Streameren in Groningen, maar vangen in Drenthe

Started by Gerrit72, October 05, 2013, 22:31:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72


Vandaag had ik zowaar drie uur vrije tijd  tot mijn beschikking, voor mij een ongekende luxe. Snel de auto vol gekwakt met streamer materiaal en snel op pad naar een plassengebiedje in Groningen, waar ik een van de weinigen ben die er mag vissen. Aangekomen bij de plas zag ik twee grote graskarpers zwemmen, dus snel mn staallijn losgeknipt, 27/100 aan mn 40/50 100ste voorslag geknoopt, een broodkorst'vlieg' eraan en zo subtiel mogelijk de graskarpers aangeworpen. Na enige tijd kwam een van de twee dichterbij, maakte een soort kusbeweging, waarbij mn broodkorstvlieg bijna de bek binnenging, om vervolgens weer door te zwemmen. Daar sta je dan met klamme handjes...



Een nieuwe poging deden ze niet. Daarom de hengel snel weer klaargemaakt voor de streamer, want inmiddels had ik nog maar drie kwartier over. Toch nog even heerlijk de kleine plas rondgewaad. Twee hazen liepen vlak bij de waterkant en sloegen geen acht op mij.  Een buizerd zweefde boven het meer en bos, een machtig gezicht, echt genieten.



Zelf streamers maken vind ik leuk werk. Moeilijk is het niet en vangen met zelfgemaakt spul geeft vliegvissen wat mij betreft een extra dimensie. Toch vis ik ook graag met spullen van een ander en wel om de volgende reden. In bind video's is prima te zien hoe je mooie en vangende streamers kan maken. Streamers van een ander bekijken en proberen is echter ook heel inspirerend. Je ziet dan beter de verhoudingen dan vanaf een film. Binden met een voorbeeld ernaast kan erg handig zijn.
Vandaag ging ik aan de slag met streamers gebonden door Rene V. Streamers die er mooi uitzien en die vakkundig en degelijk gebonden zijn (zelf maak ik ze lang niet zo mooi :-[). Ze werpen makkelijk en bewegen mooi in het water. De komende tijd maar eens mijn best doen, wat na te bouwen en mijn streamers wat 'strakker' te maken.



Mijn ReneV collectie

Ik zag op het forum in een topic van Arie dat er over snoek-staallijnen werd gesproken. Zelf ben ik een fan van titanium. Ook ik heb er negatieve dingen over gelezen, maar nog nooit ervaren. Ik ben er zeer tevreden over (behalve de aanschafprijs dan). Voor titanium gebruikte ik sevenstrand. Staallijn die met de kink/twist methode (met onthaak schaartje) na enig oefenen makkelijk tot een onderlijn om te bouwen is. Op zich een prima onderlijn, alleen na een vangst (of even vast gooien) gaat het snel buigen of krullen (snel vervangen dus :().
Een ander belangrijk onderdeel van je montage is de speldwartel. Er zijn veel slechte spelden in de handel. Zelf ben ik een groot fan van cross-link wartels, maar ook daarvan zijn genoeg slechte in omloop (zie op foto links, resultaat na 1 snoek, gelukkig kwam ie wel binnen).



Mijn mening is dat een wartel best grof/dik (overkill) mag zijn. Het fungeert dan gelijk als tuimelgewichtje voor je streamer en uitbuigen zoals op de foto gebeurt je dan nooit.
Op kant en klare onderlijnen zitten soms (vaak :-\) ook slechte speld wartels, iets om echt kritisch naar te kijken. Ik merk dat snoekers soms vrij makkelijk denken over een verspeeld stuk kunstaas (dat is ie zo weer kwijt...). Vaak zullen we het nooit weten, maar af en toe zie ik toch de resultaten van verspeeld kunstaas. Deze zag ik twee week geleden liggen;



Blinker met speldwartel (geen staallijn, of slecht bevestigde staallijn)

Op zich is een streamer een bescheiden kunstaas, meestal gebonden op 1 haak.  Een plug met dreggen zal schadelijker zijn. Toch ben ik zelf pas tevreden als ik mn vis netjes onthaakt weer kan laten zwemmen. Nu genoeg gezwetst voor vandaag.

Blijft nog over de vangst van vandaag. Op de mooie plas in Groningen helaas geen vis kunnen haken. Ondanks dat ik voldaan was door het mooie uitje, bleef toch het verlangen even vis te voelen. Vlakbij mijn huis is water waar eigenlijk altijd een snoekje te haken is (het werkt alleen niet als ik iemand bij me heb, sorry Arie ;)). Worp drie was goed voor een hele grote bek die een rose-witte ReneV streamer opslokte. Dat maakte de dag even compleet en was gelijk de ontgroening van mijn laatste aankoop; een Orvis Advantage Plus, 7# bij 9.3 foot. Een erg fijne, maar ook mooie hengel uit de graphite serie. Nu maar eens op zoek naar een mooie bijpassende zilverkleurige reel.





The only difference between men and boys is the price of their toys.

Troutbuster

Lekker Gerrit!!
Mooi verslag
::goodjob::

Bedankt voor het delen!

Gr

Jan
"Petri Heil"


harlin

Mooi verslag Gerrit, smaakt naar meer ;)   ::houdoe::
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

edjuhhh

Bûter, brea en griene tsiis, wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries

Ron


jan114

Mooi verslag van je visdag zo zie je maar dat je helemaal niet ver weg hoeft om een vis te vangen.
Je streamers zien er goed uit zou ik niets meer aan doen.

catchem

Mooi verslag en mooie snoek.
Het lijkt wel of de spinner de kieuwen gesloopt heeft bij die snoek, erg sneu om te zien.

Arie de Vries

Mooi verslag  Gerrit , wartels zijn dus ook nog een hele wetenschap. Gaan we het over hebben.
Goed om ook eens te zien wat er met gehaakte, maar verspeelde vis kan gebeuren. Moet je dus niet te licht over denken en zorgen dat je materiaal voor elkaar is.
Groet, Arie

wouter veuger

prachtig verslagje met mooie platen gerrit!, over wartels zijn idd ook een hoop meningen,ik gebruik zelf alleen crosslocks of een smeltknoop(dus helemaal geen wartel/speld) icm gecoat staaldraad,en dan iedere sessie of bij ieder knikje nieuwe onderlijn erop.

die linker op je foto die bijna open is is een snaplock en geen crosslock,snaplocks zijn mijns insziens zowieso niet geschikt en al helemaal niet voor het vliegvissen (ik heb er 1 keer mee gevist aan het begin van mijn vliegvisavonturen,betekende direct een mooie streamer die de vrijheid koos)

nogmaals,mooi verslag,en zeg nu zelf,wat is er nou een beter medicijn als een lekker stukje vissen ;D

Gerrit72

#9
Mannen bedankt voor de leuke reacties  :)
Jan, dat mocht ik willen, de streamers zijn allemaal van de hand van ReneV.
Catchem, de blinker zat inderdaad in de kieuwen. De haak die vast zat had een punt die wat vergaan was.
Kennelijk heeft de snoek er dus een tijdje mee rondgezwommen, maar is hij doodgegaan voordat de blinker 'losgerot' was. Ik heb wel vaker snoek gevangen met vistuig in de bek. De haak die in het vlees zit raakt aangetast. In dit geval had de dreg weerhaken, kennelijk heeft het loszweren te lang geduurd. Idd zonde.

Wouter, helemaal mee eens, snaplock is een veel minder zekere sluiting dan cross-lock. De rechter op de foto is een veel beter alternatief.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

jan114

Ik heb altijd titanium met een spiraal sluiting

Heintje Davids

Het is weer mooi verwoord Gerrit, klasse verslag!

Jan_Smeijers

Erg goed verslag en mooie foto's (1ste leuk gelukt)  ::goodjob::
Gr. Jan


Rene V.

Hallo Gerrit,

Mooi verslag en geschreven door de ogen van een vliegvisromanticus ;).Graag meer van deze verhalen,doet het forum goed.

Groet Rene V.

Rossie69

mooi verslag van een leuke plas.
wat je dan al niet beleefd in korte tijd.

mooie streamers ook.
zal dit seizoen ook toch weer de buctail ter hand nemen,ep en congo ben ik beetje beu.
zal ook wel zijn de slechte kleren keus stekken en beweging van de streamer.
maar es weer old scool streamers maken,dan maar ietsje gebonk.

mooi doan Gerrit.


John


Rick

Hier raak ik gemotiveerd van, Gerrit..  Bedankt.. ::goodjob::

Gerrit72



Wat een leuke reacties, dat nodigt uit tot meer schrijven  :)
Helaas de laatste periode wat weinig tijd voor vissen
(En dan heb je niet veel om over te schrijven  :-\).

Toch heb ik nog wel wat plannetjes voor de komende weken,
dus wie weet (ga m'n best doen).
The only difference between men and boys is the price of their toys.

JB

Verslag,  ::top::

Steamers, zoals ik ze graag zie en waarmee ik ook graag vis, gebonden met NATUURLIJKE MATERIALEN  ::goodjob::
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Bert J.

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

hendri

Mooi avonuur Gerrit, en een mooie snoek man. Zonde van die snoek met die spinner. Lijkt ook wel een beste.

Plantje