoudelijk gelezen.
Zal wel over tevreden maken gaan, ik vind het wel best al dat gezeul, laat maar.
Ik lees het vanavond wel even, druk druk net thuis, nu weer naar schieten op kaartjes..pfff.
Overigens heeft Schreiner in de regel altijd gelijk ;)

Schreiner was voor mij vroeger echt een held, bijna een god. Tegenwoordig relativeer ik een en ander wel maar toch, ik kan met de uitspraak "overigens heeft Schreiner in de regel altijd gelijk" een heel eind meegaan...  ;)
::wtf::

Raymond

::wtf::

p.forel

Allemaal onzin Raymond. Het gaat om het vissen en het tijd door brengen aan de waterkant 😜

maurice

Idd Piet,
Vissen is belangrijk.
Nu kan ik tenminste met mijn #3 ook zonder problemen die snoek of  RB belagen.
Is in werkelijkheid toch een #5.
Kijken of ik deze zomer bij C&A op een joggingbroek een kaartje van een pantalon hangt.
Kom ik toch een stuk netter voor de dag.

Ga nu maar weer spaken poetsen in de hoop dat men die voor lichtmetalen velgen aanziet.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

weerwolf

Waar zit nou die vind ik leuk knop? Maurice ik wilde erop klikken

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Plantje

Haha! Ik dacht precies hetzelfde!