Vliegendoosje

Started by HappyFisherman, March 17, 2012, 22:06:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HappyFisherman

Afgelopen winter flink aan het binden geweest en ook anderen zag ik soms met hele series vliegen die zaten te wachten in doosjes. Het probleem waar ik echter tegenaan liep bij het binden, was dat m'n dozen nogal snel vol waren en ik eindig met een vergaarbakkie, waarin een hele zooi vliegen door elkaar liggen. Probleem is op te lossen door nog meer dozen te kopen en daar alles netjes in te stouwen. Dat ging tot nu prima, maar nu passen al die dozen (en doosjes) niet meer in mijn vliegvisvest en krijg ik het gevoel dat ik voor de sier aan het binden ben. Da's ook niet helemaal onwaar, maar toch voor het gevoel wil ik wel mijn eigengebonden creaties meenemen naar de waterkant en ze gebruiken waarvoor ze bedoeld waren (en dus niet ongebruikt in een bakkie blijven liggen...
Uitkomst kwam afgelopen januari op de binddag toen "den kleinen belg" me een stapeltje hardplastic dozen in de handen drukte.

Hij gebruikte ze voor streamers, maar ik dacht direct 'mooie grote vliegendozen'!!! Nu alleen nog even een paar losse pakkies slitfoams kopen om er in te drukken en Happy is happy... NOT, bijna niet te krijgen die schuimies, niet bij bekende dealers, webshops of waar ook. Het enige dat ik kon vinden was een voorraadbox van C&F, topspul, maar mij veel te duur! Na een beetje rondmailen waren de jongens uit Oldenzaal de enigen die serieus op mijn vraag in gingen en ze zouden me op de hoogte houden. Na enkele mails heen en terug hebben ze besloten om 2 soorten op te nemen in hun assortiment en gezien ik in 1 doos zowel droog als nymphs wilde heb ik beide besteld (voor iets meer dan 10% van de prijs voor het topmerk).

Alles paste niet perfect dus een beetje bijsnijden moest ik wel, maar er zat al wel een superhandige plaklaag op!
Na een half uurtje knutselen was dit het resultaat:

Plek voor 552 droge en 468 nymps

Dit alles past prachtig in een rugzak in mijn vest en kan ik dus op vakantie deze zomer (bijna) niet meer mislopen!!!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Inderk

Knap dat je kunt bijsnijden...... Ik kan alleen maar afsnijden    ;D

Ziet er super uit!
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Hilco

ik had ook een aanzet gemaakt voor een houten vliegendoos maar is iets te groot uitgevallen .....lijkt wel behangtafel.....

Rossie69

Mooi gedaan bram.

ik gebruik gewoon die kunstaas dozen met vakjes.

minder als 3 min werk(afrekenen.

)

bij

ziet er mooi uit. Wellicht een tip als je zelf deze dozen in elkaar timmert kun je de afmeting van de vliegendoos afstemmen op de afmeting van het splitoam.

hendri

mooi gedaan bram! maar euh hoeveel van zulke grote dozen passen er in je rugtas dan?? ook deze raakt wel een keer vol he haha.

oja, dank voor de tip van die slitfoam matjes, daar was ik ook al een tijdje naar opzoek. ;)
is namelijk de zelfde afmeting als mn doosjes van de action als ik me niet vergis.

maurice

mooi gedaan Bram.
mooie voorraad doos zo
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Troutbuster

Mooi!! (goed idee ook!!)

Hoeft geen € 120,- te kosten dus!!!

"knal" 'm maar vol met natte Klassiekers Bram! ;)

Gr

Jan
"Petri Heil"


Hilco

Maar waarom is er dan op een gegeven moment gestopt met deze patronen?  achterhaald? slechte materialen??

en gaat hier ook de discussie op die gevoerd wordt betreffende klassieke hengels?

interessant................ 

Troutbuster

Huh???

verkeerd topic Hilco??

Ik snap je reactie niet helemaal maar kan ook aan mij liggen :D

Jan
"Petri Heil"


Hilco

Quote from: Troutbuster on March 18, 2012, 20:33:28
Huh???

verkeerd topic Hilco??

Ik snap je reactie niet helemaal maar kan ook aan mij liggen :D

Jan

Klopt Jan, had in jou "natte rimboe piemel" topic gemoeten ...... :-X

Troutbuster

Hahahaha OK Hilco
"natte rimboe piemel" goed gevonden en "vrij" vertaald! ;D ;D

Gestopt met deze patronen en Waarom??
Volgens mij is er nooit "gestopt" met Natte Klassiekers, niet met binden en niet met vissen
Het is wel een beetje in het "vergeethoekje" gekomen dat wel!
God weet waarom, maar als het aan mij ligt komt het binden en het vissen met Natte Klassiekers, snel uit dat hoekje weg!!

Gelukkig ligt het niet aan mij, maar wat ik wel toejuich is de oprechte start van het binden van deze patronen door sommige forummers!!
Oprecht bedoel ik, gedreven door pure nieuwsgierigheid voor het binden van deze mooie vliegen, en ja, ook het vissen ermee (wat overigens niet zo vreselijk ingewikkeld is dan dat het 't lijkt!)

Oprecht dus, en niet gedreven door afgunst en "Papagaaien poliktiek" met deze patronen aan de slag gaan, wat helaas wel, zei het onvermijdelijk gebeurt!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


weerwolf

Bram, ik had niet gedacht dat het ooit zou zeggen tegen je.

Je hebt een mooie doos

lekker groot ook! ;D
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

harlin

Dat heb je meestal met 2e hands.   ::stil::
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

sebas-vh

Quote from: harlin on March 19, 2012, 00:30:03
Dat heb je meestal met 2e hands.   ::stil::
haha geniaal dit ;D
Gr Sebas

HappyFisherman

Quote from: harlin on March 19, 2012, 00:30:03
Dat heb je meestal met 2e hands.   ::stil::

Maar hier zit he le maal nieuw binnenwerk in Harry!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

maurice

Quote from: Hilco on March 18, 2012, 19:07:14
Maar waarom is er dan op een gegeven moment gestopt met deze patronen?  achterhaald? slechte materialen??




denk dat het binden van andere "modernere" vliegen gemakkelijker en sneller gaat.
en er word ook vis op gevangen.

mijn ervaring met de klassiekere vlieg is dat hij bij het binden veel meer tijd vraagt en materiaal, maar ook heb ik er nog niet goed mee gevangen. (is ook een mijn eigen schuld door niet door te zetten)
heb er nu een 15 tal redelijke klaar en misschien stel ik mijn mening nu wel bij als ik er echt eens mee ga vissen in Duitsland.
(15 zijn zonder Spiders)


maar even weer terug naar het topic,

Bram, blijft het vilt wel goed zitten?
::bbq:: ::proost:: ::proost::

HappyFisherman

Er zit een prima plakkant aan. Zelfs na een paar keer lostrekken en opnieuw opplakken (in had het deksel tot aan de rand volgeplakt) zit het echt heel goed vast. Ik was ook al bang dat ik met lijm zou moeten gaan smeren, maar is echt superspul!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Troutbuster

Echt Gaaf Bram!
Ik ga zeker een soortgelijke doos maken
Mooi om in een oogoopslag te kunnen zien wat je hebt

Goed idee!! ::duim::

Jan
"Petri Heil"


maurice

bedankt voor je antwoord Bram.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

harlin

Quote from: HappyFisherman on March 19, 2012, 09:33:30
Maar hier zit he le maal nieuw binnenwerk in Harry!
Dan zal dat jou haakje(s) voorlopig wel goed omklemmen.  ;D
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

JB

Ook ik was op zoek naar een "verzameldoos" waar je een voorraadje in kwijt kan.
Met bestellingen bij AMFISHINGTACKLE EN CONRAD tot de volgende doos gekomen

nu nog binden :o :o :o

Gebruikte materialen:
1 x grundig CD-koffer (370x293x53)
6 x micro slitfoam A
6 x micro slitfoam B
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Rossie69

mooi heelijke vliegenvoorraad dozen.

wil ze wel es gevuld zien ;)

cojac

Waar zijn die slitfoam matjes te koop en wat kosten ze?
veel strakke lijnen en krakende hengels gewenst  gr. cojac

Gert

Quote from: cojac on March 25, 2012, 21:11:04
Waar zijn die slitfoam matjes te koop en wat kosten ze?

In Nieuw Zeeland ;). Geintje.

Hier staan ze:
http://link.marktplaats.nl/540811034
http://link.marktplaats.nl/542508330

Groet,
Gert