Pilot trip to Belize Hanafi en Mike

Started by Mike, May 13, 2013, 22:01:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mike

Nadat ik had gereageerd op de oproep van Hanafi voor een kandidaat om mee te gaan naar Belize, om te vissen op Bonefish, Permit en misschien tarpon, had ik nog iets meer dan twee weken om alles voor te bereiden.
Dat was niet veel maar net genoeg om de voor zo ver ik wist benodigde materialen aan te schaffen.

Op 13 april was het dan zo ver en hadden we afgesproken om een uur of 12 op Schiphol.
Ik had nog nooit eerder gevlogen omdat ik daar eerlijk gezegd nogal angstig voor was maar omdat ik echt op dergelijke plekken wilde gaan vissen moest het er dan toch maar van komen.
We moesten 2 uur van te voren op Schiphol zijn en we hadden 2 uur vertraging dus ik had genoeg tijd om te bedenken hoe ik te pletter zou gaan storten:(

We vlogen eerst van Amsterdam Airport naar Cuba om daar vervolgens weer twee uur vertraging te hebben en door te vliegen naar Cancun Mexico.
In Mexico zijn we een nachtje blijven slapen en de volgende dag vlogen we met een klein vliegtuigje door naar Belize.
Dat was wel ff wat anders dan de grote vliegtuigen waar we eerder mee hadden gevlogen.

Hier had ik toch wel wat bedenkingen bij.



In het kleine vliegtuigje mocht je in tegenstelling tot de grote jongens gewoon foto´s en filmpjes maken.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=fWxRktYEWUQ

Dit filmpje heb ik gemaakt van het opstijgen.

Op Belize International Airport werden we opgewacht door onze gastheer, Okke.
Okke is een Nederlander die al drie jaar in Belize woont met zijn Belizian vriendin Wendy. Bij hem zouden we 9 dagen logeren en hij ging het verder allemaal regelen.
Eenmaal aangekomen werden we getrakteerd op Tortillachips met een salsa gemaakt van gemarineerde Kong en een koud biertje, dat ging er wel in.
Kong is een grote zeeslak die hij zelf in de buurt van de flats afhaalde

De volgende dag was het zover.
We werden opgehaald door de gids vlak voor het huis.



We hadden volgens de kenners een aantal mogelijkheden om te vissen. Het beste gebied zou Turneffe Island zijn maar helaas was het weer daar niet goed genoeg voor dus moesten we naar een andere plek waar ook prima te vissen was.
Na ong 45 min te hebben gevaren kwamen we op de flat aan waar het zou gaan beginnen.
De gids legde ons eerst even uit waar we op moesten letten en hoe hij aanwijzingen zou gaan geven. De voorkant van de boot is 12 uur en hij drukt zich mbt de afstand uit in ft.
Het is belangrijk dat je dat goed afstemt met je gids want dat kan je een hoop tijd en vis schelen.

Deze flats waren maar op sommige locaties te bewaden ivm zachte bodem en we zouden beginnen met vanaf de boot te vissen.
Ik mocht als eerste voorop staan en het vissen kon beginnen.

Onze gids met de bijnaam Angel duwde ons voort met de paal.



Na een niet al te lange tijd zag ik een paar vissen zwemmen, THERE!!!! BONFISH ELEVEN O CLOCK 60 FEET!!!!! schreewde ik.
Mn hart bonkte in mn keel en ik laadde mijn hengel en liet mn lijn zakken, Nee shit!...door de wind komt ie niet goed terecht, de vis was nog niet geschrokken en ik pakte voorzichtig mn lijn weer op om hem met een back and foreward-cast weer voor de vis te presenteren.Nu landde de vlieg precies waar ik m hebben wilde, ong 3 meter voor het groepje bonfish dat in een redelijk tempo de richting van de vlieg op zwom.

Ik trok mn lijn strak en begon te strippen, ik zag dat een vis zich uit de groep losmaakte en in de richting zwom waar mijn vlieg ongeveer moest zijn.
Ik voelde spanning en zette de haak,...raak hangen!
Een flinke run op een Sage TCX 9 ft #8 was het gevolg en na een korte maar hevige dril landde ik mn eerste bone.
Wat een power voor zo'n kleine vis.



Daar was ik, apetrots met mn eerste zelf gespotte bonefish. Ik hoor het mijzelf nog denken...dat is een makkie, aangooien en hangen, dat wordt aantallen scoren.
Dat bleek echter niet het geval.....

Hanafi was vervolgens aan de beurt en nam zijn plek in op het voordek.
Na een tijdje ving ook Hanafi zijn eertse bonefish.
Foto van de vis staat helaas niet op mijn foto camera.

Al snel bleek dat het een stuk moeilijker was dan dat het in de eerste instantie leek.
Hanafi en ik hebben die dag geen bones meer gevangen als ik mij goed herinner.
Wel hebben we nog hier en daar bones gezien maar het lukte ons niet om ze goed aan te werpen voor zover we nog echt goede kansen kregen.
Het was winderig en bewolkt en daardoor lastig vissen maar het was allemaal nieuw en we zagen regelmatig vissen zwemmen.
Vaak waren het roggen, shellfish, needlefish en nog het een en ander.
Echt iets spectaculairs hebben we die dag niet meer gevangen.

Na het vissen gingen we terug naar het huis en hebben we het vissen besproken onder het genot van de nodige snacks en alcoholische versnaperingen.
Af en toe een peukje in een hangmat op het riante balkon en laat aan het diner.
Daarna weer drankjes en snacks tot een uur of 02:00 en om een uur of 06:00 weer op om te gaan vissen. Dat is best zwaar, 9 dagen achtereen.:)-D


( helaas heeft de telefoon waar ik alle sfeerplaatjes mee had gemaakt de vakantie niet overleefd )

De volgende twee dagen was het weer nog steeds niet goed genoeg om naar Turneffe Island te gaan en hebben we in dezelfde regio gevist.
Dat waren een lastige dagen waarin we niet veel hebben kunnen vangen.

Er waren wel nog wat leuke vangsten maar Bones of Permit hebben we die dagen weinig of niet meer gevangen.

Onderweg hebben we nog wel kunnen genieten van al het andere wildlife zoals Zeekoeien en pijlstaartroggen.
De zeekoeien kregen we helaas niet goed op de foto. Als je goed kijkt kan je hier wel een flinke rog zien.



Opeens zag de gids een school jagende barracuda´s. Daar moesten we maar ff op gooien, zei de gids. Mijn hengel was al opgetuigd met een titanium onderlijntje en ik kon meteen beginnen en wist in ong 20 min, 9 kleine barracuda´s te vangen. Hanafi had nog even tijd nodig om zn spullen in orde te maken en ook hij ving een mooie barracuda met angstaanjagende tanden.
De dag ervoor hadden we ook een hele grote baracudda gezien van ver over de meter maar helaas kregen we die niet te pakken.

De gids heeft een paar stukken gefilmd van de barracuda actie. Hier is er eentje van.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=gs11TjpwMkI

Ik vis hier met een # 10 omdat de kans bestond dat we de grote jongen zouden haken.
Ondanks de zware hengel geven de kleine cuda's toch nog aardig wat sport.





Ook ving ik in een van deze twee dagen mijn eerste tarponnetje.
We hadden er al een aantal zien rollen en op een doodlopend stuk water lukte het me om dit baby tarponnetje te vangen.
Niet de allermooiste plek maar dat mocht de pret niet drukken.



Hier is ook nog een grappig filmpje hoe ik sta te stuntelen en twee bones verlies.:X

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=MZ4p--LYPq8

De derde dag zijn we gaan vissen op een grote rivier waar we op tarpon hebben gevist.
Helaas vingen we die dag geen vis.
Ik kreeg de kans om een grote vis aan te gooien en kreeg een harde take, helaas loste de vis na een snoeiharde run van ong 20 m.
Hanafi kreeg ook nog een dreun van een mooie tarpon die meteen in de lucht sprong.
De vis kwam helaas keihard op hem afgezwommen en ook hij loste de tarpon.

We hebben wel een flinke hoeveelheid tarpon zien zwemmen waar ook hele grote tussen zaten maar helaas waren die meestal ver buiten bereik.

De 4de visdag was het weer goed genoeg om naar Turneffe Island te gaan.
Na een heftige tocht van anderhalf uur over open zee, met het relatief kleine bootje, kwamen we enigszins door elkaar geschud aan.
Wat een waanzinnige omgeving. Hier kwam open zee uit op een vlakte met flats waar weer rivieren aan verbonden waren en meteen viel het op dat er veel vis aanwezig was.

Onderweg werden we zelfs nog even getrakteerd op een aantal dolfijnen die even met de bood meezwommen.
Ook zagen we tot twee maal toe een enorme zeeschildpad, helaas was die erg snel vertrokken met zn grote flippers.
Een van de dolfijnen kreeg ik nog net op de plaat.



Toen we op de flats aankwamen hebben we de boot ergens vast gelegd en zijn gaan waden.  Dit bodem van dit gebied was voor grote gedeelten bedekt met koraal waar je overheen kon lopen. Belangrijk is dat je schoenen hebt met dikke zolen anders loopt het niet prettig.



In ik meen het eerste uur, zag ik op een afstand van ong 80 meter een grote zwarte staart uit het water steken.
Omdat ik dat associeerde met een haai, riep ik naar de gids, Shark!?........De gids moest even kijken en zag toen wat ik bedoelde....NO PERMIT!!!..BIG PERMIT!!!
Yesss, dacht ik en nu er naar toe. In een voorzichtige maar stevige pas zette we koers naar de vis. Zo nu en dan was de staart even weg en ineens kwam hij weer boven.
Toen we er ong 25 meter vanaf stonden zagen we de vis even niet en de gids vertelde mij te wachten tot ie weer zichtbaar zou zijn, dus ik stond klaar met de vlieg in de hand om de hengel weer te laden. Ineens kwam de staart weer boven, de wind kwam van links achter en ik had een mooie positie om te werpen. De eerste worp kwam de vlieg net te ver naar rechts op het water. Ik pakte de lijn voorzichtig weer op en gooide het krabpatroontje precies in de stofwolk die de permit aan het maken was.
Ik trok mijn lijn voorzichtig strak en ik begon achtjes te draaien.....Ineens voelde ik spanning op de lijn komen en ik zette de haak...Yesss!! hangen.
Al snel viel het op dat de giga permit wel erg gemakkelijk mijn kant op kwam en het bleek helaas een klein ander visje te zijn dat kennelijk vaak met grote permits meezwemt om te profiteren van de omgewoelde bodem.
Dat was erg jammer, perfecte kans op een permit maar helaas gejat door een ander visje.

Later ving ik nog zo´n visje wat onderweg in een hap door midden gebeten werd door een vette barracuda.
Ik hoop dat het dezelfde was:X



Verder kreeg ik die vakantie nog drie goede kansen op een permit maar helaas niet kunnen verzilveren.

Het vissen op de bones die over de flats zwommen bleek super moeilijk.
We hebben aardig wat kansen gehad maar de bones zwommen de hele tijd erg nerveus heen en weer en we konden ze bijna niet vangen.

De 4 dagen daarna waren ook vaak heel moeilijk maar we hebben veel gezien en ook spectaculaire actie gehad en redelijk veel bones gevangen.
De meeste bones haalde we uit de zogenaamde muddholes.
Een van de dagen hadden we een hele goede gids genaamd Elvis die overal plekken wist waar zich vis ophield.
Op een van de muddholes hadden we zelfs regelmatig double hookups.











Op deze foto's kan je goed zien hoe de bones hun omgeving reflecteren, echt vet!B)

Hanafi bleek later een gave te hebben om shellfish te vangen op de vlieg. We hadden er al velen voorbij zien komen en de gids vertelde ons dat we die niet zou vangen op de vlieg.
Hanafi presteerde het echter om er drie te vangen.



Hanafi shellfishKing;)

Erg mooie en hele aparte vissen. De hele buitenkant van die vissen is knetterhard en voelt aan als bot, erg bizar!

Na een van de dagen op Turneffe Island zijn we nog een even een uurtje gaan vissen op spanish mackrel.
We moesten zoeken in de lucht naar vogels, toen we die hadden gevonden en ernaartoe voeren hadden we de makrelen ook gevonden.
Op deze jongens gingen we met de vliegenhengel trollen op behoorlijke snelheid. Al snel hadden we de eerste te pakken en dat gaat niet zachtzinnig.
Bij mijn derde vis, die flink aan de maat was bleek mijn laatste titanium onderlijntje niet meer goed genoeg om verder te vissen.
Hanafi wist in korte tijd de boot nog aardig vol te krijgen. Deze vissen gingen allemaal mee voor de pot.





Hier worden ze door de gids schoongemaakt. Als het slachtafval in het water werd gegooid, werd dat meteen op grove wijze verorberd door de school afwachtende catfisch.



Hier zie je de afwachtende catfish.

We hebben er die avond een rauw opgegeten, sashimi met soya saus en wasabi, erg lekker.
En we hebben er een in moten gehakt en gebakken, verser kan niet.

De een na laatste dag was ook een moeilijke dag. Ik was met de gids een stukje aan het waden en Hanafi liep een stukje achter ons.
Toen de gids besloot dat we terug naar de boot gingen en we ons omdraaide zagen we Hanafi met een flink kromme hengel staan.
Toen we bij hem aankwamen landde hij een prachtige bone.



De laatste dag gingen we met een gids op stap genaamd, Chris.

Deze dag ving ik drie bones een snapper een kleine barracuda een klein visje met een mooie blauwe streep



en toen was er zelfs de lang begeerde permit.



Wat een monster:D:D

Omdat ik toen bonefish en een permit(je) had gevangen was daar ineens de kans op een grandslam.
We zijn toen nog naar een stuk gevaren waar de kans bestond op een tarpon maar helaas niets kunnen vangen.
We hebben beide nog een kolk en een aanbeet gehad maar helaas,....geen grandslam.

Uitgeput zijn we terug gegaan en zijn we de volgende dag teruggevlogen.

We hebben de gehele trip heel veel grote bones gezien maar helaas konden we die niet pakken. Ook de grote permits en tarpons bleken niet voor ons weggelegd deze keer hoewel we ze zeker gezien hebben. Of het nu aan ons lag of dat de vis gewoon lastig was weet ik nog niet.
Ondanks dat we het iets makkelijker hadden verwacht en we zelfs een paar blanks gevist hebben en de hele grote vissen uitbleven, hebben we een mooie trip gehad en ik ga zeker weer terug.
Ik heb geproefd van iets waar ik meer van wil. De grote bones, permits, barracuda's, en tarpons komen wat mij betreft zeker nog een keer aan de beurt.B)



EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Wouter573


Bert J.

Heel mooi verlag! Lekker om te lezen.
Knap dat je in twee weken de boel nog voor elkaar krijgt. Snel de nodige vliegen gekocht?
Of heb je nog wat kunnen binden?
Bonefish, Tarpon, Baracuda... toe maar! en dat voor de eerste keer.
Mooi hoor!
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Jan Damman

Leuk verslag en mooie foto's van deze prachtige vistrip
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

HappyFisherman

Pff, het kan dus wel last-minute :) Mooi stuk, dank voor het delen!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

MarcelN

Mooi verslag ::goodjob:: ik wil eens een keer naar Bonaire van de winter, maar ik laat het me wel eerst goed uitleggen door Sander en Edwin de cracks!
Had Hanafi zijn lijntje nog gevonden voor die kennis daar?

Gert

Ik heb het nog niet helemaal gelezen Mike, en ook de filmpjes nog niet bekeken. Maar wat ik tot nu toe gelezen en gezien heb: mooi en leuk verslag!

Groet,
Gert

Joost S.

Woooooooo, wat een vet verslag. Een schitterend avontuur man, bedankt voor het plaatsen.

Wat een droomlocatie zeg.

wouter veuger

WAUW! :P

heel gaaf verslag en echt supervissen,top!

Gerrit72



Halleluja! Wat een trip! Mooi dat je het zo goed hebt gehad!

En dat verslag...helemaal goed!

::goodjob::
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Mike

Bedankt voor de lovende reacties allen.

Marceln,    Het lijntje dat hij gevraagd had is in Ned niet verkrijgbaar, dus is het een vergelijkbaar alternatief geworden.

Bert J,   Vliegen heb ik gekocht op ebay.

Ik vliegvis al een jaar of 15 inmiddels maar binden ben ik amper 2 jaar geleden mee begonnen en ik had er geen zin in om nog allemaal uit te gaan zoeken hoe ik al die zoutwatervliegen moest gaan maken.

Meestal bind ik alleen vliegen die ik niet kan kopen, echt leuk vind ik dat binden namelijk niet zo.

Ik kan mijzelf maar moeilijk motiveren om veel vliegen achterelkaar te binden, duurt mij allemaal veel te lang en ik heb niet zo veel geduld daarvoor.
Soms heb ik van die oplevingen dat ik ineens in een paar dagen een hele doos vol bind maar meestal zijn dit dan vliegen die ik gemakkelijk kan maken in een minuut of 7 tot 10.
Als het langer duurt dan dat ga ik mij al snel ergeren, tenzij het om grote snoekstreamers gaat ofzo, want daar heb je er maar een paar van nodig.
Maar vliegen waar ik er meerdere van nodig heb en per stuk langer dan 10 min duren om te maken, probeer ik te kopen.
Het geeft natuurlijk wel iets meer voldoening om met je eigen gemaakte vliegen te vangen maar ik heb er ook niets op tegen om met gekochte vliegen te vissen.

Hanafi had wel nog een flinke hoeveelheid gebonden, daar hebben we ook mee gevist.

Gr, Mike
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Bert J.

Kan ik me heel goed voorstellen. Ik zal ook nooit een goede binder worden. Alleen wat ik nodig heb bind ik.
Als ik in twee weken alles nog regelen moest, zou ik ze ook kopen. Geen moeite mee.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift