Wat mis ik hier..... (Inmiddels: Mystery rod)

Started by Roel, May 26, 2014, 18:38:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Roel

Vandaag een hoop mooie vliegbindspullen over kunnen nemen. Daarbij kreeg ik ook nog een licht hengeltje dat de eigenaar een jaar of 25/30 geleden als bouwpakket kreeg en nooit mee gevist heeft. Hij dacht een 4, maar het lijkt mij lichter........

Nu heb ik op het forum en het www gezocht naar andere manieren van het bevestigen van de reel, maar kon niets vinden. Het lijkt erop of iets mist (hetzij fysiek, hetzij mijn kennis)



Wie kan me wijzer maken?

Roel

Sieger

Hier mist helemaal niets hoor... Het is een 'ouder type' downlocking reelseat....

Je schuift de ring naar boven, plaatst jouw reel in de uitsparing die in de stootdop zit... (als je de hengel omdraait zie je aan de andere kant van wat er op de foto staat een verhoging in het metalen deel... daar gaat je reelvoet in)

Dank schuif je de ring over de reelvoet en klaar....

Zoals op deze foto...



Sieger

Roel

Super! Dank je wel. Die kant met de uitsparing begreep ik wel ja  ;D

Hij dacht ook gewoon erin schuiven, maar leek me zo "gammel"

Sieger

Ik ben nog nooit een reel verloren... valt wel mee... ;)

Wat voor hengel is het... Een Hardy denk ik maar welke?


Sieger

Roel

#4
Ik heb echt geen idee helaas...... (Zoals in openingspost te lezen was het een bouwpakket)
1.67 m lang en de reelhouder is van Pezon et Michel

Hoe kom ik achter de aftmaklasse? Proberen met verschillende lijnen en dan voelen wat het beste gaat?

Heintje Davids

Gewoon even uitproberen met wat lijntjes. Lichter dan een #4 kan maar is niet eens zo heel waarschijnlijk. 25 Jaar geleden was het materiaal meestal niet zo geweldig dat je makkelijk een goed 2 of 3tje kon maken. Althans, niet in de wat goedkopere hengels.

Troutbuster

Quote from: Roel on May 26, 2014, 19:08:58
Ik heb echt geen idee helaas...... (Zoals in openingspost te lezen was het een bouwpakket)
1.67 m lang en de reelhouder is van Pezon et Michel

Hoe kom ik achter de aftmaklasse? Proberen met verschillende lijnen en dan voelen wat het beste gaat?

Het zou zomaar een Conolon holglas hengeltje kunnen zijn
Conolon is Amerikaans (Californië) en voor die tijd dé vliegenstokkies. Ik heb er zelf ook een (7,6 ft #4) en laatst kwam Peter "Bronco Billy" er ook met een aan, een splinternieuwe nog wel!

Het zal wellicht een #4 zijn maar zoals Marco al zei, gewoon ff een paar lijntjes proberen!

Succes ennehhh.... wees zuinig op het hengeltje!

Gr

Jan
"Petri Heil"


weerwolf

je kan het uittesten met het CCS systeem.  dat is wat nauwkeuriger dan zomaar wat proberen zonder referentiekader.


zie: http://www.common-cents.info/



Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Sieger

Ah... had niet gelezen dat het zelfbouw was.... P&M onderdelen werden voor en door meer merken gebruikt... Heb zelf een Fenwick gehad met een soort gelijke reelseat gehad....

Veel plezier ermee!


Sieger

Heintje Davids

Testen volgens CCS kan, maar lijkt me net zo veel werk als even 3 lijntjes proberen, zeker als je al vermoedt dat het om een #4 gaat. En uiteindelijk is het CCS een statische test en dus ook niet zaligmakend, al is het een goede indicatie. Gewoon het lijngewicht kiezen wat je het prettigst vindt werpen, ongeacht waar de hengel voor gebouwd is.

weerwolf

nu ga je er gemakshalve maar van uit dat hij die heeft!
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Roel

Ben al druk met ccs bezig!
Heb inderdaad alleen lijntje 6  ;)

Roel

Nou daar komt ie:

3,75 dus die #4 zal wel kloppen.
De actie is slow

Eens kijken of ik deze set een beetje lowbudget klaar kan maken. Zou leuk zijn om de vorige eigenaar te kunnen melden dat zijn hengel eindelijk een vis opgeleverd heeft  ;)

Bedankt allemaal voor de snelle reacties ::goodjob::

Roel

Roel

Wat is een beetje een leuk model reeltje (period) hiervoor?

Gerrit72


Roel, net wat je leuk vindt, een oude Hardy of Orvis of een wat minder prijzig merk als het wat goedkoper moet (Shakespeare/Crack oid, op marktplaats is regelmatig voor weinig iets leuks te koop).

Ben erg benieuwd naar de hengel, mogelijk eens een hele foto plaatsen? Misschien dat iemand de blank of onderdelen herkent. Leuk zo'n 'mystery rod'.



Zoals je op de bovenste hengel kan zien lijkt de seat ook heel veel op die door Hardy gebruikt werd.
Het lijkt misschien wat gammel, maar dat is echt niet zo. Het zit als een huis en persoonlijk vind ik het erg mooi.
De Orvis eronder lijkt met die smalle ringetjes wat dat betreft nog meer gammel, maar ook die valt er echt niet af.

Veel plezier met jouw hengel!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Gerrit72


Oh ja...je vroeg 'period'. Als ik de seat bekijk zeg ik jaren 70.
Zelf schrijf je 25-30 jaar terug als pakket gekregen (da's dus iets jonger).
Misschien dat een foto van de hele hengel meer duidelijkheid kan geven.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

sexyloops

3.75 ERN   geen aftma 4# maar een aftma 3#

lijntje van 6.5 gram er op en gooien maar

Roel

#17
Hier dan de foto's van de mystery rod:

Lengte is dus 1.67m 1-delig.
1 "normaal" oog, rest slang















Ben benieuwd of iemand er iets mee kan.
Lijkt me niet dat de onderdelen iets zeggen.....





gijsie20

Das wel een erg kort stokje zeg! 5,4 ft  :) Veel plezier ermee.

Rena

Mijn 2 øre...  :o

Het wikkelen is wat raar gedaan en het ziet er naar uit dat het mogelijk alleen gelakt is.
Je kan zien dat bv. de wikkeldraad van de ene kant van de hook keeper naar de andere kant gaat en lijkt los te liggen.
Dit is kwetsbaar en niet mooi (IMHO).

Op een andere foto zie je dat de wikkeling is gaan opbollen, ook dit kan losraken.

Mijn tip is om de hengel opnieuw te wikkelen en het geheel netjes in de epoxy te zetten.
Het is wat werk, maar is het naar mijn menig meer dan waard.



Veel visplezier, TL Peter




Roel

Hoi Peter,

Dat rare wikkelen is alleen de oversteek bij het verkasoog inderdaad. Bij de normale ogen is het niet zo.
Die bolling is optisch bedrog, dit komt doordat de platte delen van het oog naar het eind (begin) toe erg breed zijn en dus een fractie "uitsteken t.o.v. de blank.


weerwolf

ik werk in meppel, we kunnen wel een keer wat afspreken om wat lijntjes te proberen
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Roel

Quote from: weerwolf on May 27, 2014, 23:55:48
ik werk in meppel, we kunnen wel een keer wat afspreken om wat lijntjes te proberen

Dat zou super zijn!

weerwolf

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.