Sjoemel software

Started by Arjan Maat, December 14, 2015, 09:25:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arjan Maat

Beste,

Al een aantal dagen zit ik afwisselend met kromme tenen of met verbazing te kijken wat er allemaal geschreven wordt over AFTMA en ERN's in de lopende discussies. Mag ik als geboren en getogen Nederlander zeggen dat ik het een beetje Hollandse burgerlijkheid vindt. Het zijn altijd weer die Hollanders met hun wijzende vingertjes denk ik dan. Leven we momenteel niet in een wereld die enorm hard in verandering is. Ik heb het idee dat jullie iets veroordelen of bekritiseren wat stamt uit 1933.

American Fishing Tackle Manufacturers Association ( AFTMA ) was founded in 1933. The basic objective of AFTMA is to educate, guide, and assist the members of the association in matters of common interest so that the members shall maintain a high standard of conduct, efficiency, and usefulness to the industry, to the Government, and to the public.

The fly line standards which were administered by the AFTMA Fly Line Standards Committee, are universal standards which were prepared in cooperation with the American Casting Association and the International Casting Federation. These standards are universally accepted by the manufacturers of fly lines. AFTMA supplied each manufacturer with these standards for packaging with their fly lines.

We weten toch allemaal dat een producent van wat dan ook, zijn product zo goed mogelijk in de markt wil zetten. Dat een koelkast met een AAA label nog steeds gewoon elektriciteit nodig heeft om te kunnen koelen. Dat een mega concern als VW blijkbaar sjoemel software nodig heeft om zn diesels met een schoner label op de markt te brengen.

En zo "spelen" de hengel en lijn producenten blijkbaar ook met een classificatie op een vliegenhengel en een vliegenlijn. Een aantal merken zijn als verduidelijking het optimale aantal grammen op de hengel en lijn gaan zetten, mijns inziens een enorme stap vooruit.

In de basis, maar dat is mijn eigen mening, gaat het er toch om dat je een fijne hengel / lijn combinatie hebt om te kunnen vissen . . . . . en tijd te kunnen besteden aan het vissen. Ik kom nog uit de tijd van de Raider, dat een telefoon gewoon een snoer had, de persoon aan de andere kant van lijn niet vroeg "waar ben je" maar gewoon wist dat je daar was waar hij of zij naar toe had gebeld. Dat ik mocht buiten spelen tot de straatverlichting aan ging. Dat Ben Pont met enorme lange leaders en een nimf op het Haringvliet grote windes kon vangen.

Ik hecht zoals jullie hebben kunnen lezen weinig waarde aan een standaard die in 1933 is uitgedacht, ERN komt al een heel stuk beter in de richting, maar om daar nu mijn hobby en mijn hobby beleving aan op te hangen . . . . . NOOIT.

Alles wordt doorontwikkeld, en zeker niet altijd beter, soms echt slechter, maar met zaken waar we geen invloed op hebben moeten we leren omgaan. En juist dan is het fijn als je alles kan loslaten en je hengel kan pakken om te gaan vissen. Tijd aan het water en je vlieg er in. 


Arjan






goswit

Hengel en lijn uitproberen  en gewoon lekker vissen.

:) :) :) :) :)
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Scaramouche

Ik zou je tenen gewoon ontspannen Arjan, het is zeker geen onderwerp om je druk over te maken. Het is maar vissen he  :)

Voor mij is het een onderdeel van het leerproces. Ik heb lijnen waar braaf #X op staat maar die ik er met mijn #X hengel maar lastig uitkrijg. En neem ik dan lijn #Y, dan gaat het opeens een heel stuk soepeler. Ik ben gewoon nieuwsgierig waar dat aan ligt, en of er manieren zijn om los van wat er aan labels op de hengels en lijnen staat een optimale combi is te vinden. Ik zou het geweldig vinden als ik blind een compleet onbekende lijn kan bestellen en dat die me dan ook gelijk de prestaties oplevert die ik ervan verwacht. Of al dat gepuzzel dat kan opleveren weet ik niet, maar ik ben van plan om daar achter te komen.  ;) Ik huldig het standpunt dat je nooit teveel kunt weten en dat elk nieuw beetje kennis je verder kan helpen.

De avonden zijn nu lekker lang, ik heb geen nieuwe vliegen nodig dus daar gaat mijn tijd niet in zitten en vind ik het nu fascinerend om de vage wereld van de ERNs en bellygewichten te verkennen. En overdag sta ik als het even kan langs het water met een combi waar ik al van weet dat die goed werkt.  :)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Gerrit59

Ik weet wel zeker dat meerderen (waaronder ik) hebben gedacht: 'ga vissen!!!!"

Gerrit

Plantje

Wanneer ik een nieuwe lijn voor een hengel zoek ga ik in de eerste plaats uit van de AFTMA classificatie. Wanneer de fabrikant de hengel heeft bedoeld voor #6 koop ik een #6 lijn. Soms kom ik erachter dat om de één of andere reden de #5 lekkerder gooit op die betreffende hengel. Zeker bij een goedkope lijn is dat niet zo'n probleem. Ik weet dat dan en ga in het vervolg voor een #5.

Wat ik in de diverse discussies over lijngewicht en hengelclassificatie niet begrijp is: ja, we weten dat het niet altijd 100% klopt, maar waar komt die afwijking vandaan? Is dat onnauwkeurigheid? Was het vroeger zoveel nauwkeuriger? Of deden "we" toen niet zo moeilijk? Of zagen we het, door het ontbreken van het wereld wijde web, gewoon wat minder.

En vooral: waar is het gewin voor een fabrikant om af te wijken? Bij Volkswagen is het duidelijk: door sjoemel software hebben ze meer auto's verkocht. Maar wat wordt een hengelfabrikant er beter van een #6 als een #5 te verkopen? Of wat wordt de lijnfabrikant er beter van een #6 lijn als #5 lijn te verpakken? Het lijkt me dat het enige voordeel voor ze zou zijn als ze het met de kwaliteitseisen minder nauw nemen en gewoon alles wat een beetje in de buurt van een #5 komt het label #5 geven en als zodanig verkopen. Maar daarin kunnen de duurdere merken zich dan volgens mij onderscheiden en dat is ook niet waar de meeste discussies over gaan. De meeste discussies die ik hier voorbij heb zien komen gaan over een hengel die als #X verkocht wordt, maar waar (ongeacht het merk) altijd een #Y lijn op moet.
Of zijn we zelf gewoon wat verwend en daardoor kritischer geworden?

"Ga vissen!" is een goed advies en daarnaast is over dit soort dingen nadenken ook niet verkeerd. De discussies zullen toch regelmatig terug komen. Zeker op dagen dat het vroeg donker is en er toch niet gevist kan worden :)

Gert

Mooi dat er wederom een discussie is opgestart.
Is in het verleden ook al vaker geweest, o.a. hier:
underpowering vlieghengel

En toen had ik ook al het volgende gemeld:
Wegen of niet, maar je kunt niet meer op de gegevens van de fabrikant af gaan.
Dat geldt voor hengels, maar net zo goed voor lijnen.
Ik heb een Scierra HMT met loading zone. WF3 lijn, gewicht 8 gram. DAT ZET SCIERRA ER DUS ZELF OP!
En op een #6 WF staat: 14 gram.
Dan heb je dus in werkelijkheid een 4 respectievelijk een 8-lijn.
Ben je daaraan gewend en het gooit lekker, en je koopt vervolgens een #3 die wel echt een 3 is, kan het wel eens tegenvallen.


Dus @Plantje: het is zeker geen onnauwkeurigeheid, het wordt bewust gedaan door de fabrikanten.
Met welk doel? Omdat de consument het wil? Ik ben consument, en ik wil uit kunnen gaan van een combi van hengel en lijn die in dezelfde gewichtsklasse vallen. Als mij dat vervolgens niet bevalt, is het aan mij om een andere combi bij elkaar te zoeken.
Mijn schuld Jan Vlieg? ::wtf:: ;D

Groet,
Gert


Floor

Om nog maar weer een andere variabele in het spel te gooien; hoe zit het met de actie van een hengel? Een #5 waarvan je met veel moeite net het topje krom krijgt en een #5 die wanneer je er alleen al naar kijkt tot de handgreep krom gaat kunnen nooit optiaal functioneren met dezelfde #5 lijn, ook niet nadat we het hele spul hebben gemeten en gewogen en hebben geconcludeerd dat het allemaal #5 is exact zoals de fabrikant vermeld...
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Arno

Ik ga gewoon naar een goede hengelsport zaak en vraag wat een goede lijn is voor mijn hengel en
dan krijg ik een goede lijn voor mijn hengel mee klaar.is er iets niet goed neemt hij de oude lijn terug en krijg ik een andere.
maar volgens mij probeert Arjan gewoon te zeggen.
zeur niet zo en ga lekker vliegjes binden op 23 januari
of ga gewoon vissen.
;D ;D ;D ;D :P :P ::wtf:: ::wtf::

Gr Arno

p.forel

Sjoemel winkelier zal ik je dan maar noemen Arjan

Ik koop eerst bij jou een optie river aftma 7 a honderdje of 4 a 5.
Vind jou een toffe peer dus heb mijn kerst bonus gehad en koop dus nog een cross aftma 5 voor 700 bij.

Blijkt ik dus twee keer een 7 te hebben. Nu ben jij geen toffe verkoper meer.
Optie komen bijna allemaal overeen met wat er op hengel staat
De cross tot aftma 4 allemaal 1 klasse hoger  vanaf 5 allemaal 2 klasse hoger
Als ik serie vanaf # 1 tot 10 wil moet ik die kunnen kopen  niet telkens zelfde aftma krijgen zodat ik na 10 hengels eigenlijk  3 van elke aftma heb.

En dat hengel merken zo werken is om dat de mensen ver heel ver willen gooien zonder juiste techniek.


Plantje

Quote from: p.forel on December 14, 2015, 16:15:08
En dat hengel merken zo werken is om dat de mensen ver heel ver willen gooien zonder juiste techniek.
Ja ja...

p.forel

#10
Simpel toch plantje jij gooit al jaren met je ' loop optie 5# '. Nu geeft arjan jou de cross 5# in je handen
Oeps dit gooit makelijk 30 meter  ja het simpele feit is dat je nu met een 7 staat te gooien
Zwaardere lijn en meer power in de hengel 

Sjoemel verkoop ook van loop niet alleen vw. En een goede winkelier zou je dus moeten waarschuwen voor dubbel aftma inkoop


Arjan Maat

#11
Quote from: p.forel on December 14, 2015, 16:15:08
Sjoemel winkelier zal ik je dan maar noemen Arjan

Ik koop eerst bij jou een optie river aftma 7 a honderdje of 4 a 5.
Vind jou een toffe peer dus heb mijn kerst bonus gehad en koop dus nog een cross aftma 5 voor 700 bij.

Blijkt ik dus twee keer een 7 te hebben. Nu ben jij geen toffe verkoper meer.
Optie komen bijna allemaal overeen met wat er op hengel staat
De cross tot aftma 4 allemaal 1 klasse hoger  vanaf 5 allemaal 2 klasse hoger
Als ik serie vanaf # 1 tot 10 wil moet ik die kunnen kopen  niet telkens zelfde aftma krijgen zodat ik na 10 hengels eigenlijk  3 van elke aftma heb.

En dat hengel merken zo werken is om dat de mensen ver heel ver willen gooien zonder juiste techniek.

Dit vind ik nou zo jammer he, als jij MIJ DIT ZAKELIJK had gemeld hadden we er best een mouw aan kunnen passen, daarnaast heb je de hengels denk ik een op een besteld ZONDER proef te werpen of navraag te doen. Daarnaast vind ik het ook een beetje vreemd. Ik heb nl. nog NOOIT in die jaren een OPTi River verkocht das nl. een 5 delige 9,8 ft voor een #7 en best wel een unieke hengel. 

Dus bij deze, stuur me een email op mijn zakelijke adres en ik zal direct die Cross #5 van je inruilen als je het een bagger hengel vind, ik wil je zelfs de centjes teruggeven die de hengel waard is, das nu helaas niet meer de verkoopwaarde van de stok.

De spreekwoordelijke " hengel " ligt dus bij jou, en als jij mij een sjoemel winkelier vind dan had ik het liever gehad dat je me dat via de normale weg had verteld.

Arjan

p.forel

#12
Is zo maar voor beeld ik weeg al jaren mijn hengel en zoek uit wat ik wil hebben
De cross kan je geen fouten mee maken loop geeft zelf al toe via tabel dat ze aftma en gram totaal misbruiken

Zou jou staan als winkelier als je dit dus zou melden aan je klanten die een echte 5 zoeken en graag de cross willen dat de 4 eigenlijk een 5 is of als ze een echte 7 zoeken. Dus de aftma 5 moeten hebben

Komt er iemand voor een optie is het verhaal weer anders een 3 is een 3  simpel eerlijk advies

Lijnen het zelfde voor de cross is alles oke daar gaan ze bij loop ook van uit

Maar koop je een optie 5 hengel. Zou ik geen evotec 100 5# lijn nemen die is gewoon twee klasse te zwaar

Plantje

Quote from: p.forel on December 14, 2015, 16:29:22
Simpel toch plantje jij gooit al jaren met je ' loop optie 5# '. Nu geeft arjan jou de cross 5# in je handen
Oeps dit gooit makelijk 30 meter  ja het simpele feit is dat je nu met een 7 staat te gooien
Zwaardere lijn en meer power in de hengel 

Sjoemel verkoop ook van loop niet alleen vw. En een goede winkelier zou je dus moeten waarschuwen voor dubbel aftma inkoop
Nee, dat verklaart helemaal niet wat het voordeel voor de fabrikant is.

Bij VW hebben ze software zo laten werken dat een auto zuiniger leek dan dat hij was waardoor iemand niet gaat voor een concurrent, maar voor de VW.
Wanneer een hengel lichter classificatie krijgt dan dat deze daadwerkelijk is maakt dat toch niet dat zo'n hengel beter lijkt? Ze verkopen immers die zwaardere aftma's ook gewoon.

Arjan Maat

Quote from: p.forel on December 14, 2015, 16:33:53
Is zo maar voor beeld ik weeg al jaren mijn hengel en zoek uit wat ik wil hebben
De cross kan je geen fouten mee maken loop geeft zelf al toe via tabel dat ze aftma en gram totaal misbruiken

Zou jou staan als winkelier als je dit dus zou melden aan je klanten die een echte 5 zoeken en graag de cross willen dat de 4 eigenlijk een 5 is of als ze een echte 7 zoeken. Dus de aftma 5 moeten hebben

Komt er iemand voor een optie is het verhaal weer anders een 3 is een 3  simpel eerlijk advies

Lijnen het zelfde voor de cross is alles oke daar gaan ze bij loop ook van uit

Maar koop je een optie 5 hengel. Zou ik geen evotec 100 5# lijn nemen die is gewoon twee klasse te zwaar

Je hebt nu 3 maal deze posting aangepast, het zou je beter staan als je zou antwoorden op mijn voorstel. En je nuanceren als het gaat over een sjoemel winkelier. En ik blijf erbij minimaal een jaar na dato je gal spuwen op een openbaar forum terwijl het je blijkbaar zo hoog zit, ik snap het niet hoor.

Voor de rest is het geheel aan jou, maar ik probeer een ieder naar behoren te helpen of te antwoorden als men daar naar vraagt. Een ieder doet wel eens een miskoop, ik ook, maar het gaat om de communicatie over de miskoop om het op te lossen, en je frustratie of teleurstelling z.s.m. naar iets positief om te buigen.

Daarnaast ben ik wel benieuwd wat je naam is, ik heb nooit een faktuur op naam van p.forel gemaakt.

Arjan

p.forel

Om dat ik nooit iets koop via internet  zeker geen hengels en lijnen waar ik niks van weet kwa gewicht of klasse

Is al gezegt is een voorbeeld op jou sjoemel verhaal

Ik vind het gesjoemel  jij vind van niet. Ik koop een hengel in speciale aftma om dat ik die nog niet heb en oeps weer een aftma 7 laat ik die nu al in rijen van 5 in de kast hebben maar nog steeds geen echte 5

Jij vind dit niet belangrijk. Ik juist wel zeker voor mijn knip

Ik vind het oplichting  door fabrieksmerken jij vind van niet
Ik ben klant en jij verkoper toch.

Zullen het dus nooit eens worden over juiste aftma op de hengels en lijnen

p.forel

Makelijk de optie kost 400  de cross 700.   
Beide zelfde aftma. Cross gooit beter ja  jij koopt de cross

Sage maakt ook  mooie goede hengels jij probeerd die ook eens  pak een aftma 5 uit het rek
Blijkt ook nog eens echte 5 te zijn. Ja die loop is toch veeeeeeeeeeel beter gooit veeeeeeel makelijker de lijn er uit

Jij grote fan van loop weer een klant.

Kan natuurlijk ook anders om.

Kijk Scaramouche zijn hengel  winston gvx5.  Zet je daar een sage one of een loop cross tegen over ja dan is die lijn niet uit de winston te knallen zoals bij loop cross of sage one  beide onder gewaarderd. En de winston is zelf 1 klasse opgewaarderd   

goswit

#17
Dus als ik het goed begrijp moet de winkelier ,bv Arjan, alle hengels en toebehoren eerst zelf testen en na wegen etc etc.  Stel dat hij dat zou doen en de prijs verdubbelt ,dan heb je eerste klas waar .  Dan durf ik te zeggen dat jij vindt dat hij woekerprijzen rekent omdat bij de de collega de prijzen veel goedkoper is .  Oja de tippet rolletjes van 100 meter ook de dikte nameten want daar wordt ook mee gesjoemelt .   

Mensen laten we ophouden met gezevel anders krijgen we het zelfde ge O H als een paar jaar geleden.
>:(
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

p.forel

#18
Hij zegt dat hij het onzin vind toch : ik vind dat ik  als ik om een 5 vraag ook een 5 moet krijgen simpel
Loop zet het zelf op de site hoeft hij niks te wegen alleen meedelen

Begon met vraag over lijn.  Daar kan je juist op antwoorden of lijnen noemen zonder te weten wat ze wegen en of de hengel het wel kan hebben

Als je als beginner iets vraagt wil je een goed antwoordt
Als je als jaren vliegvisser iets wil kopen moet je ook krijgen waar je om vraagt
Of dit bij winkel is of fabrikant maakt mij niks uit
Of dit in aftma of in grammen staat ook niet maar het moet wel kloppen

Je kan je geld maar 1 keer uitgeven.
Je gaat naar vliegvis winkel om goed advies en om eerlijke uitleg toch

Vraag ik dus om een 5 wil ik een 5. Geen 7

Hoe winkelier dat moet doen is zijn pakkie aan  hij verkoopt het hij staat er achter

Zet dan niks op de hengel. Of op doosje van de lijn.   
Als het niet klopt dan klopt het niet 


Plantje

Quote from: p.forel on December 14, 2015, 17:06:29
Makelijk de optie kost 400  de cross 700.   
Beide zelfde aftma. Cross gooit beter ja  jij koopt de cross
Zelfde merk hengel. Geld komt toch bij Loop. Ik vergelijk een #5 Cross met een #5 Opti; beide met een #5 lijn. Tja... als die Cross dan meer naar mijn zin is koop ik die. Niet gek toch? Ik denk dat als het echt zo'n vaart loopt de slechte naam (die ze er dan wel door krijgen) meer kwaad doet dan de voordeeltjes die ze eruit halen.
Quote from: p.forel on December 14, 2015, 17:06:29
Sage maakt ook  mooie goede hengels jij probeerd die ook eens  pak een aftma 5 uit het rek
Blijkt ook nog eens echte 5 te zijn. Ja die loop is toch veeeeeeeeeeel beter gooit veeeeeeel makelijker de lijn er uit

Jij grote fan van loop weer een klant.
Je beweert dus dat die Loop dan met dezelfde #5 lijn als die ik op de Sage heb getest ineens veel beter werpt?
Quote from: p.forel on December 14, 2015, 17:06:29
Kan natuurlijk ook anders om.

Kijk Scaramouche zijn hengel  winston gvx5.  Zet je daar een sage one of een loop cross tegen over ja dan is die lijn niet uit de winston te knallen zoals bij loop cross of sage one  beide onder gewaarderd. En de winston is zelf 1 klasse opgewaarderd   
Dit is allemaal in de aanname dat mensen alleen maar zover mogelijk willen werpen. En dat er voor een fabrikant geen enkele interesse is om een goed uitgebalanceerde hengel te leveren. Ik vind dat moeilijk te geloven.

p.forel

#20
Jij werpt je loop met een evotec 100 lijn in klasse 5. 12 gram is dus een 7 lijn.
Jou sage is een echte 5 hengel vraagt minder   
De loop cross vraagt 12 gram dus een 7 hengel meer power makelijker werpen
Hoef niet verder maar op 15 tot 20 meter merk je al heeeeeeeel groot verschil

Beide loops zijn oke geen discussie over mogelijk
Pak ik een optie 5
En een cross 4 
Zit het niet meer in het gewicht maar in de blank aktie  nu kan ik eerlijk oordeel geven welke mij het fijnst werpt

p.forel

#21
Nog iets  de ultra light sage
De aftma 1 spl  is dus een 1
De aftma 0 txl is dus  een 1#
De aftma00txl is dus een 1#

Hoeveel geld ben je nu kwijt voor drie de zelfde hengels terwijl je eigenlijk er van uit gaat dat je 3 verschillende aftma's in bezit heb
Hoef nu ook niet special een Rio lijntje te nemen er zijn meer merken die een 1# lijn verkopen
Maar 00 is toch anders

Ik noem dit bedrog.
Hoe andere dit noemen vind ik niet belangrijk die hebben mijn geld niet in hun knip


johan1965

@Arjan,
Als ik deze discussie en de andere lees, is het niet gemakkelijk om de juiste hengel te kiezen. Laat staan de juiste hengel/lijn combi. Misschien een idee om hierin een uitdaging te zien. En als winkelier je kans te grijpen om, net als scaramouche, de echte hengel en lijn aftma's te wegen cq berekenen.

Mij zou je dan al als klant hebben. En hoeven we niet allemaal gewapend met onze popcorn en weegschaaltje op pad!! ::hulp:: ::hulp:: ::hulp::   ::goodjob::

p.forel

Johan 1965

Ik hoop dat ik je niet gek heb gemaakt maar wel iets wijzer over het kiezen van hengel of lijn
En hoe moeilijk dat is om je wensen in vervulling te zien gaan

johan1965

@piet,
Veel wijzer met deze info, ik ging er nl gewoon van uit dat een # een # is, maar ligt toch iets moeilijker.

Ben het er mee eens, dat de fabrikanten zorgvuldiger moeten zijn met de spec's op hun vliegvis materialen. Zeker voor de bedragen die ik hier voorbij zie komen.