Zelf simpele getwijnde leaders maken

Started by Gert, March 15, 2013, 16:51:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gert

Naar aanleiding van het topic van Jelle over zelf getwijnde leaders maken:
De simpele methode hieronder heeft "Noud" (is hier geen lid voor zover ik weet) 4 jaar geleden gepost op het prikbord. Hij vindt het vast niet erg dat ik die nu hier ook maar eens plaats.
Als je de tekst een beetje snapt is het voor iedereen makkelijk zelf te doen. De leaders voldoen op zich, maar zijn (uiteraard) niet te vergelijken met die leaders die je op zo'n leaderbord maakt.

Ik citeer:

Mijn manier om een simpele getwijnde leader te maken met backing materiaal.

Ik gebruik hiervoor witte dacron maar je bent natuurlijk vrij om elke backing te gebruiken die je wilt. Mijn methode werkt ook met andere lijn/draad soorten zolang ze maar enigszins soepel zijn en de juiste dikte hebben.

Om maar meteen even wat uit de lucht te nemen....Een getwijnde leader van bv. UNI of mono loopt een mooier af en is misschien ook wat soepeler daarentegen heb ik in een uurtje genoeg leaders gemaakt om een jaar mee te vissen en zelfs bij het eerste het beste pruikje de boel door te knippen en een nieuwe leader aan te knopen (lussen). Verder vind ik mijn leaders prettiger vissen dan verjongde of geknoopte leaders maar dat is persoonlijk.

Je kunt de leaders zo lang maken als je zelf wil. Echter door het verloop in 4 stappen slaan ze wat minder makkelijk over als je ze langer maakt. In de opbouw kun je experimenteren door verschillende lengtes backing te gebruiken.

Ik begin door 2 stukken dacron te pakken. Bv. een van 3 meter en 1 van 2,5 meter. Die van 2,5 meter leg je paralel aan die van drie meter zodat je aan de ene kant ongeveer een meter enkele draad hebt uitesteken en aan de andere kant dus een halve meter. Op de plaatsen waar de overgang komt van 2 draden naar een draad leg je een knoopje. De kant met de langste enkele draad knoop je aan een paperklip die je ergens aan vast maakt. Verder moet je nog een paperclip met een gewichtje bij de hand houden.

De boel redelijk strak trekken en aan het andere uiteinde de boel een eind op draaien. Op het moment dat het opdraaien duidelijk moeizamer gaat hang je het gewichtje aan de draad. Dit schuif je richting het midden van de draad op het punt waar je de draad gaat dubbel slaan. Je slaat de draad zo dubbel dat het enkel uiteinde wat je in de hand hebt voor de helft overlapt met de dubbele draad en voor de helft met de enkele draad. Het uiteinde van de enkele draad bij de andere enkele draad vasthouden en de boel met het gewichtje uit laten draaien. Nog een knoopje om de boel vast te zetten en klaar is je leader.

De eerste paar keer is even klooien maar als je de slag te pakken hebt maak je er zo een stuk of 10 per uur. Door verschillende diktes en lengtes draad te gebruiken kun je verschillende eigenschappen aan de leader geven wat betreft overslaan en dergelijke. Je krijgt op deze manier wel altijd een leader die in vier stappen af loopt.


Groet,
Gert

jelle


heb je deze leaders zelf ook gemaakt en gebruikt?
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Gert

Ja, heb er een aantal gemaakt van garen dat door bekleders wordt gebruikt, vrij dik dus. En die gebruik ik om te snoeken.
Maar ik ga binnenkort een paar dunnere maken.

jelle

ik heb er een gemaakt van 20 ponds dacron ik vid deze ook erg dik
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Gert

Ja, de dikke kant van de leader wordt 4x zo dik als het draad wat je gebruikt, en dat zou samen sowieso niet dikker moeten zijn dan de tip van je vliegenlijn. (Als je vliegenlijn 0,80 mm dik is, dus max 0,20 gebruiken).

Erwin

Zijn deze leaders van zulk dik draad niet heel erg stug?
Hoe meer draden je in je getwijnde leader gebruikt, des te soepeler wordt het.
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

jelle

die van dacron is niet stug,
dacron is zelf ook erg soepel
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Rossie69

Mooi Gert.

bedankt voor de info.
is kijken of mij dat ook gaat lukken.

::goodjob::

Gert

Quote from: Gert on March 17, 2013, 11:54:37
Ja, de dikke kant van de leader wordt 4x zo dik als het draad wat je gebruikt, en dat zou samen sowieso niet dikker moeten zijn dan de tip van je vliegenlijn. (Als je vliegenlijn 0,80 mm dik is, dus max 0,20 gebruiken).

Oeps, nu moet ik mezelf toch even corrigeren...
De draad komt natuurlijk nooit 4 keer naast elkaar te liggen, dus die mag wel wat dikker zijn. Maar wel minder dan de helft van de vliegenlijn.

@Henk:
Gaat je vast wel lukken ;)