Desinfecteren in IJsland

Started by Steelhead, January 12, 2015, 16:54:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Steelhead

Ik ga met een maat in juli in IJsland op bruine forel vissen. We vliegen met Icelandair via Reykjavik meteen door naar Akureyri en hebben volgens schema 1 uur en 10 minuten om over te stappen. Dat schijnt voldoende te zijn. Voor zover ik weet kan je op Reykjavik Airport je spullen laten desinfecteren, maar ik vraag me af of die 1 uur en 10 minuten dan echt wel voldoende is.
Is hier iemand die hier ervaring mee heeft?
my best memories are not that old!

vliegvisserdorian

Met een snelle google kom ik op deze website uit: http://www.angling.is/en/disinfection-of-tackle/
Hier staat:
QuoteThe Company "Kefparking" operates a fast,  24 hour disinfection service at Keflavik International Airport.  Price is  around 40 $ for the first 5 items, with an additional 2.5 $ for each item after the first five.  Contact the custom officers for this service.  You may have to wait for a few minutes.

Dus het lijkt erop dat dit wel voldoende is. Misschien komen ze er zelf al mee als je door de doane gaat....(?)

Maar er zijn op het forum/internet ongetwijfeld mensen die je er meer over kunnen vertellen.

FSCHAMP

Een aantal leden bij ons in de club hebben het op voorhand laten doen en dit bespaart veel tijd en zorgen.  De meeste dierenartsen doen dit, maar je moet wel een certificaat vragen.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

jo flyfishing

"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Steelhead

Dank voor de suggesties. Ik heb geen zin om daar in de stress te schieten als er net een paar vissers voor ons zijn, dus ik laat het hier doen. Jo bedankt voor die link, daar heb ik echt wat aan!!
my best memories are not that old!

jo flyfishing

Graag gedaan.

Laat ons wat mee watertanden met een verslagje als je terug bent  ;)

j.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Steelhead

Okay, dat moet lukken.
Is een verslag van mijn 25 jaar flyfishing for wild steelhead in BC hier ook welkom?
Ik ga dit jaar voor het eerst niet meer naar BC, teveel regel- en vergunning gedoe op de rivieren waar ik altijd redelijk probleemloos gevist heb.
my best memories are not that old!

jo flyfishing

Wat denk je zelf?  8)

Laat maar komen.

j.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

vliegvisserdorian

Quote from: Steelhead on January 13, 2015, 13:48:11
Okay, dat moet lukken.
Is een verslag van mijn 25 jaar flyfishing for wild steelhead in BC hier ook welkom?
Ik ga dit jaar voor het eerst niet meer naar BC, teveel regel- en vergunning gedoe op de rivieren waar ik altijd redelijk probleemloos gevist heb.
Niet welkom maar nu je het verteld hebt zelfs verplicht ::green:: ::fluiten::

edjuhhh

Bûter, brea en griene tsiis, wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries

DocSalmo

Hoi

Zoals de andere collega's al schreven: het gemakkelijkste is om je materiaal hier in NL / BE te laten desinfecteren.  Dat is goedkoper, handiger en scheelt een pak stress. Wij doen dan in één keer alle materiaal van de hele groep :)

  - De regeltjes kan je vinden op de website (wij gebruiken een oplossing van 2% formaldehyde - wel goed spoelen met water!)
  - We doen dit maximaal 2 weken voor we naar IJsland reizen.
  - Onder toeziend oog van de dierenarts die dan achteraf zijn stempeltje zet op het document.
  - Vermeld op dat document duidelijk wat je allemaal mee hebt (hengels, reels, vliegen, waadpak, schepnet - ALLES moet ontsmet worden)

Als we in IJsland arriveren en ze onze rodtubes zien, dan vragen ze of we alles netjes gedesinfecteerd hebben. Vervolgens haal ik de documenten tevoorschijn. Ze kijken er eigenlijk niet eens naar.  Volgens mij gaan ze ervanuit dat als je die documenten kan voorleggen, dat je dan de regels kent en dat alles wel in orde zal zijn...

Als je wil, dan stuur ik je een blanco voorbeeld van zo een "certificaat van ontsmetting"...

jo flyfishing

Net over een draadje gestruikeld op een frans forum. http://www.gobages.com/forum-mouche/showthread.php?t=48592
samengevat: wachttijd 30 minuten tot 3 uur, afhankelijk van de drukte.
je krijgt je materiaal zeiknat terug in een vuilniszak, (waders ook aande binnenkant!), en niet zo handig als je terug een vlucht op moet.

Volgens mij doe je het best op voorhand...
Nu nog een dierenarts vinden die het wil doen/of erop toekijken zoals docSalmo doet.
j.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

DocSalmo

Dat zal waarschijnlijk niet zover naast de waarheid zitten, die opmerking van dat Franse forum.

Bovendien zijn de gebruikte middelen redelijk agressief.  Na de ontsmetting hadden we onze waadpakken afgespoeld met veel proper water en ze daarna op het gras te drogen gelegd.  Het gras was dood op die plekken!  Onze vliegen met geverfde marabou en struisvogel waren verkleurd.

Dus is de vraag of je nat materiaal met dit gevaarlijk goedje überhaupt in je bagage wil hebben?

Nog een extra reden om dit in NL / BE te laten doen!

Steelhead

Thanx Doc  8)
Wij gaan begin juli, 3 dagen op de Mýrarkvísl, 3 dagen op de Lónsá en dan nog 3 dagen op meren en riviertjes op het Melrakkaslétta plateau.
Voor ons de 1e keer en we richten ons op de bruine forel.
my best memories are not that old!

DocSalmo

Da's een hele goeie keuze!  Vissen op bruine forel en arctic chars is heel betaalbaar in IJsland. Mijn persoonlijke ervaring is dat de meren veel beter zijn dan de rivieren. Meer vis en groter.

Ik ga zelf van 18 tot 28 juni met enkele vrienden uit Zweden.  Wij starten op de Bruara rivier die gekend is voor sea-run acrtic chars.  Vervolgens gaan we enkele dagen op de meren van Landmannalaugur. Dat is allemaal in het zuiden van IJsland. Daarna gaan we dwars door IJsland naar het noorden waar we 2 dagen vissen op de char beat van de Midfjardara rivier. Hier hebben we trouwens ook uitstekende kansen op zalm (de laatste keer in 2010 hebben we daar 17 zalmen gehaakt, waarvan 15 geland in 2 dagen tijd). En tenslotte sluiten we af met 3 dagen in het merengebied van Arnarvatnsheidi.  De meren van Skagaheidi zijn in juni helaas nog niet "open" voor buitenlandse vissers. Die zijn anders ook een absolute aanrader.  Vergeet ook niet de kleine riviertjes die de meren met mekaar in verbinding stellen.  Onze mooiste verrassing was hier een bruine forel van 72 cm.

Melrakkaslétta staat ook heel hoog op mijn verlanglijstje.  Hans Bock is daar verleden jaar geweest. Het ligt redelijk ver van Reykjavik en volgens mij is het daarom nog niet zo platgelopen. Hans heeft daar een mooie film van gemaakt. Ik zal hem vragen of ik die via PM met jou mag delen.

Als je tips nodig hebt voor de vliegen, geef dan een seintje!

Steelhead

Tips zijn altijd welkom.
Wij vertrekken op 28 juni en blijven dan tot 9 juli.
Voor het eerst in m'n leven heb ik een gids ingehuurd. Ik wil het maximale eruit halen de eerste keer.
Tips mbt welke klassen hengels en lijnen zijn zeker welkom. Er gaat in elk geval een #6 en een #7/8 mee en ik twijfel nog over een viertje.
Ik hoop alleen maar met de droge vlieg te kunnen vissen.
Leadertip??
my best memories are not that old!

jo flyfishing

Je gids zou hier toch moeten kunnen helpen, zou ik zo denken?

j.
Quote from: Steelhead on January 14, 2015, 16:20:31
Tips zijn altijd welkom.
Wij vertrekken op 28 juni en blijven dan tot 9 juli.
Voor het eerst in m'n leven heb ik een gids ingehuurd. Ik wil het maximale eruit halen de eerste keer.
Tips mbt welke klassen hengels en lijnen zijn zeker welkom. Er gaat in elk geval een #6 en een #7/8 mee en ik twijfel nog over een viertje.
Ik hoop alleen maar met de droge vlieg te kunnen vissen.
Leadertip??
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

DocSalmo

Dit is mijn advies, dus neem het voor wat het waard is. Want het staat misschien haaks op hetgeen je gids je gaat vertellen :)  Wie is je gids?  Ik ken er daar wel een paar héél goed, maar heb er nooit een gebruikt. Te duur voor mij, daar kan ik heel eerlijk in zijn. En ja, alle risico's horen er dan ook bij.

Ten eerste vind ik dat IJslandse gidsen heel dun durven gaan. Vissen met #3 of #4 op grote, sterke, wilde bruine forellen van meer dan 50 cm vind ik nogal riskant. Die verhalen staan dan ook bol van de hengelbreuken. Ik geef zelf de voorkeur aan een #6 en een #8. Soms moet je gewoon zwaar gaan, omdat het heel hard kan waaien in IJsland. Ze hebben daar niet voor niets een spreekwoord dat er op neer komt dat je vis zal vangen als je eerst je vlieg in het water kan krijgen. Investeer dus in enkele zware lijnen met schietkoppen, type forty plus of zo. Floating of slow intermediate. Eventueel kan je nog een snelzinkende polyleader opzetten.

Ik heb daar in IJsland niet veel met de droge vlieg gevist. Omdat er op de plekken waar wij visten niet veel insecten uitkwamen of eitjes legden op het moment dat wij daar waren. Op de kleine creeks die tussen de meren stromen, vingen we vlot visjes op de droge vlieg. Maar dat waren eerder de kleine opportunistjes tot 25 of 30 cm.

Voor de grotere exemplaren moesten we streamers inzetten. Van het type stekelbaars, want die komt daar in grote aantallen voor en vormt dus een belangrijk onderdeel van het dieet van grote chars en forellen. Er zijn enkele goede IJslandse patronen zoals de Flaedamus en de Rektor. Of de Horny Stickleback. Ook natte vliegen met een staartje van goudfazant deden het wonderbaarlijk goed. Zwarte dog nobblers mogen ook niet ontbreken in je vliegendoos. En soms moet je nimfjes inzetten.

Voor de sea-run arctic char moest er roze in de vlieg zitten. Zoals de Pink & Blue.

Voor op de grotere rivieren is de situatie heel anders. Daar zou ik echt goed luisteren naar je gids.

De vliegen op de website van http://www.frances.is geven een mooi overzicht van patronen die het goed doen in IJsland.

Als leader mag je kiezen voor minstens 20/00. 22/00 is soms nog beter. Minstens anderhalve keer de lengte van je hengel. En als je op zalm gaat, dan mag je voor 45/00 gaan. Bijvoorbeeld van Maxima, want die is heel schuurvast, zeggen ze.

Steelhead

Thanx Doc, dat over die 4/5 vermoedde ik al.
Ik heb alles geregeld via Matthías Þór Hákonarson. Ik had met hem, 2 andere IJslandse outfitters en Theo Huizing contact en hij kwam met een aanbod die het beste aansloot op onze plannen én budget. Hij regelt alles in IJsland, dus ik hoef alleen de vluchten te boeken. En wat de leadertip betreft bevestig je ook al mijn vermoeden!
Wat zal betreft is mijn uitrusting overcompleet dankzij 25 jaar BC, maar de vliegen voor de Atlantische zalm zijn nogal wat verschillend.
Maar we gaan voor de forel en de char!
my best memories are not that old!

Steelhead

Na veel zoeken en afwijzingen door dierenartsen die alleen kleine huisdieren en zo behandelen, had ik een grotere praktijk in Schagen gevonden die wel met één van de voorgeschreven desinfecteermiddelen onze spullen wilde behandelen.
Gisteren is dat gebeurd. Mijn maat en ik hebben netjes alles BUITEN daar uit gestald en hij heeft alles besproeid met een Virkon-S (1%) oplossing. Al met al nog geen 10 minuten werk voor hem. Wij hadden met uit- en weer inpakken iets meer tijd nodig.
Hij heeft netjes de certificaten ingevuld, ondertekend en van een stempel voorzien en na betaling van € 29.75 waren we klaar.
Volgende week vertrekken we.
my best memories are not that old!

Timvanp

Drie weken geleden een week geweest. Wij hebben alles zelf gedesinfecteerd bij de dierenarts. Beetje Virkon-S (1%). Dierenarts is nog geen eens blijven kijken, tekende het certificaatje en klaar. Aankomst Keflavik zijn we ook totaal niet gecontroleerd - overigens de gehele week niet.
::new::

Steelhead

Ik vermoed dat het meer een bureaucratische rompslomp is van ambtenaren, maar goed, we hebben dat certificaat.
Maar Tim, hoe was het vissen?
my best memories are not that old!

Timvanp

Is 't volgens mij ook. Toch zou ik het zekere voor het onzekere nemen. Vissen was fantastisch; zij het wel lastig aangezien de natuur een maand achter loopt. Periode dat ik er was, was het eigenlijk te koud voor de tijd van het jaar. Toch een aantal mooie bruine forellen, paar dikke arctic chars en zeeforellen mogen vangen. Ik zal vanmiddag even kijken of ik een foto van de char kan uploaden.

Tim
::new::

Timvanp

::new::

Timvanp

::new::