Leaderbord

Started by A{b}r{a}xa{s}, December 25, 2010, 10:41:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

A{b}r{a}xa{s}

[oorspronkelijk geplaatst door Karel]

Mijn nieuwe leaderbord is zo'n beetje klaar, vandaar wat foto's.
Het ontwerp in eerste instantie:

In vooraanzicht zou dat er zo moeten uitzien

En toen vond ik deze:

Dus de klossen worden met deze klemmen op de overstekende zijkanten van het bord gezet

Het bord zelf ziet er uiteindelijk zo uit en is 2,25m lang

En opgevouwen is het een kist waarin ik de klossen, draad en hulpstukken in kan opbergen

De twister die ik op 20 juni gebruikte is een losse unit geworden, afgeschermd met de behuizing van een ouwe acculader

En komt zo op het bord te staan, wil ik langere leaders dan ong. 5 voet, dan zet ik de twister gewoon op een apart tafeltje.

Nog wat gegevens:

    de haken maken ongeveer 700 rpm (900 is denk ik beter)
    en zitten ongeveer 8 cm uit elkaar
    het bord is 12 cm breed
    en heeft een rubber en trespa bovenlaag
    De klemmen voor de klossen worden bij installatiebedrijven gebruikt om kabelgoten aan H profielen op te hangen

brian

Wat kun je der nou eigenlijk mee?
leaders maken? (ja wat voor 'n), en waarvoor zijn deze leaders te gebruiken.. ik snap eigenlijk helemaal niet hoe dat in zijn werk gaat.. XD

karelgol

Inmiddels heb ik leaderboard versie 3. Dit gebruik je om getwijnde leaders te maken. Die gebruik je om te vissen ;). De gein is dat je zelf het verloop van de leader kunt bepalen, voor welk lijngewicht ie geschikt is, of tie drijft of zinkt enz. enz. Niet afhankelijk van welke fabrikant dan ook bepaal je alles zelf en heb je toch een knooploze getaperde leader. Kijk eens op http://www.karelgol.tk (met een adblocker aan, anders wordt je gek van de reclame!), daar heb ik wat meer uitleg staan.

Karel

jelle

tjonge je bent een echte knutselaar Karel ::top::
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Rossie69

de pietje van dijk onder de vliegvissers,of was het nou ?

vindt ik wel profie overkomen die plank hoor

brian

Quote from: karelgol on December 28, 2010, 18:07:39
Inmiddels heb ik leaderboard versie 3. Dit gebruik je om getwijnde leaders te maken. Die gebruik je om te vissen ;). De gein is dat je zelf het verloop van de leader kunt bepalen, voor welk lijngewicht ie geschikt is, of tie drijft of zinkt enz. enz. Niet afhankelijk van welke fabrikant dan ook bepaal je alles zelf en heb je toch een knooploze getaperde leader. Kijk eens op http://www.karelgol.tk (met een adblocker aan, anders wordt je gek van de reclame!), daar heb ik wat meer uitleg staan.

Karel

ow gaaf, wat is het verschil nou met getwijnde leaders? draaien die 2 strengen nylon om elkaar heen ofz

karelgol

Het verschil met getwijnde leaders? Ik maak met dit board getwijnde leaders.

Karel
Een paar fototjes van de draden setup en leaderboard vs. 3.0











brian

ja oke, ik bedoel wat is het verschil tussen getwijnde leaders en ''gewone'' leaders?

karelgol

"Gewone " leaders zijn uit 1 stuk nylon getrokken of het zijn meerdere stukken nylon aan elkaar geknoopt. Bij getrokken ben je afhankelijk van wat de fabrikant voor je verzonnen heeft, bij geknoopte heb je (jawel) verschillende knopen in je leader die alleen maar erger worden met wat windknoopjes. Deze getwijnde leaders zijn veel soepeler en gebruiken niet zozeer de stijfheid van het materiaal als wel het gewicht om mooi over te slaan.

Karel

jelle

Knoop je aan het eind van de getwijnde leader 1 lengte van zeg 60cm 12/00?
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

karelgol

Ik zit meestal tegen de meter. Mijn meest gebruikte getwijnde leaders zijn 1,80 m, met een meter tip zit je op een totale lengte van ongeveer 9 voet, wat ook zo'n beetje de lengte van mijn hengels is.

Karel

jelle

Ok dan ga ik ook eens even een maken,
en proberen of dat wat voor mij is.
Ik heb samen met een maatje van mij ook eens touw gedraaid, van 20m met een boormachine dus een leader moet ook lukken ;)
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

brian

kun je deze leaders voor alles gebruiken?
nimfjes/natte vlieg/droge vlieg/kleine streamertjes voor baars..

Rossie69

ik gebruik ze alleen nog voor op de put.
met een streamertje aan de wf lijn,stromend water niet meer.

gewoon een getrokken leader droog,nimf stuk nylon of voor de liefhebber fluo.


brian

Quote from: speycast on January 02, 2011, 15:53:21
dat kan zeker voor alles gebruikt worden !!!!!

maar waarom zou je hem gebruiken als nimph leader ??
waarom als streamer leader ??

elke leaders getwijnt  .of wat dan ook heeft zijn beperkingen 

soms is gewoon recht toe rechtaan nylon beter en soms getwijnt en soms de getrokken leaders



nou was gewoon benieuwd.. had hiervoor geen idee wat getwijnde leaders waren.
ik vis nu alle nimfjes/streamertjes met 1 mono stuk nylon.

@rossie69, waarom alleen op de put dan? (wat is daar alleen het voordeel ''volgens jou, voor jou'') door de streamertjes ofz?

Rossie69

Brian

Vindt dat ik de streamer dan net wat sneller kan werpen waar ik wil,qa overslaan van de streamer,en wat precieser.
In het voorjaar als de putforel wat hoger jaagd,dan zie je zo zekers(bril)zo kan ik ze net iets beter aanwerpen dus.

heb deze leaders ook gebruikt op stromend water,maar ben dr niet tevereden over.


brian

Quote from: Rossie69 on January 02, 2011, 17:55:49
Brian

Vindt dat ik de streamer dan net wat sneller kan werpen waar ik wil,qa overslaan van de streamer,en wat precieser.
In het voorjaar als de putforel wat hoger jaagd,dan zie je zo zekers(bril)zo kan ik ze net iets beter aanwerpen dus.

heb deze leaders ook gebruikt op stromend water,maar ben dr niet tevereden over.

oke, maak jij ze ook zelf dan?

Rossie69

soms heel soms.

heb mn personeel daar voor :)

brian


Rossie69

vooral droog op de rivieren stromend water,wordt veelste snel onder getrokken.
en je kan smeren wat je wil kreeg ze niet drijvend.

verder qa overslaan perfect hoor niks mis mee.
das dan ook de reden dat ik die niet meer gebruik.

eerlijk gezegd stilwater niet meer toegepast omdat ik de ervaring had op stromend water.


Rossie69

dan wil ik er wel is eentje gevet en al van je proberen

Rossie69

nog 2 weken Bert :)

Rossie69

zal volgend weekend weer een leaderbericht plaatsen .

kalm aan

ErickW

@Rossie, gebruik eens Nano-Catch voor het behandelen van je getwijnde leader. Wel even minimaal 24 uur van tevoren behandelen. Deze blijft dan mooi hoog op het water staan en je hoeft maar heel af en toe de behandeling te herhalen.
@Klaas, GuusGeluk en ik hebben in 2009 3 Ft leaders bij Karel besteld, speciaal voor nimfwerk op stromend water. Dit werkt erg mooi. Goede overslag, ook nog met een wat langere tippet.

Karel, ik ben nog steeds super tevreden met de leaders en gebruik ze standaard voor het droge werk of ondieper nimfvissen in de zomer.

karelgol

Ik gebruik ze voor droog, nat en nimf(met ingebouwde beetverklikker). Voor snelzinkend gebruik ik polyleaders, ik moet nog steeds aan het experimenteren met die ijzerhoudende verf op getwijnde leaders. Voor gewoon zinkend maak ik ze van fluorcarbon. Drijvend gebruik ik nu nog mucilin maar wil nog proberen om ze te dopen in die wax voor waxjassen. Het soortelijk gewicht van polyethyleen is lager dan water, dus dat materiaal moet ik ook nog eens proberen. Snoekstreamers gooi ik met 1,5-2m 35/100 nylon.

Karel